Jump to content

6,5x55 kontra 7x57R til småvilt ?


bullefnatt

Recommended Posts

Hei

Har lett litt på forumet og finner noen enkelte kommentarer om disse to kontra hverandre, men inget konklusivt.

 

Titter på kombi i løpet av våren

 

Tenker rifledelen primært i overnevnt kaliber altså 6,5x55 eller 7x57R

Jeg er fullt klar over fordelene med en R patron kontra en rillepatron, men er usikker på hvilket kaliber som egner seg best som et allround kaliber.

Bruksområde blir som nevnt småvilt, med hovedområde rype og hare, men også muligheter for rådyrjakt, gås, rev og toppjakt.

Storvilt som elg blir nok ikke aktuelt med denne, men det er jo en mulighet med begge kaliber.

 

Funderer mest på kjøttskade pelsødeleggelse, men også på pris/tilgang på ammunisjon og rekyl.

Momentet med andrehåndsverdi er jeg inneforstått med da det kan virke som 7x57R er mer ettertraktet enn 6,5x55 i ett kombivåpen

 

Blir det ikke litt overkurs med 7 på småtterier som rype?

 

Takknemlig for alle svar

Link to comment
Share on other sites

Trur ikke du merker stor forskjell på effekt eller skuddskada kjøtt/pels på 6,5 kontra 7mm. Kulas utforming,egenskaper og hastighet har mer å si. Jeg ville valgt 7x57R, fordi jeg er av den sære oppfatninga at et brytvåpen skal ha R-patron, rett og slett fordi R-patroner er laget for brytvåpen. Men du er selvfølgelig avhengig av å lade sjøl, hvis du skal utnytte denne patronens potensial. Utvalget ferdigammo for småvilt er vel mildt sagt begrenset. Og prisen er vesentlig høyere enn 6,5x55. Rekylmessig er disse ganske like med lik kulevekt. Og ikke vær så sikker på at børsa aldri kommer til å bli brukt på storvilt. Plutselig har man tilbudet om å også ta den siste elgen/hjorten/bjørnen som er igjen på kvota. Og da må nok jeg også innrømme at 7 milimeteren er mer egnet enn 6,5'en, selv om jeg er veldig glad i sistnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at trykket i 6,5 patrona er høyere enn i 7x57. Dermed er 7x57 bedre egnet i et brekkvåpen.

 

Dette ble jeg fortalt av en selger og jeg kjøpte da 7x57R. Ble jeg lurt? :shock::shock:

På ingen måte! 7x57R er jo kragepatron, og dermed i utgangspunktet betre eigna i brekkvåpen. Ytelsesmessig stille patronane ganske likt (med mindre du skal begynne på langhold, og det gjer du ikkje med ein kombi).

6,5x55 har litt meir utvalg i ferdigrulla ammo og ladekomponenter, og ammoen er litt billegare.

Det blir ein smaksak, rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går inn på norma sin balistiske kalkulator, og sammenligner 6,5'en fuggelammo mot 7 mm, vil du se at de er så og si identiske.

Forskjellen ligger i anslagsenergi til fordel for 7'eren.

 

Har 7x57r i drilling. Eneste som virkelig er forskjell, er kuleutvalget i helmantel til 6,5'eren. Der har du 150gr jaktmatch, 156gr selleri og 78gr sako som eneste utvalg. Siste er forøvrig vanskelig å fa presisjon med, grunnet kort anleggsflate og generelt for lett kule til det kombier vanlighvis er regulert for.

Og, ja. Du har jo selvfølgelig vår hjemmeproduserte kule fra tonheim og. Har ikke fått prøvd ut denne enda.

Noen med erfaring?

Kunne selv tenkt meg ei i 110-120gr, butt helmantel da....

Link to comment
Share on other sites

Du har jo og 6,5x57R da, og da har du 6,5 kule og kravepatron, men du må lade selv om du går for den.

Men synes det er så lite som skiller opp til 7x57R og fordelen med den er at det finnes plenti med ferdig ammo så ser ingen grunn for å ikke gå for 7x57R.

 

Fra venstre i bildet 7x57R, 6,5x57R og to stykk 5,6x52R

 

normal_002_Redusert%7E0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Holder ikke kravet til storvilt.(Men det gjør vel forsåvidt ikke 6,5-55 heller da..)

 

Holder ikkje 7x57R med fabrikklada ekspanderande (f.eks Oryx 156grs) storviltkravet???

 

Det var nytt, både for meg og for Norma...

 

http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?Kaliber=14&Lang=1&Kalibernamn=7x57R

 

2531 J på 100m med 10,1 g kule skulle vel holde greit!

 

Edit: 6,5x55 holder sjølvsagt også kravet:

http://www.norma.cc/sortimentjakt.asp?Kaliber=9&Lang=1&Kalibernamn=6,5x55

Link to comment
Share on other sites

Nå var det kombinasjonen 6,5 og krageversjon jeg kommenterte. Altså 6,5x57r.

 

Og hvis du leser diverse tester av Jørund Lien angående temaet 6,5x55, kombinert med vanlig lengde på løp, vil du få bekreftet min påstand.

 

Beklager ot til trådstarter. Skal ikke kommentere mere om dette temaet.

Link to comment
Share on other sites

Og hvis du leser diverse tester av Jørund Lien angående temaet 6,5x55, kombinert med vanlig lengde på løp, vil du få bekreftet min påstand.

 

Dette er det vel dei som kan betre enn meg, men trudde ikkje du trengte å vere fullstendig nutty professor bak ladepressa for å skremme ei 156grs kule opp i nok fart til å klare 2200 J på 100 m.

 

Men einig med nico, dette blir OT, vi kan la den ligge. (Men viss noken har data liggande på dette for Oryx 156grs, send meg gjerne ein PM :D )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Passer vel best å fortsette denne tråden her kontra starte en ny

Ok Overbevist om 7x57R kontra 6,5, kun et punkt som gjenstår.......

 

Aktuelt våpen blir en sabatti. Men.......hva om tilgjengelig fabrikkammo i 7mm ikke går bra i denne?

I 6,5 finnes tross alt et rikt utvalg. (Man bør alltids kunne finne noe presist)

Er foreløpoig ikke interessert (tid) i å lade selv, selv om dette nok kan bli aktuelt senere

 

Ha syntes/tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Om du køber i butik eller privat; test den med den ammu der er relevant. så ved du, hvordan den skyder.

 

Eller skulle det nok ikke være noget problem at få en til at lade 100 skud til dig af gangen, så har du jo til et stykke tid.

 

Lykke til

 

jes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...