Jump to content

375 Ruger, erfaringer og ladedata


seawolf

Recommended Posts

Da er IMR 4350 testet.

Ladet opp 300 grn Hornady SP og 300 grn Woodleigh PP med 78 grn.

Begge ladningene ga ca 800 mps i snitt skutt med Ruger Hawkeye African, 22" løp.

 

Av en eller annen grunn hadde jeg satt kulene litt for langt ut slik at friflukten ble minimal (et par Hornady berørte faktisk bommene).

Dette gikk litt ut over presisjonen.

Da dette ble justert kom også presisjonen, tre skudd samlinger på ca 35 mm fra benk på 100 m.

Lett rifle og sprek rekyl, så jeg er godt fornyd med dette.

 

Har en tendens til å trekke det tredje skuddet litt ut, går på konsentrasjon tror jeg.

Samme skjer også med de andre riflene jeg skyter, for lite mengdetrening mest sannsynlig.

 

Storviltprøven med denne rifla gikk flott, 5 skudd i ei klyse midt i sirkelen.

Riktignok på andre forsøket (dro ut første skuddet i den første serien, ukonstentrert avtrekksfeil fra meg...ergelig :evil: )

Det satt på streken opp til venstre men elektronikken registrerte det som bom, de andre satt der de skulle.

 

Da er alt klart for nordlandselgen :D

Link to comment
Share on other sites

Bygge 375 Ruger....

 

Har bare en ide som jeg trenger litt innspill på om noen vil.

Har tenkt en stund på å skaffe meg en 375 og har landet på 375 Ruger.

 

Så: hvilke kostnader har jeg fremfor meg om dette skal kunne gå?

 

Har: 1 stk banemauser i 6.5 som jeg kan ofre, bruke låskasse om den gjør nytten, kolbe om den kan brukes osv...

Vekt på riggen av mindre betydning. Har tilgang på CNC maskiner for div tilpassning, (ikke boring av løp, men ellers..)

 

Noen som kan hjelpe meg i gang her? Tips osv.

Takker så mye på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Papz, priser på min ombygging av banemauser M98:

M70 sikring og ny hevarm: kr. 3.200,-

Slipe bakre bro, bore for kikkert: kr. 800,-

Justere mating, åpne støtbunn: kr. 1.200,-

L.Walther løp 24" 375 Ruger: kr. 4.200,-

Skjefte MC Valnøtt XX+ med

nettskjæring og ibenholt fortreavslutning, oljefinish

stål pistolgrepavslutning og kolbekappe: kr. 11.200,-

Rekylbolter ibenholt avsl.: kr. 1.400,-

Åpne sikter: kr. 2.500,-

Kikkertmont: ERA G9+ lav mgn. kr. 3.600,-

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takker så mye.

 

Min banemauser er ikke M98 men M67 men vet ikke om det utgjør store forskjellen.

Ser ellers at største kostnaden er en skikkelig kolbe.

Jeg hadde ikke tenkt på noe valnøtt-greier, mer en bruks-rigg som går bra.

Kan vel gjøre noe av arbeidet du nevner i en CNC-benk? ( åpne støtbunn, bore for kikkertsikte osv..)

Er det mulig å bruke M67 kolben til noe fornuftig? Kan åpne den mer, frese osv... Fjerne overtre osv.

Liker grepet på kolben.... Ligger veldig bra for meg.

 

Hvor kjøpte du løp? (butikk)

 

Takk igjenn.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takker så mye.

 

Min banemauser er ikke M98 men M67 men vet ikke om det utgjør store forskjellen.

Ser ellers at største kostnaden er en skikkelig kolbe.

Jeg hadde ikke tenkt på noe valnøtt-greier, mer en bruks-rigg som går bra.

Kan vel gjøre noe av arbeidet du nevner i en CNC-benk? ( åpne støtbunn, bore for kikkertsikte osv..)

Er det mulig å bruke M67 kolben til noe fornuftig? Kan åpne den mer, frese osv... Fjerne overtre osv.

Liker grepet på kolben.... Ligger veldig bra for meg.

