Jump to content

Kråkefangst!


joakimB

Recommended Posts

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stemmer det :D Du slisser bord i 20 graders vinkel også monterer du dei kan du si under stigen.. Da snevrer du åpningen inn og den blir såpass lang at d er så og sei umulig for kråkefuglene og komme seg ut.. Som du sikkert skjønner må eg også gjøre det på mi felle... Satser på fangst i dag :D

Link to comment
Share on other sites

Monter tynn ståltråd og plankebordene. Du er helt avhengig av begge deler i en så lav felle. Plankene monteres på begge sider av stigen, hellene svakt inn mot hverandre slik at fuglene må hoppe inn gjennom en sluse. Dette hindrer effektivt vingeslagene på vei opp. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har ei kråkefelle stående på et fiskebruk her i Lofoten. I dag satt det drøyt 50 kråker rundt og på fella. Hva er det jeg kan gjøre for å få raskt fart på denne fella? Døra står pr i dag igjen men er ikke noe åte i den.

 

Jeg er her bare på ferie, så hadde lyst å ta noen i den iløpet av de neste par ukene :)

 

Tenkte kanskje å ta en bøtte blodvann fra fiskebruket og noen sei/laks å hive inni der? Men bør døra stå åpen noen dager i første omgang?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Siden dei tydeligvis er godt kjent med denne fella ville eg bare heve maten inn i fella lukka den og sett ka som skjedde.. Blir det ikkje noe fangst 1.2 dagen viller eg åpna den og mata inn noen dager og prøvd igjen.. Viss du får fangst for all del latt detsitte noen kråker igjen t lokkefugl.. 3 stk igjen i fella er opimalt for fangst neste dag.. Det er noe som ein som eg kjenner sier skal til for og få skikkelig aktivitet også nest dag etter 1 fangst... han har fanget 1050 kråker siste åre med slik felle så han veit ka han snakker om...

 

Min egen felle står for tiden og forer inn :D Såg på viltkamera i dag og forer den inn noen dager til før eg lukker den siste veka før jul.. også åpner eg den igjen i romjula og ser korleis aktiviteten blir utover.. klarer egfange 20 kråkefugler i år i denne fella er eg fornøgd. :D

Link to comment
Share on other sites

FREDRIK .

Hakk den fisken opp.

Kråke er ikke så veldig glad i fisk. Men kapper du den opp i mindre stykker , øker lysten til å forsyne seg.

 

Will do. Er bare ganske guffent å hakke opp dødfiks. Ikke alltid de lukter like godt ;) Har og tilgang på mye småsei som blir en slags bifangst når man pumper opp laksen.. Kan ta noe av denne og.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi satte opp ei felle ved en gård med masse kråker for halvannet år siden. Etter en tids innmating stengte vi fella, og dagen etter gikk det i to kråker. Dessverre skjedde katastrofen! Bondens katt kom seg inn i buret og kverket de to kråkene på lyse dagen. Etter det fikk vi aldri en eneste kråke innenfor uansett hva vi prøvde! Fella fikk stå flere måneder før vi prøvde igjen, men de hadde skjønt det. Null fangst!

Etter det flyttet vi fella to km til en annen gård, men tror dere ikke de jævlene kjente den igjen! Fortsatt null fangst. Vi lot den stå åpen og urørt der til for en ukes tid siden før vi fyllte på med åte. NU JEVLAR! I går var det svart av kråker der inne! Vi skal fortsette å mate noen dager til før vi stenger.......

Link to comment
Share on other sites

NU JEVLAR! I går var det svart av kråker der inne!

 

 

Det er bra at det endelig begynner å skje noe rundt den fella di, har kikket oppover mot den noen ganger når jeg har vært i marinaen nedenfor og det har sittet sikkert over 100 kråker bortover fjøs takene deroppe på gården.

Blir sikket greit for alt annet av fugleliv derute at det blir tynnet ut endel i den overdrevne kråke bestanden rundt gårdene som sikkert forskyner seg med det de greier å finne av egg og kyllinger ute i terenget.

Kanskje det i august blir lettere å snike på gåsa uten at kråken sirkler over hodet mitt og varsler hvor jeg er og at jeg har noe skummelt på gang...:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bygde en litt forminsket utgave med flatt tak i sommer, den har stått åpen i høst uten den helt store aktiviteten, har hatt den stengt en måned nå (utenom julefreding) og i går løsnet det :D Satt 10 kråker og 4 skjærer i går, lot det være igjen 2 kråker og i dag var det kommet 4 til.

Får håpe den fortsetter å fange...

 

v5x3pj.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra du begynner og fange SAUER :D :D Fella mi er sabortert av folk.. Står i eit område det vandrer særdeles lite folk heile året igjennom.. Står også på andre sia av ei elv og skulle tru det holdt.. Men no er dei begynt og hogge trær i område og folk vandrer forbi ofte.. Fella skal forhåpentligvis flyttes om ikkje lenge... Fangsten denne plassen blei 2 kråker og 3 sjor..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Og i dag den første kråka. De to skjærene fra i går satt da i midtrommet. De fikk vandre videre og nå sitter kråka der..

 

Moro dette. Vurderer å lage en norsk kråkefelle. Har båse plank og netting. Mangler bare litt tid, men med tanke på de fangstene som er gjort med denne så må jeg si det frister.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da var fella ferdig! Begynte i går kveld, og det gikk ca 3-4 timer på byggingen, og ca 400kr i matrial kostnad(300 for netting på jula, 100 kr for ei eske med skruer. Treverket som ble brukt var 48×48mm overskudds material fra huset som jeg har bygget)

 

Står nå uten stigen i og tenkte og fore den inn i ei uke og 2, tenker og fore med brød og fisk.

 

Høyden fra bunn og opp til stigen er nå på ca 140cm over bakken, er det fare for at dette blir for høgt sånn at kråka ikkje tør og hoppe nedi? Den klarer vel ikke og hoppe ut igjen på den høyden..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...