Jump to content

Hjelp ang. gammel pistol


Acrox

Recommended Posts

Uten å ha for mye kjennskap til flintlåspistoler fra 1700-tallet så kan det jo hende at denne er ekte vare i og med at den ser ganske medtatt ut.

I så fall skulle den som var ansvarlig for den eventuelle plomberingen av denne fått både gapestokk og piskeslag på torgalmenningen.. Et slikt våpen er nemlig fritatt registreringsplikten (dersom det er ekte).

 

Det er et par karer med greie på skydevaaben av eldre karakter på http://www.svartkrutt.net, så om jeg var deg ville jeg forhørt meg litt der ;)

 

-A

Link to comment
Share on other sites

Interessante svar! Ja det er synd den er plombert. En skrue el. er skrudd inn fra under siden gjennom stokken og inn i løpet, ca 7 cm inn fra munningen. Deretter har de fjernet hodet på skruen og lagt noe fyllingsmasse i hullet. Synd den er i sånn dårlig stand. Tenker den er fin når den er nypusset og blank. Veldig fint med de nedfelte messing møstrene.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm..

 

Er det bare bildet som er dårlig, eller er svansen i ett stykke med løpet, evt sveiset fast i løpet? Med "svansen" mener jeg den delen bakerst på løpet som er festet til treverket med en skrue fra oversiden. På ekte munnladere er vanligvis dette en separat del, svansskruen, som er skrudd inn i bakenden av løpet slik at det holder tett bakover.

 

Jeg har sett en falsk "antikk sjørøverpistol" som visstnok var handlet i nordafrika, og som hadde svans i ett stykke med løpet. Denne hadde også dekorative metallinlegg som minner om de på din pistol, bortsett fra at de var av sølv eller lignende blankt metall. Den falske pistolen var laget med en stubbe av løpet fra ei gammel hagle, kaliber 12. Deler av pistolen så ekte ut, andre deler var opplagt nye men "antikkbehandlet" så det skulle se gammelt ut.

 

Bildene dine er desverre ikke skarpe eller høyoppløselige nok til at jeg kan si noe definitivt, og ofte må man håndtere et våpen for å kunne si om det er ekte eller en forfalskning/sammensetning. Dersom det skulle være en forfalskning, så kan plomberingen være gjort for å forsikre seg om at ingen finner på å skyte med et våpen som ikke tåler bruk.

 

Hvis du måler munningen, hva er kaliberet?

 

Hvis du holder for tennhullet og blåser i munningen, lekker det ut luft noe sted? Hvis det er en billig forfalskning, så er det stor sjangs for at løpet ikke er tett i bakkant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...