 

Hvor kjøpte du løp? (butikk)

 

Takk igjenn.

M67 er bygget på M98 kasser.

Mitt våpen ble i sin helhet bygget av børsemaker som også leverte pipa.

Ragnar Hansen på Vestfossen leverer L. Walther piper.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 1 month later...

Har testet noen nye ladninger i 375 Ruger dag.

Skytebanen var et nedlagt grustak, skytestilling ble sittende med støtte, skiva ei tom pappeske og avstand 60 meter.

Alt tatt i betraktning er denne gamle mannen ganske så fornøyd :)

 

Både 300 grn Woodleigh PP ladet med IMR 4350, og 270 grn Hornady SP samlet i snitt rundt 30 mm på 3 skudd.

De to beste seriene ble en 4 skudd med Hornady på 24.3 mm, og en 3 skudd med Woodleigh på 20.3 mm.

Woodleigh har treffpunkt ca 75 mm lavere enn Hornady, og litt til venstre.

Rekylen er litt kvassere enn 375 H&H, men rifla er lett.

Uansett er den god å skyte med og viser bra presisjonstakter.

 

Samling375Ruger002.jpg

 

Samling375Ruger003.jpg

 

Samling375Ruger001-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja det ser ut som om jeg nærmer meg godladninga nå kjella.

300 grn går best med IMR 4350 og 270 grn med N150.

Har egentlig erfart det samme som deg med 300 grains kuler.

Litt raskere krutt til 270/250 grains kuler. URP/Rhino 17, virker veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett denne tråden før nå.

 

Gratulerer så mye med ei flott rifle Arild. Der har du ei jaktrifle av rang!

 

Artig å se at så mange har fattet interesse for 375 Ruger.

 

Håper dere fortsetter å poste erfaringer og ikke minst bilder der kaliberet er brukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Takker for det Rino, denne blir det afrikatur på neste år.

 

Har sjekket med outfitteren i Namibia, og 375 Ruger fabrikkammo fra Hornady er i butikkhylla i Windhoek.

Ikke mange eskene, men dog.

 

Tok prøven i dag og det gikk greit sittende med støtte på knærne uten reim.

Skjøt også en del treskudd serier sittende for å trene på en mere jaktmessig skytestilling.

Den beste (selvfølgelig :wink: ) følger vedlagt

 

Ladningen var 270 grn Woodleigh PP, 74 grn N150, CCI 250 magnum hette.

kronografert til jevnt 800 mps. Moderat, men tydeligvis meget presis ladning.

Sikkte er en gammel Leupold Vari X III, 2,5-8x36 med tysk #4 retikkel.

 

Får mer og mer sansen for denne rifla.

 

Blink001.jpg

 

.

Link to comment
Share on other sites

Papz, priser på min ombygging av banemauser M98:

M70 sikring og ny hevarm: kr. 3.200,-

Slipe bakre bro, bore for kikkert: kr. 800,-

Justere mating, åpne støtbunn: kr. 1.200,-

L.Walther løp 24" 375 Ruger: kr. 4.200,-

Skjefte MC Valnøtt XX+ med

nettskjæring og ibenholt fortreavslutning, oljefinish

stål pistolgrepavslutning og kolbekappe: kr. 11.200,-

Rekylbolter ibenholt avsl.: kr. 1.400,-

Åpne sikter: kr. 2.500,-

Kikkertmont: ERA G9+ lav mgn. kr. 3.600,-

Har lagt denne ut for salg på Finn.no

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hei.

 

jeg tenker på å kjøpe en Rifle i .375 Ruger kaliberet. MEN,... jeg ser ingen som selger ammo til den. Er det i hele tatt mulig å få kjøpt jakt/treningsammo til dette kaliberet i Norge ?? Er det noen som vet hvor dette kan kjøpes? Jeg har ikke begynt å ladde selv enda... :cry:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå i høst skutt 1 rådyr 2 hjort, kolle og fjorkolle og ein elg okse. Kula passerte gjennom de 3 første dyra med 0 m fluktstrekning. Elgen ble skutt på ca 70 m avstand, og gikk ca like langt etter skuddet. Skutt på skrå forfra, kula sto i skinnet ett stykke bak på motsat side. Trodde egentlig den burde gå igjennom. ( kule: TSX 270grain hastighet: 884m/s) bilder og restvekt kommer senere.

