Jump to content

Har noen vært borti en "snill gutt" (alias)


Hassel

Recommended Posts

Hei godtfolk

I forbindelse med det store ruger prosjektet mitt (se andre tråder) så kom jeg over en ruger Super Redhawk i .44 mag med 9'5" løp. Denne ligger ute på finn. Kontaktet selger som svarte påen måte jeg oppfattet so litt merkelig og ufint (spesielt i forhodl til at jeg oppga nyprisen som jeg har fått av Søilen nettop). Han hadde ellers noen raljeringer om hvor fantastisk det var med .44 magnum i forhold til .454 casull prismessig og komponent messig. (For .45 colt hylser og kuler er jo inmari vanskelig å få tak i...) Så derfor så tenkte jeg å høre om noen har hørt om elller handlet med denne fyren før. Jeg har nemmelig en følelese av å ha vært borti ham før.

 

Hjertesukk... hvorfor blir folk som legger ut brukte våpen så sure nåt man forteller dem hva nypris fra importør er. At de har betalt 1-2000 over veiledende bør jo ikke gjøre dem sure på meg...

:|

Link to comment
Share on other sites

Det er den ja

Selger opplyser at han fikk den oppgitte "ny-prisen" på telefon samme dag som anonsen ble lagt ut...

Og så blir det da videreføringn av hjertesukket mitt. Det er ikke nyprisen når varen er kjøpt som er så relevenat, men hva prisen / varen er prissatt til på det tidspunktet det skal selges. De fleste av oss har vel lært på den harde måten at en manns gull er en annen mans søppel.

 

Det jeg først og fremst reagerte på er holdningen til selger, den litt lite diskre påstanden om at undertegnede prøver å dikte opp noe / lure ham når jeg forellegger den nyprisen jeg har fått oppgitt av importør.

 

Det som kanskje er dumt for både denne selgereren og den personen som prøver å selge en godt brukt GP100 på QXL er at de oppgir nypriser som er "borti natta" og baserer sine bruktpriser på det. Da får jeg et intrykkk av at det er noe lureri med i spillet og det blir vannskeligere å stole på selger. Spesielt når de nettop blir sure for at man motsier deres "fakta". Personlig så tror jeg at jeg hadde lagt inn seriøse bud på begge de o revolverene om det hadde vært en litt mer realistisk pris, og enklere å stole på selger.

Link to comment
Share on other sites

"Det som kanskje er dumt for både denne selgereren og den personen som prøver å selge en godt brukt GP100 på QXL er at de oppgir nypriser som er "borti natta" og baserer sine bruktpriser på det. Da får jeg et intrykkk av at det er noe lureri med i spillet og det blir vannskeligere å stole på selger."

 

Jeg har blitt mere skeptisk med årene til å handle våpen fra folk jeg ikke vet noe om. Nå er det helt sikkert slik at folk som enkelte av oss ikke er enkle å hanskes med for slike som tror de sitter på Gull, det er så, men.....

 

Jeg har en konkret sak gående: en Jennings .22 ble innkjøpt som leketøy en gang for lenge siden. Og solgt videre for lenge siden. Jeg fikk med blålappe utfyllt og alt så ut til å være i orden. Men det tok tid og evigheter på den tiden å få ut våpenkort. Dette var også i overgangen da man la om til det databaserte "sentrale våpenregister".

 

Jeg mener å huske at jeg solgte våpnet videre før våpenkort hadde arrivert (kjøpte og solgte mye ræl en periode) og at jeg gjorde Uebermeisterne oppmerksomme på DET.

 

Nå mange år etterpå, har kjøperen fått våpnet beslaglagt - det viser seg at det aldri har vært registrert, i allefall ikke i det nye registeret.

 

Og da undres jeg, som dessverre ikke kan lokalisere den gamle blålappen fra transaksjonen (har ikke kasta noe særlig i hele mitt liv jeg) om jeg ble LURT av selgeren, og at han solgte meg en uregistrert pistol via postordre, unnlot å fortelle det og lot som om han fyllte ut papirene og at alt var i sin skjønneste orden.

 

Det er i allefall EN opplevelse som gjør meg skeptisk til våpenkjøp fra Finn og QXL.....

 

Det kan selvsagt få følger for meg også, dersom dette beslaget blir stående, hadde jeg VISST at det var ugler i mosen hadde jeg ikke kjøpt, og hadde jeg VISST at jeg satt med noe slikt, hadde ikke veien vært kort til marinanen for utsetting at et kveitesnøre med søkke......

