Jump to content

Kråkefangst!


joakimB

Recommended Posts

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei

 

Har begynt å bygge meg kråkefelle og tenkte jeg bare skulle slenge ut ett par bilder av den for å høre hva dere med litt mer erfaring tror om prosjektet så langt. Jeg skal bruke flettverksnetting på vegger og tak, men ikke i bunn pga. ulendt terreng. Planen var å trekke nettingen fra toppen og ned i rammen som går rundt bunnen av fellen. Tror dere kråka kan grave seg ut da :?:

Mål på fella står nedenfor, setter stor pris på tips og synspunkter siden det er første gang jeg bygger en kråkefelle.

Lengde: ca. 3.80 m

Høyde: ca. 2.50 m (på det laveste)

Bredde: ca. 2.50 m

Høyde på stigen: ca. 1.50 m

Åpninger i stigen: 20x28 cm

 

Bilde0196.jpg

 

Bilde0194.jpg

 

Mvh Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ScooterEngan:

 

Som åte til kråker og skjære pleier jeg å bruke hvitt brød i biter. Dette er lett å få øye på for fuglene og pleier å virke bra.

Legger noen biter utenfor åpningen på fella også, og et par større biter innerst i fella.

 

Spesielt kråka er skeptisk til nye materialer av tre, så det kan være bra å bygge av noen bord som har overvitret ute og blitt grå av vær og vind. Når man kløyver og kapper dem opp blir de imidlertid trehvite i sårflatene på materialen igjen, så da kan man gni inn den lyse delen av trevirket med sot og aske fra ovnen. Granmaterialer blir uansett ganske fort grå om man bruker ny material.

 

Plasserer du fella for nære huset blir de mer skeptisk til å gå i fella, selv om det kan bli fangst da også. Sett den så langt unna huset som du ser fuglene holder seg til daglig, helst på et sted der man ikke må gå forbi tett ved fella.

 

Modellen på bildet er med et fangstrom i midten med luker på toppen også. Denne har utløsertypen som min felle har.

Fella har en fin gråfarge som øker mulighet for fangst av kråker også. Tror den opprinnelige kråkebåsen kanskje var litt større.

kopi_-_Kopi.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

snøen er borte igen ...

 

MEN det mangler en del åte i fella. Så idag at det har vært skjære og kråke hos fella (på avstand). noen av dem må ha vært i fella o spist. koffor kom de seg ut igen?

 

fella e av den her typen: http://www.bjf.no/modules.php?name=News ... le&sid=267 men ikke akkurat med de målene. er ca 1m høy med 20x25cm store hull t fuglene å komme seg ned i fella.

 

må jeg forandre noe i fella?

Link to comment
Share on other sites

Hullene virker å være passe størrelse, har ikke erfaring fra den der, men fra den "norske kråkefellen". Hva bruker du som åte?

du kan prøve å sette en tynn sene under stigen som går fra ene siden til den andre slik at forsøk på å flyve ut blir misslykket, pass på at du ikke bruker noe som uuuuuler i vinden.

Link to comment
Share on other sites

for lav? hm. spurte tidliger om den fella e brukandes o enligt hjemmesiden e den jo bare 0,9 mens min e en meter ...

 

bruker kjøttavskjær fra en matbutikk. må ordne meg med mer imorra. e jo ikke noe feil hvis de spiser litt, da kommer de igen en annen gang! 8)

 

har fiskesnøre 0,6 (for tjukt?) - må det være stramt? kor nært stigen skal det ev. spennes? en tråd eller flere?

Link to comment
Share on other sites

har fiskesnøre av type fireline også. e den bedre? trenger vel ikke strammes som en gitarstreng?

 

så en skjære fly in og forsyne seg idag. så kom den ut igen! :evil: må få ordnet noen tråder når det blir mørkt i kveld. tar gjerne imot fleir inspill før det!

Link to comment
Share on other sites

Onkelen min er på besøk her nå, han har rigget opp en kråkefelle på fiskebruket sitt. Denne har begynt å fange umiddelbart, og han fortalte at i dag har det kommet 3 stk inn.

