Jump to content

Utslag pga vind ved ulik BC


Henrik123

Recommended Posts

Det har vært diskutert BC i det siste her på kammeret spesiellt med tanke på .223 og 6,5x55. Jeg forstår at det vil være forskjell på en BC på .202 og en kule med .636, men er denne forskjellen merkbar på normale jakthold (>200m)? Vil forskjellen med noe sidevind være 5 cm på 200 m eller blir det fort 20 cm i forskjell på kuler med så ulik BC. Eller er BC kun av akademisk interesse og blir først relevant fra 200 meter og ut (langholdsskyting)? Kan man si at 0,1 i BC blir x cm forskjell på en gitt avstand ved en gitt vind (ref kappe løp gir ca 3 m/s hastighetstap pr kappede cm)?

 

På toppjakt i år gikk jeg med .223 og syntes jeg fikk klart mer bom enn i fjor da jeg gikk med 6,5x55. Dette var samme våpen med ulike løp.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan du få svar på ved å leke sofasniper med PCB, men du skal få noen resultater fra meg som du kan starte med. Som jeg har sagt før er vinden vanskeligere å bedømme enn avstanden, men her er noen indikatorer å gå etter når man skal vurdere vind (tatt fra Roes langholds-CD):

1.5 m/s: Vinden har et jevnt drag mot ansiktet

2 m/s: Vinden "kjærtegner" kinnet ditt svakt, Du kan lett bestemme vindretningen

3-4 m/s: Løvtrær vipper de øverste greiner/løv et 10-20 cm

5 m/s: Grantoppene beveger seg ca 10 cm

 

La oss velge en vindstyrke på 3 m/s, altså svak vind. Såpass må ihvertfall jeg regne med nokså ofte der jeg jakter. Gjerne mer. Da kan vi begynne å leke oss litt med PCB. For alle beregningene har jeg brukt en kikkerthøyde på 42mm og 1cm-knepp på kikkerten med rifla innskutt på 100m:

 

To patroner med lav BC og høy hastighet:

.223Rem, Norma Jaktmatch 55gr (BC=0.272, V0=1006 m/s, lovlig optimistisk/friskt!)

Maks avstand ved ca. 3cm overslag på 100m: 200m (innskutt på 175m)

Knepp. 100->200m: 4

Vindavdrift på 200m, 3 m/s: 9cm (5 knepp)

Vindavdrift på 200m, 5 m/s: 15cm (7 knepp)

 

.223Rem, ladet med Normas halvbutte 50gr helmantelkule (BC=0.19, V0=950 m/s, litt mer realistisk etter min mening)

Maks avstand ved ca. 3cm overslag på 100m: 182m (innskutt på 160m)

Knepp. 100->200m: 7

Vindavdrift på 200m, 3 m/s: 14cm (7 knepp)

Vindavdrift på 200m, 5 m/s: 24cm (12 knepp)

 

Tre patroner med god BC og moderat hastighet:

.223Rem, ladet med 75gr Swift Scirocco II (BC=0.419, V0=830 m/s, testet og funnet trygg i mitt våpen)

Maks avstand ved ca. 3cm overslag på 100m: 182m (innskutt på 175m)

Knepp. 100->200m: 6

Vindavdrift på 200m, 3 m/s: 7cm (3 knepp)

Vindavdrift på 200m, 5 m/s: 12cm (6 knepp)

 

6.5x55, Norma Jaktmatch 120gr (BC=0.428, V0=820 m/s)

Maks avstand ved ca. 3cm overslag på 100m: 175m (innskutt på 150m)

Knepp. 100->200m: 7

Vindavdrift på 200m, 3 m/s: 7cm (3 knepp)

Vindavdrift på 200m, 5 m/s: 12cm (6 knepp)

 

.30-06, Norma Jaktmatch 150gr (BC=0.423, V0=845 m/s)

Maks avstand ved ca. 3cm overslag på 100m: 182m (innskutt på 160m)

Knepp. 100->200m: 6

Vindavdrift på 200m, 3 m/s: 7cm (3 knepp)

Vindavdrift på 200m, 5 m/s: 11cm (6 knepp)

 

Som du ser er vindavdriften ved relativt moderat vind og noenlunde fornuftige jakthold såpass for en "normal" .223-ladning at kula faktisk lett vil drive ut av vitalt område på en orrfugl og gjerne helt ut av målet for ei rype. Med mer vind vil forskjellene øke...

