Jump to content

Soundscopes - erfaringer etter en sesong


Sako 30-06

Recommended Posts

I høst kjøpte jeg meg et par Soundscopes. Som mange jegere har også jeg fått påvist en begynnende hørselsskade, klassisk nok på venstre øre (jeg er rechtsskytter). Til tross for at legen påsto at den "dip"-en han påviste i hørselskurven ikke skulle ha noe å si, har jeg selv følt at jeg ofte kan ha problemer med å oppfatte hva folk sier hvis det er en smule bakgrunnsstøy. Tanken på at dette skulle bli verre og kanskje nærme seg de problemene min gamle far sliter med (han er stort sett satt utenfor alminnelig selskapssamtale pga. dårlig hørsel) var ikke særlig fristende, så jeg har blitt nokså pysete på denne fronten. Når jeg så oppdaget en ny duppeditt - som mann er man jo uforbederlig dingsebomseholiker - slo havesyken til igjen. Siden Soundscopes koster rundt regnet åtte Bærumstiere føltes det litt tungt å få enda et leketøy inn i budsjettet, så det tok et års tid før jeg ga tapt for havesyken og dro Visakortet. Det som gjorde utslaget var flere minutter med merkbar, sjenerende *piiiiiiii...* i øret etter en kjapp dobbeltbom på gåsejakta i fjor. Da tok jeg skrekken og ringte for å bestille time for avstøpning. Leveringstid var ca. fem uker, og prisen var som sagt åtte Bærumstiere pluss noen Flagstader for en teleslynge til jaktradioen.

 

For å gjøre en lang historie kort: Me like. Produktet er langt fra perfekt, men fordelene mer enn oppveier ulemper og svakheter ved pluggene. Jeg skal kort liste opp plusser og minuser som jeg har opplevd med mine Soundscopes:

 

Pluss:

:idea: Fullgodt hørselvern på jakt, hele tiden. Overalt, alltid 8) Jeg har prøvd å gå på støkkjakt med klokker på huet, men det har bare ikke funket for meg

:idea: Ingen øreklokker som er i veien for lua

:idea: Ingen øreklokker som blir klamme og varme når jeg går

:idea: Elektronikken er beskyttet mot væte, siden pluggene sitter inni ørene. Når det regner, tar man bare på seg lua eller trekker på seg hetta

:idea: Forsterkning. Ved å skru volumkontrollen litt ekstra opp, får man virkelig "kikkertsikte på ørene". Enhver liten lyd fra dyr i nærheten oppfattes utrolig lett :shock:

:idea: Ingen vindstøy. Mikrofonene sitter på innsiden av den delen av pluggene som ikke stikker inn i øregangen, inn mot det ytre øret. De er dermed meget godt beskyttet mot vind, og de plukker opp lyden på vei inn i øregangen. Retningsbestemmelse av lyd er dermed nokså enkel, forutsatt at man har justert volumkontrollene noenlunde likt på begge ørene

:idea: Med en teleslynge (ekstrautstyr) har du trådløs jaktradio. Teleslynga henges rundt halsen, og man slipper den @£¤#% ørepluggledningen som alltid hekter seg fast i jakkekraven, en kvist eller noe annet. Man slipper også at øremuslingen løsner og blir hengende og slenge på feil tidspunkt

 

Minus:

:idea: Det er uvant å gå med "noe" inni ørene når man går i marka. Det blir slitsomt etter noen timer, så jeg tar gjerne pluggene ut når jeg raster

:idea: Høye frekvenser forsterkes mer enn lave. Det betyr at skarpe lyder som rasling i løv, skraping av tøy eller fresingen i steikepanna blir nokså framtredende, særlig hvis man har skrudd opp volumet litt ekstra for å høre enda bedre. Særlig steikepannefresing kan bli litt i overkant hørbart, mens andre lyder ikke er verre enn at man kan leve med det

:idea: Konstant svak susing i elektronikken. Ikke merkbart mens man er i aktivitet, men nesten sjenerende når man setter seg ned for å lytte til stillheten

:idea: Sink-luftbatteriene dør og må byttes etter en måneds tid, selv om pluggene bare ligger avslått i skapet. Men slike batterier er nokså rimelige på Clas Ohlson.