Link to comment
Share on other sites

Ladinga er 77 grains med VV N150. Dette gir litt seige hevarmsløft når børsa begynner og bli varm. Så skal bakke ned til rundt 74 grain som i min børse gir ca 850m/s. patron lengde 86.5 mm

 

Presisjon er kun testa skutt på frihånd fra stubbe. ca 5cm på el skive. Ble litt dårlig tid før jakta, da de første Leupold montasjene revna under inskyting, og kikkerten tok kvelden i samma slengen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jeg har kjøpt ruger rifle i sef 375 RUGER fra jakt og friluft!!!! :D:D

gleder meg voldsomt. sendte søknaden til arendal i dag. bare igjen å betale :( og den deilige vente tiden før pakka blir levert. jeg har ikke kjøpt den med houg-stokken, men med trestokk. tror kansje løpslengden og er noe lengre, ca 55 cm eller no. jeg har planer om å lade med swift 270gr, og urp krutt. det har jeg nemlig ganske mye av.

Link to comment
Share on other sites

Ny tur på skytebanen i Trofors.

Minus 15 og stille, ypperlige forhold.

Fikk testet noen nye ladninger med godt resultat.

Desverre ingen kronograf, men presisjonen er på plass.

 

100 m, 4 skudd 270 grn Barnes TXS, 80 grn N160, Remington 9 1/2 hette.

De fleste 3 skudd samlingene lå på ca 25 til 30 mm fra benk.

treningsskyting005.jpg

 

100 m, 3 skudd 270 grn Swift A-Frame, 74 grn N 150, remington 9 1/2 hette.

Beste gruppa, men kula samlet i snitt 30 mm på 3 skudd.

treningsskyting011.jpg

 

 

25 m, 3 skudd 300 grn Hornady DG Solid, 76 grn IMR 4350.

Riktignok fra benk, men svært fornøyd med samlingen.

Det trekker en del grinete elefanter i et av områdene vi skal jakte i Namibia, så vi er anbelfalt å ha med en neve solids i tilfelle "the shit hit the fan".

treningsskyting003.jpg

 

Alt i alt ble det skutt ca 40 skudd med forskjellige kuler / ladninger og alle hadde mer enn god nok jaktmessig presisjon.

Forøvrig nytt sikte, Zeiss Dyralyt 2-8x42. Fungerte perfekt med helt presise klikk.

Har desverre ikke fått testet rifla på vilt ennå.

 

At gode gamle 375 H&H også er et presist kaliber vitner denne samlingen med 270 grn Barnes solid fra kompisen sin ZKK 602 om.

100 m fra benk. Planlagt medisin for klipspringer :wink:

treningsskyting010.jpg

Link to comment
Share on other sites

Papz, priser på min ombygging av banemauser M98:

M70 sikring og ny hevarm: kr. 3.200,-

Slipe bakre bro, bore for kikkert: kr. 800,-

Justere mating, åpne støtbunn: kr. 1.200,-

L.Walther løp 24" 375 Ruger: kr. 4.200,-

Skjefte MC Valnøtt XX+ med

nettskjæring og ibenholt fortreavslutning, oljefinish

stål pistolgrepavslutning og kolbekappe: kr. 11.200,-

Rekylbolter ibenholt avsl.: kr. 1.400,-

Åpne sikter: kr. 2.500,-

Kikkertmont: ERA G9+ lav mgn. kr. 3.600,-

Har lagt denne ut for salg på Finn.no

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25023330

Ingen som vil kjøpe seg en julepresang for kr.14.000,-?

