Jump to content

Knestilling sittende på rompa - kan noen hjelpe?


RAYJO

Recommended Posts

Hei!

Jeg driver aktivt med DFS skyting og tok skrittet opp i klasse 3 fra kommende sesong, nå ser det imidlertidig ganske mørkt ut for sesongen da jeg har pådratt meg en meniskskade som gjør at jeg ikke kan sitte i vanlig knestilling.

Tenkte jeg skulle prøve meg på å sitte på rompa, da jeg ikke har den fjerneste peiling på når jeg evt blir bra :?

Så hvis noen der ute har erfaring med denne skytestillingen så mottas alle tips med stor takknemmelighet :)

På forhånd takk :!:

Link to comment
Share on other sites

Selv skyter jeg meget bra sittende med beina i kors ved anklene og knærne i været.

Så hviler jeg en albu på hvert kne og dermed sitter man som støpt!

Er vel en "sniperposition" dette, mener jeg å ha lest.

Skal se om jeg finner et bilde som viser stillingen, da det ble litt klossete forklart, kanskje...

 

Sånn som dette, men uten reimene:

(uten reimene "skrever" knærne litt mer)

sitting-position-web.jpg

 

Denne funker også, men jeg føler knær og albuer vaier litt mer i denne posisjonen:

sitting-splayed-web.jpg

 

Bildene er lånt fra denne artikkelen hos Pyramyd Air.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så hviler jeg en alvu på hvert kne og dermed sitter man som støpt!

RAYJO kan nok ikkje bruke denne stillinga, det er berre lov med støtte for venstre arm på venstre kne (for høgreskyttar).

 

Ja det stemmer, beklagere hvis jeg ikke var klar nok på det med at jeg er DFS-skytter. Kan legge til at jeg er linksskytter.

Håper det er noen som har noen gode tips, ellers så går vel sesongen i vasken :cry::!:

 

Takk for at du prøvde ihvertfall tunderbrd :)

Link to comment
Share on other sites

Line up omtrent som ved liggende

Høyre benet rett

Vri setet mot skiva slik at kneet peker mot skiva

litt etter hvor myk du er, bøy fremover i ryggen

Plasser albuen på frem/baksiden av kneleddet

Skyt en 10er, repeter... :mrgreen:

 

Det er ihvertfall slik jeg har funnet ut at det kan gjøres, du må selvfølgelig jobbe med stillingen (vinkel mot skiva, plassering av albue etcetera) men det er fullt mulig å få en rimelig stabil stilling ut av det. Jeg finner denne stillingen mer stabil og behagelig enn knestående, da jeg sliter litt med ett morkent kne i kombinasjonen med en noe slarkete rygg...

Link to comment
Share on other sites

CRAP!

Beklager, jeg svarte på noe jeg ikke har greie på... :oops:

Kjente ikke til de reglene.

Men skyting har du greie på :) Sittande stilling er vel noko av det mest brukbare for ein riflejeger, særleg på post.

 

Tilbake til topic og RAYJO: sjå om du kan få tak i bilder/video av folk som t.d. Tor-Erik Fossli eller Knut Bråthen, begge er i den absolutte toppklasse og skyt sittande.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...