:idea: Batteriholderne er spinkle. Jeg klarte å bryte av den ene i vinter. Ifølge leverandøren går dette på garantien, men vil dette gjelde om det samme skjer igjen om et par års tid?

:idea: Øregangene må holdes pinlig rene for voks, så en neve Q-tips må være med på tur. Åpningene for lyden som sendes inn i øret er små og tettes veldig lett av ørevoks. Det merkes godt, for lyden blir borte uansett hva man setter volumkontrollen på. Ved å bruke neglen til å vippe opp et bittelite hengslet lokk som ligger over lydåpningen er det relativt enkelt å komme til for å rense vekk gammel voks, men det er en liten "pain in the back" å måtte passe på dette

:idea: Tendenser til "buldring" i ørene fra støtet som kommer når man setter hælen i bakken under gange. Blir merkbart og fremtredende hvis jeg bruker pluggene på banen med klokker over, akkurat som når jeg bruker gule skumgummiplugger innenfor klokkene

:idea: Det er litt plundrete å få ørepluggene helt inn og skikkelig på plass i øret

:idea: Pluggen til teleslyngen er rett, ikke vinklet. Jaktradioen min er konstruert for vinklet 3.5mm jackplugg. Dermed stikker pluggen irriterende langt ut fra siden på radioen. Den dagen jeg finner en løs vinklet plugg, lodder jeg meg en overgang på dagen.

 

Elektronikken inni er den samme som hos Starkey Magnum Ear Ultra, og specs med bl.a. frekvenskurver kan finnes på Starkeys hjemmesider

 

Noen klikkbare bilder:

 

thumb_IMG_0131-l.jpgthumb_IMG_0131-r.jpg

Her ser vi de formstøpte pluggene. Den røde er høyre, akkurat som kablene på baksiden av stereoen

 

thumb_IMG_0133a-l.jpgthumb_IMG_0133a-r.jpg

Sett fra "utsiden". Pilene viser mikrofonhullet, det havner inn mot det ytre øret i en av "krinkelkrokene" rett over øregangen

 

thumb_IMG_0134a.jpg

Kontrollene:

1: Modus-knapp: Program 1 (normal) :arrow: Program 2 (mindre bass) :arrow: Program 3 (teleslynge) :arrow: Program 1

2: Batteriskuff

3: Volumknapp med av/på-funksjon

 

thumb_IMG_0132a.jpg

Her har jeg åpnet den lille "luka" foran lydkanalen (4), for å rense bort avleiret ørevoks

 

PS: En liten episode kan illustrere den store fordelen med plugger som man ikke må holde på og ta ut og inn for å høre: På gaupfelten oppi Stjørdal for noen uker siden, glemte jeg å sette på meg klokkene da standplassleder ga ildordre på siste stående. Jeg hørte de andres skyting merkbart mer enn med klokkene på, men siden jeg hadde satt inn Soundscopene allerede mens vi satt og ventet på å komme ut i løypa, kunne jeg skyte ferdig før jeg tok på klokkene igjen, uten å få vondt i ørene :P

 

EDIT: Oppdatert bildelenker

Edited by Guest
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for brukererfaringer. :D

 

Jeg lurer på to ting:

 

Hvordan fungerer disse på skytebanen med klokker utenpå? Klarer man å stenge verden ute i større grad enn med andre former for plugger i kombinasjon med klokker? Forutsatt selvsagt at man skrur helt ned eller av.

 

Elimineres slike kraftige "strykelyder" som man får med elektroniske klokker når de gnisser mot krage/hette/lue?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fungerer disse på skytebanen med klokker utenpå? Klarer man å stenge verden ute i større grad enn med andre former for plugger i kombinasjon med klokker? Forutsatt selvsagt at man skrur helt ned eller av.