 

Skal vi la disse stå i morgen, lokker det noe? Eller skremmer det mer?

 

Skal ned å avlive i morgen tenkte jeg, men om det lokker veldig godt, så har ikke kråkene det helt forferdelig inni den store fella. Er fullt av fiskeslog inni der.

Link to comment
Share on other sites

Dette er sikkert å kaste stein i glasshus (i mangel av bedre sammenligning)

 

Jeg var i dag å SLAPP UT 2 kråker fra ei felle, levende. Den siste fikk jeg ikke ut.

 

Saken er den at dette er ikke mi felle, men jeg visste at det stod kråker i den da den står et sted hvor jeg har jobba før. Var der tilfeldigvis i dag, og så at de samme kråkene som stod inni der på torsdag fortsatt stod der, uten vann.. Det regner og blåser noe helt jævlig her i dag, så kråkene var mildt sagt forkommen. Virket helt apatisk. Så jeg satte opp døra og klarte å skremme 2 av dem ut, men den siste ville ikke.

 

Skal ned i morra å ta livet av den siste.

 

Grunnen til at jeg ikke avlivet dem, eller gikk inn å fikk ut den siste var at jeg hadde dress på meg, og da fin-dress, ikke jakt-dress... :)

 

Kan godt skyte flere hundretalls kråker, måser, mink og hva det måtte være. Men dyr skal ikke stå å plages på det viset der, det er helt feil i mine øyne. Skal man sette opp ei slik felle, så plikter man og å følge med den.

 

Jeg vil tro at det egentlig ville vært naturlig å laget et slags skjul eller noe, slik at de slapp å sitte ute i pissregnet i stiv kuling? Tror da kråkene som er fri går litt i skjul når det er så jævlig vær?

 

Og ikke minst, ha no vann til dem...

Link to comment
Share on other sites

............... stod der, uten vann............Det regner og blåser noe helt jævlig her i dag...........

Skal ned i morra å ta livet av den siste.

 

.................................slik at de slapp å sitte ute i pissregnet i stiv kuling?

 

Og ikke minst, ha no vann til dem...

 

 

I pissregn uten vann :?:

Bare spør :oops:

 

Ellers ganske enig.

Link to comment
Share on other sites

Huff, slik skal det ikke være:(

 

Når fella fanger er man vell pliktig til å se til fella minimum 1 gang i døgnet tror jeg.

Hvis været er så elendig at man ikke ønsker/ har tid til å sjekke den, skal døra stå oppe slik at fuglen kan komme å gå slik den vil.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke kråka står med munnen åpen og tunga ut, og prøver å smatte i seg vann? Jeg kjenner ikke til arten SÅ godt, men gikk bare ut fra det. Det må vel samles vann ett sted for at den skal få tak i det?

 

Var innom i dag og, og jaggu har det kommet 3 nye kråker i fella, så den fanger godt. Samtlige ble avliva i dag :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hallo :D har planer og bygge ei felle av typen norsk kråkefelle.

Planen er og bygge denne i mange små elementer, så den går opp i plane på pickupen ,og bare kjøre ut til plassen eg skal ha den og monteres der :D

Har sotte to kvelder no og gjort ferdig element tegninger av denne fella målene blir 3mx3mx2,6m(bredde-lengde-høgde) stigen blir 20x25 cm stor.. noen som kan svare på om det er nødvendig og kjøpe sterkere netting enn hønsenetting pga rev/mår??

Link to comment
Share on other sites

for 2 år siden bygde jeg den norske kråkefella, bare med litt modifiseringer og div. fella ble 4,5m x 3,5m x 3,5m (LxHxB) første året den var ferdig stod den uten stige med litt åte, var tydlig trafikk i den. Men i løpet av dette året knakk den ene sida litt ned pga ALT for mye snø og ingen snørydding.

