Jump to content

En generasjon krigere blir borte


sendero

Recommended Posts

Nå var den siste av (nær slekt) slektens krigere borte. Vi fant en del bilder som ingen av dem har vist oss før. Dette er bilder fra finnmark vinteren 1945. Norske bergkompaniet rykket inn sammens med russiske styrker og polititropper fra sverige for å renske opp. Personen som tok disse bildene fulgte flyktninger over grensen til sverige fra krigsutbrudet og måtte senere flykte dit selv.

 

Fant også noen bilder fra morfar, men hvor de er tatt nevnes ikke. Han var innrulert i 1. Norw Bty og såret i kamp. Han dro til sverige i høsten-42 og england ved nyttårstider -42-43.

 

finnmark:

3290434714_5aa74f4449_b.jpg

3290434538_16fc35e6b4_b.jpg

3289616515_8d897f28b3_o.jpg

litt mat måtte man jo ha

3290434230_1130e751c7_o.jpg

3290423624_a081f27a5c_b.jpg

Berkompaniet og politi-soldater

3290423000_9ed8a829a0_o.jpg

3290422948_83c329a2b4_o.jpg

 

Morfar ettellerannet sted. Han står til venstere.

3289605901_0aa913c195_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flotte bilder, de er det om å gjøre å ta vare på for videre generasjoner.

 

Det som er tragisk idag, er at fler og fler av ungdommen ikke har noe som helst peil på andre verdenskrig, hverken her til lands og hva som skjedde i resten av verden. Synes dette er helt tragisk. Dette er jo tross alt en av de største historiske hendelsene som har skjedd her i landet. Husker jo selv fra skoledagene, ikke så alt for mye man lærte om krigen, noe var det selvfølgelig, men det meste har man jo plukket opp på eget initiativ. Håper og tror Max Manus filmen vil øke interessen for historie litt blant de yngre ihvertfall..

Link to comment
Share on other sites

Takk for flotte bilder. Det var den gang det var litt tak i nordmenn.

 

Det er INGEN GRUNN til å tro at vår generasjon ville oppført seg anerledes. Den gang var det krig, det er det ikke nå. Folka er de samme!!

 

Det var feiginger den gang akkurat som det er feiginger i dag.

Link to comment
Share on other sites

@ Kriegh,

 

Sorry, men jeg tror dagens ungdom lever for det meste i en mye mere beskyttet hverdag en det de gjorde for endel ti år siden, og er mye mere vant til å få ting tilrettelagt av foreldre, skolen, staten etc. Det har ikke noe med "feighet" å gjøre, men at det norske folk har blitt ganske mye mere godt vant en det de var i 30 årene. Folk var uten tvil gjenerelt mere vant til hardt fysisk arbeid, for eksempel fordi mange flere bodde og jobbet på gård eller i skogen i forhold til idag hvor byene vokser og vokser. Dermed var de den gang mere vant til å oppholde seg i skog og mark i lengere perioder og klare seg selv uti skog og mark en det folk flest er i dag. Tror nå jeg.

 

Selvsagt er det unntak, og det sier seg selv at mange som vanker her inne på Kammeret.no er over gjennomsnittlig istand til å greie seg uti skogen, men dette er mitt inntrykk av det som virker flertallet av ungdom idag.

 

Ps. Beklager til trådstarter at det sporet av litt. Jeg har som du skjønner meget stor repekt for den nå utdøende generasjon.

Link to comment
Share on other sites

Hei, ser på bildet med hundene som drar slede, minner veldig om min favoritt jämthunden, og det er ikke helt usannsynlig heller da j¨mthundens opprinnelse er litt brokete, og også var brukt som sledehund før den meir rendyrkede jakthunden ble avlet frem. Sendero, vet du noe om disse hundene det er bilde av? Uansett artige bilder som virkelig har noe å fortelle!

Link to comment
Share on other sites

Vet desverre veldig lite, men fotografen (min mors onkel) fortalte mer om sin innsats enn morfar.

