Jump to content

Soundscopes - erfaringer etter en sesong


Sako 30-06

Recommended Posts

Jeg bruker alltid aktive øreklokker, Peltor SportTac, når jeg er på jakt. Har litt susing i huet, og er ikke interessert i å forsterke den. Jeg går mye på fuglejakt, og føler at klokkene begrenser lyden av fuglen som letter (før jeg har sett den), og forsterker litt vel mye jakkegniss og vann i bekker.

 

Vil jeg høre fuglene bedre med slike propper? Noen av dere har vel sikkert "gått gradene" fra klokker til plugger?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på min første elgjakt med ReSound Jeger og må si meg godt fornøyd. Var endel susing når jeg fikk dem, men fikk gutta på hørselslaben til å justere dem litt så ble det mye bedre.

De kan legge inn flere kanaler slik du eks har en kanal når du går som demper gnissing etc og en kanal du har på post der lydene er forsterket. Sammen med ei teleslynge slipper du ledning fra jaktradio til øre, noe jeg ser på som en stor fordel.

 

Er litt slitsomt å bruke proppene hele dagen, men man venner seg fort til det

Link to comment
Share on other sites

.... Sammen med ei teleslynge slipper du ledning fra jaktradio til øre, noe jeg ser på som en stor fordel.....

Hvordan er dine på "teleslyngeprogrammet"?

Mine suser kraftig og er irriterende å gå med. Har hatt de inne til justering flere ganger, men det er ikke blitt bedre før de ble så nedjustert at proppene ofte "falt ut" fra sambandet. Da var det å justere igjen og nå suser det som pokker på det programmet igjen. Ved jakt alene, når jeg ikke er avhengig av kommunikasjon, er de utmerket.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Har teleslynge på alle programmene så skal ikke si hvordan de er uten, men synes ikke det er uholdbar susing

Jeg har nettopp fått mine soundscopes, men sliter litt med teleslynge. I reklamen/bruksanvisning står det at program 1 er normal, 2 er med redusert bass, 3 er teleslynge + mic og 4 er kun teleslynge.

Jeg har kun mic på program 3, uten teleslynge. Teleslynga funker i program 4, men da uten mic. Vet du om dette er noe de kan programmere?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ReSound så vet ikke hvordan det er med Soundscopes, men ReSound kan programmeres slik at du får teleslynga på de programmene du ønsker. De justerer også lyden slik at den blir tilpasset din hørsel og jakt

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33239636

Er på veg til å kjøpe disse.

Dette er passive propper, fordeler med det er at man slipper batteri, slipper at visse lyder blir for høye i forhold til abdre lyder, at de koster bare 1950,-.

Ulemper er kanskje at man hører litt dårligere enn ved bruk av aktive. Man får ikke trådløs oppkobling til jaktradio.

 

Disse som annonsen viser har et filter som demper høye lyder som feks skudd, ikke skal jeg fortelle hvordan men det er nå engang det.

Disse filterne finnes i 4 "styrker" som kan skiftes gratis hos leverandøren, evt kjøpe til sett med filter for 350kr pr par om jeg forsto karen riktig. Han sa at de har en 100% fornøyd-garanti, slik at skulle man være misfornøyd med de så send de tilbake og få igjen penga.

 

Er det noen som har prøvd disse?

Tror jeg skal kjøpe slike.

 

OBS: på hjemmesida deres står det om den typen til Resound, de har ikke oppdatert den enda sa han til meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen som har erfaringer med nacre quietpro? Disse:http://www.nacre.no/ . Norsk design, lar seg ikke kjøpe i butikk men finnes på ebay til 2-300dollars. Var i kontakt med dem i fjor, for å prøve å få i et sett, men de skulle ha omkring 20 000kr for dem.. men da programerte de systemet og lagde egen kabel til min radio. Ble litt dyrt, men har lest endel på nettet om disse, og tenkte å finne ut om noen her har prøvd dem? Nacre er forresten kjøpt opp av Honeywell..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Har slyngen med 3,5mm, som selvfølgelig ikke passer til Lafayette Micro 5 inngangen på 2,5mm som jeg akkuratt kjøpte. Ser at noen tipser om en nettside hvor man får kjøpt en mic som kan brukes, men er det noen som kjenner til om man får kjøpt dette et sted i Osloområdet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har søkt litt rundt men føler ikke at det har blitt gitt noe fullgodt svar mtp. bruk av slike ørepropper på leirduebanen. Tenker da både på jegertrap og stiskyting, og om disse gir fullgod beskyttelse på linje med f.eks. Sordin Supreme og Peltor sine toppmodeller?

