Jump to content

Kruttvalg til 458winmag


Reinhard

Recommended Posts

Jeg ser av VV’s data, og ladeboka at det er område N-135 for tunge kuler, og gjerne N-130 for lettere. Jeg skal ha krutt til både og, og i dette tilfelle hadde det vært interessant og funnet det kruttet som gir greie treningsladninger med 300gr kule, og brukbare jaktladninger med 500gr kule. Jeg ser at VV ikke har lista N-135 til 500gr kula, og regner med det da kan bli fullt før man får brukbart trykk?

Hva med N-11? Det burde vel være bra med en ikke for treg lot?

Siden N-135 er det som er lettest tilgjengelig for øyeblikket er jeg spendt på om noen kan fortelle hvordan det fungerer.

 

Håper noen kan bidra med erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker n-120 til lette kuler. Dvs. 300-350gr. Til treningsladninger med 400gr. rem bulk bruker jeg stappfull hylse med n-140. Dette er krutt jeg har god tilgang på, og som er mye billigere enn mye annet. Har også prøvd Norma 201 til 400gr. kuler med godt resultat. n-140 er nok også brukbart til 500gr. om du ikke jager de siste 20-30ms.

 

35-50gr. N-110 kan brukes til 300gr. hullspiss i følge ladeboken. Har ikke prøvd, men sikkert behagelig skyts.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp! Det er akkurat der jeg gjerne skulle hørt om det er noen som har erfaring med den kombinasjonen. Det er åpenbart et "for tregt krutt" for å oppnå makstrykk, men det spørs jo også på hvor mye man har å gå på patronlengden på det aktuelle våpenet. Hadde det vært mitt eget våpen hadde jeg vel knapt spurt, men jeg skulle gjerne gitt eieren en hjelpende hånd. Jeg får nok bare låne børsa og begynne å teste :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel Brno 602, så patronlengde/friflukt har liksom aldri vært noe problem.. :D Det er sikkert noen som har denne patronen kamret i standardlengde låskasser ala Mauser. Da blir det kanskje en annen sak. Menneh.. De fleste 500gr kuler settes vel til krymperilla, slik at patronlengde gir seg selv. Går jo selvsagt ann å sette sin lit til godt komprimerte ladninger, hvilket kan være spesiellt aktuellt med n-140.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...