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Eg er litt iherdig i dag på kammeret, har ikkje tv så noko må eg jo gjera på ein sundag. Prøvar og setta meg inn i dette med skyting i vind og har snappa opp litt i fordums innlegg. Høggern hadde ei grei lista, andre har og bidratt.

 

Leste i eit jaktblad for ei tid sidan ein tommelfingerregel, den er som fylgjer: vinden i m/s ganga med 1% av avstanden til målet, svaret ein får delar ein på 2. Dette gjer kor mange cm ein skal klikka mot vinden.

 

Dersom me går til det ikkje «heilt» ferske forrige innlegg med 6;5x55 og norma jaktmatch, 5 m/s og 200 meter hald, vert det slik: 5*2/2=5 cm alltså 2 eller 3 klikk. Har cm klikk, eg da.

 

Hmm dette vart noko anna enn det Sako 30-06 kom med, men veit ikkje om eg har rett, men utifrå mi ringe erfaring tykkjer eg 12 cm Høyres mykje ut.

Link to comment
Share on other sites

Gamle tommelfingelreglen og barnelærdom fra DFS som stemmer forbausende bra for avstander ut til 600M

 

Forutsetning for metoden er

 

- kneppverdi ca 0.1 mrad (1cm ved 100M avstand) 

- Vinden blåser 90 grader i hele kulebanen og med samme styrke i hele kulebanen.  

- Ca 0.5-0.6 BC fra 800ms til 900ms 

 

Tommelfingerregelen er 

 

Knepp = Avstanden i 100m x vindhastighet i m/sekund : 2 

 

Eksempelvis

 

- 200M og 4 ms vind gir (2 x 4):2 = 4 knepp.  

- 500M og 2 ms vind gir (5 x 2):2 = 5 knepp

- 600M og 8 ms vind gir (6x8)/8 = 24 knepp

 

Begynner du å blande cm i dette må du gange opp med hva 1 knepp flytter på gitte avstand. (f.eks 4 knepp er 8 cm ved 200m gitt forutsetningen). 

 

Nå er det veldig sjelden at det blåser nøyaktig x ms og 90 grader i hele kulebanen, og det er dette som gjør at man tenker at "det hørtes mye ut"

men sammenligner du med avanserte utregninger er feilmarginen veldig liten når man sammenligner tommelfingerregelen med fasit. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@jkb Dersom me reknar litt på dette og tar utgangspunkt i 600 meter:

 

8 ms gir altså 24 knepp eit knepp der er 6 cm, 6*24= 144 cm det Høyres mykje ut men 600 meter er langt og 8 ms er ein del vind. Med « min» metode vert det 8x6:2=24 cm Hmm det høyrdes veldig lite ut igjen. Eg har overhodet ingen forutsetning for og utala meg om dette men dersom dette er ein huskeregel i dfs og du brukar metoden sjølv så vel eg og stola på deg.
 

Dersom me tar eit meir normalt hold (for meg) med ikkje så mykje vind la oss seie 250 meter og 4 m/s gir det alltså: 2,5*4/2=5  5 knepp der vert vel 5*2,5=12,5 cm det høyres nå «logisk» ut iverfall. 

Noko eg tenkte litt på at regelen din seier eigentleg 1% av avstanden og gir svaret direkte i knepp noko som er veldig greit. Eg har aldri vore tilknytta dfs men skjønner av dette at diopteret gir 1cm på 100 meter, 2 på 200 osv. kikkartsikte mitt er og slik som dette her men veldig mange sikter er basert på tommer og yards dvs at dei gir 0,7 cm på 100 meter, 1,4 på 200, 2,1 på 300 osv. Det skal litt tankevirksomheit til for og rekna ut kor mykje skal eg stilla både for avstand og vind. 

