Jump to content

Prosjekt Salonggevær, erfaringer etterhvert


M67

Recommended Posts

Kunne jo ikke ha det må meg at Makkieboy skal skyte bedre enn meg :roll: Så derfor, og av generell lyst til å skyte brukte jeg finværet til å skyte litt.

Etter en runde med pil og bue sammen med ungene ble "Anny" linet opp. Mulig jeg må spare til en "rest"

 

21112009.jpg

 

Oppvarmingen var ikke mye å skryte av, Eley Sub HP 17mm.

21112009004.jpg

 

Skifta ammo og prøvde igjen - sukk

21112009008.jpg

 

Men man gir seg ikke, og etter litt justering av sandposer og liggestilling, prøving og feiling, CCI std. 7.5mm

21112009009.jpg

7.5mm

21112009007.jpg

10.5mm

21112009010.jpg

10mm

21112009011.jpg

Glad :D og fornøyd 8) begynte jeg å tro jeg var god :lol: . Så gikk det til helheimen igjen :oops:

21112009012.jpg

 

Ser ut til at det ennå er noe å lære... JEg skjøt endel flere grupper og noen var helt ræva, for å si det mildt. Med Eley ser gruppene noenlunde "runde" ut, men alt for store. Med CCI derimot er de sjelden mer enn 10mm brede, men gjerne 25 høye, det ser fullstendig bimodalt ut, så her er det noe.

Mistenker riflas posisjonering på sandposene og hvor hardt den ligger nedpå bak, eller mitt grep om den/skulderkontakt.. Eller noe sånt

 

Her forresten resultatet av et ganske lite vindkast, som jeg ignorerte for å se hva som skjedde.

21112009005.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

ugjevn hastighet

Det er mulig, og jeg håper det. For da kan jeg bare kjøpe Lapua og problem fixed. Er det min feil er det verre...

Egentlig tror jeg ikke forskjellig hastighet kan ha så mye å si @50m.

 

Av 55 skudd med CCI var det ett supersonisk. Det satt 3cm over middeltrefpunkt for de andre 4 i den gruppa.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Endel skyting, snaue 1000 skudd i vinter, rifle og tilbehør fungerer. IOR siktet er utlånt til 6.5-284en, men skal tilbake ila. forsommeren. Akkurat nå er den toppet med Zeiss 2.5-10x42 da denne er velegnet til utrente skyttere... Rifla måtte finne seg i å bli erstattet av .223en i jakta.

 

Falt i vinter ned på Fiocchi SM280 Rapid Fire Match, som ammunisjonen, tommelfingernegl-samlinger på 100m (10skudds) når det var vindstille og 50m samlinger a 7mm og sånt. 8)

Den ene dagen det IKKE var vind (utrolig stille dag i vinter, ca 0°C) skjøt jeg samlinger på 300m jeg ikke tør referere av frykt for å bli kalt løgner :roll: Mener jeg måtte opp 16.3mrad fra 100m.

Er også svært i tvil om det kan repeteres.

 

Denne ammoen er dyr og "grøvelskyting" foregår med Fiocchi Maxac, da denne er fhv. billig, og har samme fett, så det er ikke "omstillingsskudd", noe en oftest ser ved skifte av ammo i .22LR.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden mange ganger, har jeg kommet frem til at jeg bare må ha samme rifla som Makkieboy. Lurte en stund på ei Sako quad eller hva den heter, men har bestemt meg for at det må bli tyskt. Håper det er det riktige valget.

 

Så til mitt spørsmål. Er det ordrenr. 2196000 på rifla de, eller er den spesialbestillt? Finner ikke no bilde av den i katalogene som ligger på stenvaag.no. Jeg vil ha løp med lik dim hele veien. Har ikke kapitalen helt i boks enda, men etter det jeg har skjønt så må man regne med nokså lang leveringstid.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Lenge siden jeg har oppdatert denne, rifla er jo forlengst "ferdig" - det varierer litt hvilken kikkert som står på, avh. av hva de andre riflene "trenger" av optikk og bruksområde - det har vært en Aimpoint 2000 oppå en stund, men nå ser den slik ut.

