Jump to content

Tunge kuler til 9mm?


Richard

Recommended Posts

Er det noen som har informasjon om hvor de selger 9mm kuler større enn 130 grs til en grei penge? Enten på nettet eller i Trondheimsområdet?

 

Mvh

Richard

 

Du kan jo titte på pistol ladning sidene.

Jeg personlig driver med testing av 147-153 støpte kuler.

Kan ikke teste disse på en fornuftig måte da det er - 15/20 grader på Østlandet.

Men mer info kommer til våren.

Link to comment
Share on other sites

Tunge kuler i 9mm er en utfordring, hvis man ikke mestrer trykkringmålinger bør man ha helt spesifikke ladedata. I min ville ungdom brukte jeg det jeg trodde var en trygg startladning for 147grs kule, problemet var bare at jeg brukte data for en TMJ med HP-kuler. Forskjellen i lengde var nok til å gi noen heftige overladninger. For 9mm er det en ting som gjelder over alt annet: Settdybde. Patronen er kort og volumet lite, så selv små forskjeller i kulelenge kan gi ekstreme utslag på trykket.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt forskjell på hva Landrø har i katlogen sin og hva de har i butikken...

 

Når det er sagt er jeg fornøyd med 147gr frontier kulene til praktisk og minor. generelt er mitt intrykk at tyngere kuler gir bedre presisjon i mine 9mm pistoler. Har som evert også ladd Berry's 158gr .38kuler i 9mm. Men da med mye målinger av trykkringer osv. Dette var i min gamle CZ75b som hadde rimelig romt løp, rundt .357 i henhold til måling.

Link to comment
Share on other sites

Tunge kuler i 9mm er en utfordring, hvis man ikke mestrer trykkringmålinger bør man ha helt spesifikke ladedata. I min ville ungdom brukte jeg det jeg trodde var en trygg startladning for 147grs kule, problemet var bare at jeg brukte data for en TMJ med HP-kuler. Forskjellen i lengde var nok til å gi noen heftige overladninger. For 9mm er det en ting som gjelder over alt annet: Settdybde. Patronen er kort og volumet lite, så selv små forskjeller i kulelenge kan gi ekstreme utslag på trykket.

 

og hylsevolum!!

 

Mål og vei hylsene hvis du skal gjøre noe så krampeaktig (og moro) som dette. Sortér hylser, bruk bare en type, med kjent volum, og jobb med den. Ingen ting må endres annet enn kruttmengde. Totallengde på patron må du på forhånd ha sjekket med aktuell kule. (sjekk at kule/hylse-kombinasjonen går i magasinet også før du begynner å fylle i krutt. Du må ha litt friflukt på kulene. Sjekk kulene i kammeret!) Bruk bare hylser du har skutt i eget våpen, slik at du kjenner trykkring (hylseutvidelse) på hylsene i ditt våpen.

 

Når dette er OK, kan du prøve deg fram og finne en krutt, kule, hylse, hette, patronlengde-kombinasjon som funker fint i den temperaturen du sjekker den i. HUSK AT KALDE PATRONER GIR LAVERE TRYKK ENN ROMTEMPERERTE. (Ja, jeg bor på østlandet, og vet at det kan være 15 blå ute hvis man er uheldig)

Link to comment
Share on other sites

Nei, så vidt jeg har forstått er 124 grs det tyngste! Hadde vært gøy å prøve for eks. 147 grs kule.

 

Etter å ha lest denne tråden lurer jeg på Richard:

Hva er det du skal bruke denne ammoen til ?

Hvorfor tror du tunge kuler er noe for deg ?

Er du ikke fornøyd med 115-125 grains kuler, hvorfor ?

Hva slags pistol har du og løpslengde ?

 

Har du ladet / testet noe av det svarene her har gitt deg svar på ?

Link to comment
Share on other sites

Hva er det du skal bruke denne ammoen til ?

Hvorfor tror du tunge kuler er noe for deg ?

Er du ikke fornøyd med 115-125 grains kuler, hvorfor ?

Hva slags pistol har du og løpslengde ?

 

Har du ladet / testet noe av det svarene her har gitt deg svar på ?

 

 

Det er mange som bruker 147gr med N320 i Praktisk da det gir mindre rekyl enn de vanlige 115/124 ladn.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at jeg har spurt om det samme i denne tråden,,, eller sett noen svar på det jeg lurer på...

