Jump to content

Bukkejakta 2009


G.Larson

Recommended Posts

Det er vel ingen i denne tråden som gleder seg til 10 august?? :shock:

 

Var ute en tur for litt over ei uke siden med nevøen min på 12 år for å se etter feiemerker, og det skulle vise seg

at unge øyne er vel så våkne som voksne til tider. :oops:

Han oppdaget de første to furubuskene som var nedfeid og poserer her godt fornøyd ved den ene.

Er viktig å sikre rekrutteringen! Spesielt ettersom jeg jakter i "hans" skog. :)

 

IMG_2053.jpg

 

Denne bukken har så og si nøyaktig samme revir som tidligere skutte bukker i området og jeg kommer nok til å ta meg flere

turer for å få sett han.

Er redd det er samme luringen av en skogsbukk som lurte meg trill rundt i bukkejakta i fjor og har på følelsen av at den begynner å bli godt voksen da det tidligere år har blitt skutt både yngre spiss- og eldre returbukker i området.

Det artigste er at jakttårnet ligger så jeg ser to deler av feieløypa som går rundt en liten kolle.

Om bukken kommer den ene eller den andre veien fra så får jeg som regel to sjanser til å få skutt om jeg ikke rekker det på første forsøk.

I tillegg ligger tårnet midt i den delen av reviret hvor bukkene har pleid å oppholde seg desidert mest rett rundt jaktstart.

Største problem er å komme seg ubemerket inn til tårnet på morgenen før det har blitt skikkelig lyst.

Har blitt tatt på senga noen ganger på vei inn tidligere år og blitt møtt med hes skriking i ungskogen.

Sikkert unødvendig å si, men resten av økten har jeg da stort sett kun observert geiter med og uten kje.. :lol:

 

Om jeg gleder meg til bukkejakta? Ikke i det hele tatt! :roll:;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 494
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sakotrg trodde kansje det største problemet var å holde seg oppe i tårnet. Men du har vel montert sikkerhets sele. Mye feimerker å se her også. men bare unge bukker å se. dessuten reiser jeg offshore 4 august. Så det blir første året jeg ikke får jakta fra start. Har også satt ut mye saltstein, å de blir mye brukt nå.

Link to comment
Share on other sites

Samt En fullskala blink av rådyrbukk i siluett??

 

Mvh JanT

 

Her er min bukkebulvan. Det er ei jaktfeltskive som er kjøpt hos Landrø og montert på ei kryssfinerplate.

Har ikke prøvd den under jakt enda. Kun prøvd i kombinasjon med buttolo og satt opp i jordekanten i dagene før jakta og jeg skal hilse og si bukkene var hissige på den. De kom tvert og skulle ta inntrengeren.

 

06062009084742f938e967fa4e1e80.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeld G larson!

 

Så noe mørk ut den der , jeg har planer om å bare bruke blinken som omriss også male fargene direkte på en osb fiberfinerplate. Den er litt ru på overflaten, det gjør at det ser ut som pels konturer. Også er den platen vannbestandig...

 

Bruker du lukt i tillegg når du lokker med bulvanen?

 

Du har vel ikke ett artikkel nr på den blinken hos landrø??

Link to comment
Share on other sites

Har ei rå gående nær garden. Ser ho nesten hver gang jeg rusler meg en kveldstur. Regner med ho har kalver i området. Mulig reven aner det også.......

 

vilt2605091.jpg

 

vilt2305091.jpg

 

I tillegg har jeg oversikt over et par-tre bukker. Den ene holder til i området der råa er. Om den er å se 10. aug. er jeg dog spent på. Har ellers en veldig gammel bukk i terrenget. Ser ut til at han har flyttet sentrum av reviret noen hundre meter i år. Sjansen er der, men bukken er vàr.

 

2105091.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da var undertegnede kommet godt i gang med bukke sesongen etter et lite

opphold i Danmark hos godt venner.

Turen resulterte i to bukker.

En liten spissbukk samt en rimelig fin 6 takker på 18 kg slakte vekt. :mrgreen:

Slettes ikke misfornøyd med det....

 

Ha en god dag og ei riktig god helg...

normal_lillebukken_%28Custom%29.jpg

 

normal_Storbukken_%28Custom%29.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nærmer seg med stormskritt nå, ikke lenge igjenn til bukke jakta starter.

