Jump to content

Dien setter ikke kula dypt nok


Sako 30-06

Recommended Posts

Jeg sliter ørlite med å få satt kulene dypt nok i 6x45-dien min fra Redding.

 

Redding reklamerer med at "We have designed the seat stem in our Competition Seating Die to contact the bullet ogive as far down as possible." Nå er vel ikke dette Competition-dier, men da jeg skrudde isetterdien fra hverandre lærte jeg at kontakten mellom kula og dien skjer et stykke ned på kuletuppen også for dien min. Det er sikkert vel og bra, men dermed sliter jeg med å sette veldig spisse kuler dypt nok. Mens 80 Hdy FMJ som er nokså butt kan settes etpar mm dypere enn maks COL i magasinet mitt, er det bare på håret at ei spiss kule som 85 Speer SPBT kommer dypt nok ned til at jeg får patrona ned i magasinet på Vixenen.

 

Det som forundrer meg er at når justeringsskruen for kuledybde er skrudd i bånn, så er det ennå etpar mm igjen med gjenger å gå på. Diene er brukt og fulgte med da jeg kjøpte Vixenen, og jeg trodde først at det kunne være en bevegelig hylse inni dien (som på Hornady-diene) som hadde rustet fast, men hvis så er tilfelle har den rustet veldig godt fast. Jeg har prøvd å ta i litt...

 

Siden jeg ikke liker å være så på håret mhp. patron- kontra magasinlengde, lurer jeg på hva jeg kan gjøre for å klare å sette kula litt dypere. Jeg har vurdert å slipe av bunnen av justeringsskruen en smule for å få hulrommet for kula litt grunnere (slik at tuppen på justeringsskruen kontakter kuletuppen litt lenger opp), men jeg tenkte jeg skulle sjekke med mer erfarne hjemmeladere om dette egentlig er en god idé før jeg finner fram smergelen.

 

Any calls?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter ørlite med å få satt kulene dypt nok i 6x45-dien min fra Redding.

 

*snipp*

 

Siden jeg ikke liker å være så på håret mhp. patron- kontra magasinlengde, lurer jeg på hva jeg kan gjøre for å klare å sette kula litt dypere. Jeg har vurdert å slipe av bunnen av justeringsskruen en smule for å få hulrommet for kula litt grunnere (slik at tuppen på justeringsskruen kontakter kuletuppen litt lenger opp), men jeg tenkte jeg skulle sjekke med mer erfarne hjemmeladere om dette egentlig er en god idé før jeg finner fram smergelen.

 

Any calls?

 

Skal ikke påberope meg å være mer erfaren hjemmelader enn noen, Sako, men jeg gjorde akkurat slik som du har tenkt på en kuleisetter fra LEE i .222, for å få kula langt nok nedi. Det har fungert fint, det! Tror du må a) gjøre slik du har tenkt, b) kjøpe en annen die eller c) bruke andre kuler.

 

Det verste som kan skje er at du ødelegger ei die, men pass for guds skyld på å slipe rett :wink:. Som sagt: Been there, done that, bought the T-shirt, og det funka helt fint.

Link to comment
Share on other sites

For meg høres det ut som du har tenkt å fjerne gods på feil sted. Korter du inn på enden av kulestempelet der kula går inn i et konisk hulrom skjer ikke annet enn at du flytter kontaktpunktet lenger frem på kula uten å kunne sette den dypere.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Jeg har prøvd å lage ei tegning for å vise hva jeg prøver å få fram. Til venstre er dien slik den er i dag. Kulestempelet bunner, men det er gjenger igjen i toppen. Til høyre er dien slik jeg tror den blir når jeg sliper av kulestempelet i bunn. Så lenge det ikke er noe annet som er i veien, bør da kulestempelet kunne skrus lenger ned, og kula lar seg sette dypere. Trodde jeg. Hvor er det jeg tenker feil?

 

dieuu3.th.jpg

 

PS: Hva heter "kulestempel" på engelsk? Kjekt å vite hvis jeg skal kontakte Redding...

Link to comment
Share on other sites

mulig at jeg er på bærtur her men mener at Roe beskrev samme problem med sin 6x45 die.Løsningen ble å kontakte Redding og be om å få tilsendt en 22 kaliber seater stem/plug,da fikser det saken ganske enkelt tror jeg.Bestilte diesett fra statene og måtte mase litt på kundeservice til Redding men fikk delen i posten kort tid etter.Synd at jeg solgte diesettet men 222'en går som en stråle med alt fra 40-63grskuler så jeg skrinla 6x45 prosjektet.Mulig at det blir 6x45 neste gang,enten det eller en 1-8" eller 1-9" 223.Det er mange skudd i fremtida :mrgreen: håper at dette kan være av hjelp-Toby

Link to comment
Share on other sites

Hullet kula går inn i er konisk. Kulenesa er en radie. Kapper du forbi tangeringspunktet i konusen og du ikke får stempelet lenger ned i dien vil patronen bli lenger. Lag en skisse så ser du.

Den er jeg med på. Det sentrale er om tangeringspunktet for kula er i munningen av kulestempelet eller lenger inn. Hvis tangeringspunktet er i munningen, er jeg enig med deg. Hvis tangeringspunktet er lenger inn, er jeg uenig.

 

At det er gjenger igjen på kulestempelet over dien er en dårlig indikator på at du har mer igjen å skru på siden gjengehullet i redding seater dien et et flatbunnet hull med gjenger til bunnen, slik at kulestempelet stopper i bunnen.

Her må jeg fremdeles innrømme at jeg ikke følger deg. Mulig jeg er treg i oppfattelsen, så da får jeg be deg om å ta det med små teskjeer. Jeg har skjønt at det er en innsnevring nede i dien som gjør at stempelet stopper. Men hvis kulestempelet bunner i gjengehullet, burde jeg da klare å skru det litt lenger ned hvis jeg tar vekk gods fra tuppen nederst, der kula entrer? Men slik jeg forstår deg, henger alt på hvor kula tangerer inni det koniske hullet i tuppen av kulestempelet:

 

kulestempelhq4.th.jpg

 

Er situasjonen som til venstre, tror jeg fremdeles at ved å fjerne gods i bunnen av kulestempelet, beholdes kontaktpunktet med kula, stemplet kan skrus lenger ned før det bunner i dien og kula kan settes dypere. Er det som til høyre, vil det ikke hjelpe å fjerne gods i bunnen av kulestempelet. Hva er feil med det resonnementet?

 

Som sagt: Godt mulig jeg er litt treg nå, men jeg har ennå ikke skjønt fullt ut hva du egentlig mener...

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering

 

Jeg mailet dem, og her er første svar. De har tydeligvis vært litt opptatt:

Thank you for your interest in Redding Reloading Equipment. We’re back from the 2008 SHOT Show. It was a great show with many new products introduced this year. As you can imagine, the work piled up while we were gone. If you haven’t called with your inquiry and would like a reply to your e-mail, please forward this back to us. Be sure your e-mail program includes a copy of the original inquiry.

 

Så sendte jeg følgende epost etter å ha fått tipset om å bytte kulestempel:

I have been told that the problem I am describing can be solved by substituting the original seating stem with a seating intended for a .223 Rem seating die (stem #23?). Is this correct? What would a new seating stem cost me?

 

I går kveld kom svaret fra Redding:

Yes, a #23 seat plug will work to seat your bullets deeper. Should we send it to the address below?

 

Man kan vel ikke påstå annet enn at dette er god service :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...