Jeg har ikke brukt mine elektroniske hørselvern avskrudd, jeg ser ingen grunn til det. På banen bruker jeg Soundscopes og Sordin Supreme Pro samtidig, og dette fungerer OK. Bortsett fra den "buldringen" når jeg går. Derfor tar jeg fremdeles av klokkene når jeg skal rusle bort til skivestativene. Men man har veldig god demping med plugger+klokker, og jeg hører standplassleder helt greit. Dette i motsetning til om jeg bruker gule plugger innenfor Sordinene

 

Elimineres slike kraftige "strykelyder" som man får med elektroniske klokker når de gnisser mot krage/hette/lue?

Ikke helt, du hører når ørene stryker mot f.eks. lua. Men siden du ikke har de digre klokkene som legger seg borti alt rundt hodet på deg, er problemet sterkt redusert. Ihvertfall for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i tidligere tråder spurt om det samme uten å få svar så jeg drister meg til å spørre igjen:

 

Vil det være uproblematisk hvis en har "gammelmannshår" i ørene, altså når en har rundet de 20 med go margin så har en gjerne endel "kvist og kvast" i ørene, må dette fjernes eller funker det greit uten full klipp?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt GNresound sine en sesong, og har opplevd omtrent det samme som Sako beskriver (bortsett fra teleslynge som jeg ikke har prøvd)

 

Dette er et godt hjelpemiddel for å ta vare på hørselen, men er etter min mening litt ubehaglig og slitsomt å bruke over lang tid. Har også følelsen av at jeg mister en del av de lydene som er viktig, trolig drukner disse litt i støy fra klær og bakgrunnssus. På lange jaktdager har jeg flere ganger gått uten de siste timene, dumt men sant.

 

Alt for dyrt i forhold til hva du får, men allikevel verdt pengene siden du tar vare på hørselen...

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg angrer ikke på kjøpet. Ja, jeg ville definitivt kjøpt dem med den kunnskapen jeg nå har om ulempene. Som jeg skrev:

Produktet er langt fra perfekt, men fordelene mer enn oppveier ulemper og svakheter ved pluggene

Hørselen min er allerede skadd, men jeg håper at ved å være omhyggelig med bruk av hørselvern resten av livet, så bør ikke tunghørtheten bli alt for sjenerende alt for tidlig. Jeg ser på det som en forsikring: Premien er høy, men det er også risikoen for ytterligere hørselstap. Eller, er premien så høy? La oss si at Soundscopene holder i ti år, det blir 800 kroner i året. Og hva er prisen på OK hørsel? Hvis du allerede har hørselsskade med konstant tinnitus, hvor mye ville du vært villig til å betale for å bli reparert hvis det fantes en operasjon som kunne gi deg en normal hørsel igjen? 10 lapper? 20? 30? Mer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt GNResound på flere turer nå og er fornøyd. Det er litt uvant å gå med dette i ørene og lyden blir litt metallisk, men etter at jeg avfyrte drillingen en gang for mye som ga piping i lang tid etterpå selv om det bare var et vanlig skudd i skogen har jeg bestemt meg for at disse skal brukes. Jeg bruker dem også på skytebanen under hørselvernene og synes det er veldig behagelig.