Nå har jeg skuttopp med rifla som mest sansynlig blir brukt på bukken. å jeg gleder meg som et barn :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne fått kloa i noe rådyrjakt 1-2 timer fra Oslo. Bukkejakt eller med på jaktlag og vanlig jakt.

Kan drive, skyte , bære, slakte, kjøre etc etc. , men har ikke hund.

Har problemer med å komme inn i jaktmiljøer siden jeg er utflytta Vesteråling og ikke kjenner så mange sørpå som har terreng.

 

Gjerne ta kontakt om du har plass til meg på laget eller vet om et ledig terreng.

Hjertlig takk for all hjelp.

 

Mvh

Gard Thomassen, gardt@ifi.uio.no , 93674926

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tre fine bukker gående i terrenget. 6-tagger med lange, men spinkle gevir. Grov 4-tagger, det er nok den største av alle her. Den tredje bukken er en 6-tagger, korte men grove stenger.

Har satt ut endel saltsteiner i terrenget, og håper at alle holder seg unna veien. Feiinger er det alle steder på det 3000 daa store terenget.

 

Tjuvstartet jakta i Sverige den 2. mai. Fikk en grei 6 (5?) tagger.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute noen turer og sett 6 bukker. 5 av de har mere enn 4 tagger på geviret, og den siste er en ung bukk. Har enda ikke vært ute og sett der hvor jeg skjøt bukken i fjor. Den hadde 3 tagger som var ødelagte, så det er kamp om plassen neddi marka der. Blir spennende og se om det er enda en medaljebukk neddi der :D Har også sett en bukk som garantert har en medalje rundt seg om noen mnd/år, men den skal jeg ikke prøve meg på. Tror den kan bli enda større igjen neste år. Har også sett igjen revirbukken jeg så for 2 år siden, og den har begynt og tapt seg. Mulig det er på tide og gi den et skudd. Det lover godt mot 10. august hvertfall!

Link to comment
Share on other sites

En liten rusletur rundt i terrenget hadde et interessant innslag (bortsett fra en fin 4 takker da): jeg ruslet langs med jordekanten og fikk syn på en grevling et stykke bort. Det viste seg etter en tid å være en grevlingmor med 3 stk avkom på slep. Jeg satt meg ned og iaktog de en lang stund, og jeg lurte litt på hvor nærme de ville komme før de oppdaget meg. Det så en stund ut som om de skulle fortsett inn i skogen, men jaggu satte de ikke kursen direkte mot der jeg satt. Jeg plukket opp en kongle, og bestemte meg for å kaste den på de når de var ved en sten ca 3m unna meg.

Da de til slutt var så nærme att jeg bestemte meg for å kaste konglen, så skøyt de rygg alle fire omtrent som katter, og freste hele gjengen, men de sto fortsatt på den samme plassen!

Da jeg begynte å snakke til de, så stakk mor et stykke i motsatt retning, men ungene sto fortsatt igjen og glante på meg helt til jeg reiste meg opp. Da først stakk de til skogs alle 4 :lol:

 

Alle har jo hørt historier som liten om grevlingen som biter til det knaker osv, ikke at jeg har trua på at det er noe i de historiene, men jeg lurer litt på hva de hadde gjort om jeg ikke hadde gitt meg til kjenne. Unga hadde garantert gått på meg før de hadde sanset meg.. Svimehuer! Ville dyr som liksom skal være så årvåkene :lol:

Men arti var det :D

Link to comment
Share on other sites

Flott bilde Matti!! Fint og se det er liv i bukken(e) en drøy mnd før det braker løs igjen.... :D

 

Jeg har ikke sett noe til bukken(e) i terrenget nå siste turene, men det er tydelig og se at den er der.....og i full aktivitet med markeringene i sitt rike.

 

Jeg skal iår forsøke meg mer aktivt med buttoloen......så får vi se om det gir noe resultater! Øvingen er iallefall i full gang :D

 

Kan ikke annet enn å si at man glede seg ja.....veldig....

