Jump to content

Storviltprøven med kombi, 3 skudd?


Tordenkil

Recommended Posts

Jeg har ved et par anledninger lest her inne at når du skyter opp til storviltprøven med kombigevær, trenger du bare skyte tre skudds serie. Dette var jeg ikke klar over?? :oops: Noen som kan lede meg inn på den smale sti, subsidiært linke til en passende webside med forskrift eller lignende? Gjelder forøvrig dette dobbeltrifle også :?:

Link to comment
Share on other sites

§ 18. Obligatorisk skyteprøve

 

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler.

 

Det skal først gjennomføres 30 obligatoriske skudd på valgfri blink. Deretter skal det for hver rifle som skal benyttes under jakt og felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet.

 

For kombivåpen (rifle-hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det skytes 3 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet.

 

Alle skuddene mot dyrefigur må være innenfor angitt treffområde.

 

Oppnådd sølvmerke i elgskyting (Norges Jeger- og Fiskerforbunds ferdighetsmerke) godkjennes som skyteprøve når skyteprogrammet er godkjent av direktoratet.

 

For storvilt som har jakttid eller fellingsperiode som går fra ett jaktår og over i neste, gjelder skyteprøve som er avlagt i det jaktåret jakten eller fellingen av vedkommende viltart startet.

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20020322-0313.html#map006

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg skjøt storviltprøven med kombien så måtte jeg skyte 5 skudd og jeg hadde jo ikke greie på det så gjorde det, men etterpå kom det bort en annen instruktør og kjeftet på han som hadde satt meg igang med prøven siden det bare skulle skytes 3 skudd med kombi :shock:

Så det er tydelig at ikke alle instruktører heller har fått med seg dette :!:

Men vet det jo nå selv om det er det samme for meg om jeg skyter 3 eller 5 skudd :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og da eg skulle skyte opp med kipplauf i fjor så fekk eg beskjed om at det var nok med 3 skot sia det var eit brekkvåpen... Men det trudde ikkje eg på og skaut uansett 5 skot :wink: Men regelverket som Jørgen siterte er jo rimeleg klart!

 

 

Lovverket sier kombivåpen, eller flere løp. Dette pga varmgangen som kan ødelegge presisjonen.

Enkeltskudds brekkvåpen blir noe annet!!!! Så her mener jeg du skal skyte 5 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Et godt råd når du skyter til prøve med kombi er å skyte de to første skuddene i normalt tempo ( ditt eget tempo ) så venter du i 2 - 3 minutter med siste skudd. Da vil ikke varmgang i løp påvirke treffpunkt nevneverdig. Jeg har gjort dette i årevis med godt resultat. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...