Jump to content

Ufine ting på våpen


VestlandsJeger

Recommended Posts

selv om sikkert flere syns det er stygt, så må jeg si at LITT gravyr på børsene kan være fint.

 

noen av disse våpnene som avbildet kunne se LITT ut som jubeleums modeller.

 

en slik ble faren min tilbudt engang i orginaleske som vederlag fra en gammel mann,men mannen døde før faren min hadde rukket å snakke med politiet. denne lekre jubeleumsmodellen med gullgravyr fikk vi aldri. ikke vet hva som hendte med den heller. det var synd,for den var lekker. sikkert mange samlere som gjerne ville slått klørne sine i den.

 

Walther.jpg

 

high_grade.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja, hvor skal vi begynne.. Prøver på en rangering:

 

1. "Fin", rådyr o/u hagle med engelsk skjefte og enkelavtrekker (At en produsent som FN Browning kunne finne på noe sånt..)

2. Kikkertsikte på dobbeltløpet storviltrifle av klassisk type i .470-klassen (..og dess større objektiv desto verre)

3. Relieffgravyre (hjelper ikke om den er håndgjort), krokete riflestokker med overdrevne krumme pistolgrep, skjellmønster og treskjæringskruseduller (fra Østerrike, Bayern m.fl. på kontinentet...)

4. Alt som minner om "tactical" - i skauen (kan gå an på et militært skytefelt..)

5. Lyddemper og tofot - fytterakkern..!

6. Plast, kompositt - Nei, det SKAL være stål og treverk!

7. Kikkertsikter med stooore tuter - Ødelegger proporsjonene på et fint våpen. Hva er vitsen?? 5 min. lenger skytelys? Meningsløst etter min oppfatning.

 

..men av en eller annen grunn syns jeg at et velbevart, originalt eksemplar av M98 mauserkarabin er et flott våpen - om ikke akkurat på elgposten..

Link to comment
Share on other sites

Hei Niak - Jo, det skulle vel bare mangle om jeg ikke fikk motbør fra noen på pkt. 1.

Må innrømme at jeg er litt fan av hagler fra FN Browning. Kjøpte i sin tid en til junior i konfirmasjonsgave, men den hadde pistolgrep..! Og mekanikk, utførelse, avtrekk, balanse - Helt i toppklasse.

Det er to grunner til min store misnøye: Først - Rett/engelsk skjefte, i motsetning til pistolgrep, har én eneste praktisk hensikt: Rask og fri forflytning av håndgrepet rundt kolbehalsen fra 1. til 2. avtrekker. Fordelen er størst ved raske, høye motskudd/doubleer (les fasaner eller grouse ved drivjakt). Derfor - totalt meningsløst og misforstått på ei hagle med enkel avtrekker. Jeg mener også at med enkel avtrekker har en best kontroll over avtrekket med et pistolgrep. For meg virker dette som kunnskapsløshet - uforståelig fra en tradisjonsrik produsent som FN Browning.

For det andre så synes jeg rett engelsk skjefting på ei o/u-hagle er skjemmende, direkte stilbrudd - for meg såpass grovt at jeg syns formen er stygg. Men, dette er altså bare min personlige mening.

Når alt dette er sagt: Jeg vet ikke om noe finere, eller vakrere skytevåpen enn ei klassisk engelsk sideligger-hagle med rett skjefte og to avtrekkere - og gjerne sidelåser... (Det er også min personlige mening)

Link to comment
Share on other sites

Det verste jeg vet er:

1. Våpen med stort kaliber (6,5x55 holder til det meste)

2. Rekyldemper.

3. synt-stokker ala mcmillan.

4. Tunge våpen.

5. store kikkerter med objektiv større enn 55mm.

 

Merkelig når man leser denne tråden, at det nesten er ingen på kammeret som har noe sånt: http://www.hollandandholland.com/

 

Nei klart ikke, vi liker ikke gravyre heller :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det verste jeg vet er:

1. Våpen med stort kaliber (6,5x55 holder til det meste)

2. Rekyldemper.

3. synt-stokker ala mcmillan.

4. Tunge våpen.

5. store kikkerter med objektiv større enn 55mm.

 

Merkelig når man leser denne tråden, at det nesten er ingen på kammeret som har noe sånt: http://www.hollandandholland.com/

 

Nei klart ikke, vi liker ikke gravyre heller :wink:

:shock: Jeg kan overta "langbuen" din, for en rimelig penge, slik at du slipper å sitte og iritere deg over den. Gjør det kun ut av mitt hjertes godhet altså 8)

Link to comment
Share on other sites

Back to topic: Hva er egentlig trådstarters spørsmål? Hva som generelt er stygt, eller hva som ikke hører hjemme på et gitt våpen? I mine øyne er det det siste. Dermed:

 

:arrow: Pen børse i svart stål med valnøttstokk, utstyrt med jaktkikkertsikte, rødpunkt, jaktdiopter el.l.: Vakkert, men ikke veldig vedlikeholdsvennlig, "i henhold til standard". Godkjent.