Det jeg vet var at de gikk fra sverige og inn i finnmark. Det var 4 mann pr slede og sansynligvis noen hunder. Sledens vekt var sånn ca 400kg. Det er ikke umulig at dette var Jemthunder, de ble jo brukt mye til dette.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er INGEN GRUNN til å tro at vår generasjon ville oppført seg anerledes. Den gang var det krig, det er det ikke nå. Folka er de samme!!

 

I tillegg til at dagens ungdom knapt vet hva fysisk slit er, har de aldri prøvd sult, og at vi i vår tid er så opptatt av følelser og krisepsykologi, har jeg vanskelig for å tro at folka er de samme.

 

Takk, Sendero, for flotte bilder. Og takk til de gamle krigerene som hadde prinsippene i orden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at man er mer disponert for å bli en helt fordi man er fattig eller vant til slit hver dag. Jeg tror dette er avgjort allerede fra fødselen av, det er den personen man er, uavhengig av fattig eller rik, slit eller ikke slit.

 

Onkelen min kom fra en rik familie. 9. april 1940 stjal han et kompass, et atlas og dro til Sotra. Der stjal han og en kompis en snekke og kjørte vestover. De skulle til England og endte opp i Skotland. Utdannet jagerflyger i Little Norway i Canada og fløy Spitfire under landingen i Normandie. Han var en helt, men han hadde det lett frem til invasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt enig dessverre. Minner forbløffende om utenriksminister Koht`s utsagn for å forsvare nedbygginga av forsvaret i -30 åra; At med en "forutseende utenrikspolitikk" trenger en ikke så sterkt forsvar. Han mente vi rakk å ruste opp om mørke skyer truet. Jomen sa jeg smør! Og det mest begredelige med det er at vi ikke har lært av historien!

Link to comment
Share on other sites

Kanske det är det samma.Men utan krisepsykologi ol så tog man repet till låven i stället.Och dom pratar man ju inte om häller idag.Dom vi hör om är dom som höll ut psykiskt så väl som fysiskt.Men om dom utgör någon större majoritet..det tror ja inte dom gjorde då,och säkert inte nu.Folk var inte tuffare,dom hade bara inte valget...Skildnad

 

Med all respekt

 

Det er INGEN GRUNN til å tro at vår generasjon ville oppført seg anerledes. Den gang var det krig, det er det ikke nå. Folka er de samme!!

 

I tillegg til at dagens ungdom knapt vet hva fysisk slit er, har de aldri prøvd sult, og at vi i vår tid er så opptatt av følelser og krisepsykologi, har jeg vanskelig for å tro at folka er de samme.

 

Takk, Sendero, for flotte bilder. Og takk til de gamle krigerene som hadde prinsippene i orden.

Link to comment
Share on other sites

naboen(hadde vært med alta Bn på narvikfronten i 1940) gikk på ski fra porsanger til tana da bergkompaniet var kommet til tana å tyskerne enda sto i porsanger i 44/45 for å innrulleres i bergkompaniet og fungere som kjentmann/speider fra tana og vestover.

det er ca 30 mil med bil. hver veg.

tror ikke mange av gutta boys i dag hadde gjort det samme.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Min far var med polititroppene fra Sverige inn i nord norge under krigen. (1945) Men det var desverre veldig lite han ville fortelle om det. Jeg tror han var en ganske alminnelig mann og at det var tiden og situasjonen som gjorde at de gjorde det de måtte den gangen. Har prøvd og se om han var med på noen av bildene som er lagt ut , men desverre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mine foreldre hadde en absurd opplevelse for noen år siden. Vi hadde en mann i slekta som hadde gjort en stor innsats under krigen. Han var en av de få som var i den norske marinen, såvidt jeg husker var han ombord på en korvett i alle 5 årene. Denne mannen hadde minimal kontakt med slekta si, jeg fikk aldri muligheten til å møte han.

 

For ca 10 år siden døde denne mannen. Min bestefar som på den tiden begynnte å bli veldig gammel nærmest beordret mine foreldre til å representere familien i begravelsen. Det De opplevde i denne begravelsen ble en tankevekker og en utrolig sterk opplevelse.

 

Det var ikke mange mennesker i begravelsen til denne krigshelten. Det var temmelig glissent på benkeradene. Hans nærmeste familie var der, samtlige kledd i filler fra frelsesarmeen og mer eller mindre rusa alle sammen. Som en kontrast så var også Forsvaret og alle våre allierte under krigen representert. Det var stramme offiserer med gull og glitter. Mine foreldre var de eneste "normale" der.

