Jump to content

Endringer på LS, Kongelaget på torsdag bla.


Origo

Recommended Posts

Da har DFS gjort knefall for NRK. Det blir store endringer for årets LS: http://www.retten.no/article4170626.ece

 

Rent umiddelbart liker jeg IKKE dette. Kan ikke forstå at vi så til de grader må gjøre knefall for NRK.

Kongalget på torsdag, Felthurtig, Stang og Samlagsskyting på fredag. Og felt NM på lørdag. Det er jo "helt på trynet", spør du meg. Man rokker ved hele tradisjonen og det unike med LS med dette. Vet egentlig Skytterstyret hva de gjør nå? Man sier hele tiden at man skal satse mer på felt NM, men hva skjer. Med dette kommer knapt nok de som er kvalifisert til finalen til å være igjen. Her blir det ikke mye folk igjen på lørdagen.

Link to comment
Share on other sites

Neiogneiogneiognei!!!!

 

Kva er det som skjer??? No blir jammen mykje av sjarmen vekke. Veldig mange vil reise heim etter kongelaget.

Og har lite sans for det nye skyte-opplegget der. Kall meg gjerne konservativ på dette punktet, men syns jammen LS er bra publikumsvenneleg og spenstig per i dag.

 

Kva blir det neste? At omgangen skal skytast frå hofta medan Tord Bertiniussen intervjua deg ved magasinbytte?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sterke meninger i denne saken, men vet at NRK ønsket denne rokeringen for å sikre godt med publikum under kongelaget. Ingen tvil om at det blir best TV med mye publikum, og heller ingen tvil om at det tynnes i rekkene når lørdag og kongelag går av stabelen.

 

Dersom man ikke hadde gått med på endringen, er jeg redd vi på sikt hadde skutt oss selv i foten. Liten tvil om at NRK har bidratt positivt til sporten. Tror derfor en fullpakket arena under tvesendingene av kongelaget, ytterligere vil forsterke seernes oppfatning av den folkefesten dette vitterlig er.

Link to comment
Share on other sites

vet ikke om jeg syns det som skjer er så tragisk.

mange har jo dratt hjem før kongelaget går uansett. for de har jo så langt hjem å må reise fredag for å rekke være hjemme til mandag og gå på jobb........ (det er den vanlige grunnen folk sier for å dra hjem fredagen..... )

 

så om grunnen for omlegginga er for å få folk til å se på kongelaget, så kan det forsåvidt være greit...

men deler nok fleres bekymring for at spenningskurven går i dass etter at kongen er kåret, ådet blir en kjedelig slutt på uka med bare mindre høydepunkter.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som irriterer, og som gir inntrykk av "amatørskap" fra Skytterstyret sin side er at det fremdeles ikke står noe om dette på DFS sin hjemmeside!

Det ble tilfedligvis plukket opp via en lokalavis.

Samtidig leser jeg at arrangøren ble fullstendig tatt på senga av dette vedtaket. De fikk ikke uttale seg en gang, fikk bare det nye opplegget tredd over hodet. Det er sikkert kjekt med mindre enn 6 mnd igjen til et arrangement med 4-5000 deltakere.

Hvorfor må alt NRK ønsker bli nnført umiddelbart uten at organisasjonen blir spurt engang, mens andre saker man ønsker å gjøre noe med tar årevis.

Nei, dette er for dårlig!

Link to comment
Share on other sites

ER det vedtatt siden det ikke står på DFS sine sider da?

jeg hørte prat om at dette var noe som kunne komme på fremtidige LS i desember(fra offisielt hold i dfs) allerede. kan det være rykter at det er vedtatt??

Dette er nok realitet, all den tid ass. generalsekretær Vestvik stadfestar det i intervjuet med Byman. Men merkeleg at DFS ikkje har noko om saka på nettet, heller ikkje møtereferatet ligg ute.

 

Elles er det positivt at samlagskytinga er tilbake i tilnærma "gammal" form, dvs at cupskytinga er borte. Den var eit stort tilbakesteg reint sportsleg, og blir neppe sakna. Taparen i det nye LS-oppsettet er NM felt der det kan bli tynne finalelag.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Samlagsskytingen skjønte jeg ikke helt hvordan de ser for seg den. Men ser at de har endret skytetiden til 3 min. Dette er også med på å endre på noe av det som var sjarm og egenart med den skytingen. Det er press nok med 4 min synes jeg.

 

Når de tgjelder selve kåringen av kongen tolker jeg det slik at alle andre enn skytteren selv vet hvordan han skyter. Og han/hun er dermed den siste som får vite hvem som vinner. Høres det fornuftig ut? Jeg synes ikke det.

Det eneste fornuftige de har gjort med disse endringene er etter min mening at de har kuttet ut rangeringen på sentrumstierene på første gangs skyting. Der har de heldigvis tatt til fornuft. Men eller var de tikke mye å rope hurra for.

 

P.s jeg er nok mer konservativ enn jeg var klar over. Men nå synes jeg DFS "overreagerer"

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Samlagsskytingen skjønte jeg ikke helt hvordan de ser for seg den. Men ser at de har endret skytetiden til 3 min. Dette er også med på å endre på noe av det som var sjarm og egenart med den skytingen. Det er press nok med 4 min synes jeg.

 

Om eg har oppfatta rett skal siste etappe rangerast slik at dei laga som ligg som nr 9 og dårlegare skyt i ei gruppe. Etter det skyt dei siste 8 parvis, i rekkefølge 7 og 8, 5 og 6, 3 og 4 og til slutt dei to beste etter tre etappar. Og da kan i prinsippet eit av laga som skyt i første gruppe skyte seg forbi dei som ligg framom på lista. På samme måte som at ein skyttar som ligg i eit finalelag før kongelaget kan bli konge om han/ho skyt godt nok (og heile kongelaget sprekk).

 

At skytetida blir tre minuttar synest eg er greit, samanlikna med det cupoppsettet samlagsskytinga har vore plaga med dei siste to åra. Men bevares, eg trur fire minuttar gir press nok...

 

At kongen blir kåra for åpen skjerm synest eg hørest OK ut. Det er jo nesten berre på LS skyttaren sjølv ser kva som blir skote samtidig med resten av verda. Men det blir interessant å sjå korleis dette blir, både på banen (standplass og tilskodarplass) og på TV.

 

Elles trur eg me berre må innsjå at Ola Lunde ikkje berre manglar Kjell Kristian si evne som hovudkommentator, han har heller ikkje den tyngda internt i NRK. Som fagkommentator gjer han seg bra.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder flyttingen av kongelaget har jeg forstått det slik at DFS fikk valget om å beholde kongelaget på lørdagen, men måtte da kutte heldagssendingen på onsdag. Dette ville ikke skytterstyret og for å beholde onsdagssendingen måtte man godta å flytte kongelaget til torsdag.

 

Jeg synes heller ikke dette er noen god løsning, men for å se det positive i det så kan jo vinneren gå rundt på stevnearenaen å være KONGE i et par dager.

 

NRK's mange sendetimer fra LS er nok så verdifull at skytterstyret er villige til å strekke seg svært langt for å beholde dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det mest positive med flytting av kongelaget til Torsdag er at nå er det plass til en skikkelig feltfinale på lørdag, feks 300 beste fra 30 skudd, ut på ny 42 skudds runde etter Nordisk lest, ukjente avstander og korte skytetide, og en skikkelig norgesmester i felt kan kåres.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...