 

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

regelen til jkb er fin og fungerer overraskende langt ut med normal 6,5x55 ballistikk. Jeg har brukt den med hell til langt forbi tusen meter. Mao knepp på kikkerten som du nevner til slutt er det få som bruker av de som skyter langt. Litt pga overnevnte, men og fordi det er greit å operere med det samme forutsetningene som de andre man skyter sammen med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, ja eg skal legga meg den på minne, eg fann noko anna svært innteresangt og før eg skal prøva i praksis, nemleg forutsetningane for og bedømma vinden. Frå ein annan tråd og Høggern 


Er vel ikke akkurat rakettforskning vi driver med. Det første vi må ha (i mine øyne) er en tabell for hvor mye vinden utgjør for din patron.

 

Hvor mange knepp vi skal ta står i tabellen, men vi må bruke følgende "sjekkliste": 

1) hvordan terrenget ser ut, hvordan det "leder vinden"? (er vinden lik overalt????)

2) hvor mye vind det er i msek?

3) Hvor vinden er i kulebanen? Om det er samme vind i hele kulebanen korrigerer man 100%, er det vind i første halvdel korrigerer man 66% (2/3) og om det er vind i siste halvdel korrigerer man 33% (1/3)

4) hvor vinden kommer fra i forhold til skyteretninga? om vinden kommer 90 grader fra siden (kl 3 eller 9 i vindklokka, om vinden kommer inn klokka 1 (eller 11) =50% koreksjon, om vinden kommer inn kl 2 (eller 10)=80% korreksjon, kl 3 (eller 9)=100% koreksjon, kl 4 (eller 8 )=80%, kl 5 (eller 7)=50%

5) i tillegg korrigerer vi 1/6 av antall knepp i siden i høyden. Skrur vi mot høyre skrur vi ned, skrur vi mot venstre skrur vi opp.

 

Konklusjon: 

Blåser det fra høyre, skrur vi mot høyre X antall knepp, i tillegg til å skru 1/6 ned. 

Blåser det fra venstre, skrur vi mot venstre X antall knepp, i tillegg til å skru 1/6 opp. 

Antall knepp står i utgangspunktet i tabellen, men vi må korrigere (trekke fra og legge litt til etter skjønn) etter punktene i huskelista ;)

Link to comment
Share on other sites

ang punkt 2 så er der enkle billige vindmålere å få kjøpt, punkt 4 og 5 er det vanlig å la en ballistisk kalkulator ta seg av, f.eks strelok pro eller lignende. Der legger man inn på en gradskive hvor vinden kommer fra, og den kompenserer også mtp høydepåvirking. Det e rikke umulig å ha kontroll på uten, men for de fleste er det vanskelig nok å forholde seg til punkt  1 og 3.

Link to comment
Share on other sites

Ok men er det eigentleg så vanskeleg uten «data» no tenker eg på punkt 4&5. dersom me tar eit tenkt eksempel:

 

300 meter hald 6 ms vind frå klokka 2 alltså: 3*6/2=9 klikk men sidan vinden kjem frå klokka 2 korrigere me 80% 9*0,8=7,2 alltså 7 klikk.  Det bles jo frå høgre så då må me 1 klikk ned for kvart 6 klikk mot høgre så alltså 7 klikk mot høgre og eit klikk ned.

 

Men du har sikkert rett i at strelok pro er enklare og gir eit bedre resultat men mi erfaring med elektronikk og appar er ikkje alltid lika bra men får det vel til dersom eg går inn for det.

Link to comment
Share on other sites

For min del er det vurdering av vindstyrke i m/s som er den største utfordringen. Jeg har så lite begrep om hva det innebærer i praksis. Om jeg først har et tall å forholde meg til, så er resten relativt enkelt med en app, tabben eller tommelfingerregel. Kjøpte meg derfor en billig vindmåler på Ali. Slik at jeg kan måle under ulike forhold, i tillegg til å "kalibrere sansene mine". Det er overraskende hvor lite trekk som skal til for å få 1 m/s på måleren. Jeg ville tippa tilnærmet vindstille på "øyemål". Derimot er det ikke mer enn 3 m/s når det guster ganske bra.