 

Noen med erfaringer rundt dette og om det virkelig er en fullgod erstatning på elektroniske øreklokker for banebruk?

Link to comment
Share on other sites

Tilpassede, elektroniske ørepropper vil ikke være fullgode erstattere for øreklokker. Det sier jeg på bakgrunn ev egen erfaring, og samtaler med diverse øre, nese -og hals leger. Endel av lydtrykket tas opp gjennom området rundt øret, ikke bare via selve øret, og dette er det bare øreklokker, av de to alternativene, som beskytter mot.

 

Mulig øreproppene er bedre idag enn da jeg kjøpte mine i 2008, men jeg hørte veldig tydelig forskjell på dempingen på proppene og klokkene (Mine propper var tilpassede og kostet 6000.- Endte med at jeg leverte dem tilbake) Kan vel fungere på jakt - og er uansett mye bedre enn å gå uten beskyttelse - men jeg ville ikke brukt propper på leirduebana.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ser at NJFF har sluttet sitt samarbeid med Hørsellaben og gått over til et samarbeid med Starkey: http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

 

Skal kjøpe meg elektronisk hørselvern og ha klart til høsten er planen, men er usikker om jeg skal kjøpe fra starkey eller hørsellaben. Starkey sine soundscopes hadde jo dårlig maksgrense på støy (99 db), men vet ikke om de er blitt bedre nå? Og ser at hørsellaben har kommet med ett nytt sett med elektroniske propper, "jeger'n". Får jo medlemsrabatten på soundscopes da!

Noen som har prøvd de nye eller har noen erfaringer og dele?

Link to comment
Share on other sites

Den grensen er ikke dårlig som du sier. Den er justert til 99 etter ønsker fra brukerene, som i dette tilfellet stort sett er jegere.

85db er EU's grense for vedvarende støy i løpet av en arbeidsdag. 135db er grensen for akseptert impulsstøy (vanlig våpenstøy ligger vel på rundt en 155db).

 

Jeg har brukt Soundscopes i vel ett år nå og er strålende fornøyd. Ville ikke hatt et lavere cutoff point om de betalte meg for det.

Link to comment
Share on other sites

Men man skulle jo tro at maksgrensen for støy skulle vært lavest mulig, eller? Hørsellaben sine propper har maksgrense på 80 db og soundscopes 99 db, det er jo 20 db i forskjell. Med andre ord veldig mye! Går det an da å kjøpe soundscopes og be dem stille ned den grensen eller er det standard?

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør vel det.

Har bare testet Soundscopes, men mener at det er en klar fordel å høre mest mulig av det som skjer i skogen samtidig som en unngår hørselsskade.

Vet at det var mange i tidligere år som klaget over at de ikke hørte fugl som gikk opp eller slo ned med cutoff på 80db og oppfattet det som den direkte årsaken til at Starkey satte cutoff til 99db.

Link to comment
Share on other sites

Vindstøy og susing opplever jeg ikke som noe stort problem så sant man IKKE blir fristet til å stille lyden på maks. Sett i en ørepropp og juster lyden til du hører like godt som på det øret du ikke har propp i. Sett i den andre proppen og juster styrken på samm måte.

 

Setter du alt på maks for å få "superhørsel" så hører du ikke annet enn rasling fra sko/klær og vindstøy. Bruk det primært for å beskytte hørselen, ikke for å forbedre den.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ikke ha vært bort i at mine Resound har kuttet lyd fra vilt eller anne lyd som er ønsket å høre. De kan kutte på skarp lyd fra nærliggende lydkilder f eks bildøra eller nedspennig av våpen, men det gjør mine elektroniske klokker ogå. Har vel brukt mine en fire, fem sesonger nå.

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke lyden veldig kunstig? Eller er det noe man fort vender seg til? Har du soundscopes eller hørsellaben sine?

 

Jeg har soundscopes. Har hatt de i tre sesonger (eller er det fire?) og har ikke jaktet eller vært på skytebana uten dem siden. På elgjakt bruker jeg teleslynge til radioen. Genialt.