22082010213.jpg

Så i en annen tråd at det ikke finst teleskopdempere :wink:

 

Bruken er stort sett alminnelig skytetrening, ulike stillinger og trening på vekslende hold. Her @300m :roll: , Stort sett holder jeg meg innom 160-170m, da er vindavdriften til å holde "kontroll" på - og så øver man jo presisjonsskyting til BR50 stevnet da - det trengs

IMG_5212.jpg

 

Av og til blir det litt jakt, her er jr. bak/inni der et sted...

26082010221.jpg

 

Jakt er jo på alt som er lov å skyte på

IMG_5200.jpg

 

Men jeg har en forkjærlighet for disse her,

26082010227.jpg

 

her berøvet for godsakene:

26082010224.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vet du, den riflen ser bare helt rå ut. Ser ikke ut til at den går så værst heller!

 

Siden du agner kroken, så biter jeg på. Den demperen din, er det en .22 eller til et annet kaliber siden den er teleskopisk?

Hverken Alm eller A-Tec leverer teleskop i .22 kal, kunne i se at Hausken har heller. Det er en BR du har sant?

 

-T

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

BR T8 Reflex i 6.5mm, stål :roll:

 

Hadde denne. Ny demper koster penger + at jeg tenkte at den er tung og gir rifla bedre balanse og mindre munningsvipp, og at den er svær nok til å gjøre det stille nok.

Det stemte. Og så ser det jaggu bedre ut også.

 

Balanse og størrelsesmessig er jeg også svært fornøyd, den gir "dette er riktig" følelse når en tar den opp som få rifler.

 

Presisjonen er det ingenting å si på, er vel noen bilder over et sted også, det er han bak som begrenser den. Saueren er vel nær dobbelt så tung og både ligger roligere på sandsekkene og sklir rettere fram og tilbake, så jeg er mere konsistent med den om jeg prøver å teste presisjon.

 

K :D

 

PS. G.Larson: den sier egentlig mere "plink" tror jeg, en hører ringet i demperen og tennstemplet i blanding, lyden er faktisk akkurat som på film :mrgreen:

 

PS. Tetanus: Den ER rå 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Flott tråd. :D

Ang. CCI standard: Ja den er svært ujevn i hastighet. Egentlig helt ubrukelig etter min mening.

 

Ang. teleskopdemper dedikert til 22 LR så holder 20 mm på å montere en prototype på min Browning Auto 22 i disse dager. Tenker det blir en egen tråd av det etterhvert.... :mrgreen:

 

(og så får vi se om den heldempede T-bolten må pipes om igjen når Alms er ferdig med anken... da blir det i så fall teleskop 22-demper på den og...)

Link to comment
Share on other sites

Fått lyst på en Anschütz 64 selv nå og har noen sp:

 

Vurderte dere rekrutt riflen før kjøp?

Ser den ligger i samme prisklasse, den har justerbar kolbe og kinnstøtte (selv om de ser spinkel ut), men utover det finner jeg ikke noe info om den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet ut at jeg vil ha en mindre og lettere telskopdemper, skifter samtidig på .223en - de SKAL ha M18x1 gjenger og jeg er helt åpen på merke.

Men bruker de like lange gjenger?, Regner uansett med de kan spesialbestilles.

 

Problemet her er: kappe pipa 2-3cm for å lage nye gjenger? Smart? not? triks for å beholde choken i munningen, eller er den lenger enn 2-3cm? Enda tjukkere og 40cm lang pipe er jo også en mulighet, men ikke helt billig, eller strengt tatt nødvendig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvem er 100% kompetent til slikt? Hørt om krymping av ring på, det bør funke og en kan vel nært beregne hvor mye en vil choke med denne måten? Men slangetemmeren på Tess? :?

Hvor lang skal en choke være, og hvor trang?

 

K

 

Har et eller annet sted lest om en som fikk laget choke på en luftgeværpipe hos TESS. Burde være kontrolerbart det, evt må en få laget bakker til presssa med rett diemnsjon.

Jeg kommer til å kappe pipa på min modell 54 uten å bry meg om evt choke.