 

Har forøverig nøyaktig samme opplevelse og erfaring som Sako. Om det er verdt det er avhengig av hvor mye du verdsetter hørslen din. Faren min utviklet hørslen akkurat som faren til Sako og jeg er ikke tvil om at han gladelig hadde betalt 10' for å kunne følge med i konversasjoner uten å bruke høreapparater på heltid som han etterhvert måtte gjøre. Jeg selv skjøt litt for mye med 7.92, vatt i øra og skjorte på skulderen da jeg var liten og kombinasjonen fremmer ikke hørslen så jeg akter å ta vare på det jeg har igjen og disse pengene er ubetydelige i den sammenheng. Jeg har teleslynge på mine og selv om jeg ikke har brukt den på jakta enda har jeg testet den og den virker flott. Jeg tror også feks at i stille skog og med vanlig øremusling og radio som står litt høyt på kan elgen fort høre radioen og dette unngåes med slikt utstyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Oppdatering:

 

I dag var jeg og byttet batteriskuff nummer to, denne gangen den venstre. Ifølge det som mannen sa da jeg ringte forrige uke, regnes disse batteriskuffene som forbruksvare. Det som er interessant er at jeg kan ikke huske å ha vært uheldig/uforsiktig med disse lukene. Noengang. Plutselig en dag da jeg skulle sette inn batteriet, sto jeg med luka løs i hånda uten å ha kjent noe brekkasje. Begge gangene. Jeg er tilbøyelig til å tro at dette skyldes tretthetsbrudd i en ikke helt heldig konstruksjon. Soundscopes'ene mine brukes nemlig hele året -- både på jakt om høsten og på skytebanen (+ ved andre passende anledninger) ellers i året -- noe som gjør at jeg skifter batteri sånn gjennomsnittlig sett en gang i måneden. På riflebanen bruker jeg dem med klokker utenpå, for plugger alene (uansett type) er etter min mening for dårlig hørselvern på en riflestandplass.

 

Hvis framtidige kunder har litt flaks redesigner Starkey disse skuffene en smule i Soundscopes Mk.2. Har jeg flaks, finner de en mindre sprø plastkvalitet til neste batch med batteriskuffer...

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør det om de brekker? Begge mine er brukket, men jeg ser på de som en skuff isteden for en skapdør :lol:

Faktisk har jeg aldri sett det som et problem at de er brukket, annet enn de første 2 min etter den første brakk.

 

Men hvor kjøper en batterier som kan ligge en stund som ikke er tomme i ESKEN omtrennt når en tar de i :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte Soundscope på en afrikajakt nå i vår og må si at jeg var veldig godt fornøyd.

Jeg satte inn proppene om morgenen og tok dem ikke ut før kvelden kom. En del tid tilbringes bak på Landcruiseren og her ble det endel vindsus, men ikke veldig plagsomt. Temperaturer på god vei mot 40-tallet var heller ikke noe problem.

Tidligere da jeg brukte elektroniske klokker var varmen det største problemet og siden man gikk og bar på dem så var de alltid i veien.

.458'en egner seg dårlig uten bruk av hørselvern så dette er nok en av mine beste investeringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Når det gjelder Soundscopes og batterier som tømmer seg i esken, så prøvde jeg å ha mine liggende ved siden av "proppene" etter elgjakta i fjor. Jeg satte på igjen den folietapen som sitter på og som fjernes :idea: Tok de på da jeg var og skjøt i hele går, og batteriene virket fortsatt :D Hadde da ligget siden slutten av oktober. Har stort sett brukt klokker på banen, da jeg ikke har villet sette i ferske batterier for bare noen timers bruk, men nå stiller det seg litt anderledes ja.

Link to comment
Share on other sites

Det går mot kjøp for meg nå, men vet ikke helt hva jeg skal velge.

Er det noen som har testet GnResound og Soundscope mot hverandre?

 

Soudscope har vært på markedet i flere år og fått mye bra kritikk som jeg har lest.

GnResound er ganske nye og ikke blitt testet. De koster også en tusing mer..

 

Hmmm. What to choose???

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg registerer at NJFF har valgt å inngå samarbeid med GN Resound om rabatt på formstøpte øreplugger. Disse produktene er åpenbart på vei inn i jeger-/skyttermiljøene. Det kan også virke som prisene er på vei ned.

Jeg tipper at jeg selv har et par slike på plass innen høstjakten. Det hadde vært kjekt med en sammenligningstest av produkter fra de to leverandørene, noen som har sett noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, er du sikker på at du leita godt nok?

