Jump to content

Prosjekt Salonggevær, erfaringer etterhvert


M67

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Yepp, den kom fra DNR på omtrent 2 uker. Har hatt litt mer tid til å kikke i den og er veldig fornøyd. Stenvaag har endelig fått rifla, så den er vel på vei snart.

Skrev litt mer om kikkerten en dag eg satt ved køkkenbordet og nøt utsikten: http://www.sluttstykket.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=36790&postdays=0&postorder=asc&highlight=bushnell+tactical&start=30

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En kan lage seg *Zero Stopp* lik den på linken under:

http://www.snipershide.net/forum/ubbthr ... Post410643

 

Da er man i allefall sikker på å ikke skru seg under innskytningsavstanden, f.eks 50 meter.

 

En annen måte for skyting på lang hold kan være å bruke mil dottene, f.eks dott 3 + 4 knepp er rett på 200 meter. da spare en seg mange knepp men en må prøve seg frem.

En her ute bruke det trikset på 6,5'n sin, innskutt på 100 meter så stemmer første mildotten på 300 meter når han skrur opp 1 knepp.

Er vel kun fantasien som setter begrensningene.

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

Siden jeg og M67 er godkompiser, så låner jeg tråden hans litt :D

 

I dag kom julenissen på besøk, her på gummikysten :mrgreen: og han hadde med denne:

 

normal_Anschutz_001_%5B1024x768%5D.jpg

En Anschutz 64 Spoter BR :wink:

 

Hadde egentlig bestillt denne med en MPR stokk, men det klarte ikke Stenvåg å ordne, så den kommer vel om et halvt års tid. Børsa tok det foresten ikke mindre enn 7 mnd åg få opp fra det Germanske riket :?

 

Siden jeg har tenkt og skyte fletta av M67, når vi arangeer lokalt "Tactical Rimfire Match" hjemme på jordet mitt, må selvf resten av utstyret være i orden også :lol:

 

Børsa er påmontert samme kikkertskinne som M67 har (var vel meg som tipset han om den :D )

normal_Anschutz_002_%5B1024x768%5D.jpg

Denne har 20 MOA tilt, og sammen med denne kikkerten:

normal_Anschutz_007_%5B1024x768%5D.jpg

En Leopold VX3 6,5-20x50 Long Range Target, som har 130 MOA justering, så burde det ikke være uopnåelig med klikk ut til kanskje 250-275 meter :shock:

 

Denne er montert i QRW montasjer:

normal_Anschutz_006_%5B1024x768%5D.jpg

Dette var de laveste de hadde på JaktogFriskluft, og det skal vise seg at det passet bra. Jeg har derimot ikke behov for å ha Quick montasjer, da kikkerten skal være permanent.

 

Slik ser de ut, når de er kommet på plass:

normal_Anschutz_003_%5B1024x768%5D.jpg

 

Børsa skal også påmonteres demper, og denne er valgt:

normal_Anschutz_008_%5B1024x768%5D.jpg

En A-Tec Rimfire demper med 4 moduler, kort og lett. Denne skal imidlertid gjenges om til M18x1. Jeg risikerer ingenting når det gjelder presisjon på en knapprifle pipe.

 

Det fine med Anschutz, er at de kommer ferdige fra fabrikk, ikke noe byggesett her i gården.

normal_Anschutz_005_%5B1024x768%5D.jpg

Sjikkelig Match trykkpungtsavtrekk fra fabrikkk, justert til 250 gram :? Dette er sykt lett, men det er utrolig hva man kan venne seg til :D

 

Børsa er også ferdig med søyler innmontert:

normal_Anschutz_004_%5B1024x768%5D.jpg

Og det skal bli spennende å se hva den er god for.

 

Testskiva som medfølger, og det påstås at den ikke er jukset til, sier litt om hva man bør forvente seg av en fabrikkbørse.

normal_Anschutz_011_%5B1024x768%5D.jpg

Om jeg klarer det like bra, gjenstår og se, men jeg får leve i håpet :oops:

 

Anschuts kamrer selvfølgelig sine Match rifler med Match brotsj, dette skal gravere inn "litt" av riflingene i blykula.

normal_Anschutz_012_%5B1024x768%5D.jpg

Her kan man tydelig se det, på en CCI HP sub, det var ikke like klart på Target ammo. Dette er for og jevne ut start trykket i patronen, slik at presisjon skal bli best mulig.

 

Og hvordan ser så herligheten ut, når den er ferdig satt sammen????

 

 

 

Jo såher

normal_Anschutz_009_%5B1024x768%5D.jpg

 

Og forfra

normal_Anschutz_010_%5B1024x768%5D.jpg

 

 

Sa...n som jeg gleder meg til prøveskyting, måtte det bare slutte å blåse sånn her nede :cry:

 

Er du klar for litt rimfire snart K ? :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Aha, gjester i tråden - med godsaker til å vise fram :D

 

 

Siden jeg har tenkt og skyte fletta av M67

Det kan du bare glemme :lol:

 

Hva er fordelen med å gjenge M18x1??