Men om du føler jeg er for nærgående, så beklager jeg på det sterkeste :oops:

 

Jeg tester alt nitidig i jakten på det som er best for meg og mine venner, , ,

Ingen spørsmål,, ingen svar,,

 

Siden 9mm ammo alltid er på tilbud, må hjemmeladet ammo være markant bedre om jeg skal gidde å sitte å lade den.

Lader alikevell flere tuen i løpet av året.

 

Nå er det "lyddemper" ammo i alle variasjoner som er i skuddet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Neida, bare kom nære du :D Jeg skal svare mer spesifikt her:

 

 

Hva er det du skal bruke denne ammoen til: Praktisk skyting

Hvorfor tror du tunge kuler er noe for deg: Større kule, mindre krutt, mindre rekyl = Skyte raskere.

Er du ikke fornøyd med 115-125 grains kuler: Joda, men mistenker at tyngre kuler kan være ennå bedre til mitt bruk.

Hva slags pistol har du og løpslengde: Jeg har en CZ SP-01 Shadow med 120mm løpslengde.

 

Har du ladet / testet noe av det svarene her har gitt deg svar på: Nei, jeg har ikke gått til innkjøp av tunge kuler ennå, men tenker jeg skal prøve de 147 grs kulene som ble anbefalt lengere opp i tråden her.

Link to comment
Share on other sites

Etter at Fozzy357, hadde dette "på hjernen" for en stund siden, tok en kammerat av meg opp dette og testet de nevnte 147 grains kulene til XXL i Glock 34, til bruk i praktisk.

 

Testa en del frem og tilbake, men summa sumarum ble:

Wolf ammo, til vanlig trening og selvladet 125 RN Barry`s til konkuranser...

 

Håper jo at det kan funke bedre i CZ`n din, kan være det er bedre i en pistol som veier litt mere og er litt mere fremtung :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter at Fozzy357, hadde dette "på hjernen" for en stund siden, tok en kammerat av meg opp dette og testet de nevnte 147 grains kulene til XXL i Glock 34, til bruk i praktisk.

 

Har forsatt i høyeste grad dette på hjernen :mrgreen:

Kunne ikke vente til våren og dro på inne banen med mine støpte 147grains bevelbase (Lyman)

Ved krontroll veiing, viste vekta 150-152 grain. Hadde desverre ikke med cronograf.

Presisjon var upåklaglig med 3,8 N340 med COL på 29.4mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører med 3,7 grs N340 på 124 grs kuler pr. idag og holder ca 130 i faktor.

 

du har ikke forvekslet 320 og 340?? eller mener du 4,7grs men skriver 3,7grs?

 

3,7 grs 340 er en VEEELDIG slapp ladning i 9x19!

 

da jeg ladet 9x19 med 320(fysjom) lå jeg på 4,1grs/124grs kule/ 130+ i faktor.

 

vil tro at 3,7grs n-340 under 124 grs kule ikke holder faktor?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Du hadde ikke hatt mulighet til å bla opp en ok ladning når du får husken tilbake? :)

 

Mener og huske jeg bruker 3,8gr 340 til 147gr frontier kulene, dette til min Tangfolio med 5" løp, skyter helt greie samlinger med den, og den holder ca 130 i faktor, har ikke alle test dataene i hodet, mener totallengde på patronen var 28,6mm

Link to comment
Share on other sites

Testa flere varianter av 143grain kobber belagt med N-340, 3.7 grain.

Våpenet er en Pardini GT-9 6 tommer poly løp.

 

COL 28,40 presisjon ca.200mm på 25 meter, med anlegg.

COL 28,00 presisjon ca. 120mm.

COL 27,60 presisjon ca. 60mm.

Jeg blir nesten gal av dette med friflukt, med litt luft før rillene virker tydeligvis.

 

Nå gjenstår det å trykke min 152 grain Lyman Bevelbase søpte kule så langt ned....

Det var hyggelig å bli kjent med dere.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Heisann

 

Fikk tak i en pose med en litt morsom kule av en jeg kjenner.

Er 100stk av Winchester 9mm 147gr STHP(Silver Tip Hollow Point), .355, WB9ST147

 

Ladet en god del 9mm før, men da kun med 115gr og 124gr, så har lite erfaring med tyngre kuler.

 

Noen som har tips til en god lading til disse kulene?

 

Har for det meste Winchester og Federal hylser, N340 krutt og Federal primers

 

Setter pris på svar og eventuelle erfaringer med disse kulene.

Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Fikk tak i en pose med en litt morsom kule av en jeg kjenner.

Er 100stk av Winchester 9mm 147gr STHP(Silver Tip Hollow Point), .355, WB9ST147

 

Ladet en god del 9mm før, men da kun med 115gr og 124gr, så har lite erfaring med tyngre kuler.

 

Noen som har tips til en god lading til disse kulene?

 

Har for det meste Winchester og Federal hylser, N340 krutt og Federal primers

 

Setter pris på svar og eventuelle erfaringer med disse kulene.

 

Har nok ingen erfaring med akkurat de kulene. Men hvis du ser på mine ladninger, så har du et rimlig utgangs punkt.

Bare husk på sette dybden!

Med så tunge kuler må du være ytterst forsiktig med COL!

 

Lykke til, og fortell oss åssen det gikk!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har forsket litt på tunge kuler til min Shadow. Hovedsakelig med 320 krutt.

Nå trives jeg godt uten tanken på at ammoen min ikke holder mål i praktisk, så jeg liker å ligge litt høyere enn strengt tatt nødvendig.

Jeg putter 3,2 grain med 320 bak mine frontier 147 gr kuler, som settes på 29,4 mm og det gir en faktor på ca 130-135. Regner med kulevekt på 145 siden den varierer litt på Frontier kulene.

Nå er ikke det mye lavere enn det fabrikkammo ligger på, men rekylen fra et raskt krutt kombinert med ei tung kule gir en veldig kontrollerbar og behagelig rekyl.

Pressisjonen er helt grei til praktisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Har skutt noen tusen 124gr frontier CN med 4,8 gr 340 og 27,4 COL med grei pressisjon, tenkte å prøve tyngre kuler i CZ'n. 3,8 gr 340 til Frontier 158gr i col 27,2 er for mye krutt. GFL hylsa måtte ut med tang fra CZ'n. 3,8 gr var lapuas laveste med 340, men med COL 29...

Jeg prøvde først med 3,6gr. Rekylen ble annerledes i forhold til 124gr kula, men pressisjonen ble dårligere, så jeg gikk opp 0,2grains...

Noen som har testet denne comboen før? Tenker 3,3gr blir bra??

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk et parti med 154 grains Geco FMJ-flat nose kuler fra Ruag og SKAL teste dem ut, har altså ikke gjort det enda.

Fant ingen ladedata noe sted, så jeg sendte en mail til Ruag og spurte.

 

Ruag svarte at 3,5 - 3,8 grains N330 og COL på 29.0 mm er passende for disse kulene.

For N340: 3,8 - 4,0 grains, samme COL.

 

Dette var med Geco hylser og RWS 4031 tennhetter.

 

Kommer tilbake med mer info når jeg får testladet dem....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hallo, lader 357 124 grs Magma bly fra vår kjære Clarry med COL 28,8 i Shadow 9 x 19 med 3.8 grs 320. Kulene Tumblr og legger bredsiden til. Har jeg for kort settedybde med for lite trykk eller sitter kanskje kulen skjevt, Kamrer uten problem.

Noen med erfaring?

Tenker teste 115 grs og 147 grs kule fra Svelgen, noen erfaringer?

Edited by Glock1911
Link to comment
Share on other sites

Clarry (RIP) laget kuler med svært har legering. Glock har polygonriflede løp som foretrekker mantel/belgate kuler.  Du kan evt prøve med hardere ladning. (men det er ca 1000 år og 30 kg siden jeg ladet 9mm med bly) Jeg har ikke rukket å prøve svelgen kuler enda... men så langt har jeg svært positivt intrykk av den kuleprodusenten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 14.2.2009 den 0.15, blackops92 skrev:

Hadde vel heller ville gått for en .355 kule ja. Som Evert sier, så kan man få trykk med litt større diameter

Tror heller evert tenker på tyngde på kula enn diameter selv om begge har betydning, men 158gr kule er TUNGT i 9m.

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, OlavM skrev:

Tror heller evert tenker på tyngde på kula enn diameter selv om begge har betydning, men 158gr kule er TUNGT i 9m.

 

Begge deler har betydning, selv om diameter ofte ikke har så mye å si.  Men med 158grs kule har man gitt fra seg mange sikkerhetsmarginer, den spiser mye av et allerede bekljedent hylsevolum, og har lang bæreflate. Innbiller meg at diameter da har mer å si enn med "vanlige" kulevekter, det er antagelig lettere å skvise ned en kort kule enn en lang kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...