Jump to content

Bukkejakta 2009


G.Larson

Recommended Posts

Fikk beskjed om at det var sett en kjempebukk på et jorde litt sør i terrenget der jeg jakter. Var ute i hele natt for å se etter bukken. Fikk aldri se han, men støkte et rådyr på en furumo litt før klokka 05. Området like ved der bukken ble sett var fullstendig oppsparket...ingen tvil om at noen har tilhold der.

Hvis det er kjempebukken som har revir i nevnte området, så ligger den farlig tynt ann. Terrengbiten er furumoer som veksler i oversiktlige myrdrag...Nå gleder jeg meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 494
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Avsluttet året ferie med en tur for å se etter bukker søndag morgen og så ikke mindre enn 6 rådyr.

3 av hvert slag. 2 par og en bukk og ei geit hver for seg.

Den peneste av dem holder seg i området mellom postkassa til bror min og ut på ei lita halvøy 200m fra huset hans.

Terrenget er som en jungel da grunneieren der har allergi mot å drive i skogen, men den har tilogmed feid på et nyplantet frukttre etter at brodern var så lur å sprute "bukkepiss" rett ved siden av. :lol:

Planen nå er å innrette seg på soverommet hans med revevarsler, buttolo og klessnor med filler fuktet i nevnte luktstoff. ;)

 

De to andre bukkene er en 4-tagger og en 6-tagger som er helt normale i størrelsen, men ingen kjemper.

Har sjelden sett så mye rådyr i terrenget på en tur, så dette lover bra både for bukkejakta og resten av høsten med bikkjajakt også!

Får ta en tur senere i uka også, og skal utvilsomt kameraet være med på tur!

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen! Etter ferien i Arendal, bærer det hjem til Herøy og rett på gåsejakt. Den varer ifra 10 til 13 August. I tillegg har jeg vært så heldig å fått bukkekort i vallet mitt, altså der jeg er mest kjent på øya. Idag ble det kjøpt ny jaktdress, fleece og hansker, drakt og hansker fra Harkila og fleece fra Norrøna. HERREGUD jeg gleder meg.

Jaktdressen anbefales på det sterkeste. Et fint bilde av den på baksiden av August-utgaven av jaktbladet Jakt:-)

Har observert en megabukk i vallet 3 år på rad nå! Enda ikke tatt! Den ligger tynt an i år:-)

Ønsker alle hjertelig lykke til på årets bukkejakt:-)

Link to comment
Share on other sites

Har maken til den Mork sendte bildet av gående i terrenget mitt.

Har sett den kun på avstand, men det er to stenger uten nevneverdige takker så mest sannsynlig en gammel returbukk.

De er ikke spesielt høye, men neten halve lengden er kvit, så det skulle vel tilsi gammel bukk?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Skrev tidligere et inlegg om gaupas herjinger. Trodde terenget var helt tømt, men har nå sett en piggbukk så det har ihvertfall overlevd en. Og den skal få leve. Har bukkejakt litt lenger nord i terenget (komunen) så vi får håpe det er noen igjen der.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Har bukkejakt litt lenger nord i terenget (komunen) så vi får håpe det er noen igjen der.

 

Der er det enda dårligere med dyr... :(

 

Det var da f...n det da. Jævla gaupe. :twisted::twisted:

Skal vi dra til Risebo og jakte bukk Hansen ?

Link to comment
Share on other sites

Var å så over terenget mitt i Rakkestad forje uke. Ikke så verst med dyr der, så 5 hundyr og 6 bukker (3 spisbukker som var veldig små). Det skal gå en veldig stor bukk der som jeg selvfølgelig ikke så snurten av :lol:

Litt trist var det å høre at naboen hadde kjørt over 15 lam i slåtten.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ Hans Kristian, hadde et tereng i nabokomunen til Rakkestad, men der er rådyrjakta stoppet for andre år på rad gr. gaupa/og eller ulv. (Øymark). så du er heldig som har dyr på terenget ditt :D

Link to comment
Share on other sites

Er nok i seneste laget, men var ute en tur og ryddet en sti fram til den ene posten min. Hang opp reflekser for å komme meg dit med en liten lyskilde nattestid. Så har jeg prøvd det au...

 

Blir artig å se om det er like mye fart i dyrene om ei drøy uke. Hadde kanskje vært gustig med uvær fram til neste helg, så de holder seg i ro til da?

