Jump to content

Takk får hjelpen kammerfolket!


Recommended Posts

Ville bare bruke anledningen å takke alle her på forumet som har bidrad til å inspirert meg til å ombygge min egen Mauser M67.

Jeg har vel lest omentent alt som finnes av poster om M67 det siste halve året :D

Dette er mitt første ombyggings prosjekt så jeg har prøvd å gjøre det så billig som mulig,

er også veldig fan av "Gjør det selv" i de tilfellene det er forsvarlig å teknisk mulig å gjøre jobbene selv.

 

Det jeg valgte å la proffene gjøre: -Montere Leupold skinne m/ringer

-Kroning av pipa

-Sliping av hevarm (blånering)

pris ca. 1800,-

 

Det jeg har fiklet med selv er: -Kappet pipe til 55 cm

-Montert Timney 1/4 sikkring

-Nye reimfester

-Kjøpt å montert kikkert (barska 4-16x50)

-Ombygd stokken (orginal)

-Laget justerbar kolbekam.

pris ca. 2650,-

 

Ellers så har jeg planer om å sende løpet til gjenging får lydemmper,

har lest veldig mye forskjellig om demperene på markede men tror det blir A-tec tmm5 eller tmm6.

etterpussing.jpg

 

m67.jpg

 

montasje.jpg

 

kroning.jpg

 

hevarm.jpg

 

kolbe5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det du ikke får ihjæl med denne, tror jeg ikke du får ihjæl med noe annet heller.........

Der har du et skikkelig verktøy, som aldri svikter..(hvis jobben er gjort riktig.)

 

det mekaniske er behandlet av fagfolk så trur det holder.

men begynner å bli en gammel rigg...

 

takker får all god kritikk 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du fått tak i komponentene for å lage den justerbare kolbekammen (eller har du laget den helt selv..)?

Har samme originale stokk selv, som selvfølgelig ikke passer meg. Lurer jammen på om ikke jeg først skal prøve

metoden din for å tilpasse den jeg har, før jeg blåser flere laken på en ny stokk.

 

Sånn er det å prøve å få et brukandes våpen ut av et studentbudsjett :wink:

Og skulle jeg få det til like bra som du har gjort det, er jo det mer enn bra nok. Rifla så bra ut, den!

Link to comment
Share on other sites

delene til kolbeforhøyern er kjøp hos de lokale verktøy butikkene, standard m8 rustfri bolt 120mm tror jeg. hylsene er runde skøtemuttrer for m8 (som er borret opp)

låsemekanismen er noe møbel boltesett fra mekk,

å m6 pinbolt m/umbrako

kostet ca 250,-

 

kolbe1w.jpg

 

 

kolbe2.jpg

 

 

kolbe3.jpg

 

 

kolbe4.jpg

 

 

kolbe7.jpg

 

 

litt dårlig forklart, men har stort sett bare forsket meg fram :D

Link to comment
Share on other sites

Få tilgang på en bandsag som kan skjære gode buer,tegn opp med passer på ett ark størelsen på kamen å klipp ut...(med passer blir buene identiske) teip den på kolben slik at slutstykke går fri,å at den passer med kinnet dit når du skal sikte. Tegn omrisset av malen på kolben, lag deretter noen trekiler, div.plasser på siden av kolben, slik at den ligger plant når du skal sage. Kan lønne seg å prøve stokken flere vinkler mot saga får å sjekke at du klarer hele i en turn. Så er det bare å gjøre det samme på noe 2x4 el.lingnende, å ØVE flere ganger :wink:

 

Litt nervepirrende men går som regel bra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Unnskyld at jeg blir litt oppgitt, men ja, du bare gjenfortalte noe du hadde hørt.

Men om man forteller noe som kansje ikke stemmer mange nok ganger så kan ferskinger begynne å tro på det....

Noe med kildekritikk osv ;)

 

Det er en grunn til at de matchløpene fra KV ble brukt mye til konkkurranseskyting før da vi brukte krag og mauser. Det var fordi det var gode løp. Jeg har vel brukt ganske mange slike løp og alle har vært mer enn gode nok til mitt bruk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Få tilgang på en bandsag som kan skjære gode buer,tegn opp med passer på ett ark størelsen på kamen å klipp ut...(med passer blir buene identiske) teip den på kolben slik at slutstykke går fri,å at den passer med kinnet dit når du skal sikte. Tegn omrisset av malen på kolben, lag deretter noen trekiler, div.plasser på siden av kolben, slik at den ligger plant når du skal sage. Kan lønne seg å prøve stokken flere vinkler mot saga får å sjekke at du klarer hele i en turn. Så er det bare å gjøre det samme på noe 2x4 el.lingnende, å ØVE flere ganger :wink:

 

Har lyst til å tilføye noe der. Dekk området du skal sage med maskeringsteip først og tegn på den. Da er det ikke så lett at det rives løs fliser fra kuttet, og du slipper å fjerne tusjmerker på stokken etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...