 

Det ble en sterk påkjenning for mine besteforeldre å høre om denne begravelsen. Tror De følte at De hadde sviktet denne gamle krigeren. Hans liv etter krigen var nok ikke helt enkelt. Han hadde levd med døden i 5 år, jobben som ble gjort under krigen ble kostbar i ettertid.

 

Året etter begravelsen kjørte mine besteforldre og foreldre avgårde for å besøke graven. Skuffelsen og sjokket De fikk når de oppdaget at han ikke hadde noen grav, ble en voldsom belastning. Den nærmeste familien hadde ikke råd til noen grav, og hadde heller ikke interesse av å stelle noen grav. Moder'n tok kontakt med krigseilerforeningen for å høre om de kunne hjelpe med en gravstein, søknaden ble avslått.

 

Rart å tenke på. Hvilke konsekvenser hendelser for over 60 år siden fremdeles griper oss. Hvilke skjebner denne krigen har produsert.

 

Denne mannen jeg er i slekt med, høyt dekorert og æret for sin krigsinnsats. Jeg tror aldri han så på seg selv som en helt. :(

Link to comment
Share on other sites

Då eg var på grensa kom det innom ein som hadde vore der i -47..

Dei hadde ikkje hytter, men budde i noe provosorisk av noe som låg igjenn etter krigen..

Dei gjekk 3mils patruljer kvar dag..Og dei var aldri heime under verneplikta..

Litt andre forhold når eg var der...

 

Nei, tru nok at det var eit anna kaliber på desse enn på min generasjon..

Men veldig dumt at det er så mange glømte helter.. Med all respekt for Kjakan og Max Manus,det var så mange fleire..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Vi har funnet flere bilder

 

Er det noen som har tips om steder å lete etter informasjon?

 

Har nå vært i kontakt med riksarkivet uten hell, ingen ting registrert der eller hos forsvarsmuseet i oslo. Vi leter nå i arkivene til Rakkestad hjemmefrontmuseum. Ingen av de registrerte datoene på tjenestekortet stemmer med arkivet. Her er det mye feil. Det var vel en tid med mye rot og organisering.

Ellers er tjenestenr. hans 1366 og innrulert i 1. norway.

 

Dette bildet er angivelig tatt i Scotland.

4656870910_71bec938ab_b.jpg

 

 

"På vei til Hærøya" står det bak på bilde.

4656870614_083169cfb2_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Synd men sant, det hadde i dag vert politisk ukorrekt og ytt motstand med vaapen i haand. Tenke seg til og drepe andre mennesker????? heller integrere dem i "felleskapet".

jeg blir kvalm av dagens snillisme og naivitet, jeg har kjenninger paa alle 3 sider av ww2 og respekterer deres standpunkt for det de dengang var. Husk Max manus var ogsaa i finland,men han reiste bare ikkje tilbake for og delta i "fortsettelses-krigen". Det var hele forskjellen paa helt og "landssviker". Jeg Var saa heldig og overvaere aeresparaden i moskva den 9.mai der de siste igjenlevende av heltene fra den store fedrelandskrigen deltok. det var enormt roerende og se disse staute menn og kvinner delta,delvis transportert og ande til fots paa den roede plass foran idags elite med Putin og Medvedev i spissen. Disse gutta har i allefall forstaat at INGEN skal fucke med national foelelsen til folket.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Mange tusen nordmenn gjorde en flott innsats mot tyskerne under krigen, både i handelsflåten, under invasjonen 9. april og fram til kapitulasjonen to måneder senere, "på skauen" og i RAF.

Men det er et problem med denne innsatsen, det tok så lang tid før det skjedde noe. Hvordan er det for eksempel mulig at et par tusen tyskere kunne okkupere Oslo? Eller at 25 tyskere inntok Egersund? Og hvorfor tok det fire år før sabotasjen og motstandskampen virkelig fikk fart på seg? Var nordmenn flest den gang virkelig så trege og tafatte?