:arrow: Plastikkbørse med tofot, demper, Picatinny og alt som dertil hører av stæsj: Stygt, gjerne blodharry, men ekstremt vedlikeholdsvennlig og "i henhold til standard". Godkjent under tvil.

:arrow: Pen børse i svart stål med valnøttstokk, utstyrt med minst en av følgende: Tofot, Picatinny, diger siktekikkert med utvendige tårn, annet taktisk "stæsj": Stilbrudd. Fysj!

:arrow: Nett sideliggerhagle eller -rifle med pen valnøttstokk, utstyrt med minst en av følgende: Rødpunkt, pistolgrepkolbe, single trigger, "taktisk" kikkertsikte eller liknande: Alvorlig stilbrudd. Gå og skamme seg. Pisk på pung med piggtråd.

Link to comment
Share on other sites

Back to topic: Hva er egentlig trådstarters spørsmål? Hva som generelt er stygt, eller hva som ikke hører hjemme på et gitt våpen?

 

Først og fremst det siste der ja, Sako. Ting som absolutt ikkje passer sammen i heile tatt! skikkeleg grusomme kombinasjoner i klasse med ketsjup på vafla og jordbærsylte på grillpølsa.

 

:arrow: Eg nevnte i første innlegg utskiftbare chokar, og/eller easy-hit på sideligger. Forfredelig malplassert! Singeltrigger og for den del...

 

Andre, relativt teoretiske eksempel:

:arrow: Klassisk, pen og dyr dobbeltrifle med fancy holosight (eller ka dei no heite alle dei bittesmå rødpunkta) eller endå verre lasersikte. :shock:

:arrow: Taktisk rigg/langholdsrigg med heftig gravyre...

:arrow: Blaser R93 superduperlux toppa med Madeinchina 4x32 i billegaste alumontasjen.

:arrow: Winchester 1894 eller liknande med tofot, dempar og stjernekikkert.

Link to comment
Share on other sites

Ting som jeg synes er ufine på våpen er.bayersk svineryggskjefte,helstokk,plast,justerbar kinnstøtte(jaktrifle),kjempestor hevarmskule.remfeste på løp,lyddemper,bakelitt kolbekappe,tofot på vanlig jaktrifle. :( Men det peneste er svart polert stål,Ikke gravyre,Monte carlo eller rett stokk i valnøtt helst grad 5 og oppover,spadehevarm,fasettslipt sluttstykke,eav montasje og en zeiss selvføgelig. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Haha, nesten samtlige nevner jo formelen for å få en råtøff rifle :P

 

"Ufine ting" å ha på et våpen er ting man ikke vil ha skrapemerker i! Gravert metall og super flott treverk

Og våpen farga i signalfarger :evil: (rosa er godtatt)

 

Smaken er som baken..

Link to comment
Share on other sites

Palinder skrev:

I tillegg har jeg bygget under den litt slik at kolben har nøyaktig riktig høyde og kinnet ligger fjellstøtt på den med øyet rett på siktet. Billigere kolbeforhøyer får du neppe. Funker like bra som noen annen versjon.

 

Svært enig :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er egentlig veldig enig med Aircooled. Jeg bryr meg mindre om hvordan folk vil ha bilene, båtene og for den slags skyld børsene sine. Sålenge de ikke prakker dem på andre.

 

Men må jeg sette fingeren på noe jeg aldri kunne tenkt meg SELV måtte det vært det mest radikale, som å sette laserdot og frontgrep på en Holland&Holland

 

EDIT: Ligger ikke denne tråden veldig i grenseland til "3 jaktvåpen jeg IKKE vil ha"?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Her er ein øvelse mange kan prøve:

 

1. Ta fram ei tilfeldig valgt børse fra skapet ditt (samme kva, i dei aller fleste tilfelle).

2. Still deg framfor spegelen i gangen

3. Konsentrer deg, som om du er på hogget i skogen.

4. Kast opp børsa med begge auge igjen.

5. Opne augene

 

... og der ser du kva som er det styggaste på børsa di... 8)

Link to comment
Share on other sites

Off tåpikk: Plast kan være pent om det er gjennomført, men som regel er det ikke det :D

On topic: Noe av det verste jeg ser er våpen med såkalt rustfritt løp, og kikkertsikte i samme "rustfrie utførelsen" . ...grøss :mrgreen:

 

Det verste jeg har sett var en lekker Merkel-drilling som var påtvunget og overfalt av en Chinacrap 3-9x40 i blank utførelse..

