Jump to content

Spørsmål om lading av .410


Ptarmigan

Recommended Posts

Hei

Er det noen der ute som har erfaring med lading av .410?

Hva er det minste man kan klare seg med av utstyr? Tid spiller ingen rolle.

Vurderer å kjøpe en børse til trostejakt.Finnes det evt. billig leirdueammo i dette kaliber?

Noen i Norge som fører dette?

Ser Midway har messinghylser beregnet til svartkrutt.Kan disse brukes?

Kan man lovlig bestille blyhagl fra fx.Midway?(Snakker ikke om bruken)

Har ingen ladeerfaring, men ser for meg messinghylse med pistolprimer,

røyksvakt krutt,wad,hagl,pappskilling og tilslutt en dash baderomssilikon.

Alternativt vanlige hylser, med rullekrymp på hånddrill, men ser ikke slike hylser til salgs.

Messinghylser må vel kunne gjenbrukes i årevis, eller mister de "fasongen"??

Mvh

R

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tenkt å prøve lading av .410 (etterhvert, når ØKH ikke har så mange prosjekter på lista).

 

Men, jeg har nå fått handlet inn 9,3x74R-hylser og skyteformet disse til 3-toms .410 hylser.

Det skal visstnok gå an å bruke .444-hylser også men disse blir jo noe kortere.

 

Lykke til, - ser frem til å følge tråden videre.

Link to comment
Share on other sites

Takk Rakkelhanen.Her glipper det litt for meg rent teknisk,men jeg skjønner det er flere

muligheter.

Takk også Chiefen for PM.

Må man ha ladepresse.??

Husker gamlegutta hadde ladeutstyr til Remingtonen i cal 24(tror jeg)

En kompis har noe av det ennå.Kan ikke huske å ha sett noen presse.

Tennhetta kan vel presses ut med en dor. men hvordan få inn den nye?

Ellers befinner jeg meg i egyptisk mørke hva kruttyper osv. angår.

Skal lese sticky om haglladning en gang til og håpe det demrer.

Noen som har skutt noe videre med .410?

Mulig tråden er i feil underforum, men jeg er ny her og spørsmålene er litt blandet så

det får våge seg.

Mvh

R

Link to comment
Share on other sites

Skal du lade haglepatroner uten ladeutstyr så er det en sikker og enkel vei å gå, og det er IKKE å fylle patronene med røyksvakt krutt!!!

Med mindre du ønsker å sikre deg plass i harperekka oppe i det blå, eventuellt jobb nede på fyrdørken... :twisted:

 

Du får heller tenke litt nostalgisk, kjøp gjerne de messinghylsene son ble nevnt her, kjøp svartkrutt eller helst svartkrutterstatning (f.eks. Pyrodex) og løse haggel i den størrelsen du trenger.

Ja nettopp, da kan du lade svartkruttpatroner.

Enkelt og sikkert, litt grisete, men veeeeldig sjarmerende! :D

 

Så begynner du med å veie opp den ladningen med haggel som du hadde tenkt å bruke, vel og merke i blyhaggel, og fyller dette i en litt stor tomhylse.

Deretter sager du av tomhylsa så den flukter med haggelmengden inni, nå har du laget et kombinert haggel/kruttmål.

Så tar du den haggeltypen du planlegger å bruke, veier opp den mengden du skal ha og sammenligner med haggel/kruttmålet du nettopp laget, hvis dette ikke stemmer sånn nogelunde er du nødt til å lage et eget haggelmål til dine "miljøvennlige" haggel.

 

Forklaringen på dette er at man til svartkruttpatroner for hagle har brukt likt volum med blyhaggel og svartkrutt, en enkel tommelfingerregel. :wink:

 

Så begynner morroa, hvis det ikke sitter tennhette i hylsene slipper du å fjerne disse.

Husk at mange messinghylser til hagle bruker Berdan-hetter, skal du ha ut disse på steinaldermåten uten å kjøpe eget utstyr til det bruket så er det enkleste å bruke en syl som du setter litt skrått i merket etter tennstiften, banker gjennom og vipper opp.

Vips så kommer den gjenstridige Berdan-saken ut.

 

Da er det bare å legge en ny tennhette på en passe tykk stålplate, sett hylsen over, tre en passende bolt eller dor ned i hylsen og kakk litt med en hammer.

Etter den prosessen skal tennhetten sitte på plass.

