Jump to content

Hvem er din favorittforfatter?


villdyret

Recommended Posts

Innen jakt,fiske og friluftsliv.

 

Jeg setter stor pris på Mikkjel Fønhus,Edvard Elsrud,Per Hohle,Oddbjørn Lindsethmo,Hans H. Scheldreup,Torbjørn Tufte,Søren Erwig mf. Men den jeg setter høyest er nok Jim Corbett,hans skildringer fra jakten på menneskeetere er utrolige :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

svein solli,svein gjems,herrene fønhus og ingstad,lars monsen(dyp respekt,men litt utvanna etterhvert)

fin tråd villdyret, :D:D

p.s.var på ferie i hottentottland og hadde lånt med meg noen bøker om en ble lei SOLA :lol:

drømmen om alaskagullet av bengt arne røine

pelshandleren av einar odd mortensen,disse kan anbefales :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med de som sier Svein Solli. Jakt for alle penga! og Ikke bare troferer er de beste jaktbøkene jeg har lest til nå.

De detaljerte historiene om skuddplassering, kaliber, våpentype og forklaring av div utstyr er uslåelig.

 

Historier der de bare forteller at de snek seg innpå dyret og skjøt det med ett velrettet skudd er ikke mye spennende om du spør meg.

Link to comment
Share on other sites

Helge Ingstad er den største. "Pelsjegerliv" feks er jo bare en skildring av noe han har opplevd, så akkurat skrivemessig var det kansje ikke så krevende, men du verden for en opplevelse. Vil tro det ikke fins andre nordmenn som har opplevd slikt de siste 100 åra, Lars Monsen blir jo bare en liten skolegutt i forhold :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter Roald Amundsen høyest. Han er slett ikke blandt de beste skribentene, men hans opplevelser fra bl.a oppdagelsen av Norvestpassasjen og kappløpet mot Sydpolen gjør bøkene til fremdragende lesning.

 

Selv for moderne mennesker så er det mye kunnskap å finne i f.eks boken Sydpolen. Amundsen trodde ikke på begrepene flaks/uflak, for han dreide allt seg om gode forberedelser og godt lederskap (jada, han var sikkert også en kyniker og drittsekk).

Faktisk så var det Amundsen som tuppa meg i ræva tidligere i kveld når jeg tok med bikkjene ut å snørekjørte et par mil - jeg drar ikke til fjells uten å ha testet utstyret.

 

Jeg våger påstanden at man blir en dyktigere planlegger og leder dersom man leser (og forstår) Amundsens beretninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter Roald Amundsen høyest. Han er slett ikke blandt de beste skribentene, men hans opplevelser fra bl.a oppdagelsen av Norvestpassasjen og kappløpet mot Sydpolen gjør bøkene til fremdragende lesning.

 

Selv for moderne mennesker så er det mye kunnskap å finne i f.eks boken Sydpolen. Amundsen trodde ikke på begrepene flaks/uflak, for han dreide allt seg om gode forberedelser og godt lederskap (jada, han var sikkert også en kyniker og drittsekk).

Faktisk så var det Amundsen som tuppa meg i ræva tidligere i kveld når jeg tok med bikkjene ut å snørekjørte et par mil - jeg drar ikke til fjells uten å ha testet utstyret.

 

Jeg våger påstanden at man blir en dyktigere planlegger og leder dersom man leser (og forstår) Amundsens beretninger.

enig,tror at en MÅ være både kynisk og drittsekk for å oppnå det amundsen greide.må nok gå over noen lik ja :D selv i dag med det utstyret som finnes er "å hoppe etter "amundsen en bragd

Link to comment
Share on other sites

Ingstad var jo den første for meg , på en måte. Men det er blitt mange andre siden.

Av de fire store , så regner jeg etter Ingstad , Hjalmar Johansen for den beste forfatteren. Når man leser Nansens beretning om turen til Franz Josefs land, og deretter Johansens beretning, så synes jeg Hjalmar Johansen skriver og forteller best. Nansen virker altfor pompøs.