Når løpet er knapprifla, så står innerveggene i røret under kompresjon, eller de kan iallefall gjøre det. Trodde de avspente dem med varme? Iallefall delvis.

Om du gjenger et løp med slike spenninger ned for mye vil hullet kunne utvide seg, og utvider det seg for mye går presisjonen fløyten.

Mitt har 14x1.5 gjenger og jeg har nå tenkt å skyte fletta av ham likevel.

 

Ser ut som Makkie sin rifle har tjukkere løp, og den er jo BR optimisert, og med BR stokk så mulig jeg sliter i BR..

 

Klar for litt rimfire

Jeg er steinklar, for alt som har med "fire" å gjøre, Aldri har jeg jaktet så mye og skutt så lite. På lørdag skyter jeg alt som rører seg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med så stor gjenge som mulig???

En knappriflet pipe, som 22LR oftest har, er laget ved å først brotsje (borre) opp pipehullet i riktig dimmensjon, deretter blir det trukket gjennom en tolk som preger inn riflingene i pipa. Dette medfører at pipa har et innvendig spenn utover, som holdes tilbake av godset i pipa. Hvis man fjerner noe av dette ved gjenging, så fjerner man motholdet i pipa, og kan risikere at pipa blir "trompet" innvendig over det neddreide/gjengede stykket, og presisjon "kan" foringes.

 

Ved å velge så stor gjenge som mulig, minskes denne risikoen/effekten.

 

Ellers så har jeg fri i 2 uker til, og kommer selvf tilbake med rapporter/bilder fortløpende :D

 

Børsa blir først gjenget for demper, når jeg er på jobb.................

 

Og siden jeg skal ha 7 uker juleferie i år, blir det sikkert masse tid til testing da, siden jeg nå er travelt opptatt med å ha ihjel div dyr :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den er 21 de ytterste 50mm, med spor for framsikte, og så er den 18-19 rett innenfor der. Om det blir et problem så ringer jeg Lilja på øyeblikket... !

Tror imidlertid jeg sparte omtrent 4 måneder leveringstid på det.

 

Det du skriver om ferdig rifle er utrolig sant. Vi kan kose oss, mens trådene fylles opp med anbefalinger på CZ og "hvordan gjøre CZen ferdig"/"få CZen til å skyte ordentlig.

 

Dog, er jeg klar for et løp fra Lilja om jeg finner ut at det er Anny-løpet som begrenser, og en McM BR stokk fins også for Anschutz. Vi kan jo forøvrig byttelåne stokker og se om det påvirker presisjonen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I dag ble den nye god børsa prøvd, og resultatenne er som følgende :D

 

Mellom lufteturer med TJT valpen, modellflyging med guttungen, og div faste lørdagsgjøremål :oops: Ble det endelig litt tid til skyting på Makkkieboy også :D

 

Skytebanen jeg bruker har begrensing på lørdager til kl 1500, og den tiden overholder man bare. Jeg ankom kl 1435, og hadde derfor vanvittig dårlig tid. Det som skulle bli en rolig og avslappende utprøving av nybørsa, ble en kamp om å rekke å skyte den inn i stedenfor :oops:

 

Det blåste jevnt med vind ca 3-4m/s fra venstre i dag, og det var tett mellom nedbøren, men likevell ble det avfyrt noen serier.

 

Børsa er som følger:

 

normal_Anschutz_009_%5B1024x768%5D.jpg

Anschutz Sporter BR, Leupold 6,5-20x50.

 

Ble bare tid til å teste denne ammoen i dag.

 

normal_DSCF0406_%5B1024x768%5D.JPG

Selv om det var medbrakt 5 andre typer, tiden ble så alt for knapp.

 

Først 2 skudd i vollen for å grovstille børsa, så resten på blink, som ble lasermålt til 55 meter fra fremkant skytebenk. Det må også tillegges at det ble ikke brukt noen form for front/bakrest, da dette ikke forefinnes enda.

Skytestillinga ble derfor med rispose som frontbag, og venstrehånd bak for å styre.

 

Her 3 innskytingsskudd på papp:

 

normal_DSCF0400_%5B1024x768%5D.JPG

1 høyt og til venstre, ratte litt, og 2 oppe til høyre, men høvelig tett, så jeg smilte litt.

Ble ikke noe tid til løping frem og tilbake, så alt ble spottet med kikkertsikte.

 

Så 2 par innskytingskudd til:

 

normal_DSCF0401_%5B1024x768%5D.JPG

2 litt ned og til venstre, ratte litt for mye, og 2 til høyre.

 

Så første gruppe på 5 skudd:

 

normal_DSCF0402_%5B1024x768%5D.JPG

12,89mm ikke så værst, med tanke på vinden, merker pulsen i venstre handa godt, og korset farer rundt i klistrelappen. Ikke bra for avtrekkshånden, men men.