Link to comment
Share on other sites

Var hjemmom en tur forrige helg og fikk beskjed om at en av naboene har kjørt ihjel ikke mindre enn FEM! rådyrkje under første siloslåtten! :cry: Og da hadde han forsøkt å være oppmerksom sa han. Neste år blir det å gå manngard før slåtten. Ingen tvil om det. Føles rett og slett litt ugreit å begi seg ut på jakt når jeg vet at "flokken vår" er såpass desimert allerede! En ting er i hvert fall sikkert, og det er at vi ikke under noen omstendighet skal gå inn for å skyte hunndyr til høsten. Steike trist dette her syns jeg.

 

Det som er ekstra ille er at han som har åkeren ikke jakter, og dermed ikke er like opptatt av å passe på bestanden som oss. Det er dermed ikke sikkert at han kommer til å ta seg bryet med å si fra engang. I tillegg er alle så himla opptatt for tida, og jeg og mine to brødre, som er dem som kanskje bryr seg mest bor for tiden utabygds, så viltstellet blir så som så jevnt over. Fattern jobber seg halvt ihjæl, og har knapt nok tid til å jakte selv engang.. Søren ta altså. Hjertesukk! Frustrert.

 

Måtte ventilere litt nå merker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hei Første gangen bukkejakt i høst, fått meg eget terreng på sørlandet og skal ned dit og kikke nå i helga.. Dere forteller hvor mange rådyr dere har i terrenget etc men hvordan vet dere det?? sitter dere bare stille i jordet kanten og speider med kikkert eller beveger dere dere rundt??

trenger gode råd... terrenget mitt har 3 jorder men også mye skau.. kan ikke noe om dette så tar gjerne imot tips..

Link to comment
Share on other sites

Sto opp klokka 02:45 inatt og gikk en runde for å se om det sto dyr på saltsteinene mine i skogen. Jeg så ingen bukk, men fant noen feiinger jeg ikke har sett før. Tror det er tre revir i terrenget i år.

 

Skal gjøre meg en runde natt til mandag også, da skal jeg skjekke jorder og speide over hogsflatene.

Link to comment
Share on other sites

Hei Første gangen bukkejakt i høst, fått meg eget terreng på sørlandet og skal ned dit og kikke nå i helga.. Dere forteller hvor mange rådyr dere har i terrenget etc men hvordan vet dere det?? sitter dere bare stille i jordet kanten og speider med kikkert eller beveger dere dere rundt??

trenger gode råd... terrenget mitt har 3 jorder men også mye skau.. kan ikke noe om dette så tar gjerne imot tips..

 

Gjør begge deler. Går rundt i terrenget og se etter feiemerker, liggegroper, beiteskader og dyretråkk. Da får du en oppfattning av hvor dyra ferdes/holder til.

 

Så finner du deg en plass hvor du kan sitte i ro og ha oversikten over et område dyrene frekventerer. Ta med kikkert, kaffe, kamera og tolmodighet (og sjekk vinden), så finner du raskt utav det.

Ved grålysning og ved skumring er det som regel mest å se, men du kan også se mye dyr utover ettermiddagen.

Rådyr er mange ganger merkelig lite sky.

Link to comment
Share on other sites

Er ute og kjører på scooter for å sjekke jordene hos oss. Har sett 3 fine bukker i år og den ene tipper jeg at er en bukk som var 4 takker i fjor som lurte meg og daywalker ( daywalker sparte den til meg siden det var mitt første år som bukke jeger med børse) :mrgreen:

 

Er kun 16 + er en ivrig jeger og liker spesielt godt bukkejakt siden det handler om MINE ferdigheter. :lol:

 

vis dere har noen små tips så bare sendt en pm til meg :mrgreen: ( trenger noe tips fra noen som mer erfaring en meg selv :mrgreen:

 

MVH Peder " Reaper"

Link to comment
Share on other sites

Da kommer jeg inn fra en liten spassertur.

Så 6 rådyr, 3 av dem bukker.

Jeg gikk en tur på en åker for å se om det var noe rørelse, da oppdaget jeg plutselig to dyr som sto i åkerkanten og et som sto midt på åkern. jeg satte meg ned i ei grøft å kikka med kikkerten, ei geit, en bukk: returbukken som lurte meg i fjor, en orntlig "morderbukk" som jeg har sett her flere ganger i år. Jeg flytter kikkerten til det siste dyret, da ble det straks mer interessant. Den bukken har jeg ikke sett før, en flott 6 tagger med kraftige horn som gikk ca 7cm over øra. Selvfølgelig hadde jeg ikke med verken kamera eller mobiltellefon ( :evil: ) men håper virkelig på å få se den flere ganger.