 

Det snødde lett snø som la seg oppa, så regna det, og en kald natt, det gjorde at det la seg som et skjold av skare, i ettertid kom det over 60cm med tung snø, og da klarte ikke fella mer, selv om den var bygd på en solid måte. det som ga etter var en planke med kvist.

 

Fella ble liggenes halvt ødelagt med noen få benrester, jeg hadde planer om å fikse den opp igjen i år, Men det ville vist ikke bamsefar. Bjørnen kom på besøk og HERPA fella mi noe så j***ligt av man ikke skulle tro det var sant. Det er bare flis og netting igjen :evil:

 

skal ta netting og bygge ny felle igjen da snøen blir borte :)

 

jeg bydge min i 5 deler:

 

2 lange vegger, 2 korte vegger, og V formen som stigen skal ligge i.

 

dette gjorde så jeg kunne flytte på fella rundt med en tillhenger. det endre med at jeg satte fella 500meter borta for der jeg bor. Jeg satte deretter felle opp uten hønsenetting, og surra det på og spikra det fast. jeg brukte også noen grove planker som jeg satte på de kraftigste punktene på riflen og skrudde de direkte inn i de få trerne som stod i næreheten, for å stabilisere og den skulle tåle mer.

 

jeg hadde ikke noe hønsenetting i bunnen, jeg bare lagde nederste delen med ca 20cm overlapping, som jeg brette inn på innsiden av fella, deretter stengte jeg alle utveier med stein. fungerte bra :)

Link to comment
Share on other sites

Då var materialene kommet på plass til kråkefella, no mangler bare skruer og hønsenetting :D Begynner og bygge så smått på den muligens i dag og får den ferdig i løpet av helga :D skal ta bilder underveis og legge ut... Eineste problemet eg ser er og skaffe nok åte til innforing?

Tenkte og sette den ut i løpet av romjula og fore fram til slutten av januar midten februar, kommer litt ann på aktivitet og snøforhold så satser eg på mye fangst siste del av sesongen :D

Link to comment
Share on other sites

Mårn! Har laga en stk kråkefelle sammen med en kompis. Lagde den i element, slik at den kan plukkes fra hverandre å kjøres til et nytt sted med en henger. Vi lot fella stå åpen i ca ei uke. Fora den med hundefor, rådyrkadaver osv. Første dagen etter "stengetid" var det 19 kråker i fella. Ingen dagen etterpå, grunnet uvær tror jeg. Dagen etter kom det 10 kråker og en stk hønsehauk. Dagen etter det 67 kråker. Ja sekstisju på en dag :) og 29 etter det. Meget bra start må jeg si.

Men du som søkte til viltfondet i komunen... Lyst til å sende meg søknaden din? så jeg får kopiert den. Å kanskje få utgiftsført fella mi?

Link to comment
Share on other sites

67 på en dag ja. Har kun bilde der di ligger døde på snøen :) Tatt me dårlig mobil kamera. Har også bilde av fella hvis noen vil jeg skal poste det. Tømte fella igjen i dag. Resultatet ble 20 kråker. Så Nå har vel fella stått i ei uke + - å nesten 150 kråker er tatt. Må være fornøyd med det. Tok av stigen i dag. Kommer fortsatt til å fore fella slik at kråka kan spise og fly opp og ned av fella som den selv vil :) Go jul folkens :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Starta det nye året å første jaktdag med 29 kråker i fella. Lot 2 stk være igjen, og 27 ble til reveåte :)

Edit:

2. januar 27 stk

3. januar 14 stk

4. januar 15 stk -oppdaget at flere kråker klarte å komme seg ut av fella på dagen. Tiltak ble gjort.

5. januar 2 stk -Å sikkert 20 som hadde kommet seg ut. En nettingskjøt løsnet, å kråka fløy ut :?

6. januar 0 stk -igjen rømming og uver.. = lite kråke i fella :/

7. januar 13 stk -Noe rømming i dag også. Nytt ninjatrix utført for å unngå rømminga..

8. januar 0 stk

9. januar 36stk - Fora fella med påkjørt rådyr dagen før.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...