 

http://www.soundscope.se/ :arrow:nor.jpg:arrow: Forhandlere:

Starkey Norway AS

Sjøhagen 3

Postboks 74 Sentrum

4001 Stavanger

Telefon: 51 82 00 80

Fax: 51 82 00 81

E-post: info@starkey.no

Åpningstider: Mandag-Torsdag: 08.00-16.00

Fredag: 08.00-14.00

 

Starkey Norway AS Oslo

Industrigata 63

Postboks 1091

0104 Oslo

Telefon: 22 40 48 20

Fax: 22 45 43 41

E-post: info@starkey.no

Åpningstider: Mandag-Fredag: 08.30-15.30

 

Starkey Norway AS Trondheim

Prinsens Gate 46

7011 Trondheim

Telefon: 97 17 59 37

E-post: info@starkey.no

 

Forresten lurer jeg fært på de GN Resound-pluggene med NJFF-rabatt. Jeg for min del finner ingenting om aktive/elektroniske plugger på hjemmesiden til GN Resound...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er akkurat ferdig med min sesong nr. 2 med soundscope. Og jeg har bare lovord. Jeg har etterhvert fått til å justere lyden så lavt ned at det ikke blir så plagsomt med all bakgrunnstøyen. Kompisene tror nok jeg er smårar, der jeg står om morran og knipser foran ørene , og skrur og skrur til jeg er fornøyd.

Det hender at jeg rett og slett glemmer at de er der, og ikke tar dem ut før jeg er hjemme. Har ikke hatt noen brekkasje problemer heller.Men jeg skal likevel levere dem inn til Starky nå og få byttet filtertype. På mine er det et slags spiralfilter der inne. Og det ene er borte. Aner ikke hvordan. Håper det ikke ligger og skrangler inni hodet mitt.

Link to comment
Share on other sites

Er stort sett fornøyd med mine soundscope, men skulle noen ganger ønske at de hadde litt bedre demping. Spesiellt på skytebanen.

 

Jeg sendte derfor en forespørsel til Starkey om mulig forbedringspotensiale.

 

Her er svaret jeg fikk:

 

Bare for å ha det forklart, så er ikke Soundscope et hørselsvern i reell forstand. De vil altså ikke dempe alle lyder generelt, med mindre du skrur de av, muligens også ved å ha de innstilt helt på minimum. De er laget for å beskytte mot skadelige lydimpulser, typisk de i området 100-140dB, og gjør dette i praksis ved å begrense nivået som når øret ditt til maksimum 99dB.

Alle lyder, tale osv som normalt er under 99dB vil derfor passere uhindret gjennom Soundscopene. Men da du også har 30 dB forsterkning tilgjengelig vil det si at alle lyder som kommer inn også kan forsterkes opptil 30dB, så en vil faktisk høre høyere enn uten proppene i øret. Uansett begrenses alltid utnivået til 99dB, så du overskrider aldri dette.

Alikevel vil en da ved å ha mye forsterkning oppskrudd kunne utsette seg for varige lydnivåer over 85dB, noe som kan være skadelig over lengre perioder. Så i motsetning til rene hørselsvern som helst skal holde snittet på støy under 85dB, vil ikke Soundscope fungere som et hørselsvern i normal forstand. Det er spesialisert som et skuddvern, hvor det meget effektivt stopper de korte farlige lydimpulsene fra skytevåpen, men samtidig sørge for at du kan høre hva andre sier, lytte etter byttet osv.

 

Når det gjelder selve proppene så kan vi dempe dette noe mer ved å fylle det delvis opp med silikon innvendig. Dette vil bedre den passive dempningen proppene vil ha når de står avslått i øret, men det vil ikke gjøre utslag så lenge en slipper inn forsterket lyd fra mikrofonene.