 

gg

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å ta hensyn til trådstarter og moderators pekefinger litt lenger oppe i tråden her ? Ikkje la denne tråden skli ut i diskusjoner på kva som er rett og galt med forrige verdenskrig, vær grei å ta det i ein annen tråd. La denne tråden få lov å stå for å hedre dei som gjorde ein flott innsats for å bevare landet vårt!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det var en veldig passende dag å legge ut disse bildene på, for siste mandag i mai er Memorial Day der borte på andre sida av dammen. Memorial Day er dagen man minnes og hedrer alle de som falt for landet sitt. http://en.wikipedia.org/wiki/Memorial_day

 

Egentlig hadde det gjort seg med noe slikt her i steinrøysa også...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det var en veldig passende dag å legge ut disse bildene på, for dagen i dag er Memorial Day der borte på andre sida av dammen. Memorial Day er dagen man minnes og hedrer alle de som gikk i krig for landet sitt.

 

Egentlig hadde det gjort seg med noe slikt her i steinrøysa også...

Vi har faktisk det.

Link to comment
Share on other sites

Det er så.

Men forsvarets minnedag markeres. (selv om det er noe som er relativt nytt)

 

http://www.mil.no/sjo/start/article.jhtml?articleID=147496

 

Å det er bra.

 

Jeg har vært i uniform i USA, og det er uventet å møte folk du ikke kjenner som kommer bort og takker deg for at du er villig til å forsvare landet ditt. Tviler på at noe slikt hadde skjedd her i landet.

 

Jeg er iallefall taknemlig ovenfor alle de som gjore motstand i 1940-45.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Mange tusen nordmenn gjorde en flott innsats mot tyskerne under krigen, både i handelsflåten, under invasjonen 9. april og fram til kapitulasjonen to måneder senere, "på skauen" og i RAF.

Men det er et problem med denne innsatsen, det tok så lang tid før det skjedde noe. Hvordan er det for eksempel mulig at et par tusen tyskere kunne okkupere Oslo? Eller at 25 tyskere inntok Egersund? Og hvorfor tok det fire år før sabotasjen og motstandskampen virkelig fikk fart på seg? Var nordmenn flest den gang virkelig så trege og tafatte?

 

gg

 

Mulig det tok lang tid før de offisielt hadde satt opp en ren norsk styrke, men norske soldater stod ganske tidlig under engelsk kommando. De ble satt inn i div allierte styrker.

 

No. 5 Troop 10 Interallied Commando: Walcheren i Nederland, Nord-Beveland, Kapelcher Veer

http://www.militaryphotos.net/forums/archive/index.php/t-15602.html

 

Norske soldater ble satt inn i: 52nd Division, Mountain Regiment. Disse gikk inn i europa d-dagen

 

Norske soldater i 82 airborn.

 

Man må huske at norge ikke hadde mer enn 2400 soldater i den norske brigaden ved krigens slutt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var en VELDIG interessant film.

Når skal NRK ta tak i denne perioden og lage en skikkelig mini-serie om krigen, det er stoff til MANGE serier i Norges krigshistorie. (Handelsflåten, Felttoget, Marinen i eksil, hæren i eksil, NORIC.1, commandos etc.).

 

Man må også huske at det var ikke før sent 1944 og utover at Hjemmestyrkene fikk nok materiell tilgjengelig for virkelig effektiv sabotasje på stor skala, og før det så man heller ikke vitsen i og risikere Mil.Org unødvendig på operasjoner som i stor grad ville være rent moralbyggende for det norske folk, men ha liten effekt på krigen. Det var ikke før de rundt 300 000 tyskerne i norge ble nødvendige i europa at man faktisk så en vits med aktiv sabotasje, og da mest mot jernbane og skip.

Link to comment
Share on other sites

Det er så.

Men forsvarets minnedag markeres. (selv om det er noe som er relativt nytt)

 

http://www.mil.no/sjo/start/article.jhtml?articleID=147496

 

Å det er bra.

 

11 November er forøvrig datoen for den tyske kapitulasjonen under første verdenskrig, Engelskmennene har hatt dette om minnedag siden starten på 20 tallet, offisellt heter den "Remenbrance day" men er også kjent som "poppy day" eller valmuedagen pga dette diktet av en Kanadisk militærlege:

 

In Flanders fields the poppies blow

Between the crosses, row on row,

That mark our place; and in the sky

The larks, still bravely singing, fly

Scarce heard amid the guns below.