 

Så tager man kruttet fatt....fyll det kombinerte krutt/haggelmålet med krutt, stryk av og hell det oppi hylsen, legg oppi en passende mellomladning, her har det vært brukt alt mulig rart fra vokset kork, utstansede porøsplater av den typen man isolerer vegger med, eller rett og slett stry av rørleggertypen....utrolig hva folk har brukt og fått til å smelle. :shock:

 

Med en passende mellomladning på plass kan du ta det andre haggelmålet, fyll opp med haggel, stryk av og hell det oppi hylsen, oppå dette legger du så en dekkskilling som du kan stanse ut av papp, gamle melkekartonger eller lignende.

For at alt dette skal holde seg på plass bør du forsegle patronen med syltevoks eller lignende.

Jada, jeg har sett folk som har brukt både tjære, våtromssilikon og lim til dette, er vel bare fantasien som setter begrensninger der...

 

Skal vi se, om vi nå har gått gjennom alle punktene uten problemer så skal du altså sitte igjen med din første egenhendig ladde svartkruttpatron i .410! :D

 

Med tanke på røyken og derpå følgende dårlig sikt er det kanskje en fordel å jakte en dag det blåser litt, da har men best sjanse for å se fuglen etter smellen. :lol:

 

Hmm, kanskje på plass med en liiiiten disclaimer her da.

Man skal ikke ukritisk benytte seg av ladedata man finner på nettet, særlig ikke når personen som skriver allerede har klart å sprenge av seg en finger...

Men det hadde altå ingenting med svartkruttpatroner til hagle å gjøre. :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, nå spesifiserte jo Ptarmigan at han ville ha en løsning uten altfor mye utstyr, så da skisserte jeg den billigste og enkleste løsningen for ham. :)

 

Et par tomhylser, en baufil til å kutte av hylsene, en fil for å runde av kantene med om man vil, en hammer, en dor eller bolt, en syl, en saks til å klippe dekkskilling med om han ikke vil anskaffe seg en hullpipe på Biltema for å gjøre den jobben, samt en passende stålbit å ha som underlag når han skal banke inn nye tennhetter...

 

Altså, selve "ladeutstyret" er da:

 

1. tomhylse til krutt/haggelmål.

2. en hammer.

3. en dor/bolt

4. en syl (jeg brukte lenge en brukket dartpil)

5. en liten stålplate

6. tid, og det hadde han visst nok av, så...

 

Stort enklere kan det ikke bli. :P

Link to comment
Share on other sites

Som en liten kommentar til "steinaldermetoden" jeg skisserte her tidligere.

 

Hvis man har en gammel innretning for å "sveive" til rullekrymp på skillingsbrettede papphylser så kan man faktisk bruke "steinaldermetoden" på dem også, i enkelte tilfeller har jeg til og med prestert å få en funksjonell stjernebrett med den og.

 

Hva angår messinghylsene så var det aldri meningen at man skulle presse dem, var de skutt i ditt kammer/våpen så var de som regel godt innenfor marginene til å passe i dette våpenet resten av din levetid.

De færreste hadde utstyr til å presse/forme messinghylsene sine, kanskje er det nettopp derfor man fortsatt finner så mange av dem i brukbar stand 70-100 år etter at de først kom fra fabrikken..

Link to comment
Share on other sites

@ Sammleren.

 

Det er mulig å bytte kaliber på flere av pressene til Mec.

Problemet er at det koster en god del for nytt "diesett", det tar også en del tid å skifte over.

 

Hvis jeg husker riktig tror jeg du finner prisene hos Midway på dier osv.......

 

Mange kjøper ei presse til hvert kaliber de skyter, f.eks en Mec 600 Jr.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Kjell Olav her. Kjøp 1 Mec 600 i hvert kaliber. Det går ann og kjøpe ombyggingsett, men når en først har fått stilt inn pressa bra er det veldig greit å bare ha den sånn. Det var rådet jeg fikk på div amerikanske nettsider, og det fulgte jeg så jeg har ei i kal 16 og ei i 12.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er vel på en måte enklere med svartkrutt, da ladeformelen er at du skal ha likt VOLUM med krutt og hagl (bly). Hylser får du fra Midway. Mer om lading med svartkrutt generellt finner du ved å søke.

 

Men, det du får er en "dårlig" patron (Ikke det at .410 er så bra i utgangspunktet) som kun kan/ bør brukes til hyggeskyting. Vil heller foreslå Eley Fourlong Bismuth som selges av de fleste større våpenbutikker.

 

Du kan så klart bruke de i moderne våpen, men du må pusse umiddelbart etter skyting med svartkrutt, uansett alder på våpen.