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk min i dag :D:D min heter ruger m77 hawkeye. det var en demo modell som jakt og friluft solgte for 7500 inkl leopold mont. jeg har kjøpt leopold europeen 3-9x40 av skytesport (idar). den har 55cm løp, og har et ubetydelig rip som følge av demo. det blir moro og prøve den. jeg har enda ikke hatt råd til å fylle på med hylser og diesett og kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Da har Mauser`n i 375 Ruger vært en runde på jakt igjen.

Kule: TSX 270 grain Hastighet: 850 m/s

Alle slakta var fine.

1stk fjorokse, høyt lungeskudd flytta seg ca 150 m før den bikka.(hold 80 m)Skjønner ikke hvordan den kom så langt med det hølet igjennom seg, såg det røyk godt ut på den andre sia ved treff.

1stk kalv, Senter lunge treff å bikka på plassen.(hold 105 m)

1stk okse, 246 kg 2 kjappe skudd på ca 50 meters hold, gikk ned etter smell nr 2

1stk fjorokse, 2 skudd da den viste dårlig reaksjon på det første, som viste seg å stå langt bak i bogen. Andre skuddet i nakken på nært hold å elgen ned i smellen. (hold 70 og 30 m)

1stk kalv, treff i hjerte og ned i smellen. (hold 133 m)

1 stk rådyr bukke kje, bog treff og ned i smellen. (hold 60 m)

Synes fortsatt det er rart att jeg ikke skyter igjennom oksene, det spørs om TSX`n er så hurtig ekspanderende att den bremser godt på tur igjennom. Kulene sto i bogplommen og i skinnet på motsatt side.

Kulene:

b362c2f6.jpg

aa9cb6b9.jpg

Geviret på oksen :D

349460ce.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

BT.

Gratulerer med flott okse og ellers gode resultater :D

 

Må vel slenge inn en kjapp oppdatering på min 375 Ruger.

Den var med til Namibia i april, og fikk tatt 7 stk vilt.

3x springbok, mountain zebra, black wildebeest, kudu og gemsbok.

 

På grunn av rykter om tildels lange hold, valgte jeg 270 grs Barnes TSX ladd til ca 830 mps.

Presisjonen var utmerket, men lengste hold ble 170 meter så jeg kunne like godt ha tatt med 300 grs Woodleigh som også har svært god presisjon. Den hadde sikkert gjort minst like god jobb.

 

På samtlige untatt black wildebeest holdt det med ett skudd, svært korte fluktstrekninger ( fra 0 til 50 meter) og meget tydelige skuddtegn.

Den svarte ble skutt på 170 meter, lavt lungeskudd.

Og selv om den var teknisk død etter første skuddet, ruslet den ca 250 meter og fikk to skudd til før den ga opp ånden.

Alle tre kulene ble funnet i skrotten.

Fant også kula igjen i gemsbukken, den sto i skinnet på motsatt side med bakenden gjennom skinnet.

Resten av dyra ble skutt på avstander mellom ca 50 til 130 meter

 

Alt i alt leverte rifla og kaliberet som forventet, og vekta på 4,2 kilo var et pluss da det ble mye gåing og tildels klatring i granitt-koppiene. De profesjonelle jegerne fant konseptet Ruger Hawkeye African / 375 Ruger svært interessant, og rifla mi var faktisk lettere enn outfitteren sin BRNO i 9,3x62 som var hans "working rifle".

Og som alle vet; i felt kjennes ikke rekylen :)

 

Har planer om å selge rifla på grunn av ommøblering i våpenskapet, men blir den ikke solgt vil den fortsette sin tjeneste hos meg som super elgrifle.