 

Uansett blir det utrolig artig! Gleder meg mer og mer for hver dag

Link to comment
Share on other sites

har en knall fin 6 tagger rundt husa her på garden,men har ikke sett den på 3-4 dager nå,Været har vært regn og da trykker vel dyra,men nå i kveld er det mulig og se den på jordet at tenker jeg.Hadde vært greit og fått beskjed om en har fått kort snart synes jeg.Men spennende blir det, Har ikke prøvd og lokke på den,det har jeg blitt råda til ikke og gjøre evt før en sitter på post og jakta er i gang ellers ser en ikke mer til bukken vist nok.Han liker vel ikke og bli lurt mer en en gang.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur og snakket med en som går ettersøk for viltnemda i komunen her om dagen, han hadde noen gevir fra trafikkdrepte bukker liggende, bla en veldig asymetrisk 8 takker og en 3-4 andre.

Her er det om å gjøre å fylle kvota, for overskuddet av stammen havner i grillen på en bil alikevel.

Observerte igår en 4 takker som trolig har fått seg en trøkk av en bil for en uke siden. Den ble friskmeldt av viltnemda, men den jeg så igår er trolig denne. Gikk på 3 ben.

Hadde også nærkontakt med en geit med 2 kje, geita pleier å ha tilhold i hagan under eple treet :)

Tror det blir bra i år jeg!

Link to comment
Share on other sites

akkurat inn at etter en tur etter bukken nå,Lurte meg ut på en jorde kant,gunstig vind og sitter der en halv time så kommer den utpå jordet på ca 130m og rett i mot meg,Går ti min så kommer den i kanten på havreåkern til naboen bare 20m fra meg.Er di lengste og groveste hønna jeg har sett,blir spennende den 10 og ut og se om han er på plass.et utrolig elegant dyr.tipper at det er en bukk som snart blir returbukk hvis den ikke detter dette året. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt meg ny lokkefløyte, den håndlagde fra Tyskland som ble testvinner i 3 tyske jaktblader. Så jeg skal prøve meg mer på lokkejakt på rådyra i år.

Noen som har noen formening om det har noe å si om jeg sitter i et tårn og lokker i forhold til å sitte på bakken? tårne er 5,5m høyt

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt meg ny lokkefløyte, den håndlagde fra Tyskland som ble testvinner i 3 tyske jaktblader. Så jeg skal prøve meg mer på lokkejakt på rådyra i år.

Noen som har noen formening om det har noe å si om jeg sitter i et tårn og lokker i forhold til å sitte på bakken? tårne er 5,5m høyt

 

Jeg tror det kanskje blir bare enda mere effektivt når du sitter i tårnet. Kanskje lyden går litt lengre. Du må skyte den før den står på noen få meter da, slik at den slipper å tro at du er et trerådyr :D

 

Fin bukk du hadde på bildet forresten. Hvor lange er stengene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kanskje blir bare enda mere effektivt når du sitter i tårnet. Kanskje lyden går litt lengre. Du må skyte den før den står på noen få meter da, slik at den slipper å tro at du er et trerådyr :D

 

Fin bukk du hadde på bildet forresten. Hvor lange er stengene?

 

lyden kan jeg få til at bærer langt(langt nok i værtfall) uansett tårn eller ikke, fløyta er fin slik.

Fra kraniet og ut til det lengste spire er det 24 cm.

Link to comment
Share on other sites

Da ble bukkekortet i boks! var litt redd for at det ikke ble noe jakt i år pga. dårligere bestand i år.

Utmarkslaget hadde hatt møte i kveld, og det blr bestemt at det skulle selges kun 1 kort i år!

 

...og det fikk jeg!! :D:D:D

 

Så nå har jeg 26.000 mål med bukketerreng helt for meg selv fram til 25. september!

Godt å slippe å bekymre seg for at noen andre skyter bukken en har blinka seg ut! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt meg ny lokkefløyte, den håndlagde fra Tyskland som ble testvinner i 3 tyske jaktblader. Så jeg skal prøve meg mer på lokkejakt på rådyra i år.

Noen som har noen formening om det har noe å si om jeg sitter i et tårn og lokker i forhold til å sitte på bakken? tårne er 5,5m høyt

 

Noe lukt forsvinner også ved å sitte høyt.. Det er jo en fordel når du lokker de(n) inn

Link to comment
Share on other sites

Har et lite spørsmål, men gidder ikke å starte ny tråd...

 

Trenger man ettersøks-avtale når man jakter på rådyr?

 

Forøvrig så tok jeg storviltprøvene i dag og er klar som et egg til 10. august :D

 

Ja. Du må ha ettersøksavtale i boks. Sjekk med din lokale jegerforening først i tilfelle de har noen gode (les: billige) avtaler

Link to comment
Share on other sites

Da ble bukkekortet i boks! var litt redd for at det ikke ble noe jakt i år pga. dårligere bestand i år.

Utmarkslaget hadde hatt møte i kveld, og det blr bestemt at det skulle selges kun 1 kort i år!