Link to comment
Share on other sites

Må si meg stort sett enig med hjortefot hva "rustfri" kikkert angår.. spesielt sølvlakkerte i en farge alà det man finner på 90 tallets radio/CD spillere til 499,-.

 

Men Leupold's "gun metal grey" synes jeg faktisk er pent, slik som på rifla under.

07082008097.jpg

(tofoten er kun for å sette den opp for bilde.. får unnskylde meg med det i allefall;)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor sier alle at singelavtrekker er så forferdelig??? Det er jo blodig upraktisk med 2 avtrekkere når man bare trenger 1!!

Og plast kan da for faen være greit det vel, det er ikke alltid at "elgpostbørsa" er det beste alternativet!

 

MEN, det er heller INGENTING galt med valnøtt i grad 5 eller høyere :mrgreen:

 

Og forresten, som nevnt tidligere her; HELSTOKK er verdens styggeste måte å lage en rifle på, det er nå min mening! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Må bare si det att jeg satte ikke lydemper på ene rifla mi fordi jeg skulle fiffe opp a, så det sku bli en fryd for øyet.

 

Helt og holdent for og skåne den dyrebare hørselen som jeg ble utstyrt med for noen år tilbake... Ikke pga noen annen grunn enn det... :wink:

 

Ved noen tilfeller ute i skog og mark er det behagelig og ikke ha klokkene på huet. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor sier alle at singelavtrekker er så forferdelig??? Det er jo blodig upraktisk med 2 avtrekkere når man bare trenger 1!! :wink:

fordi at det er lettere å flytte fingeren 2cm bak enn å plundre med løpsvelger.

 

Tja, jeg ser forsjåvidt poenget ditt, men er ikke helt enig (sjokk :roll: )

Jeg har en sideligger med 2 avtrekkere, og jeg er gjennomgående tregere med 2. skuddet enn jeg er med Berettaen min med enkel. Løpsvelgeren er etter min mening utrolig lett å bruke. Bare å dytte fingern litt skrått opp til høyre når man tar av sikringa for å bytte løp. Dette er med beretta sitt system, og sikkert de fleste andre liknende.

Også er det så ubehagelig med den første avtrekkeren laangt framme.

Link to comment
Share on other sites

Våpen som ikke er gjennomført synes jeg er triste greier...

 

Morgan Kane: Du husker vel at MK fikk seg en 1873 peacemaker med hvitt perlemor eller elfenbensskjefte? Jeg synes faktisk det er stilig på et blånert våpen jeg, på rustfritt blir det bare teit...

 

Ellers er jeg veldig allergisk mot tråd, tape , ståltråd og ellers alle fort-gjort-løsninger.... Grøss og gru.. :(

 

En annen ting er plast og dyr valnøtt sammen, det blir så innmari hakk i plata.... :roll:

 

Greit med plast på meccanovåpen, men holde det unna skikkelig håndtverksvåpen! 8)

Link to comment
Share on other sites

Må sei at klassiske våpen, gjennomført med fint treverkt og alt som høyrer sammen, kombinert med diverse overseriøse siktemiddel ( store kikkertsikter, hollowsight, rødpunkt, osv...) og i tillegg er montert lyddemper på, er rett å slett stygt..

Strengt tatt ville eg gjerne hatt ei rifle med opne sikter, men eg har skutt med kikkertsikte siden det første luftgeværet i 10 års alderen, så eg har rett å slett blitt bortskjemt med dei...

F.eks Hyperlink sine rifler, det er rett å slett so vakkert at eg får gåsehud... :!:

 

Når det er sagt så kjem eg til å lage meg eit prosjekt med ein Mauser, der eg har lyst å ha litt klassiske linjer, og eg kjem til å montere demper på den. Det ser absolutt feil ut for meg, men med fordelene med ein demper, allerede skadd hørsel, så kjem eg aldri til å ha eit jaktvåpen uten demper, sånn blir det berre. Det får heller sjå dumt ut, eg har lyst å ha høyrselen litt lenger framover, men fint blir det i grunn aldri... :roll:

Link to comment
Share on other sites

JAAAA :lol:

Skjønner ikke hvorfor de på død og liv må lage seg verdens desidert styggeste klær og se ut som en gjeng tullinger når de skyter, og de capsene deres da :mrgreen:

Eg veit ikkje kvifor andre gjer det, men personleg brukar eg dei klea eine og aleine for å irritere andre.

 

Til topic: Vertikalgrep. Sikkert praktisk, men det er ikkje pent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...