Jump to content

Ei kule til all jakt med 6,5x55


Daywalker

Recommended Posts

Har et 6,5 løp til blaseren som jeg skal jakte alt i fra bever til rein med og tenkte i den forbindelse å bruke ei kule til alt.

Har tenkt litt på 130gr AccuBond,men den er vel akkurat litt for lett til å klare kravet til storvilt?

Så om noen har erfaringer / forslag å komme med er jeg takknemlig for det...

Link to comment
Share on other sites

Min lille erfaring med kule i 6,5x55 er 2 rådyr og 2 sel med Oryx. Dette har gitt gode resultater på alle 4.

 

Slaktet på rådyret så ok ut. Bogtreff på begge to. Klart det var noe og skjære bort der.......effekten i dyret veier godt opp for det jeg må fjerne fra bogen.

På sel er det jo noen annet, der er det hodeskudd.....og da blir det jo mørkt. Treffpunkt er nok mer viktig her....dvs presisjon.

 

Jeg skal prøve ut 85grs Varminter på bever iår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt samme grubleriene, og har i år byttet fra 140 gr swift til 140 gr Woodleigh. Grunnen til at jeg dumpet swiften var prisen, samt lang fluktstrekning på rådyrene. Woodleigen er meget presis, fine slakt og billig. Fikk dog ikke prøvd den på elg i år, men det skal vel gå greit. De fikk da drept elgene før lodda kuler var påtenkt også...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker accubond, men jeg skyter ikke større dyr enn rådyr med mitt 6.5x55 løp. Den er for lett til storviltkravet. Remington CLU er en god og billig kule, og ok BC. Ville ike nølt med woodleigh heller. Jeg synes A-frame blir litt hard til rådyra, da burde du ned på 120 grains kule (mer fart/nok splætt) synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har vært der med forskjellig typer kuler til div vilt i div kaliber.

Så for å prøve å finne litt ro i kroppen og sjela prøver jeg å gå for ei til alt.

Foreløpig ser det nok ut til at jeg lander på Oryx med en standar nosler på en god andreplass.

Så inntil videre. Takk for hjelpa og god helg...

Link to comment
Share on other sites

På bakgrunn av nærmare 30 hjort felt med Hornady Interlock 140grs vil eg anbefale denne. Som oftast god presisjon og held bra saman om ein ikkje treff for grove bein, men ikkje mitt førstevalg til elg. Om ikkje kravet om om minimum 140grs kule hadde vore ville eg sagt 130 grs Accubond, ei kule med fantastisk presisjonspotensiale i dei våpen eg har testa i og ein pris som gjer at den kan brukast til alt.

Link to comment
Share on other sites

Det som eg har gjort er att eg har brukt NP 140 grain til allt eg har jakta på med 6,5 dette er rev til Rein.

Større vilt ville eg brukt Swift til.

Men trur NP har en litt mere knall effekt med litt mere søl.

Med litt lading og prøving så får du desse til å gå likt.

NB Kan ikke bruke samme ladning.

Eller dvs Max på Swift kan brukes til max på NP men ikkje omvendt.

MRP-2 er stikkordet her.

Eg har lada opp endel jakt ammo til en kompis.

Han bruker Swift og Mega.

Eg har fått desse til å gå ganske likt ut til 200m +- 5 cm

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Eg har kjøpt og prøvd litt av kvart av kuler samt litt forskjellige gevær dei siste 11-12 åra. Eg har komme fram til at « less is more» Eg har ei rifla i 6,5x55. Er på veg til 2 kuler til alt. 100 gr sierra varminter til det eg ikkje skal eta samt trening.

Ladar denne med 43 grain Vv 150.

Satsar på og finna ei ladning med Sierra gameking til det eg skal eta. Eg bestillte 100 kuler hos Brownells no i veka sidan eg allerede har denne kula. Eg har og mrp krutt som eg ladar denne med.

Einaste eg muligens kjøpar utanom er 100 grains rekruttkuler gjennom skyttarlag, er noko billegare enn sierra varminter kuler.

 

Alt det andre eg har, diesett til .223 ein del opna og halvfulle kuler til dette kaliberet samt sikkert 5 eller 6 forskjellige .264 kuletyper kjem eg til og selgja.

No har eg bestemt meg.

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...