 

Idiotisk om det skal blir bråk med ordensmakta over en sak som i beste fall var verd noen hundrelapper. Det er enkelte saker som er så billige at de kan bli for dyre!

Link to comment
Share on other sites

Har handlet mye med våpen på nettet privat, og egentlig aldri opplevd noe voldsomt negativt. Har blitt snodd litt på en revolver (Mangelfulle opplysninger og overpris), men ikke nok til at jeg lager helvete ut av det.

 

;em jeg prøver også å være forsiktig og opptre redelig, både som selger og som kjøper. Kan jo hende at den personen jeg "narrer" en gang er kompis med han som skal selge meg noe jeg vil ha...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Kjøpte en super blackhawk, nesten ikke brukt for 3500 for et par år siden. Det er en mer normal pris. 5500 er for mye for en redhawk. Nyprisen er uintresang.

 

Hvem er det som bestemmer hva som er "normalpris" kjøper eller selger ???

 

For meg er det selvfølgelig at jeg prøver å få mest mulig for ting jeg skal selge :D

Hører alltid om noen som har gjort bedre kjøp enn meg, allitid i etterkant.

Kan ikke gå rundt og sutre for det :(

 

Hva dagens nypris er, er totalt uinteressant for meg når jeg skal selge ting. Jeg har en kvitering fra sjappa der jeg har handlet som kanskje sier noe annet. Det er den prisen som gjelder for meg, ikke dagens internettpris et eller annet sted.

 

Når jeg handler brukt, som jeg ofte gjør, spiller alder på varen ingen rolle.

Det er varens tekniske tilstand og utseende som er interessant :D

Er alt strøkent, er det klart jeg er villig til å betale godt for varen, TOTALT uavhengig av hva andre skulle mene var "markedspris" :D

 

Å komme å si at dette er for dyrt osv, syntes jeg er utidig av andre å si om både selger og kjøper, alle kan tenke selv :!:

 

Det finnes ingen listepris på handvåpen i Norge, så hvordan "mekkern" kan hevde dette er uforstålig. For meg virker det som pisseprat, eller snilt sagt: synsing.

Han har jo tross alt ingen mulighet til å utale seg om gjendende våpen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk uenig i det i påstandend om at det ikke fins en "listepris" på våpen i norge. Det gjør ikke det offisielt men om du er mye i bruktmarkedet og handler en del m,ed våpen viser det seg rimelig raskt trender. Det er selvsagt mange andre faktorer som spiller inn i en pris, men gjenomsnittlig pris på brukt lar seg finne ut av.

 

Nå var vel denne trådin i utgangspunktet en sak om oppførsel og ikke pris.

(Jeg trodde desuten den var død...) Menjeg er nå fortsat på utkikk etter en SRH i .44 mag da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"Normalpris" anser jeg for å være gjennomsnittlig pris for tilsvarende vare på markedet. (Nypris er altså ikke et tema).

At prisen varierer noe iforhold til "normalpris" mht kvalitet og hvordan varen fremstår , slitt/som ny, er normalt det også.

Men når alt kommer til alt så står enhver person som selger noe helt fritt til å sette prisen selv. Uansett hva det betyr.

Drittoppførsel fra noen som vil selge meg noe resulterer som regel i direkte brudd i forhandlingene.

Som selger så står jeg helt fritt til å argumentere med selger , og eventuelt la være å kjøpe varen dersom jeg vurderer prisen til å være feil.

Link to comment
Share on other sites

Hva dagens nypris er, er totalt uinteressant for meg når jeg skal selge ting. Jeg har en kvitering fra sjappa der jeg har handlet som kanskje sier noe annet. Det er den prisen som gjelder for meg, ikke dagens internettpris et eller annet sted.

 

Det finnes ingen listepris på handvåpen i Norge, så hvordan "mekkern" kan hevde dette er uforstålig. For meg virker det som pisseprat, eller snilt sagt: synsing.

Han har jo tross alt ingen mulighet til å utale seg om gjendende våpen...

 

Vel, å påstå at dagens pris ikke betyr noe når man selger er i beste fall optimistisk! :shock:

Ikke kom å si at du ikke ville prøvd deg på en stivere pris om våpenet du skulle selge plutselig hadde steget kraftig i pris?