Ellers så er jo Peter Hathaway Capstick sine bøker fullt på høyde med Corbett siner beretninger.

"Døden i det høye gresset", og "Death in silent places" er rene thrillere.

Hvem ellers? Er det noen som har fått med seg Pat McManus sine fortellinger? Han var fast humor skribent i Outdoorlife Magasin i mange år. Jeg ler meg skakk av historiene hans fortsatt. Har ett par bøker med noen av historiene hans.

Og for ikke å forglemme:Svenskenes egen Fønhus, Bernhard Nordh.

Link to comment
Share on other sites

Frode Øverli er min favoritt forfatter. han har jo skrevet bøker, men ikke i det formatet man gjerne tenker på her. jeg har lest veldig få bøker og 99% av de sidene jeg har lest fra bøker har jeg lest fordi jeg er tvunget til det, ikke fordi jeg vil. men pondus jeg lese! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jeg glir litt ut av området,men den forfatteren jeg synes får en nærmest til i bli med i handlingen selv er sven hazel.hans skildringer fra 2verdenskrig sammen med gutta i en straffebataljon er helt vanvittig.du føler nærmest at de blir kompiser....her skildres krigen på en rå og brutal måte,noe kriger er,samtidig er det en humor og påfunn så en gliser seg mest ihjel.....for dere som er intr.i denne typen bøker,LES DE............ :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Oi :o ! Å plukke ut en favoritt er vanskelig. Det er få forfattere som engasjerer like sterkt gjennom flere bøker. Av de jeg leste i fjor er favoritten:"Vindens skygge" av Carlos Ruiz Zafon. Glimrende stemning og spenning gjennom hele boken! Anbefales uten omsvøp!

 

Ellers må jeg inrømme at jeg er svak for Steven King. Ikke nødvendigvis fordi jeg er så opptatt av selve historiene, men fordi at han er uten sidestykke når det kommer til skildring av stemninger og miljø (høyst subjektivt).

 

Hvis jeg skal le, så blir det Carl Hiaasen. Hysterisk!

 

Av norske, og utenom klassikerne, så må det bli Ambjørnsen eller Saabye Christensen.

 

Nope, jeg klarer ikke å plukke en favoritt.

Link to comment
Share on other sites

Gunnar Sønsteby

 

Dagens tips; Gunnar Sønsteby "Rapport fra nr.24" i paperback for en 100-lapp hos Narvesen nå.

 

 

Favoritt norske jakt/friluftsforfattere; Ingstad, Elsrud, Solli, Nansen (og Hallbing!)

Link to comment
Share on other sites

Helt klart Peter Hathaway Capstick . Han har en aldeles glimrende forteller evne med flotte skildringer om jakt. Har lest noen bøker av han og boken døden i det høye gresset er glimrende.(Afrika Jakt) Spesielt artiklene når de jakter på farlig vilt. Forsåvidt en bok som jeg anbefaler til de som drømmer om en jakt tur til Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Jack London, Lars Monsen, Kjell Fjørtoft, Jan Guillou, Helge Ingstad og mange fler.

Leste nettopp en bok av Tom Bakkeli, "Ett skudd. En død". Boka omhandler de norske skarpskytterne/sniperne i forsvaret. Boka var meget bra, og anbefales på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei

 

Med fare for å falle ut av tråden:

 

Enkelte her har nevnt danske Sven Hassel med sine krigsbøker som sin favorittforfatter. Jeg tror disse trenger å se hva slags type denne Sven Hassel var, i følge journalist og forfatter, Erik Haaest.

 

"Sven Hassel" ble født i København i 1917 og het egentlig Børge Villy Redsted Petersen Arbing. I 1936 avtjente han verneplikten i sykkelkorpset, og i 1939 meldte han seg inn i DNSAP, den danske utgaven av Nasjonal Samling, altså nazipartiet. Han kalte seg "løytnant Redsted", men var aldri annet enn menig.

