Jump to content

Kjøttkaker av elg


FastFWD

Recommended Posts

Hallais

 

Er det noen som sitter på en ekstremt god oppskrift på kjøttkaker av elg, og som vil dele den med meg ?

Har 8 kg avskjær jeg skal male til kjøttdeig, og tenkte å lage meg kjøttkaker av hele haugen...

Det er av kalv, så det er rimelig magert, men utrolig godt kjøtt... :)

 

FastFWD

Link to comment
Share on other sites

Tja, kan jo alltids prøve meg, sjølv om eg alltid lager dette på høgst instinkt, når eg lager det sjølv.. :)

 

Du bør kjøpe ca 3 kg spekk, som du også maler sammen med elghakket.

 

Så ville eg prøvd med ca :

 

8 kg elghakk

3 kg spekk

5 store løk ( kvernes sammen med kjøtt/spekk )

10 egg

1 liter kjøttkraft / vatn med 2-3 ss buljong

4-5 godt toppa ss med potetmel ( vispes i kald kjøttkraft og helles i til slutt og blandes godt )

10 ss salt

2 ss Koriander

4 ss kverna pepper

2 fedd kvitløk ( kan droppes dersom du ikkje liker det )

 

Steik ei prøvekake, og smak til med krydder, etter smak og behov.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Her skal du få en oppskrift som jeg synes funker bra til alle slag kvernet viltkjøtt.

 

En kg kvernet kjøtt, 2 egg, 1 finhakket løk (ikke for stor), 1/3 liter fløte, 1 spiseskje salt, pepper og grillkrydder etter smak, ca 1 spiseskje potetmel (som siktes over blandingen).

 

Alt blandes godt sammen og det formes passe store kaker som steikes i smør.

 

Løken kan evnt. sløyfes og fløten kan byttes ut med rømme, alt etter smaken, men jeg synes smaken blir bedre med fløte enn med rømme. Mengden av potetmel er passe når deigen er litt "spenstig" og fin å forme kaker av.

 

God appetitt!

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig ikke tenkt lese denne tråden for da regnet jeg med at sulten villle komme over meg som en storm........jeg greide ikke la være og her sitter jeg ser for meg kjøttkaker og karbonader.....min egen feil.... :D

 

Jeg pleier lage karbonade når kjøttet er hentet fra slakter.....som en smaksprøve når jeg er hjemme og pakker bort kjøttet.

 

Ikke veldig avansert, men veldig godt! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker bukker nikker og neier :)

 

Jeg regner med at jeg må ut og handle de nødvendige ingredienser i morgen, kjøttet ligger til tining as we speek..

Da skal jeg hive meg rundt og prøve deres oppskrifter..

Blir småsulten bare jeg tenker på det...

 

Neste år, dvs neste kalv jeg kjøper, regner jeg med å lage meg pølser på - og skal forsøke å ha klar en kaldrøkeovn

i løpet av sommeren... oooh å jeg gleder meg :)

 

Igjen, takk for oppskriftene, og jeg skal passe på å legge inn en update etter at første batch er stekt og prøvesmaket :)

 

FastFWD

Link to comment
Share on other sites

Var jeg deg, ville jeg bare ha kvernet kjøttet, og pakket i mindre porsjoner for senere bruk, med mindre du skal ha et stort selskap i nær framtid. Ferdig spedd blir det mye kjøttkaker av 8 kilo rent kjøtt. Ellers, vær forsiktig med rå løk i kjøtt, det tar fort overhånd smaksmessig.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har lagd elgkjøttkaker, så har jeg spedd med en nesten like stor del fersk farse (ferskvaredisken)

Jeg har i egg, melk, potetmel og løk. Jeg kryderer med salt, pepper, knuste einebær og Brimis viltkrydder.

 

Nå jeg lager karbiser, bruker jeg stort sett det samme, men sløyfer farsen.

 

Jeg lager myyye når jeg først lager.

Jeg vakumpakker i passe posjoner, og da holder det seg lenge.

Gjør ett unntak fra dette med karbiser, som jeg også fryser i poser eller plastbokser med mellomlagspapir mellom kakene.

Da blir det lettvint å ta opp så mange du vil.