Hvis behovet ditt er at du har satt Soundscopene på minimum eller slått dem av, men alikevel ønsker at de demper mer enn de gjør da, vil det kunne hjelpe noe å isolere proppene dine på denne måten.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Nå vet jeg ikke helt hvor mange db proppene demper, men at lydnivået aldri skal overstige 99 db er vel en delvis sannhet.

Det som skjer når proppene er påskrudd og aktive er at forsterkningen kuttes ved lynivå over 99 db. Da er det proppenes passive dempning som bestemmer hvor mye lyd som slipper igjennom.

 

Hvis passiv demping ligger på 25-28 db og et skuddsmell f.eks. gir 140 db vil jo lyden som når det indre øret overskride 110 db og være skadelig.

 

Noen som vet dempningen på soundscopes eller har noen tanker om teoriene mine? Gode øreklokker demper 33-34 db og jeg føler at proppene demper endel mindre i passiv tilstand.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Gn Resound sine jaktapparat i et år nå og er knall fornøyd med disse,jeg har brukt de på rype/skogsfulg jakt og elg jakt kjøpte og så med halsslynge for og få jaktradioen trådløst til jaktapparatene,dette synes jeg er en stor fordel ettersom jeg synes øremuslinger ikke er serlig gode å bruke.Du kan også få justert disse etter et eventuelt hørselstap du har, de er veldig enkle i bruk,ser nå at njff har ingått avtale med Gn Resound med en medlemspris på 4500,- så det eneste negative jeg kan si er at jeg kjøpte de et år for tidlig.

link til sidene til njff:

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... t_id=70455

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Da har jeg brukt mine GNresound i noen måneder, både på jakt og nesten daglig som hørselsvern på jobben som håndverker. Resultatet er at jeg nesten ikke bruker vanlige øreklokker lenger.

Når det gjelder grensene for demping, så har GNresound en grense på 80 dB, og ikke 88 som du skriver. Om det er riktig at Sounscoop har 99dB, så er det ett "hav" av støy mellom de to apparatene. (noen av de lærde herrer på forumet kan sikkert gi en grei forklaring på hvor mye 19 dB i økning er) :D

Jeg bruker daglig høreapparat, og ville aldri byttet de jeg har nå til noen som dempet dårligere.

Er du medlem av Jeger og Fisk, så får du de til medlemspris på kr. 4500.- + avstøpning, om jeg ikke husker feil.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder grensene for demping, så har GNresound en grense på 80 dB, og ikke 88 som du skriver. Om det er riktig at Sounscoop har 99dB, så er det ett "hav" av støy mellom de to apparatene.

Det er sikkert riktig, men er det noe galt med det?

Lyd er energi, og høy impulsstøy er det vi er ute etter å dempe...eller? Når Soundscope slipper inn 99db så er det via en 0,5mm hull, ikke full øregang, og hvertfall ikke lavere frekvenser.(har noen sett en basshøyttaler med 0,5mm elemet :wink: ) 99 db kan du faktisk oppholde deg i en stund(noen minutter) uten skade. Jeg ringte Starkey i dag med spørsmål om å justere OPP lyden de slipper inn...Grunnen er at jeg har opplevd orrhaner fly opp uten å få retningsbestemmt lyden da pluggene kutter i begynnelsen. Da sier det meg at de kutter nok til å ikke medføre hørselskade. Klart at hvis du skal bruke de i kontinuerlig støy, ja da er det noe annet, men da er vel andre hørselvern mer egnet.

Svaret jeg fikk var at de ikke hadde lov til å slippe inn mer, så jeg måtte nøye meg med 99dB.

