Jump to content

Blaser R93 - lavere kikkertmontasje


Leonidas

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Blaser R93 professional påmontert et S&B 1,5-6x42 kikkertsikte i orginal Blaser sadelmontasje med de laveste 30 mm Blaser-ringene. Jeg har stusset over at det er forholdsvis god plass mellom pipe og kikkert, og at det derfor burde finnes løsninger som gir en lavere kikkertmontering. Jeg vurderer for tiden et nytt kikkertsikte i samme størrelse som jeg skal ha på en annen pipe, men er usikker på hvilken montasjetype som vil være best.

Det er derfor fint om dere med erfaringer rundt R93 og forskjellige kikkertmontasjer kan dele deres erfaringer.

 

Vil man f. eks få kikkerten lavere dersom man kjøper kikkertsikte med skinne og benytter skinnemontasje?

Eller er beste løsning å få en børsemaker til å slipe ned ringene slik at de blir lavest mulig? Er det Leupold stålringer som bør benyttes i et slikt tilfelle? Og, er det noen som har erfaring med MAK sin variant av sadelmontasje? Er det fordeler/ulemper med denne kontra Blaser sin montasje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte på å kjøpe kikkert med skinne til samme rifle, men selger sa at antagelig ble den høyere enn med ringer.

 

Når det gjelder montasje til R93 er det vel ikke så mye å velge i, så vidt meg bekjent er det vel bare orginal Blaser sadelmontasje som eksisterer?

 

Saddelmontasje for skinne, SuB, Swaro og Zeiss

Saddelmontasje ringer 1" og 30" standard og høy

Saddelmontasje picatinny

Er vel også en montasje som kun bruker ene festet på pipa til Docter red dot.

 

Er det flere?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder montasje til R93 er det vel ikke så mye å velge i, så vidt meg bekjent er det vel bare orginal Blaser sadelmontasje som eksisterer?

 

Her kan du se MAK sin blasermontasje:

http://www.kilic-feintechnik.de/en/scopemounts/scopemounts/?tx_ttproducts_pi1[cat]=14

 

Men, det ser jo ikke akkurat ut som at den tillater noe lavere montering...

Link to comment
Share on other sites

Alex sender montasjer for $325 = 2229,50 NOK x 1.25 = 2787

 

Er noen kroner billigere enn i Norge, i alle fall om man ikke kommer under listepris på 4050 NOK.

Men da har jeg ikke regnet med frakt, så endelig pris er vel mer NOK 3344,-

Fortsatt noen kroner å spare, men sparer jeg ikke mer enn 700,- føler jeg at jeg likegjerne kan støtte de lokale våpen pusherene.

 

Om man samler sammen noen folk og deler frakt hadde det naturligvis vært noe. :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk Peter Korsell på Jakt&Fri i Arendal til å frese ned et par Leupold-ringer til min Blaser (k95). Ble riktig fint og noe helt annet å skyte med. (Skikkelig kinn-kontakt med kolbekam). Husker ikke prisen, men det var ikke så dyrt.

Tror M03-ringene (stål) skal være kompatible med Blasersadelen, men om de er lavere enn Blaser sine alu-ringer???

Link to comment
Share on other sites

Men da har jeg ikke regnet med frakt, så endelig pris er vel mer NOK 3344,-

Hva med momsen, vi driver vel ikke med ulovligheter :?:

Norske forhandlere kan og skal ikke konkurere med "kjeltringer", vet du :wink:

 

Ser du på regnestykket en gang til så står det "x 1.25" på slutten. Hmm lurer på om det er en grei måte å regne ut momsen på jeg?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 7 months later...

Var i kontakt med Norma for å kjøpe lave ringer til Blaser montasje,men di var utsolgt for ringer,di sa at blaser skulle vist slutte å lage ringer,skulle satse på faste ringer på montasjen.Så det er jo bra at noen kan få andre ringer til å passe på montasjen.

Link to comment
Share on other sites

eurooptic.com selger Talley picatinny rail for Blaser. Har kjøpt derfra selv.

Montasjen blir noe høy, men dette funker dersom du skal montere kikkert med større rør enn 34mm.

Dette virker ok, men må nok sørge for litt mer kinnkontakt mot kolben.

Har hørt at det kan skaffes 34mm. ringer til blasermont. men det ble for små ringer for meg.

Ville gått for den løsningen hvis jeg kunne klart meg med det.

 

bjødn

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Er det noen som har prøvd Talley montasje til Blaseren?

Lurer på hvor høye de er i forhold til originale Blasermontasjer? (dvs er det mulig å få kikkerten lavere med disse enn med originalen?)

Talleyringer koster jo en del, men har noen liggende fra andre børser. Ser uansett ut til å være billigere enn originalmontasjen hvis man skal ha flere kikkerter til samme børsa.

Edited by Bisley
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...