PS: Jeg er østlending. Min gamle lærer fra Finnmark påstod det aldri hadde blåst her, og at vi ikke aner hva vind er 😅

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gått feltløype med en norgesmester som brukte metoden til @jkb. Den funker, den. 

 

Men det man egentlig trenger er øvelse. Se på vind, bedømme hvordan den tar, skru, skyte, se treffene, prøve igjen osv. Det er for komplisert til å romme i en app og man må bare øve til man får en slags teft. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Stihl Crazy said:

vinden på hald under 400 meter

jeg og 2-3 kompiser har skutt mange tusen skudd på en 25cm gong på 340m, siden før sommeren. Dette fra alt mulig slags stillinger som i utgangspunktet skulle være utfordrende, men den eneste utfordringen etter kort tid var vinden. Vi skyter på en bane som ligger i et dalsøkke der vind forfra og bakfra gir sidevind som endrer seg fra side til side på sekunder. Den ene skuddet kan gå rett i ved å holde høyre platekant, mens man på den neste må holde venstre platekant. Dette i moderat vind på 4-6ms. For bedre mestring på de dagene med sterkest vins hengte vi opp plaststrimler som vindflagg. Det ga mer læring men man må følge godt med på de også

Edited by pererik
skriveleifer
Link to comment
Share on other sites

Dette med vindklokka kan forenkles litt, blåser det ikke rett 90 grader så kan du trekke litt fra. En billig ms måler er kjekt for å kalibrere oppfatning av hva 2 eller 6 ms er som jeg også bruker utenfor konkurranse men den hjelper deg ikke til å lese terrenget og hvordan vind tar i kulebanen. Men du blir ikke god på dette uten å skyte en del, og her er dfs feltskyting genialt for du får ikke prøveskudd så du får mange muligheter til å skru deg bort:)  

 

Det er ting som trigger meg til å skru opp mot full verdi og det er 

 

1) høy kulebane. Det blåser i høyden. Se på flagg på en heisekran for eksempel.. 

 

2) åpent lende uten hindringer

 

Ut å skyt er min oppfording. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sikkert moro det der pererik men det er ikkje Noko for meg. Ligg ikkje rifla dønn i ro så har eg ein tendens til og tja nappa litt avtrekkaren når eg skyt. Difor eg likar best skyting med støtta og ikkje bryr meg om jaktfelt og liknande. Ligg ho i ro går det bra. Eg har prøvd så lenge no og er vorten så gamal at eg trur ikkje det er Noko håp for meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, jkb said:

Dette med vindklokka kan forenkles litt, blåser det ikke rett 90 grader så kan du trekke litt fra. En billig ms måler er kjekt for å kalibrere oppfatning av hva 2 eller 6 ms er som jeg også bruker utenfor konkurranse men den hjelper deg ikke til å lese terrenget og hvordan vind tar i kulebanen. Men du blir ikke god på dette uten å skyte en del, og her er dfs feltskyting genialt for du får ikke prøveskudd så du får mange muligheter til å skru deg bort:)  

 

Det er ting som trigger meg til å skru opp mot full verdi og det er 

 

1) høy kulebane. Det blåser i høyden. Se på flagg på en heisekran for eksempel.. 

 

2) åpent lende uten hindringer

 

Ut å skyt er min oppfording. 

Amen

Link to comment
Share on other sites

Såg litt på eit ballistiske program no i kveld, hornady. Ikkje heilt sikker på alle verdiane eg skulle legga inn men tok desse. Dei nokonlunde sikre var : kule 108 gr scenar, BC 0,465 siktehøgd 5 cm, innskytingsavstand 100 meter, drag? G1, 

Resten av parametra lot eg stå som det var, utgangshastigheita satt eg til 780ms.

