Jump to content

Kråkefangst!


joakimB

Recommended Posts

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bare begynne å bygge ja folkens!

Fanger bra den vi lagde ja. Men her er det veldig mye kråke å da.

Målene på fella er 3.7m lang. 2.75m bred. å 2.75 h. Stigen er 28*20.

Kan legge ved en tegning her.

 

Å hvis du er kjentmann utpå her. Så er fella ikke så langt fra plassen kråka :)

 

http://www.njff.no/portal/pls/portal/do ... 653001.PDF

Ser ut som den øverste på tegninga der..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare begynne å bygge ja folkens!

Fanger bra den vi lagde ja. Men her er det veldig mye kråke å da.

Målene på fella er 3.7m lang. 2.75m bred. å 2.75 h. Stigen er 28*20.

Kan legge ved en tegning her.

 

Å hvis du er kjentmann utpå her. Så er fella ikke så langt fra plassen kråka :)

 

 

gammel uthaugsing:)

Link to comment
Share on other sites

Bare begynne å bygge ja folkens!

Fanger bra den vi lagde ja. Men her er det veldig mye kråke å da.

Målene på fella er 3.7m lang. 2.75m bred. å 2.75 h. Stigen er 28*20.

Kan legge ved en tegning her.

 

Å hvis du er kjentmann utpå her. Så er fella ikke så langt fra plassen kråka :)

 

http://www.njff.no/portal/pls/portal/do ... 653001.PDF" target="_blank

Ser ut som den øverste på tegninga der..

 

Hvor høyt fra bakken er stigen?

Link to comment
Share on other sites

Bare begynne å bygge ja folkens!

Fanger bra den vi lagde ja. Men her er det veldig mye kråke å da.

Målene på fella er 3.7m lang. 2.75m bred. å 2.75 h. Stigen er 28*20.

Kan legge ved en tegning her.

 

Å hvis du er kjentmann utpå her. Så er fella ikke så langt fra plassen kråka :)

 

http://www.njff.no/portal/pls/portal/do ... 653001.PDF" target="_blank" target="_blank

Ser ut som den øverste på tegninga der..

 

Hvor høyt fra bakken er stigen?

1,6 meter er normalt med slike mål

Link to comment
Share on other sites

Holder på og sette opp en kråkefelle på en plass med mye kråker, har kjøpt nett nå, og rammen står på plassen. Eneste jeg mangler nå er stigen. men vet ikke om jeg skal bygge den litt større en vanlig, fordi det er enormt med ravn der. Har du fått ravn i 28 x 20?

Link to comment
Share on other sites

lurer nå på å lage meg en kråke felle. jeg lurer litt på om jeg skal lage den i flere seksjoner på ca 1,5m * 1,5 m og sette i sammen igjen da der jeg skal ha den, men kan det ha noe å si at det blir for mye material at åta som ligger inni felle blir for inne stengt og kråkene vil så ikke inn?

 

men kunne også tenke meg å fange ravner og bør jeg ha større åpning enn 20*28 på stigen? og hvor stor kan jeg ha den før kråkene klarer å fly ut?

Link to comment
Share on other sites

Eg og skal lege en, men det blir gjennom foreningen. Så håper vi får det gjennom.

Er lite kråke her, men en del ravn, så skal prøve lell.

Å kråkene kommer så lenge de vet det er mat, de må bare legge merke til den først.

Store problemet blir jo å fylle den med føde i ny å ne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 28*20cm i mellom stigebeina og har tatt en del ravn med det. Om du vurderer å lage den med større avstand tror jeg det i hvertfall er lurt med ståltråd oppspent under stigen for å hindre at de slipper ut igjen.

Har også 4"-bord skråstilt under stigen, så den effektive bredden blir enda litt mindre

Link to comment
Share on other sites

Tviler på om at det er selve fella som har så mye og si om fangsten, den har jo mye og si, men om man byggen er vanlig norsk kråkefelle, spiller andre ting mere inn. Det som har mest og si er selvfølgelig hvor mye kråker det er på plassen, hvordan man setter fella, og åte.