 

...og det fikk jeg!! :D:D:D

 

Så nå har jeg 26.000 mål med bukketerreng helt for meg selv fram til 25. september!

Godt å slippe å bekymre seg for at noen andre skyter bukken en har blinka seg ut! :wink:

 

Hei! Ser du er fra Stjørdal. Du jakter vel ikke tilfeldig oppi skjelstadmarka? :)

Link to comment
Share on other sites

......dårligere bestand i år.

... Utmarkslaget hadde hatt møte i kveld, og det blr bestemt at det skulle selges kun 1 kort i år!

.... Så nå har jeg 26.000 mål med bukketerreng helt for meg selv fram til 25. september!

:wink:

 

Unnskyld at jeg spør, men hva slags vurderinger ligger til grunn for denne beskjedne kvote?

Var det noe kunnskap om antall revirer, rovviltbestand, road-kills etc.

Revirer har gjerne en sjef og noen wannabies rundt, er det bare 1-2 revier på det store området?

 

En logisk konsekvens av bestemmelsen bør vel være at ordinær rådyrjakt blir stoppet iår. Uttak av bukk er den minste påkjenningen på stammen, risken er stor at geiter går med i den ordinære jakta...og det er geitene som er verdifulle ved en dårlig bestand.

Link to comment
Share on other sites

......dårligere bestand i år.

... Utmarkslaget hadde hatt møte i kveld, og det blr bestemt at det skulle selges kun 1 kort i år!

.... Så nå har jeg 26.000 mål med bukketerreng helt for meg selv fram til 25. september!

:wink:

 

Unnskyld at jeg spør, men hva slags vurderinger ligger til grunn for denne beskjedne kvote?

Var det noe kunnskap om antall revirer, rovviltbestand, road-kills etc.

Revirer har gjerne en sjef og noen wannabies rundt, er det bare 1-2 revier på det store området?

 

En logisk konsekvens av bestemmelsen bør vel være at ordinær rådyrjakt blir stoppet iår. Uttak av bukk er den minste påkjenningen på stammen, risken er stor at geiter går med i den ordinære jakta...og det er geitene som er verdifulle ved en dårlig bestand.

 

Stussa litt på det jeg og, du tok bladet fra min munn. Eneste logiske forklaring jeg har på dette er at det er privat og gribbene som eier det skal ha det selv? Hvis det er for mye rovdyr som er årsak så er jegerne skyld i det selv, da har de bare med å pelle seg ut å skyte katter... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det har rett og slett vært for mye gaupe i området, og kvoten alt for liten ;) Så det står ikke på et vi ikke jakter gaupe. Har tatt 7 rev i området hittil i år da, så det tast litt av den også.

 

På denne tiden av året har jeg vanligvis hatt kontroll på 10-15 bukker, i år har jeg 3-4 som jeg kjenner revirene på. Men det er nok betraktelig flere enn det da selv om jeg ikke har kontroll på dem ;)

 

Så det er observasjon av antall dyr som er blitt mindre, og derfor blir det en kraftig begrensning i kortsalget. Personlig så mener jeg jo det burde kunne skytes mere bukk, og forbud på geiter.

 

I den ordinære jakta i år så blir det en ny vri på kortsalget. Et rådyrkort koster 600,- og hvis du skyter kje, så får du igjen 200,- mens hvis du skyter ei rå, så må du betale 400,- ekstra. Alle dyr må forevises utmarkslaget. Dette var en grei løsning synes jeg.

 

PS, nei det er ikke skjelstadmark jeg snakker om...

Link to comment
Share on other sites

det at dyra skal vises fram for en i utmarkslaget synes jeg er en god ide, Men at noen glemmer og telle er og blir et problem uansett, Noen mangler helt gangsyn når det gjelder og ta vare på ting. Det kommer jegere etter oss og,Og difresiert pris på killing og voksent dyr må være en god ide for og bevare produksjonsdyra der det er lite dyr.Mer revjakt og større kvoter og ikke minst flere jegere på lokale jaktlag når gaupa skal tas ut er det som trengs for og få flere rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Da er stigen ferdig snekret og klar for montering.

Den ble rimelig høy,men det er en utrolig utsikt når man kommer opp litt.

Avstanden opp til sitteplaten er litt over 4 meter.

Har i tillegg laget støtte på sidene med flyttbart annlegg for rifla.

Så i kveld skal den settes opp på plass og noen ganske få greiner skal fjernes.

Gleder meg som en unge til morgenen den 10...

Er liksom noe spesielt med den fordi om en har jaktet både stort og smått i endel sesonger...