 

Gruppe 2:

 

normal_DSCF0403_%5B1024x768%5D.JPG

Rattet litt for vinden, og derfor til venstre 12,17mm :D

 

Gruppe 3:

 

normal_DSCF0404_%5B1024x768%5D.JPG

Her tok pulsen meg fullstendig, dette var :( over 21mm, men ja ja.

 

Gruppe 4, her forandret jeg skyteoppsettet litt, måtte fjerne min pulspåvirkning. 1 stk paroneske ble dekt av 2 stk jakthandsker, og en hjemmestrikka ull lue, ble til bakrest :D

Pulsen var borte, og børsa lå dønn i ro:

 

normal_DSCF0405_%5B1024x768%5D.JPG

Juhuuu, 7,03mm :D:D:D

 

Flaks................ sikkert!!!!

Men børsa går, litt synd med flua til venstre, kanskje min feil, kanskje vinden, hvem vet :wink:

 

Men en ting er sikkert, og skyte benk, med benkestokk, var nytt for meg, og en behagelig opplevelse. Noe helt anna en langholds eller jaktstokk, det er helt sikkert.

Børsa lå støtt som fjell på rissekken, og det var bare å mate på.

 

Hvis denne børsa går så bra som siste serie, med ordentlig "rest" oppsett, så er jeg mere enn fornøyd. En fryd og skyte med.

 

Nå gjenstår det bare og prøve ut allt av annerkjent ammo som finns, og velge seg sitt merke/lott, og trene for å slå M67 :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Trene masse for å slå han :evil::evil:

 

Flere resultater vil følge, etterhvert som de skrider frem, følg med, følg med.

 

Anschutz ruler in the rimfire world...............

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg og guttungen vært og testa litt til, først modellfly, så skyting. Helt greit kompromi for meg, som er glad i begge delene.

 

Her er guttungen, i fin stil mot 200 meteren:

Ta_foto-0067.jpg

 

Og her er 10 skudd, han skjøt på 100 meter:

 

normal_DSCF0409_%5B1024x768%5D.JPG

64,23mm på en 12 åring med salong, ikke så værst på 10 skudd.

 

Men så, jeg startet først med litt cronografering, ble bare crona CCI Target og Eley Club.

 

CCI = 309-309-311-312-313 = ca 4 m/s variasjon = :D

Eley = 294-297-301-308-309 = ca 15 m/s variasjon = :?

 

Dette kommer nok til og gjøre seg gjeldene på langhold, tenker jeg.

 

Men først noen 100 meter samlinger, fikk skutt to, og begge kommer her, før sønn forlanger overtakelse av børse.

 

Justerte opp 8,5 MOA fra innskutt på 50 meter.

 

Gruppe 1 @ 100m

 

normal_DSCF0407_%5B1024x768%5D.JPG

25,80mm, ville holdt innertier greit på en 100 meters DFS-skive :)

 

Gruppe 2 @ 100 m

 

normal_DSCF0408_%5B1024x768%5D.JPG

18,91mm går jo godt som ei grovrifle jo :D

 

Så over til 200 meteren :shock:

 

Justerte opp 32,25 MOA fra innskutt på 50 meter. Og resultatene ble så her:

 

Innskyting/Gruppe 1:

 

normal_DSCF0410_%5B1024x768%5D.JPG

21 cm samling, ikke så mye sidelengs/vind, men mest i høyde.

 

Gruppe 2:

 

normal_DSCF0411_%5B1024x768%5D.JPG

Ca 155mm, bedre enn innskytings gruppa, men fortsatt mest høydespredning.

 

Gruppe 3:

 

normal_DSCF0413_%5B1024x768%5D.JPG

Ca 160mm, og samme som over, men rattet litt (for mye) venstre, for å komme bedre i senter

 

Det ble "bare" skutt grupper med Eley Club, siden det var det børsa var innskutt med, og guttungen ville hjem å fly igjen :oops:

Været var perfekt for "langhold" med 22LR, ikke vind og spore i det hele tatt, bare se på vannspeilet på første bildet.

 

Hadde PC og Kalkis med, og jeg er helt sikker på at høydespredningene skldes hastighets variasjonen på Eley ammoen. Regner man på dette i PCB, kommer man frem til en forskjell pga hastighet er ca 12-15 cm, egger man på sidespredningen som er på bildet, så får man jo samme resultat som meg. Mellom 15 oog 20 cm høydespredning.

 

Ellers kom jeg frem til mest korrekt tabell, hvis jeg brukte en V0= 308 m/s, og en BC på .122, ved en temp på +5.

 

Ellers er dette dritgøy, og jeg er veldig fornøyd sålangt.

 

Mere kommer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

før sønn forlanger overtakelse av børse

Det der har blitt merkbart ja. "Pappaaaa, æ vil skyte nå, miin tur nå" - etterfulgt av "Pappaaaa, kan æ få mer ammunisjon..." Må snart kjøpe ei børse til.

 

Har jobba i hele dag så det er frustrerende å se på bildene dine, men $$$$! Hva gjør du til uka.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...