 

Med midt i på 100 skulle kula detta 14,4-200.   29,9-250.   52,1-300.   81,5-350.   118.1-400.   164,1-450.   219,8-500 alle tal cm.

 

Tok og sjekka på siktet mitt kor mange klikk eg hadde att i høgda, 47. Fann ut at det skulle halda til litt over 500 meter.

 

kunne legga inn verdiar for vind og der, innteresangt.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Stihl Crazy said:

Såg litt på eit ballistiske program no i kveld, hornady.

I dag er det uendelig med informasjon om langholdsskyting, og jeg tenker utfordringen for en nybegynner er hvor skal man starte.

 

Mitt tips; skaffe deg en film som heter;

Langholdsskyting fra grunnen. Med Thomas Haugland og Ulf Lindroth

Den forklarer det meste du trenger for å komme i gang på et enkelt vis. Jeg vet ikke om noen andre kilder som tar for seg dette så rydig og enkelt som filmen til Thomas.

 

Thomas Haugland har også en YouTube blog;

https://www.youtube.com/user/sierra645/videos

Om du starter på begynelsen så får du kanskje noen tips som hjelper deg i gang, men her må du nøste og sette sammen delene selv. Er du helt blank kan det kanskje bli vanskelig, og mye er forandret på 12 år. Spesielt med tanke på hjelpemidler. 

 

Ballistikk kalkulatorer på mobil, klokke, vindmåler og faen vet hvor er supert, men om du ikke er våken og skjønner bruken 2000%, så er det fort gjort og kuke det til i kampens hete. Jeg kjører fortsatt helt "manuelt" når jeg skyter, selv om jeg har holdt på med dette siden "starten".

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje tv så kan bli litt problematisk og få sett filmen, har sett ein del av YouTube videoane og lurt litt på (klar over filmen) forklarar filmen det betre enn videoane?  synes ikkje det er så veldig bra forklart i videoane sjølv om dei er nå greie nok.

Lengste eg har skutt til no er 275 meter, sittande. Tenkte og bevega meg opp i intervalet 300-500 i løpet av vinteren/våren, det blir nok ikkje skutt så mykje i haust, men prøvar og lesa meg opp på teori, så eg ikkje treng finna opp kruttet på nytt.

 

Grunnen til det ballistiske programmet er rett og slett og veta kor mykje kula dropper på forskjellig avstan, ein peikepinn iverfall. Skal eg skyta på 400 meter så ca 120 cm. 120/4=30, så still 30 klikk opp så ser eg korleis det går. Trur eg gjer lurt i og byrja med «langholdskytinga» når det er vindstille. Får heller sjå på det etter kvart.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Stihl Crazy said:

Eg har ikkje tv så kan bli litt problematisk og få sett filmen,

Du må vel ikke ha en TV i 2021 for å få sett en dvd….

2 hours ago, Stihl Crazy said:

orklarar filmen det betre enn videoane?

Ja, og på en ryddig måte! 😉

 

Du kan sikkert finne filmen på Vimeo om du vil kjøpe den digitalt?

Link to comment
Share on other sites

Vimeo viste eg ikkje om men eg hadde hbo ein gong i tida og såg Sopranos ein del gongar, nok om det.

Ja søkte opp og fann filmen «long range shooting from schratch» 1 t og 56 min av lindroth & lorin. Ser ut som dei er i Lofoten på framsida. Ser ut som eg må kjøpa «all» del av ein serie viss eg forstår rett 20dollar, men dersom eg kjøper den, noko eg nok kjem til og gjera. Kan eg sjå den meir enn ein gong? Ei veka? Månad? Er vel ikkje for alltid vel.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Stihl Crazy said:

an eg sjå den meir enn ein gong? Ei veka? Månad? Er vel ikkje for alltid vel.

Det vet jeg egentlig ikke, men jeg har kjøpt langholdsskyting 2 på Vimeo i 2016. Jeg sjekka nettopp og kan fortsatt se på den…, så flere ganger ja, og sikkert lenge nok til å glemme at den ble kjøpt en gang i tiden😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...