 

Edit: glemte melka :roll:

Link to comment
Share on other sites

Punkt nr 1 for å få gode kjøttdeigprodukter fra vilt er god slaktehygiene. Dernest må en unngå blod/blodig kjøtt i kverna. Det skal ikke mye til før det setter dårlig smak på hele produksjonen. Etter at vi fikk skikkelig kontroll på hele slakteprosessen ser jeg ikke lenger behov for å spe ut elgkjøttdeigen med hverken spekk eller farse. Så finnes det myriader av gode oppskrifter lett tilgjengelig, prøv litt forskjellig, så finner du snart dine favoritter.

Link to comment
Share on other sites

Punkt 1: Bruk reint kjøtt.

Punkt 2: Ver forsiktig med krydderet. Dreper viltsmaken.

 

Ikkje bland inn spekk eller farse. Vert mindre kjøttkaker av det men du bevarer viltsmaken.

Skal du blande inn alt mogleg i kjøtdeigen så kjøp deg ein kalv av storfe og bruk istadenfor å øydelegge godt viltkjøt med det.

Link to comment
Share on other sites

Når ein lager kjøttkaker eller karbonadekaker av viltkjøtt, så kan ein fint kutte ut å blande inn spekk, men det blir helst tørt og trist resultat.

Ferieguru har rett i det med løken, den tar fort smaken, når du kverner den rett i lag med kjøttet. Du kan bruke foodprosessor og kutte den opp og røre den inn mot slutten, hvis du vil ha mindre løksmak, eventuelt å redusere den.

 

Eg har laga ein del av hjort, og det er kun med bruk av masse egg og matolje, at ein kan få nokolunde bra resultat.

Og i oppskrifta som eg skreiv over her, så kan ein droppe koriander og kvitløk, dersom ein skal ha rein viltsmak, men problemet er vel at elg har knapt med viltsmak, så du gjer ikkje så store tabben med å ha litt krydder i. Du kan eventuelt lage 2 blandinger, ein med krydder og ein uten.

 

Og Misty, det med svinesmaken av spekk, den kjøper eg ikkje heilt, spekk er i grunn det beste du kan bruke i farse og pølser, det sett lite smak og gjer deg det saftigeste resultatet.

Snakker du om såkalla småflesk, som er svinekjøtt/spekk blanding, eller frå ein gammel råne, so kan eg forstå det, men det tar aldri overhånd, så lenge du held deg under 50% iallefall. Og som regel, so held det med ca 25-30% spekk i ein sånn deig.

Link to comment
Share on other sites

Du hellige julaften !!!

 

Nå har jeg akkurat inntatt mitt første måltid med selvskutt, selvlagede kjøttkaker av elg.

Jeg fulgte oppskriften din Mauser68 - og jeg er utrolig fornøyd :)

 

Kjøttkakene smakte himmelsk... Nå er frysern full, og jeg har maaange gode middager foran meg..

 

Så igjen, takk for den flotte oppskriften, den anbefales på det varmeste :)

 

FastFWD

Link to comment
Share on other sites

Jepp....dette måtte jo bare prøves 8)

 

Brukte 7 kg elgkjøtt av div sort. Kvernet det en gang. Blandet i 900gramm med vanlig kjøttdeig.

Deretter kvernet jeg 5 løk og blandet i all kjøttdeigen.

16a8jl5.jpg

 

6 stk egg, einerbær, pepper, salt, grillkrydder, 1 liter buljong kraft med 2 ss potetmel blandet i. ¼ liter matfløte og 3 ss rømme

 

Når alt dette var blandet godt, kvernet jeg det en gang til. Desiken for en hau med kjøttdeig.

3359o2q.jpg

23mswg3.jpg

vxapd.jpg

15rgn5h.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 year later...

Finhakket, fett flesk, eller kanskje aller helst bacon er fint å blande i for å unngå at det blir tørt. Kanskje særlig er det godt med bacon. Det er for øvrig godt i "vanlige" kjøttkaker og.

 

Når jeg tenker meg om så er vel egentlig det meste bedre med bacon :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Gjør det rett så det er, jeg er glad i seriematlaging. Lager gjerne en batch på 50 karbonader i gangen.

 

Jeg gjennomsteker ikke helt, avkjøler, pakker og fryser. Så tiner jeg dem i kjøleskapet over natten og steker ferdig. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...