 

We are the Dead. Short days ago

We lived, felt dawn, saw sunset glow,

Loved, and were loved, and now we lie

In Flanders fields.

 

Take up our quarrel with the foe:

To you from failing hands we throw

The torch; be yours to hold it high.

If ye break faith with us who die

We shall not sleep, though poppies grow

In Flanders fields.

 

Knabbet fra nettet...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tar opp denne tråden igjen. Finnner lite informasjon om min morfars tjeneste. Riksarkivet har lite å bidra med. Men på et av bildene står det "på vei til Hærøy". Av det jeg til nå har funnet ut var at de som ankom Hærøya fra 1. norway var troppene fra:

 

No. 5 Troop 10 Interallied Commando. Tar i mot all informasjon. De ble også demobilisert på Oskarsborg august 1945, da troppene fra Scotland tok over. Dette stemmer også. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke er mulig å finne informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Vi vet at han var på noe han kalte "battle hardening course" og var da i Inverness. Jeg har fått kontakt med en annen fra 1norw. Han hadde ikke dette kurset. Han kom til oskarsborg i august -45 sammens med bataljonen. Der møtte han morfar som da skulle dimitere. Har også sendt en forespørsel ti England, men de kunne ikke hjelpe da han var innrulert i den norske bataljon og da samsynligvis under norsk kommando.

Link to comment
Share on other sites

Hei Sendero. Kom over denne tråden i dag, og selv om denne generasjonen snart er helt borte så er det en del av vår generasjon som er opptatt av at dette ikke blir glemt. Om jeg ikke tar feil så har vi begge nære slektninger som har vært i kamp-sammen. Kanskje til og med skulder mot skulder. Ganske utrolig (det kan nok stemme dersom jeg leser informasjonen din riktig).

 

Dersom du ikke finner så mye på nett så ville jeg forsøkt å få tak i Arnfinn Haga. Han har skrevet veldig mye fra den tiden, og vet nok mye om hvor du bør lete. Har liggende en del bøker og slikt selv-kan forsøke å lete litt.

Link to comment
Share on other sites

hei sendero.

Jeg kom selv over denne tråden først idag. Jeg vil anbefalle deg å registrere deg på samlerforumet.net(man må det for å komme inn på forumet) der tar du kontakt med enten en som kaller seg Dolmen, eller med Simon Orchard. begge disse besitter svært mye informasjon og dokumenter om det du søker svar på. hvis disse mot all formodning ikke har det du søker svar på. så vet de hvem som evnt sitter på den informasjonen..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Gud bedre, 20mm, jeg stod og hørte på ministerpresident Stoltenberg på Akershus i dag. Kan sverge på at han sa at vi "skulle skape fred i Afghanistan".

 

Og foran Stortinget stod en liten samling Rød Ungdom, SV og NKP og demonstrerte "for fred".

Link to comment
Share on other sites

:D . Dette er flott.

 

jeg har et bilde . men får det ikke enda. Bestemor. av morfar, når han sitter i cella på grini. pga binders.

 

Jeg har min fars forlovedes passerseddel fra lillejulaften '41. Han satt da på nr 19.

Link to comment
Share on other sites

Gud bedre, 20mm, jeg stod og hørte på ministerpresident Stoltenberg på Akershus i dag. Kan sverge på at han sa at vi "skulle skape fred i Afghanistan".

Vi? Er det meg og deg det Edward?

Har jeg ingen tro på!

 

 

Og foran Stortinget stod en liten samling Rød Ungdom, SV og NKP og demonstrerte "for fred".

Ja, disse har jo et realistisk syn på omgivelsene!

Det er best å følge strømmen, definitivt mest behagelig.

Vi burde jo kanskje prøve å lære av historien, så den der supertaktikken om at hvis vi ikke virker truende, så blir vi ikke angrepet, har vist seg flere ganger at den ikke holder vann.

Hvis det var slik, så var det vel slutt på alt som heter veskenapping av gamle damer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...