Når jeg skulle gå hjemm gikk jeg langs en veg, etter den vegen gikk det også en liten bukk, en liten 4 tagger som kan bi fin om noen år!

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i terrenget og så etter feiinger og flytta kameraet på tirsdag. Ikke noe voldsomt med aktivitet men så en STOR bukk ca. 500 m utenfor terrenget på vei hjem :? Var midt på natta så var litt vanskelig å se om det var noe masse i geviret men gevirstengene var nesten 3 ganger så lange som ørene. Satt og så på den 3-4 min i kikkerten. Får bare håpe den tar seg noen turer innafor rette sida av grensa :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en nydelig bukk blant 4-5 dyr i terrenget. Samt noen gjestedyr inniblant. Har vært der siden november ifjor (Da hadde jeg ikke jaktmuligheter).. Lite terreng vel og merke.. Skulle gjerne sagt antall mål/m2, men det er også litt uklart, men det er snakk om omtrent 1,5km X 1km eller noe sånn.. Noen jorder, men mest kupert skoglandskap. Litt usikker på hvordan jeg skal gå igang.. Er redd de forsvinner ut av terrenget hvis jeg støkker dem skikkelig opp uten å få en god skuddmulighet..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke viltkamera og sånnt jeg. Sikkert morro å få fotografert bukken før den kommer på veggen :D I år har jeg ordna meg et nytt og spennende terreng. Gleder meg som en unge! Bra med dyr i terrenget. Har bare vært to turer og kikka. Veit det går tre bukker i terrenget,men har ikke fått kartlagt så bra hvor de ferdes. Mye skrap/groper flere steder. Satser på en dunge med flaks og litt inside information fra bonden jeg leier av. :D Mye skog som grenser til dyrkamark så det er ikke helt håpløst selv om jeg ikke er så kjent enda. "Learning by doing" blir taktikken i år gitt. Morro uansett! Komme seg ut og spytte på knott og mygg!! Hehe. Tre uker igjen nå!!!

Link to comment
Share on other sites

Har møtt denna karen to kvelder på rad. Ikke lett å fotografere med en spinnvill Dachs i sporsælan.

normal_DYR%2520022-800x600.jpg

 

normal_DYR%2520021-800x600.jpg

 

normal_DYR%2520020-800x600.jpg

 

normal_DYR%2520018-800x600.jpg

 

Det klødde infernalsk i høyre pekefinger :oops: Hadde bikkja hatt Astron på tror jeg den hadde"slitt" seg :evil:

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Har "gamle-erik" gående på atlega nå. Sover der til og med. Sammen med råa selvfølgelig. Nå begynner det å bli skralt med gevir/takker. Denne karen har jeg prøvd å ta i seks år nå. Den 10. aug. er den ferdig med parring og går i dekning ser det ut til. Ellers har jeg observert en fin en til samt funnet markeringer etter en tredje. Så håp er det i år også. :D

 

Legger ved et bilde av "gamle-erik" tatt for tre og fire år siden. Pluss en filmsnutt:

 

http://home.nktv.no/peregmo/MOV03021.MPG

 

junibukk3_stor.jpg

 

ra5aug7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg observert 3 fine bukker på terrenget mitt. der 2 av de er to kjempe bukker antageligvis gullbukker. Men jeg snakka med de andre også, som har kort på samme terreng, og de har også sett de 2 sekstaggerne, så da er det vel bare å bli første mann ut 8) Men den siste er en flott firetagger, det er gromme rosenkranser og gevir på den og, men de er ikke så lange så tror det bare er en sølvbukk ! Men men, jeg skal i alle fall få tak i en av de 3 i løpet av bukkejakta :D

Vært en opplevelse å få skutt den første natta, for det er første gangen jeg jakter bukk alene nå. er 18 år !

Link to comment
Share on other sites

6tagger.jpg

 

Hadde en flott bukk i åkeren rett utenfor verandaen i går. Vi titta på den lenge og til slutt dukka en geit opp også.

Tok ikke mye notis av 2 hunder som stod å skjelte på dem 50m unna.