 

De tre til venstre er fra black wildebeest, den til høyre fra gemsbok

TSX004.jpg

 

Namibia2181.jpg

Namibia2254.jpg

Namibia2277.jpg

Namibia2211.jpg

Namibia2297.jpg

Namibia2290.jpg

Namibia2155.jpg

Namibia2074.jpg

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk også testet min 375RUGER i elgjakta i år :D synd det kun var på en alerede påskutt kalv. den kom seg ikke forbi meg med min m77hawkeye :D jeg har i år jaktet med 250gr RHINO SOLID SHANK, sendt avgårde med 82gr norma urp. flott slakt. nå har jeg kjøpt 300gr woodleigh, som er den kula jeg har skutt mest elg med. både i 9,3x64, og gamle H&H. hvis noen har forslag til ladning med den kula, og enten urp, eller aller helst norma 204, tar jeg gjerne i mot data :)

Link to comment
Share on other sites

Hei seawolf! Riktig lekker den der. Jeg gjorde forleden en litt mindre oppgradering av min 375 Ruger M77 Hawkeye Alaskan. Det prosjektet kan dere se på (
) Hyggelig hvis noen har noen spørsmål eller kommentarer til prosjektet.

hei. dette har jeg tenkt å prøve på min m77 hawkeye. er det samme jobb på en med trestokk også?? jeg har jo dremmel, og er rimelig nevenyttig. dette tror jeg at jeg burde få til. har du noen gode råd, før jeg begynner??

Link to comment
Share on other sites

BT

De tre kulene til venstre er fra black wildebeest, og de har vært an i grove bein ja.

Den som er splintret er siste skuddet som var et "texas heart shot" som rasket med seg en del av ryggraden, men da gikk også lyset.

 

De ser fine ut de to kulene dine også, og TSX viser vanligvis ekspansjon som på en reklameplakat hvis en finner igjen kula :D

Alikevel vil jeg nok gå tilbake til Woodleigh om jeg lader i 375 H&H hastighet, og A-Frame hvis jeg tar ut full potensiale.

 

Leste nettop en artikkel av John R. Sundra i siste SAFARI hvor han sier at hans fire elefanter og masse bøffel, er tatt med en improved .375 ladet i hastigheten lik 375 Ruger, god reklame det :wink:

Link to comment
Share on other sites

BT.

Ikke annet enn at jeg er litt gammel og konservativ, og TSX ble som sagt valgt på grunn av de antatte lange hold i Namibia og litt bedre ballistiske egenskaper enn A-Frame / Woodleigh.

Dette er eneste gangen jeg har benyttet den, men den presterte utmerket.

Så det går ikke på annet enn litt sånn "magefølelse".

 

A-Frame har jeg benyttet mye i både 338 Winmag og 375 H&H med svært godt resultat.

Jeg mener å registrer en utpreget knall og fall effekt med A-Frame i både 375 H&H og 338 Winmag.

Kula er tøff og tåler mye juling uten å miste vesentlig vekt og jeg har stort sett hatt gjennomskyting, noe jeg foretrekker på storvilt.

Woodleigh er noe myker, men i 35 Whelen og 308 Win er den favorittkula.

 

En kompis som har skutt flere titalls elger med den gamle Barnes X i 375 H&H, mener å registrere at den nye TSX, ikke gir samme knall og fall effekt som den gamle X.

Så det koker ned til at jeg nok holder meg til det jeg har mest positiv erfaring med.

Ikke noe godt akademisk svar riktignok, men med våpen og skyting er det mye "feeling" og "darling" og greier som spiller inn også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ta utgangspkt i ladedata for vanlige 300 grains kuler for kaliberet, det burde passe godt for 270 tsx også.

Bruker selv denne "metoden" for min .375 H&H, samt andre kaliber.

 

En del av disse amerikanske kruttene finnes også i handel her i Norge, da har du iallefall ladedata for din 270 grain tsx.

 

http://www.loaddata.com/articles/PDF/Lo ... owRes1.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Gratulerer med grom-børsa i riktig kaliber!

 

Fikk på ny stokk og sikte på min M98 for 3 uker siden, og hadde den med på skytebana for å stille inn sikte.

 

Hadde lada opp noen 250 gr Swift, 67 gr VV150 .

Gikk som ei kule!, Litt stilling på kikkert, så var vi midt i.

Fin å skyte med og høstet flere nyskjerrige blikk og kommentarer på hva som brølte så høyt sammen med 6,5 og annet

som tok hjorteprøven.

 

Nok en gang: Riktig valg! (inhabil som jeg er...) :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...