 

Angående kunstig lyd så vet jeg ikke helt hva jeg skal svare.... Lyden er jo kjørt gjennom elektronikk så helt naturtro er den jo ikke, men det er ikke noe jeg henger meg opp i. Bedre md litt kunstig lyd, enn ingen lyd...Jeg synes de er bedre enn de elektroniske hørselverna jeg har, og opplever ikke det samme kuttet av lyd med soundscopes. Jeg mener at disse slipper gjennom lyd under grensen selv om en veldig høy øyd kommer samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Spets, du skriver at du har brukt de på skytebanen også, er dette da med KUN Soundscopes som hørselvern på bane? Er litt skeptisk til om det er tilstrekkelig med KUN slike til leirdueskyting? Demper de lyd like bra som f.eks. toppmodeller aktive hørselvern fra Sordin eller Peltor?

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, som jeg alltid bruker å nevne og som ble uteglemt denne gangen!

 

På skytebana har jeg alltid klokker over! Lyd kommer også inn i øret via ørebeinet (eller hva man skal kalle det) rundt øret. Så hvis man skyter mange samtidig eller under tak/vegg så må man ha ekstra beskyttelse. På figurjakt hvor man skyter en og en, synes jeg de holder.

 

En annen fordel på skytebana er jo at man alltid er noe beskyttet. Det er alltid noen som "bare skal skyte inn" og glemmer å si i fra på forhånd.

 

Edit: jeg bruker de også ved ladebenken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Har nå vært å tatt avstøpning av ørene. Og sitter igjen med to valg.

 

Soundscope til 3999kr

 

eller

 

CENS Proflex+ Digital 2 til 6390kr

 

Hvor i alle dager forsvinner de 3000kr ekstra på sens? Litt mer tilbehør, og bedre komfort, siden de er laget i silikon, og ikke plastikk. Men er det alt?

 

Er teknologien som sitter i de like god?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt Soundscope og er veldig fornøyd med produktet og service fra Starkey. Jeg har tidligere hatt formstøpte silikonpropper i ørene, men blir svett i ørene etter noen timers bruk. Det harde materielle som starkey bruker er mye mer behagelig. Ivertfall for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hvor i alle dager forsvinner de 3000kr ekstra på sens? Litt mer tilbehør, og bedre komfort, siden de er laget i silikon, og ikke plastikk. Men er det alt?

 

Er teknologien som sitter i de like god?

 

Sitter igjen med samme spørsmål, var faktisk i går og fikk avstøpning, og rettet spørsmålet til Cens på mail og fikk dette til svar.

 

Hej igjen,

Skillnaden är ganska stor:

· Materialet (viktigaste punkten)

CENS ProFlex är gjord i mjuk behaglig silikon som gör att du i stort sett glömmer bort att de sitter där (konkurrenten är gjort i hård material)

· Rengöringen

CENS ProFlex gör du enkelt ren genom att ta bort elektronikmodulen från proppen och gör ren proppen med såpevann.

(konkurrenten är svårare att göra ren då det är en hel elektronik propp som inte kan sköljas i vatten)

· Användningsmöjligheter

CENS ProFlex kan enkelt göras om till passivt hörselvern, genom att köpa till passiva filter. På så sätt kan du använda dem på konserter, jobb m.m.

(detta är inte möjligt med konkurrenten)

Vedlagt finner du färgvalschema som du fyller ut och sänder in tillsammans med avstöpningar.

Extra utstyr noteras även det på samma schema.

Link to comment
Share on other sites

Formstøpte hørselsvern får man jo for ca 1500kr, da er det enda 1500kr opp til Cens.

 

Jeg mener at for langtidsbruk så er harde skall og foretrekke. Det er vel bare å se på alle høreappartene som brukes hele dagene, der er alle i samme type materiale som Soundscope.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har nå fått levert mine CENS Proflex digital 2. Førsteinntrykket er meget godt. De sitter som støpt, har en behagelig passform.

 

Jeg og kjerringa har nå holdt på en time med diverse "lydtester". Da opp mot det å bedømme rettning på lyder etc.

 

Jeg kommer med en fyldig review når jeg er har fått brukt de utover høsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hvordan er folks erfaring med den medfølgende halsslyngen til soundscope?

 

Jeg erfarte i høst at jeg glipp av en del som ble sagt på jaktradioen. Hørselsvernet var da stilt inn på program 3 (telespole + mic)

Endte med at jeg måtte henge slynga over ørene eller stramme ledningen som et stramt slips så høyt oppe på halsen under haka sånt at ledningen kom nærmere øreproppene.

Så for meg at slynga bare kunne henge fritt rundt halsen..

 

Hvor langt er sendeområdet til ei slik passiv halsslynge? link

Radioen er for øvrig en Icom f3022 med monofon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...