 

14

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tar denne frem i lyset igjen.

Har kjøpt ei hagle i dette kaliberet.

Er jo ikke akkurat utvalg i disse patronene til en fornuftig pris.

Har funnet ladedata og endel beskrivelser for å lade messinghylser.

Men jeg kan tenke meg å benytte plasthylser til dette.

Det eneste jeg sliter med er å få tak i hylsene.

Hetter, wads, krutt og hagl er ikke noe problem. Men for meg har det ikke vært mulig å få tak i plasthylser av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...
  • 2 months later...

Har fjernet potensielt farlige ladedata fra Innlegget. Eksperimentering med hagleladning er farlig om man ikke har utstyr til trykkmåling og erfaring med å bruke dette.

Moderator Kjell Olav

Morsom og potent liten patron denne, men jeg synes svartkrutt er for spesielle våpen og anledninger, for det er noe griseri selv om man kan pusse/vaske etterpå.

 

Trykket er såpass lavt at plastpatroner vil kunne lades mange ganger. Messingpatroner som noen omtaler i en eller annen form, skulle holde enda lenger. Kalibrering skulle ikke være nødvendig ,men det finnes løsninger der også

Link to comment
Share on other sites

Det der skal du være VELDIG FORSIKTIG med :!::!::!:

 

Med mindre du satser på de evige jaktmarker.

Trykktegn på haglepatroner merker man sjelden før hele stasen revner og sprer gloheite metalldeler rundt omkring, det er også grunnen til at man anbefaler folk til å holde seg til 1 kruttladning tilpasset 1 hylse og 1 mellomladning, alt etter fabrikantens spesifikasjoner.

Med tanke på at .410 attpåtil har litt høyrer arbeidstrykk enn de fleste andre haglepatroner kan oppskriften som er nevnt her like gjerne medføre at man har produsert en liten, men potent rørbombe.

Link to comment
Share on other sites

Lading av haglepatroner med ukjente komponenter og uten noen oppskrift er sjansespill med helsen som innsats!

Her snakkes det om å lade ukjente hylser uten kjent forladning, og man er ikke engang sikker på hvilket krutt man skal bruke... :shock:

 

Det var en grunn til at jeg ikke oppga annet enn ladning for svartkrutt og svartkrutterstatning i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Strider faktisk mot kjørereglene til hagleladekammeret og.. Tenker da på posten som handler om å prøve seg fram...

 

Sakset fra kjørregler

Forumet skal være en kilde til god og trygg informasjon, til glede for alle deltakere.

 

Vi skal ha fokus på sikkerhet først og sist. Det skal alltid oppgis kilde for ladedata! Det skal kun legges ut trykkskutte data fra publiserte ladetabeller. Evt. ”egne” ladninger skal aldri oppgis. Grunnen til dette er at haglepatroner ikke oppviser trykktegn som kan tolkes av hjemmeladeren.

 

Husk at ladedata består av nøyaktig angivelse av hver enkelt komponent, dvs.

 

- hylsefabrikat

 

- tennhettefabrikat og -type

 

- forladningfabrikat og -type forladning

Link to comment
Share on other sites

Tråden er ryddet for potensielt farlige ladedata.

Oppgi kun publiserte data fra kruttprodusentene eller trykktestede ladninger fra sikre kilder. Dette er spesielt viktig ved lading av haglepatroner da disse hylsene ikke gir samme indikasjoner på høyt trykk slik rifle/pistolpatroner gjør.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter etterlyste opplysninger om .410 våpen samt lading. Og da må røksvake ladninger være med som på alle moderne våpen. At en med sine innlegg ivrer for svartkrutt endrer da ikke på dette. Svartkrutt er for eldre våpen med max tillatt trykk opptil 650 atm. Røksvake trykk fra ca 800 atm og opptil noe over 1000 atm ,men hagler er nå likevel lavttrykksvåpen med de forbrenningshastigheter på krutt som passer til dette

Jeg har således ikke kommet med noen ladedata , kun hvilke typer krutt som brukes i hagler og hvilke ytelser man skal være fornøyd med.

 

Jeg merker meg at enkelte innlegg i denne tråden er svært bråkjekke med ord og uttrykk som etter min mening fordummer debatten .Røksvakt krutt er for alle typer moderne våpen, men føler man seg ikke kompetent til å lade så skal man ikke gjøre det.