 

 

Mvh

 

Daywalker

Link to comment
Share on other sites

Ah, da har jeg også skaffet meg bukkejakt for i år 8) En fellingstillatelse i kommuneskogene, og en hos en privat grunneier. Begge steder har jeg god kontroll på et par bukker, så fra mandag av blir det hardkjør hver morgen før jobb. Kanskje får jeg felt mitt livs hittil andre, og kanskje tilogmed tredje rådyr? Gleder meg gjør jeg ihvertfall! Skitt jakt til alle som skal prøve seg :D

Link to comment
Share on other sites

Lite spørsmål... Hvorfor er det egentlig ikke lov med hagle på bukkejakt?

Argumenter som avstand er ikke godt nok da man fint kan komme på haglehold på bukken.

Har googlet litt, men finner ingen grunner egentlig.

 

Edit :

Fant svar på det, og ganske tåplig egentlig :lol:

 

sitat fra en kar "Da bukkejakta ble innført, ville man skape en litt mer eksklusiv jaktopplevelse enn den litt mer "kjøttjakt"-prega ordinære rådyrjakta. I den sammenheng mener jeg at en av vurderingene DN og andre gjorde, var at rifla var et mer "edelt" jaktredskap til denne type vilt, enn hagla. Hagla egner seg dessuten best til drivjakt på rådyr, mens bukkejakta i første rekke er andre jaktformer (postering, evt. med lokking - eller snikjakt)."

 

Rådyr detter som fluer selv om det er en stor bukk senere på høsten.

jaja... :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes fortsatt grunnen ikke holder mål.

Senest for 2 dager siden snek jeg meg inn på en bukk og avstanden var ca 7-8 meter!

Det er derfor jeg egentlig spurte om det også siden det er fullt mulig.

Å skyte bukken på den avstanden ville nesten ødlagt dyret.

Må jo nesten skremme bukken for å få mer avstand.

Klart det krever mer av jegeren å snike seg så nærme, men det må vell bli jegerens problem?

hvis han vil ha det vansklig, ja, så hvorfor ikke?

Link to comment
Share on other sites

en del lover og regler er blitt til på bakrunn av at storebror føler han må ta ansvaret jegeren ikke klarer å ta selv :wink: Litt OT, men det kom vel en lov for noen år siden som forbød toppjakt på orrfugl med salong, selv om orren er mindre enn hare, bakgrunnen var her at hvis jegeren var på toppjakt med salong etter orre, så klarte han ikke å holde igjen skuddet hvis det satt en tiur i toppen, som jo er større enn hare :wink:

Link to comment
Share on other sites

en del lover og regler er blitt til på bakrunn av at storebror føler han må ta ansvaret jegeren ikke klarer å ta selv :wink: Litt OT, men det kom vel en lov for noen år siden som forbød toppjakt på orrfugl med salong, selv om orren er mindre enn hare, bakgrunnen var her at hvis jegeren var på toppjakt med salong etter orre, så klarte han ikke å holde igjen skuddet hvis det satt en tiur i toppen, som jo er større enn hare :wink:

 

Jeg kjøper den, men man har vell ikke fått jegerprøven i postkassa heller?

Regler må jo holdes.

Står det 50km/t og du kjører i 90km/t , bryter du loven, og kan bli straffet for det.

Link to comment
Share on other sites

Herved foreslås det at starten for bukkejakta settes til kl. 16 første fredag før 10 august. Vi kunne kanskje kalt det for en bevegelig helligdag?

 

Det er helt meningsløst å måtte vente gjennom hele finværshelgen på mandag og regnvær. Hjortejakta begynner dog på en torsdag (tror jeg), og det kan jeg leve godt med...

Link to comment
Share on other sites

Her venter vi vel egentlig bare på litt kjøligere vær.. Er å toucher opp mot 30 grader igjen her nå. Blir liksom ikke rette jaktkjenslan av slikt, men for all del, ut må man uansett :wink:

 

Ikke kontroll på en eneste bukk, men de pleier å være tålig på samme sted hvert år.. Bukkefall satser vi på til mandag uansett.

 

Blir moro å se bildene ramle inn etterhvert her..

Link to comment
Share on other sites

Ladet nettopp opp et knippe patroner for bukkejakta. Woodleigh 165 grs i .308w. Går veldig godt i mi Tikka Sporter som blir pri 1 i bukkejakta. Inskutt med 4 cm overslag på 100 m. Ikke det at jeg tror holdet strekker seg, men greit å gjøre det uansett.

 

Har ikke hatt tid til å sjekke områdene. Har sett et par ulike bukker innpå atlegene, men er ikke sikker på hvor de har markert mest. I tillegg mistenker jeg at det befinner seg en tredje revirbukk her. Skal nok sjekke ut området der også. Har ok post oppi ei gran i det området. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...