Jeg kjøpte til sammenligning en Suzuki 250 ny hos forhandler til 35 000,- og fikk 42 000,- for den i innbytte 7mnd senere.

Egentlig burde jeg ikke forlangt mer enn 25 - 30 000,- etter din logikk :roll:

 

Selvfølgelig har man lov å prøve seg, men om en ny pistol idag koster 6000,- gir jeg ikke 5500,- for en brukt samme pokker hva den i sin tid ble kjøpt for!

En gubbe i klubben har en Tanfo han i sin tid ga 9500,- for med 2 ekstra mags og hylster.

Ifjor sjekka jeg prisen hos importør og kunne få den for 6900,- på kampanje...

Da ville han ikke selge pga stort tap. Han måtte ha minst 7500,- mente han.

Jeg synes det er trist om noen biter på et sånn salg og gir overpris, det svir!

At der kommer nye modeller/oppdateringer innimellom gjør jo at årsmodell er ganske relevant i mange tilfeller.

F.eks Glock, S&W har jo kommet med nye versjoner av sine modeller flere ganger.

Derfor betyr alder på våpenet en del for meg, men også der er vi forskjellige.

Og det er lov å være!

 

Konklusjon?

Tja, jeg har både kjøpt og solgt til overpris.

Og oftere solgt og kjøpt til lavere pris enn gjennomsnittet.

Man må tenke selv, både kjøper og selger!

Det mener nå jeg! :D

Link to comment
Share on other sites

Hvem er det som bestemmer hva som er "normalpris" kjøper eller selger ???

 

Markedet, altså det snittet av selgere er villig til å selge for og det snittet av kjøpere er villig til å betale.

 

Hva dagens nypris er, er totalt uinteressant for meg når jeg skal selge ting. Jeg har en kvitering fra sjappa der jeg har handlet som kanskje sier noe annet. Det er den prisen som gjelder for meg, ikke dagens internettpris et eller annet sted.

 

Det er ditt valg, men vit at for kjøper er dette helt irrelevant. Hvis jeg skal kjøpe en brukt gjenstand er det nypris fra forhandler i kjøpsøyeblikket minus verditap som teller. Om du har kjøpt noe for 10'000kr og skal selge den "som ny" betaler ikke jeg 7'000kr for den om jeg får den ny til samme pris eller lavere. Det sier seg vel selv?

 

Når jeg handler brukt, som jeg ofte gjør, spiller alder på varen ingen rolle.

Det er varens tekniske tilstand og utseende som er interessant :D

 

Man bør også vurdere markedspris, siden det indikerer hva du kan selge varen for senere.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en super blackhawk, nesten ikke brukt for 3500 for et par år siden. Det er en mer normal pris. 5500 er for mye for en redhawk. Nyprisen er uintresang.

 

Hvem er det som bestemmer hva som er "normalpris" kjøper eller selger ???

 

For meg er det selvfølgelig at jeg prøver å få mest mulig for ting jeg skal selge :D

Hører alltid om noen som har gjort bedre kjøp enn meg, allitid i etterkant.

Kan ikke gå rundt og sutre for det :(

 

Hva dagens nypris er, er totalt uinteressant for meg når jeg skal selge ting. Jeg har en kvitering fra sjappa der jeg har handlet som kanskje sier noe annet. Det er den prisen som gjelder for meg, ikke dagens internettpris et eller annet sted.

 

Når jeg handler brukt, som jeg ofte gjør, spiller alder på varen ingen rolle.

Det er varens tekniske tilstand og utseende som er interessant :D

Er alt strøkent, er det klart jeg er villig til å betale godt for varen, TOTALT uavhengig av hva andre skulle mene var "markedspris" :D

 

Å komme å si at dette er for dyrt osv, syntes jeg er utidig av andre å si om både selger og kjøper, alle kan tenke selv :!:

 

Det finnes ingen listepris på handvåpen i Norge, så hvordan "mekkern" kan hevde dette er uforstålig. For meg virker det som pisseprat, eller snilt sagt: synsing.

Han har jo tross alt ingen mulighet til å utale seg om gjendende våpen...

Hvor har jeg hevdet at det er listepriser på bruktvåpen? Og hvis du er villig til å gi mye for et brukt våpen så er jo det ditt problem! Og det kan jo hende det er noen andre som har litt peiling på våpen også.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...