Jump to content

Spm om 6,5x52r


Gnu

Recommended Posts

Har noen spm ang. 6,5x52r jeg håper noen kan svare på.

Er det samme kule (diameter) i 52r som i 55 ? Mener å ha hørt noe annet.

Hva finnes i fabrikkammo til 6,5x52r ? Har kun funnet SP fra seller og belliot i nevnte cal.

Holder denne krav til anslagsenergi på storvilt ?

Link to comment
Share on other sites

6,5x52R er den metriske betegnelsen på 25-35 Winchester. Den metriske betegnelsen som blir brukt er riktig nok, siden kulediameteren er .257" eller 6,52mm. Men de 6,5millimeterene vi kjenner best (f.eks.6,5x55, 6,5-284, 6,5x57 og 260 Rem osv.) har en kulediameter på 6,7mm.

Forskjellen som gjør virvaret komplett kommer av at f.eks. 6,5x55 har betegnelsen fra diameteren riflebommene. 6,5x52 har sine mål fra kulediameter og nedi riflingene i pipa.

Det er flere slike "direkte oversatt" amerikanske mål til metrisk som forvirrer mer enn det veileder.

 

RWS har i alle fall hatt patroner til denne i mange år. Winchester produserer også ammunisjon, men da med under riktig navn - 25-35 Winchester.

 

Den er milevis unna energikravet til storvilt her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ringte en gang på en annonse hvor en person skulle selge en Drilling, i 6,5x52R. Jeg tok kontakt, og han snakket i vei om at det var best å være hjemmelader siden det kunne være vanskelig å få tak i ferdige patroner. Jeg spurte litt om hva han brukte, og det viste seg at han ikke var klar over at dette var kaliber 25, og han brukte da .264 kuler. Jeg forklarte høflig at jeg trodde det ikke var særlig lurt, men det virket ikke som han var interessert i å høre på det øret. Det ble ingen handel gitt..

Link to comment
Share on other sites

Takk for lettfattelige svar. Bør vel være hjemmelader skal man eie en slik drilling da? Ser av og til drilling i dette cal på bruktmarkedet. Fortrinnsvis Simson Suhl. Har jeg oppfattet det rett at Simson er litt simplere Suhl våpen enn Merkel og Sauer Suhl? Er det noen meninger om at disse Suhlvåpnene var bedre på 60-tallet enn 80-tallet etc. ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...