Jump to content

sauer tråd


375 hollandogholland

Recommended Posts

Hei "Sauere"

 

Ny her på www.kammeret.no, men har nå vært innom både alt.jakt.no og alt.skytesport.no, www.sluttstykke.no så noen vil nok "kjenne" meg igjen. Har i alle fall sett flere kjente nick/navn, tilogmed han som solgte meg en RCBS ladepresse for masse år siden.

 

Nok om det, Sauere har jeg selvsagt 2 av. 200 STR til reint DFS bruk, men har skutt mye elgbane og jaktfelt tidligere med den.

Så har jeg en grom Sauer 202 Outback Norway i 9,3x62(alle Sauere er jo gromme) og den er knallbra til elgjakt, litt lett til en 9,3 kule på 18,5 gram i 720m7sec + men har 7,62x51nato 67cm løp liggene i en krok, bare aldri orket og skifte over for å skyte blink eller mindre vilt enn elg med den.

 

Trenger råd, vil ha to-fot feste og har en vanlig haris to-fot og lurer på om man må kjøpe et spesial reimfeste og skru/lime inn i forskjefte eller bare et standard feste.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kjøpte meg endelig en 200str i høst, skal skyte litt bane og felt, men primær bruk blir jaktfelt. Ble 74 cm pipe, da de ikke hadde noe annet. Blir tung nok med kikkert og greier men FOR et våpen.. Stor overgang fra M67 når det gjelder ladegrep og avtrekk :D

 

Ble litt rastløs nå i romjula, så vi dro på banen for å skyte inn til jaktfelten som starter på søndag.. Har ikke egentlig prøvd presisjon med denne, men dro i vei fem kjappe på ei luftgevær 15 m skive på 100 meteren i dag. Med kvikksølvet nede på -30 grader hadde jeg ikke forventa meg dette :

 

sauerikulda.jpg

 

 

Denne børsja skal jeg kose meg med :lol:

 

Godt Nytt År folkens.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

kjøpte en 200str og en 202 jaktmatch i fjor høst :D str`n,for at dama kunne gjennopta en gammel hobby,og jaktmatchen,til jaktfelt. har nå veldig lyst til og få ordnet pipe i 6mm-norma br til jaktmatchen,til litt br skyting. noen som vet hvem,hva,hvor? evt pris?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg er litt skeptisk til Sauer PGA problemer med ei 200STR

Problemer kan oppstå uansett merke, men det sitter langt inne å innrømme feil hos desse kara.

Hovedimportøren imponerte heller ikke....

Første gang det var klaga på børsa var Juli 2008.

Forrige uke var vi tilkjennt ny.

Etter ca 500skudd hos diverse service stasjoner...

Løpskifte, 3 forskjellige mirakelmenn med hovedfag i moment osv...

Der til slutt importøren ville att vi skulle bruke 9,3grams kuler da desse muligens gikk bedre.

Brukeren skyt ER i DFS og er pålagt å bruke 6,5grams kuler..

Så det blir ikkje neppe Sa... som blir mi nye jaktbørse..

Litt sur for att dei ikkje lager LINKS stokker i synt er eg også....

 

 

viewtopic.php?f=14&t=20332&hilit=sauer+sauer+som+ikkje+vil+samle

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
  • 4 years later...
8 minutes ago, HeavyDude said:

 Er til 53 cm optimalt i dette kaliberet ?

Optimalt for hva? Det kommer helt an på hva du vil oppnå, lengre løp gir høyere hastighet, kortere løp gir lettere og mer hendig rifle, balanse kommer helt an på vektfordelingen til rifla og om du tenker å sette på en tung eller lett demper, ingen demper....mange variabler her.

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, HeavyDude said:

Skal ha på demper, tenker enten Svemko 1.0 eller Hausken 184. Og jeg vil ikke miste for mye hastighet og anslagsenergi med tanke på reinsdyr på .. 150 meter f.eks. 

Det går bra, mange rifler har ikke lenger pipe enn 53cm fra fabrikk. Jeg har 45cm pipe på 308 riflen jeg bruker, med hjemmeladd TTSX kommer jeg opp i ca 860m/s, men det er jo ganske frisk ladning (innenfor kruttfabrikantens tabell). 45 cm blir kort dersom man ikke bruker demper, mye smell og munningsflamme, men fin med en liten demper i enden. På denne er vekt prioritert.93F589DD-F1FE-46F7-882A-FBB5CAEA0398.jpeg.2ff9880fd0f1c14cc4f2ad0c2d3024f2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, HeavyDude said:

Jeg bruker foreløpig mest fabrikklada ammo. Jeg kan kanskje gå ned til 50 cm da ?

Kapp så mye du bare tør. Jo kortere jo bedre - for balansens skyld.
Reinsdyr på 150m er udramatisk selv med 45, 42 eller 40 cm løp.

Anbefaler deg å kappe til 42cm. Da kan børsemaker slå nye gjenger om gjenger går i stykker. 
 

Link to comment
Share on other sites

On 2/27/2021 at 2:23 PM, HeavyDude said:

Og skal kappe løpet

Hvorfor skal du kappe? Det gir deg bare lavere hastighet og mer smell.

For å pirke litt på noe som vi alle gjør feil en gang i mellom, men som er viktig. Pipelengde er fra sluttstykkebunn til munning, løpslengde er lengden av den riflede delen inne i pipen.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

On 2/27/2021 at 2:59 PM, FEVIK said:

Kapp så mye du bare tør. Jo kortere jo bedre - for balansens skyld.

Hmm... Balanse for å bære eller for å skyte? Jeg synes balansen i rifler nesten blir bedre jo lenger pipe de har - og det er ingen tvil om at jeg skyter (mye) bedre med piper som 60-70cm enn med 40-50cm. Til å løpe rundt i heia, med lyddemper på, så er 40cm helt topp, man skyter jo svært sjelden på jakt, så det er logisk å optimalisere på bæring.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bæring i jaktsammenheng var mitt utgangspunkt for å anbefale kort pipe. Og iallefall dersom demper skal benyttes. Å drasse rundt på 5kg kosteskaft med colaflaske i tuppen er ikke noe for meg😉 

Men jeg jakter i kupert Sørlandsterreng og holdene i vårt terreng blir ofte korte. Andre har andre behov og ønsker, ser den. 

 

Jeg skyter og trener nok vesentlig mer enn brorparten av norske jegere (men veldig lite i forhold til mange her i dette eminente forum) og har vel aldri savnet lang pipe på min type jakt eller mine timer på skytebanen.
Men er som sagt jeger og ingen skytter.

Nå som tinnitusen dessverre gjør seg mer og mer gjeldende er det påkrevd med demper og da er det befriende å ha en kort og hendig rifle enten jeg er på jakt med kort 9,3 pipe eller prøver å treffe hjorten på 200m på jaktfeltskytinga med alt for kort 6,5x55 pipe..
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...