 

Poenget mitt er at det nok er en grunn til at de har satt de på 99 eller hva det nå måtte være, for skrur en av elektronikken regner jeg med at de fleste formstøpte er nokså like. Men for all del; Det er sikkert andre som også lager bra apparater, men som sagt; 99dB ser jeg intet minus med, tvert imot

 

så har GNresound en grense på 80 dB

Hmmm...er ikke vanlig tale 85 dB? Edit; Sjekket; Det var høye rop som var 80-90(må ta en prat med kona, HMS sak i hjemmet :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder grensene for demping, så har GNresound en grense på 80 dB, og ikke 88 som du skriver. Om det er riktig at Sounscoop har 99dB, så er det ett "hav" av støy mellom de to apparatene. (noen av de lærde herrer på forumet kan sikkert gi en grei forklaring på hvor mye 19 dB i økning er) :D

 

dB skalaen er logaritmisk, Dvs at en økning på 20 dB = 10^2 =100 x så høy lydeffekt.

Link to comment
Share on other sites

dB skalaen er logaritmisk, Dvs at en økning på 20 dB = 10^2 =100 x så høy lydeffekt.

Stemmer, men så er øret slik at det skal oppfatte lave og høye lyder. Derfor oppfattes ikke dB skalaen lik(som den er i teorien) over hele linja. Altså; 20 db fra 20-40 oppfattes som svært lite, mens fra 120-140 er enormt mye.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har ReSound med teleslynge. Radioen i sekken, teleslynga rundt halsen og Mic'n festa i kraven på genser'n. Funker fint, og med denne løsningen kan man også kjøpe mic som tåler litt mer enn dugg før den begynner å sende på heltid.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg brukt mine GNresound i noen måneder, både på jakt og nesten daglig som hørselsvern på jobben som håndverker. Resultatet er at jeg nesten ikke bruker vanlige øreklokker lenger.

Når det gjelder grensene for demping, så har GNresound en grense på 80 dB, og ikke 88 som du skriver. Om det er riktig at Sounscoop har 99dB, så er det ett "hav" av støy mellom de to apparatene. (noen av de lærde herrer på forumet kan sikkert gi en grei forklaring på hvor mye 19 dB i økning er) :D

Jeg bruker daglig høreapparat, og ville aldri byttet de jeg har nå til noen som dempet dårligere.

Er du medlem av Jeger og Fisk, så får du de til medlemspris på kr. 4500.- + avstøpning, om jeg ikke husker feil.

 

Jeg ser at GNresound demper bedre enn Soundscope sine, men da jeg skaffet meg mine Soundscope hadde jeg desverre ikke hørt om alternativer. Og siden prisene er som de er kommer jeg neppe til å kjøpe meg noe annet. Jeg trøster meg med at Sounscope likevel demper mye mer enn noen lyddemper gjør. Og de jegerne jeg kjenner som har dempere bruker ikke noe form for hørselvern på jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vurderer sterkt å gå til anskaffelse av enten Soundscopes eller Resound. Er det noen som vil argumentere for hvilken av disse som bør velges? Hvordan er det forressten å bruke disse på leirduebanen som eneste hørselvern? Er det like bra som f.eks. et par med Sordin Supreme Pro X?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder grensene for demping, så har GNresound en grense på 80 dB, og ikke 88 som du skriver. Om det er riktig at Sounscoop har 99dB, så er det ett "hav" av støy mellom de to apparatene. (noen av de lærde herrer på forumet kan sikkert gi en grei forklaring på hvor mye 19 dB i økning er) :D

Dempningen proppene gir i avskrudd tilstand er sikkert ganske lik (omlag 25-30dB), og et skuddsmell er langt over 99+30 dBA. Det vil vel si at i jaktsammenheng er det liten forskjell på de to typene. Hvis en derimot har andre typer støy, så vil den måtte overstige hhv 99dBA eller 80dBA før dempningen slår til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vurderer sterkt å gå til anskaffelse av enten Soundscopes eller Resound. Er det noen som vil argumentere for hvilken av disse som bør velges? Hvordan er det forressten å bruke disse på leirduebanen som eneste hørselvern? Er det like bra som f.eks. et par med Sordin Supreme Pro X?