Link to comment
Share on other sites

Jo litt tyngre enn ein rein .22 LR demper, det er greitt, men 350 gram er jo i grunn ikkje så mykje å snakke om synst eg då.. Men det er jo valgets kval, god demping/tyngre rifle, dårligere demping / lettere rifle og lengre totallengd på våpen.. :)

Hadde eg visst eg skulle hatt demper på 3-4 rifler tidligere, så er eg ikkje i tvil om at alle rifler hadde hatt samme gjenger, og demperen hadde vært ein Hausken standard, med frontstykker i fleire kaliber og gått frå våpen til våpen..

Link to comment
Share on other sites

Det mye synsing og mange meninger her nå...

 

Tyngden på demperen er jo en smakssak - jeg synes denne rifla har mye bedre balanse med BR T8-jernrøret på enden. Det gir en tyngde til pipa som jeg synes mangler, husk at dette er ei "tynt", pipe som er er nokså kort også. Hadde jeg satt denne demperen frampå Sauer-pipa så hadde jeg vel tippa framover før jeg rakk å trekke av.

Å ha flere dempere er kjekt, for når ei rifle "gløder" så tar man jo fram ei anna - hups, hjelper ikke når demperen er enda varmere. OG så skal jo Jr. ha ei rifle, og han forlanger lyddemper.

 

Dette med gjenger irriterer meg litt igrunn, særlig forhandlere og børsemakeres evige evne til å anbefale akkurat de de har inne... Uansett så har jeg begynt, og på sikt vil alle riflene mine være gjenget M18x1. Men så er gjengene av ulik lengde, Atec har en M18x1, og Hausken en annen. BR praktiserer dette styringspartiet bak gjengene, men det er jo "greit" om demperen skulle løsne, det reduserer jo isåmåte kravet til nøyaktighet på gjengene også - da demperen ikke "tipper" om den løsner litt.

 

OGså er den av stål da, og tåler litt... men likevel ønsker jeg meg altså å kunne velge merke på demper, eller rekylbrems, og bare skru det på gjengene som er på pipa. F.eks. en Atec, og en BR på samme M18x1 gjenger. Atec Maxim med kun et par moduler på jakt f.eks. og BR T8 på banen i tilfelle det blir varmt (de kan si hva de vil, aluminium tåler ikke å bli varmt) eller om en vil ha det stille, og Vektor-brems om en skal virkelig pøse på med ammo, eller kaliberet er for grovt til mange skudd i demper.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvem er 100% kompetent til slikt? Hørt om krymping av ring på, det bør funke og en kan vel nært beregne hvor mye en vil choke med denne måten? Men slangetemmeren på Tess? :?

Hvor lang skal en choke være, og hvor trang?

 

K

LongRange på forumet har vel laget en choke med Tesspressa på luftgevær i hvertfall.

Suveren tråd forresten, lysten på en "minisniper" er økende :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På min 2013 har jeg en pipe med diameter på hele 24,3 mm. Skikkelig tjukk pipe, mao.

Vil det bli et problem i forhold til dette med teleskopdemper? Er pipa mi rett og slett for tjukk for den innvendinge diameteren på enkelte teleskopdempere?

Rifla har en 500 mm lang pipe og ble levert med løpsforlenger (690 mm siktelinje) med en ganske tung løpsvekt. Tenker derfor å montere en teleskopdemper i stål alla BR Reflex for å få litt av tyngden tilbake. Rifla skal uansett nesten eksklusivt brukes liggende med tofot/fra benk.

Hvor mye må man dreie ned der gjengene skal være?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 years later...

Etter å ha siklet på denne tråden i fire år, er det endelig dags. Anschutz 64 br med a-tec rimfire er bestilt. Gjenget med m18x1 etter å ha lest denne tråden. Bushnell 3200 10x40 ligger allerede klar, og får duge til å begynne med. Hvor får jeg tak i skinne med tilt? Ser ut som de det linkes til i denne tråden, ikke leverer lenger. Lurer også på hvor mange skudd jeg må regne med ved patronbytte, før presisjonen stabiliserer seg. Har samlet mye forskjellig ammunisjon som skal testes, og det må vel legges til at jeg gleder meg som en unge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...