Jump to content

"Storvilthagle"


CatLikeFox

Recommended Posts

Sitter å vurderer kjøp av ny hagle til bruk på gås, rådyr, rev ol. Tenkte å kjøpe en billig og grei brukshagle som kan brukes på sjø og land uten at jeg er redd for den.

 

Har sett på Remington 870.

Synspunkter eller andre alternativ?

 

Vurderer å gå for 12/89 for å ha muligheten til å bruke litt kraftigere ammo..

noen som har erfaring med 12/89 med full trangboring med tanke på effekt på gås og rev?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte litt på 89 for å kunne bruke magnumammo på hardskutt vilt (les: rev og gås), men det funker kanskje like bra med 70 eller 76? Jeg og et par kompiser har også snakket om å starte med lading av hagleskudd. Fordelen med en 12/89 870 er jo at den spiser både 70 og 76...

Link to comment
Share on other sites

Kjøp de en 12/89, så kan du som du sa bruke alle 12'er patroner. Jeg har en benelli supernova 12/89 sjøl, men bruker nesten bare 70 skudd. Har brukt litt 76, men aldri 89.

 

Forskjellen på remington og benelli og andre pumpehagler er stort sett smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme behov som deg, og endte opp med en Mossberg 935. Ny halvautomat i 12/89, med macho camomønster til 5000,- :D Med Remington Wingmaster 12/89 og full choke feller du lett gås,rev og rådyr opp til 50 meter med denne, så sant skuddet er bra. Bare husk at haglskyting på sånne avstander er vanskelig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme behov som deg, og endte opp med en Mossberg 935. Ny halvautomat i 12/89, med macho camomønster til 5000,- :D Med Remington Wingmaster 12/89 og full choke feller du lett gås,rev og rådyr opp til 50 meter med denne, så sant skuddet er bra. Bare husk at haglskyting på sånne avstander er vanskelig!

 

Bruker du full choke på Remington Wingmaster HD ?

Har du testet skuddbildet ?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte litt på 89 for å kunne bruke magnumammo på hardskutt vilt (les: rev og gås), men det funker kanskje like bra med 70 eller 76? Jeg og et par kompiser har også snakket om å starte med lading av hagleskudd. Fordelen med en 12/89 870 er jo at den spiser både 70 og 76...

 

 

Hvis du sjekker opp utgangshastigheter på de forskjellige hagle ladningene så vil du se at de tyngre ladningene ikke går like fort ut som de lavere 32-36 g. En tyngre ladning vil kun spy ut mye hagl men i lavere hastighet. Så hvis ikke noe helt fantastisk har skjedd så vil jeg tro at en 12/70 vil gjør jobben like bra som en 12/76 - 12/89.

 

Kan jo hende du kan hente litt ekstra fart hvis du lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Fart er essensen for å drøye holdene, uten at jeg vil anbefale noen å drøye holdene med hagle. Det blir ofte bingolotto, og mer respekt fortjener viltet.

 

Hevi-shot, HD og slik ammo gjør jobben på gås, rev og rådyr mer enn godt nok ut til godt moderate hold. Som regel er de raskeste ladningene 12/70 med moderate ladninger. 12/76 og 12/89 har nesten alltid lavere utgangshastighet.

 

Jeg har og vært der en gang i tida at magnum var det eneste saliggjørende, og innser at folk ikke lar seg overbevise om annet før de finner ut av det sjøl! :wink:

 

HS Precision sin tråd om TSS er interessant lesning i forhold til hjemmelading av slagkraftig haglammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og vært der en gang i tida at magnum var det eneste saliggjørende, og innser at folk ikke lar seg overbevise om annet før de finner ut av det sjøl! :wink:

 

Hehe. Kjenner meg veeeeldig igjen.

Hugsar når eg var 16 år og jakta fugl. For kvart bomskot var eg overbevisst om at det var ammoen som var for pinglete. Då va det berre å finne noke grovare og tyngre i beltet. På slutten av dagen enda eg stort sett alltid opp med 36g US5 i 20/76 i begge løp, sjølv tidleg i rypejakta... :oops:

Traff fortsatt ingenting... :mrgreen:

 

Etterkvart har eg og fått begrensa tru på tunge haglvekter.

Link to comment
Share on other sites

Bruker du full choke på Remington Wingmaster HD ?

Har du testet skuddbildet ?

 

 

Ifølge manualen som fulgte hagla kan jeg skyte all ammo i Full Choke. Faktisk Extra Full også. Og da tar jeg Mossberg på ordet. Med Wingmaster nr 2 i 12/89 på 50 meter med Full choke var samlingen slik at jeg satt 20 hagl innenfor et A4 ark. Ingen rådyr som overlever dette. Veit om en som hadde fullstendig gjennomskudd med denne patrona med nr 2 på et rådyr på 45 meter. Hastigheten på Wingmaster i 12/89 er 1300f/s. Men hvis man skal skyte på slike avstander bør man ha bedre siktemidler enn kun kornet foran. Kan være vanskelig å plassere skura 100%.

Link to comment
Share on other sites

Er forresten ganske overbevist om at 12/89 gir en mer effektiv patron enn 12/70. De fleste 12/89 patroner man får kjøpt har nå en haglevekt på mellom 39 og 50 gram. Dette gir da plass til mer krutt, som igjen gir haglene den farta de skal ha. 12/89 Wingmaster skal gi 1300f/s med en 49 grams ladning. Dette er vel omtrent samme hastighet som det en 12/70 gir med en 36 grams ladning? At man da ikke har noe å hente ved å bruke 12/89 på det mest hardskutte viltet hører derfor litt rart ut for meg, så sant man treffer like bra. Hvis volumet på haglepatronen ikke har noe å si på effekten, synes jeg det er rart at det ikke brukes mer .410 hagler :D

Link to comment
Share on other sites

De fleste 12/89 patroner man får kjøpt har nå en haglevekt på mellom 39 og 50 gram. Dette gir da plass til mer krutt, som igjen gir haglene den farta de skal ha.

 

Hvis dette stemmer så har jo produsentene også begynt å fatte det vi har erfart i felt i årevis, så da er kanskje magnumen snart like bra som standardpatronene. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...