Jump to content

Kråkefangst!


joakimB

Recommended Posts

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå har jeg hatt fella åpen noen dager .har sett første kråka nedi fella for 2 dager siden . nå har jeg igjen lukket den og lagt mat på stigen og ny åte i fella( et hareskinn hengende løst på stigen og to tiurskrotter nedi fella, samt litt matrester rundt omkring), så er det bare og krysse fingrene. men kråka er lur den !!!!

Link to comment
Share on other sites

hvordan går det med kråkefangsten ? Har selv en felle som jeg har fanget mye kråker i for 5-6 år siden . Resturerte den i helgen for å begynne igjen så kom stormen og i dag er hele fellen blåst i en stor haug ! Prøver å sette den opp igjen i helgen på ny . Fanget over 2000 kråker i året 2 år på rad . 103 kråker i fellen på en dag er rekorden !

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Da er jeg i gang med å lage den norske kråkefella! Lager den i moduler, slik at jeg kan plukke den ned, og frakte den lettere. Gjorde ferdig langsidene i kveld nå: 2 sider på 3,8m*2m

Satser på å lage 2 kortsider på 2,7m*2m + trekantene og stigen på toppen i morgen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

ser at kråkefellene funker for dere:) håper det gjør det for min del og har nettop lagt meg ei felle på 3x2x2 med 7cm og 22cm i stigen, og i rogaland-hå kommune så får man et par kroner for hver kråke:) men nokk om det, har nettop lagt inni ein påkjørt hare og en død gris unge så skal stenge den igjen nå i helgen den har ståt oppe i ca 2 uker, og det er mye kråker der den står,men har aldrig sett noen nede i fedla, er ved siden en grønsaks farm,nede ved sjøen.tenkte bare jeg skulle dele med dere og komme tilbake når de skjer noe:)

 

Mvh Magnus

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe material til å lage kråkefelle av den typen Probe har vist bilde av på første side, men har tenkt å ha den 1,5 meter høg. Noken som kan dela erfaringar med fella, det er den første fella eg lager...

 

Lurer også på om når dåke bruker 22lr til å avlive fuglen med om dåke står utanfor eller om dåke går inni fella og avliver???

Link to comment
Share on other sites

når du først skal bygge kråkefelle ville jeg valgt denne,

 

http://bak7fjell.blogspot.no/2012/06/te ... felle.html

 

den er kjempe effektiv, lag den gjerne med en luke i take så kråkene blir vant til å komme seg ned der, hvis du lar døren stå åpen vil de bli vant til å "hoppe" på bakken også inn i fella. en annen fordel med å ikke bruke døra er jo reven.

 

men det viktigste, står fella åpent så er det viktig å ikke vere der i dagslys, jeg sjekker alltid mine feller i mørke og har god erfaring med det :) når jeg avliver knekker jeg bare nakken på kråkene, så blir det ikke så mye blosøl :)

 

lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ikke prøvd dette før, er spennende. Satte opp første fella i slutten av mai. Skrudde av døra, og kasta inn gammelt brød i den jevnt og trutt i hele sommer.

 

Satte på døra for 3 dager siden, og kasta inn nytt åte. Fikk 3 første døgnet, har fått 9, og det sitter 4 der nå. Tror plassering er viktig, jeg valgte å sette en felle i nærheten av området kråkene ferdes mye, samtidig nærme bebyggelse og menneskelig aktivitet, samtidig litt i bakevja, så fella ikke førstyrres på dagtid.

 

Dessuten prøvde jeg å få tak i netting med størst mulig masker og relativt tynn tråd for at de ikke skulle få klaustrobofobi. Ser og nå at de roer seg fint med de valgepinnene jeg la inn. Vel, får se hvordan dette går videre da, moro.

 

dsc0067ug.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Utrolig frustrerende: jeg og broderen hadde gjort klar fella som vi bruker, lagt inn masse snacks. I natt lukket vi døra, og da vi i ettermiddag skulle sjekke fangsten møtte vi vår kjære onkel som kunne fortelle at det stod 7 kråker i fella, men han hadde sluppet dem ut da han syntes synd på dem, da han ikke trodde noen ville tømme den. :lol:

 

Spørsmålet er om dette har ødelagt noe for oss? Vil fella fange videre nå?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har laget kråkefelle norsk modell sammen med bruttern i sammenheng med et viltstellstiltak vi har startet.

 

Innforet fella uten stige og med åpen dør i ca en og en halv måned, og har hatt den stengt i litt over en uke nå.

 

har fått 18 kråker, 14 skjør og 2 ravn så langt.

 

Veldig artig at også ravnen våger seg inn :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hei, jeg hadde kråkefelle på en revefarm. Jeg satte fella helt inntil revegården, fella sto da åpen i en uke før jeg stengte den. Jeg fanget 200 kråker på en vinter der, jeg brukte reveskrotter til åte. Prøvde også ett forsøk i fjæra, da fikk jeg noe innmat fra svin som jeg brukte til åte. Fanget ikke en eneste kråke på det, men så var jeg så heldig å fant ett gaupedrept Rådyr, som jeg tok med og brukte som åte. Dagen etter hadde jeg 48 kråker i fella, skal si det var liv i fella denne kvelden :-).

 

Så var det stigen, jeg brukte 2"x2" som jeg skruvde trinnene på, men trinnene brukte jeg elektrikker-lekter. Syns det er bedre, jeg tror kråke kvier seg mer for og sleppe seg ned hvis trinnene er av 2"x2".

Link to comment
Share on other sites

Første dagen med kråkefella lukka.. Har foret inn i 3 uker på forhånd og i dag satt det 2 kråker og 2 sjor i fella :D Er ikkje så mye kråkefugl igjen her og er ekstremt vanskeli og skyte med rifle derfor satt vi opp kråkefelle og jaggu blei det fangst :D Satser på jevn fangst utover no :D

Link to comment
Share on other sites

normal_DSC_0156.jpg

 

Har endelig fått ei kråke i fella etter 6 uker! hadde 4 brød, 5 fiskepuddinger og 4 laksehoder nedi fella. Alt er borte iløpet av et døgn bortsett fra laksehodene. En sulten kar :smile: Er nok flere som har vært nedi som har kommet seg ut igjen. Har 18*25cm åpning. Tror jeg må minske til 18*22cm kanskje mindre.

Er det uhumant og kanskje ulovlig å la kråka være i livet i fella til i morgen ettermiddag for å lokke flere inn?

Link to comment
Share on other sites

Du burde la være og sjekke fella på dagtid dette kan ha ødelagt alt for deg.. også pøser du på med skikkelig mye mat.. Så mye at du slipper fore på 1 uke.. det vil si slakteavfall fra hjort/elg/rådyr... Ser det er snø der også.. kjøp noe matblod bland ut m ein liter vatn og spre det gått i fella..

Link to comment
Share on other sites

Nå er problemet at kråkene kommer seg ut igjen. Tror ikke den ene som satt der har spist fire brød, fem fiskepuddinger og kjøttet i fire laksehoder i løpet av 24timer alene :smile:

Har fylt opp igjen nå med 40 pølser, 1kg ørretfilet og 10kg kattemat. Kråka som sitter i fella på bildet over hadde også kommet seg ut nå.

Glemte skrumaskinen så jeg fikk ikke endret på åpningene i stigen. tar det i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...