 

Jeg har resound sine og bruker disse mye på leirduebanen. Min erfaring er at hvis man skyter under tak, f.eks overbygd trapbane, demper de for lite. I alle fall syns jeg smellene blir for høye, kanskje pga "ekko" fra tak og vegger?... Jeg bruker derfor doble hørselvern her, klokker utenpå avslåtte resound. På skeetbanen og på leirduesti bruker jeg oftest kun resound-pluggene, og syns dette fungerer utmerket! Jeg er meget fornøyd med mine, men merker litt konstant svak susing. Dette merkes helst hvis det er relativt stille rundt deg, altså ikke på leirduebanen, men på elgposten kanskje...

 

Når det gjelder pro-xene kan jeg ikke uttale meg, men jeg har et par sordin basic som jeg bruker utenpå når jeg har dobbelt hørselvern. Hvis jeg aktiverer begge deler fungerer det også, men da demper vel bare basicen tror jeg. Jeg syns resounden er vel så bra som sordin, kanskje med unntak av litt susing.

Link to comment
Share on other sites

@ Schmoo (beklager sent svar, men har ikke sett innlegget ditt før nå).

Jeg har Icom, husker ikke modellnummeret, men G34S eller noe i den duren.

Jeg har en litt kraftig mic som har uttak til teleslynga/ørepropp. Da går det så greit så. Mic'n er dessuten langt mer værbestandig en de vanlige mic'ene. For å få de vanlige til å funke på denne måten må et uttak settes på kabelen. Det fikser en radiotekniker greit.

 

Har skutt en del på bana nå med mine ReSound og er meget fornøyd. Det er som en skriver lengre opp her, på banen under tak, smeller det noe inn i hel.... Ellers er de superb.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 9 months later...

Var innom Starkey for å få meg formstøypte proppar gjennom jobben i fjor og då sa dei eg burde vente til den nye modellen kom. Den skulle vere både betre og billigare.

 

Så eg sendte forespørsel til Starkey om pris på dei nye Soundscope Pro-tect iHunt i går. Fekk svar om at den var 4500,- inkludera avstøyp, så prisen på 8000,- i starten av denne tråden har vel endra seg litt.

 

Er litt i tvil om eg skal melde meg inn i NJFF og handle GN ReSound eller om eg skal hive meg på Soundscope sine. Er det noko som har prøva begge typar?

 

http://www.soundscope.no/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

4500,- er gammel pris. Kampanjen til Njff sluttet 1. Juli.

 

Jeg har kjøpt Siemens propper med teleslynge fra Audio Plus de har super service. Har ikke prøvd de to andre, men har tro på at produsent av høreapparater klarer denne oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte Starkeyproppene i høst, fikk de levert opp på hytta av en kompis den 9 september, helt på tampen :D Erfaringer etter

to perioder med fuglejakt er at de fungerer bra til å dempe hagleskudd, har ikke prøvd med rifle. De sitter godt i ørene og er ikke i veien for lue eller lignende, det er også mulig å ha øreklaffene på lua mi over over proppene og fortsatt høre omgivelsene. Jeg har inntrykk av at lyden av vann forsterkes kraftigere enn andre lyder, det kan være litt distraherende. Vet ikke om dette lar seg ordne ved å bytte til et annet program ( har 1, 2, 3 og 4, men vet ikke forskjellen på dem.. ). Ellers så tar jeg dem som regel ut ved pauser som innebærer spising, da jeg synes det er litt ubehagelig å spise med pluggene i, blir rare lyder i hodet..

 

Til min type jakt, rype, er de helt ypperlige, og jeg vet ikke om noe alternativ som leverer like bra (har ikke prøvd ReSound Jeger, de er sikkert noe lignende)..

 

Starkey hadde ihvertfall utmerket service, bestilte proppene med levering 7. september, da de ikke dukket opp da ringte jeg og fikk beskjed om at de ankom Stavanger den 8. De sendte da proppene med ekspress til trondheim, noe som gjorde at jeg rakk å ta dem i bruk til 1. periode!

 

Pål

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...