 

Kort fortalt befant han seg i Danmark under hele krigen, ble arrestert for tyveri, utga seg for Heinrich Himmler, ble medlem av HIPO-korpset og forsøkte i 1941 å komme seg inn i Waffen SS. Waffen SS ville ikke ha ham. "Sven Hassel" ble dømt til døden etter krigen, men ble benådet.

 

"Sven Hassel" var tydeligvis en mann som levde på løgner, oppspinn og fantasier hele livet. (Og han lever fremdeles i Spania) Bøkene hans er forsåvidt velskrevne og spennende, og virker ekte, men selvfølgelig er de ikke ekte, dette er krigsromaner.

 

gg

 

PS.

Jeg glemte helt at jeg skulle nevne min favorittjaktforfatter: Selvfølgelig Fønhus, med Ingstad som en god nummer to.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal le, så blir det Carl Hiaasen. Hysterisk!.

 

Carl er helt klart dem mest hysteriske forfatter jeg har lest. Han har laget ungdomsbøker og to samlinger av kronikkene hans i Miami Herold, hvor A guide to a murder scene er konge.

Anbefales grovt, ellers ligger kronikkene hans også på nett:

 

http://www.miamiherald.com/news/columnists/carl-hiaasen/story/1309387.html

Link to comment
Share on other sites

Enkelte her har nevnt danske Sven Hassel med sine krigsbøker som sin favorittforfatter. Jeg tror disse trenger å se hva slags type denne Sven Hassel var, i følge journalist og forfatter, Erik Haaest.
Jeg tror de også kunne ha godt av å vite at den samme Haaest også hveder at konsentrasjonsleirenes gasskamre aldri har eksistert og at Anne Franks Dagbok er en forfalskning.

 

Jeg vil forøvrig anbefale alle å lese Remarques Intet nytt fra vestfronten - Hassel hadde åpenbart lest den før han skrev De fordømtes legion.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Med enda større fare for å ramle av tråden...

 

Erik Haaest benekter at han noensinne har trukket i tvil eksistensen av gasskamrene, at seks millioner jøder ble myrdet og at Anne Franks dagbok var et falsum. Hans foreldre var i tillegg aktive motstandsfolk under krigen.

På den annen side kan det godt tenkes at det har vært en hetskampanje mot ham, ikke nødvendigvis ledet av "Sven Hassel" eller hans tilhengere...

 

gg

Link to comment
Share on other sites

Glemte forøvrig fiske/friluftsdimensjonen, hvor "The Compleat Angler" av Izaak Walton er obligatorisk lesning, for de humoristisk anlagte vil "Three Men in a Boat" av Jerome K Jerome lede til megen fornøyelse i mørketidens lange kvelder. Har forøvrig store problemer med å forstå folk som kommer med OT innlegg, hvorfor lager dere ikke en egen tråd i OT som heter: bøker jeg har lest, eller bøker jeg liker?

 

Rettelse: Hva med om krigsfantastene tar sine interesser over i egen tråd?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Erik Haaest benekter at han noensinne har trukket i tvil eksistensen av gasskamrene, at seks millioner jøder ble myrdet og at Anne Franks dagbok var et falsum.
Jaha.

 

http://www.information.dk/143074

 

“Jeg refererede jo blot nogle forskere, der med rette satte spørgsmålstegn ved de overdrevne beretninger. Og med hensyn til Anne Franks Dagbog, så var den jo løgn og svindel,” siger han og fortsætter:

“Efterhånden som tiden skred frem, fik Holocaust-benægterne jo ret et langt stykke af vejen. Jeg siger bestemt ikke, at det var sjovt at være jøde i Tyskland, men der var altså ikke gaskamre i hver en lejr. Thies Christoffersen var jo selv i Auschwitz, og han har fortalt mig, at han ikke engang så noget der,” siger Erik Haaest, der dog vedkender sig, at den erklærede nazist Thies Christoffersen nok ikke var helt korrekt på det punkt.

 

Sorry for OT. EOD for mitt vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...