Conan079 har jo hatt ekstremt god fagst i sin felle, og jeg tror det er fordi han har plassert fellen godt, det er mye kråker der, og han gjør ingen feil som og avlive kråkene med hagle, midt på lyse dagen.

Link to comment
Share on other sites

hei joakimB!

fanger du kråker ennå?

jeg har drevet med fangst i en periode på ca.2 mnd nå i en identisk felle som du her beskriver,

og har vel ikke annet enn hatt suksess. 247 kråker er slått ihjel til nå i en periode på 8 uker.

- vis deg aldri i nærheten av fella i dagslys, dette vil bare forbindes med fare

- åpne eller la aldri dør stå på gløtt eller åpen, dette lærer bare kråkene at det finst andre veier

- legg aldri mat utenfor fella eller oppå stigen, dette lærer kråkene at det finst mat utenfor fella

- plasser aldri fella i nærheten av en annen matkilde, kråkene velger som regel minste motstands vei

- har du tilgang på slakteavfall er lunger, fettslingser, nyrer og lever en hit, rent kjøtt velges sist, fisk er bra

- prøv å unngå de kaldeste priodene, dypfryst slakteavfall avgir lite lukt

 

det er først nå de siste dagene det har begynt å ta av for min del, jeg har fått tilgang på slakteavfall

fra et slakteri, og ingenting lokker mer enn lukta av fersk død og blod i mildvær.

de 2 siste dagene har jeg fanget 71 kråker, så hvis du har tilgang på rått ferskt slakt eller fisk.....do it.....do it

Link to comment
Share on other sites

Kan noen hjelpe meg litt med stigen til kråkefellen? Ang stigen så er det ført opp på tegning at det skal være 20 cm mellom trinene, og så er det ført opp 7 cm, korfor ikkje ha 20 cm mellom alle, helle veien ut? eller skal det være 7 cm helt ute på vær side? og vist kor mange trin skal det være med 7cm spalte?

 

Ray

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 20 cm mellom hvert trinn. Men enkelte kråker klarte faktisk å rømme.. Så da skrudde jeg fast ei 2*2lekt mellom trinnene på midten.. Ta noen tette trinn på midten du.. Eller du kan jo skru fast trinnene.. Å får du rømming el lignende, så prøv å skru imellom noen på midten.

Link to comment
Share on other sites

@Xesray

 

Det kan være fare for at kråkene henger i nettingen på kortsidene og dermed lett kan fly ut om du har 20 cm mellom stigetrinnene helt ut. Uten å huske det med 100% sikkerhet tror jeg at jeg har 5-6 trinn på hver side med 7 cm i mellom

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Slakteavfall, brød etc. er bra saker. Gjerne litt åte oppå fella også, slik at noen kan spise oppå fella. Har gjerne en tendens til å trekke til seg mye fugl da. La gjerne døra stå åpen noen dager.

 

Fisk som åte har jeg dårlig erfaring med. Ukjent av hvilken årsak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

Hei ! jeg savner egentlig litt detaljerte bilder av kråkefellene ,særlig stigen. skjura kommer seg både inn og ut i fella mi men kråka har ikke vært i fella en eneste gang og jeg har god oversikt over den. den sitter i trærne rundt og er nede og undersøker den av og til .men den går som sagt ikke ned i fella, jeg synes det er merkelig.

Link to comment
Share on other sites

Kansje du kunne prøvd og åpne den ei lita veka? så kråka får gjør seg komfortabel med og være inne i fella, så når du stenger den igjen er den forhåpentligvis blitt litt mindre skeptisk..

 

Teori eg har er at kråka er nyskjerrig på fella di, men er ikkje sulten nok til og hive seg ned mellom stige trinnene. Latt du den få utforske ei åpen felle ei stund blir den trygg nok til og hoppe nedi. Det gjekk jo fint og komme seg ut i forje uke :wink::?: fellefangst handler mye om og prøve og feile og ikkje minst ein god porsjon fantasi derfor denne teorien ;)

Link to comment
Share on other sites

Fella har stått åpen en lengere periode men med både døra åpen og stigen av. mulig jeg må ha døra lukket og stigen av en stund, det vil kanskje hjelpe. skal ta av stigen ikveld og la den stå åpen i morgen for så og lukke den igjen. skal skrive hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...