 

Det er nok samme bukk som har vist seg regelmessig her i 2 år nå :D

Link to comment
Share on other sites

Kjenner godt til kløen selv, ja!

 

Så en fin sekstagger på vei hjem fra butikken i dag, midt på dagen. En av de fineste jeg har sett på lenge, selv om den nok ikke er i medaljeklasse.

 

Og i natt så jeg en enda større en, dessverre ikke på mitt terreng, men den holder medalje i massevis...

 

Bare to uker igjen!

Link to comment
Share on other sites

Er redd du må ut med hunden viss du fyrer av når det ser slik ut i kikkerten...

Ja skal bli greit å få lufta børsa litt på skauen igjen.

Prøver å tenke lite på det, for da går tida fortere...

Har ganske jevnlig, en faktisk nokså pen bukk gående bak garasjen. Kan til og med se feiemerker fra badet.. liker best å gå et godt stykke inn på skauen å finne meg en bukk, men må innrømme at den er såpass pen at tankene om å prøve den nye demperen virkelig begynner å slå inn..

Link to comment
Share on other sites

Er redd du må ut med hunden viss du fyrer av når det ser slik ut i kikkerten...

 

Det ble litt lavt ja, men så forbanna kjælkete å holde fotoapparatet med høyre hånd og rifla med ventre og samtidig prøve å fokusere på bukken igjennom kikkerten :D

Måtte ha sluppet løs størstemann her på 32kg og 110cmx60cm, så blir det ikke lange ettersøket :lol:

 

Hadde blitt litt bedre dette da, selv om det er ei geit :wink:

geitisikte.jpg

 

Bukken skal få leve. Jeg er ingen rådyrjeger, og synes det er mer moro å sitte med morgenkaffen og titte på dem. Han gikk sammen med ei geit og holdt til 15m fra hundegården i en times tid, og det med ettertrykkelig kjefting fra 2 laikaer.

Brydde dem svært lite så det ut til :mrgreen:

 

Moro uansett da :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde en fin opplevelse her om dagen.

Det var fredag kvell jeg satt på kjøkkenet å så ut, tåka hadde lagt seg for flere timer siden å jeg kikka på klokka. Timeviseren var på tur ned fra 11 tallet å nermet seg halv tolv, det var ganske mørkt ute. Jeg kledde på meg jaktdressen og fann fram børsa tilfelle jeg skulle se en rev. Jeg bestemte meg for å gå opp til en åker jeg har sett flere bukker i år. Jeg fulgte et rydda felt å kom rett opp til den åkern jeg jeg hadde sett alle bukkene. Jeg tenkte jeg skulle følle skogkanten å gå i rundt denne åkern. Plutselig ser jeg en liten bukk som står å ser litt rart på meg men den er litt nysgjerrig. Jeg står helt rolig framfor ei lita bjørk som mest sannsynlig bryter alle konturene mine. Bukken går noen meter å stopper opp. Sånn holder den på noen ganger, til slutt står den 10 meter framfor meg, jeg tenkte med meg selv at den snart oppdaga meg, jeg hadde vinden rett i mot meg så det var ikke det den kom til å reagere på. Den går noen meter til, jeg står helt i ro, på kanten av ei lita grøft. Jeg står så rolig jeg bare kan. den kommer nærmere å nærmere. Til slutt står den på den andre siden av grøfta, nå kommer den til å stikke tenkte jeg. Den gjør et byks å hopper ned i grøfta, men jeg er fremdeles ikke oppdaga å står så rolig som mulig. Den strekker hodet mot meg, jeg hører at den lille bukken puster å snøser. Den står sikkert et halvt minutt med halsen strekt, venden var jam og fint, plutselig slutter det å blåse. Bukken blir orntlig bratt å flyr i full fart nedover grøfta å drar til skogs. Den kommer løpende å stopper 15-20 meter bak meg å får været av meg. Det er ikke den bukken som skal være mest redd for livet sitt den 10. Det er nemelig en ganske fin bukk som holdertil ikke langt unna der jeg så den der. Har enda ikke fått noe bilde av den, men det kommer forhåpentlig den 10. august med en stolt v-maxpower bak. Det var ingen stor bukk, men en arti opplevelse for en jeger som ikke har runda 18 enda :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...