Å anbefale en nybegynner med svartkrutt med oppgitte mål derimot ,er det som etter min mening gir mest risiko når vi vet om hvor følsomt dette stoffet er At svartkrutt har forskjellige brennhastigheter og hvilke utfordringer det er å lagre dette fks . Selv har jeg ladet haglpatroner til våpen i alle aldre og konstruksjoner i 40 år uten problemer av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

@byf

Jeg vil oppfordre deg til å lese PM'en du fikk for noen dager siden.

 

Siden vi har satt fokus på uforsvarlige ladninger så legger jeg ut igjen teksten som ble fjernet fra ditt innlegg her:

.410 har et kammertrykk noe mer enn vanlige haglpatroner ,omlag 1000 atm. Av røyksvakt vil alle krutt for svake pistolpatroner være brukbart kanskje ikke VV 310 men iallefall 320.

Begynn lavt og vurder med å sammenliggne med en 12 -70 ved å skyte på treverk - inntregningsdyde ,eller bruk kronograf . V0 bør ikke være mer enn 350- 370 m/s

 

Du oppfordrer her til bruk av kruttsorter som er så langt fra brukbare i en 410 som det er mulig å komme. Å lade med N310, N320 i dette kaliberet er helt på jordet. Før du er i nærheten av noe som ligner på normale utgangshastigheter for kalibret har du sprengt hagla (og muligens deg selv?) til biter. Kruttene som anbefales til lading av 410 fra feks Hodgdon sin side er Lil'Gun, H110 og 296, dette er krutt som ligger på en helt annen (tregere) brennhastighet en de du anbefaler, mens "dine" krutt generelt passer til mindre pistolpatroner så er Hodgdon sine anbefalinger passende til magnum revolver og mindre riflepatroner.

 

Når du så sier man kan sammenligne ladninger med 12/70 ved å skyte på treverk og sammenligne inntregning så reiser håret seg på hodet mitt. Utgangshastiget og inntrenging av hagl sier ingen ting om hva slags trykk det er inne i hylsa (kammertrykk), den tankegangen er helt feil. Mao ligg langt unna slike forsøk.

 

Lading av haglepatroner bør en ikke eksperimentere med om en ikke har meget god erfaring, og tilgang på utstyr til trykkmåling er et must.

 

Kammerets regelverk sier at det kun skal oppgis sikre ladninger mao trykkskutte fra publiserte ladetabeller. Dine oppfordringer oppfyller ikke dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar det det innlegget til en viss grad var myntet på meg.

Nå er jeg ikke noen svartkruttfanatiker, men når det gjelder lading av haglepatroner med røyksvakt krutt så kan man ikke operere med variabler og prøve seg frem med ukjente kruttmengder og kruttsorter.

 

Røyksvake haglepatroner lades konsekvent etter en oppskrift med kjent patronstype, kjent forladning, kjent kruttsort i korrekte mengder og en kjent mengde haggel.

Mangler man de riktige komponentene i denne oppskriften skal man ikke forsøke å trickse sammen noe selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Gammel tråd, men prøver meg allikavel. Har kjøpt meg 410 s/s. Har nok magnumpatroner, men for 9-åringen var de noe hissige for han. Har kjøpt meg tennhetter, wads, bly og N-340. Ble anbefalt dette for 410 med 10 grams ladning. Han hadde ikke ladedata for dette, men det var vist lett å finne ut av. Finner ingen data på dette på nettet. Tenkte å prøve med 10 grain i første omgang. Er dette helt på tur, eller er det ok. Leser her om trykkmåling, måles dette med apparat eller via tabell/ program.

Link to comment
Share on other sites

Det finns massor av data för 410 , och hylsor tror jag till och med siarm har oprimade, Jag har 2 kamrater som laddar 410 med sk PACI stukning.

 

Tyvärr så sitter den stora hämskon på Forumets regler, jag kan skaffa fram massor med tryckprovade data, men inte ifrån krutfabrikanter,

 

Utan andra källor i italien där det finns bättre tillgång till provutrustning ...

 

Kan någon visa på sprängda hagelbössor i Norge pga handladdning ?? det låter som alla känner nån som sprängt en hagelbössa.

 

Det låter i mina öron som " den vita skåpbilen " som det varnas för på Facebook ..

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Takker for perfekt svar. 10 grain n340 til 10 gram bly var jo perfekt. Skal ut og teste i morgen. Da blir det trostejakt.

 

Kan du inte få tag på trögare krut ?? Något i klass med Vectan SP3 som är mäkta populärt till kal 410

 

410 har blivit en modebössa i italien och du kan hitta mycket fina laddningar där, dessutom tryckskjuter dom de flesta av sina laddningar.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...