Jump to content

Varme i teltet


Steve

Recommended Posts

Noen som har noen gode tips til varmekilde i teltet?

Kokeapparatet bråker for mye til at det er behagelig i lengden, så det jeg søker er ett alternativ...

Teltet er et lite 2/3 manns helsporttelt, og nå når kvikksølvet har krøpet laaangt nedover gradestokken så kunne det jo være en fordel med ekstra varmekilde. Og gass nytter ikke, til det er det for kaldt.

Varmekilden må være transporterbar!!

 

edit: jeg har sett litt på Origo Heat Pal 5100 varme-/ kokeapparat. Sånn at dere skjønner hva jeg ca ser etter, men denne er for stor! Kanskje en mulighet hadde vært å kjøpe en reserve brenner og bygge noe selv? Men håper det finnes noe ferdig..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@ mannen i gata, de så spennende ut de ovnene men da til et større telt, det er knapt en meter under taket på det høyeste i det lille fjellteltet mitt..

 

@ henry hill, jeg har forsøkt med slike gass-greier, de brenner ikke i 20-30 minus.. men takk for tipset

Link to comment
Share on other sites

Hirrhirr...

 

Ville vel nesten anbefalt kokeapparetet uansett, har ett eller annet på minnet om at det var noen som røyk med i forbindelse med telt og en slik origo sak, tror det lå en tråd på SL om det, mener det var en større utlegning om utvikling av CO ol i forbindelse med den...

 

Ellers så får du opp steamen med å trekke en Kingsize termo jerven duk på utsiden av soveposen, sånn rent generelt...

Link to comment
Share on other sites

Kokeapp bråker for mye i lengden, så vil ha et alternativ.

 

Og ja- vekt er et argument, volum også... det skal få plass i en eventuell pulk sammen med alt det andre man drar på. Men når det er sagt, et kilo er jo akseptabelt..kanskje halvannen også for en god varmer

 

@ Flashman, jodda, slik jervenduk+ vinterpose har jeg, så mens jeg sover er det ikke noe problem! CO er jeg klar over faren med, den er reel! Trenger ikke varme mens jeg sover, men hadde vært greit med noe som sto å varmet mens man lå ute på isen å kikka ned i pilkehullet etter stor røyer. Og kunne bruke teltet som "varmestue" innimellom

Link to comment
Share on other sites

Hva med den gode, gamle rødspritbrenneren da? Eller er dere ungsauene så tekno at dere ikke har hørt om den? :wink: Den er iallfall lydløs, hvordan det stiller seg med avgasser vet jeg ikke.

 

Hm, jeg så en sånn for båt engang, liten sak, som var ordnet slik at den slukket hvis den veltet, ikke rant det noe utav den heller .. vet du noe?

Link to comment
Share on other sites

Den gamle typen brenner som min far hadde i sekken da vi var på tur er kanskje ikke den tryggeste i telt, men er billig (ca 150 kr):

Trangia-bluss-300x150.jpg

 

Men hva med denne til kr 132,- ? Den er beregnet på å brukes i Trangia Stormkjøkken istedet for gass, og passer nedi "hullet" når du tar ut gassbrenneren.

brannare.gif

 

Ulempen er at det er direkte farlig og skummelt å etterfylle den forholdsvis beskjedne drivstoffmengden før brenneren er blitt kald... Til gjengjeld står den trygt nedi stormkjøkkenet. En tanke?

Link to comment
Share on other sites

Her, denne typen primus har jeg og kan fint brukes i telt, den bråker ikke mer enn du bør tåle.

Ikke mye annet er brukanes i telt.. http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=297

Hvorfor setter du ikke opp teltet på isen når du fisker, da kan du ligge å fiske fra soveposen og uti forrteltet...

Ett alternativ er disse poppupp telta, de er uten bunn og egner seg godt til fisking, de står av seg selv, bare å bardunere med spiker på isen.

Edit: glemte linken på teltet: http://www.norteamengros.no/shop/index.htm

Link to comment
Share on other sites

Største problemet med den rødsprit brenneren Ranger, er at når den nesten er tom for rødsprit, så slikker flammene ca 0,5 meter, og teltet tar blir ganske fort overtent. Du må ha ein brenner som har lavest mulig flamme.

Eg tenkte samme tanke som deg, men den er stygg i teltet.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev, den er kanskje ikke den tryggeste i telt, så du kan trygt ta av deg solbrillene Mauser! :wink: Om du har en kjele med vann oppå så får du produsert nok vanndamp til å gjøre teltduken brannsikker samtidig som flammene holdes nede. :wink: Det hendige lille lokket som avbildet kveler effektivt flammen om den utvikler seg for mye.

 

Men enig med Egil, om du tåler LITT støy, så er den gode gamle primusen tingen.

 

Uansett hvilken brenner man velger, gass eller flytende, så SKAL den slukkes før man sovner...

Link to comment
Share on other sites

En kamerat av meg driver å snakker om "noe fantastisk" som går på miljødrivstoff, selges vistnok på COOP, ikke synlig flamme osv.. noen som vet, det er laaaangt herfra til en COOP butikk som selger annet en brød og melk

 

Edit: etter å ha snakket med han på tlf nå så er det vistnok drivstoffet som er fantastisk, brenner uten synlig flamme, eller lukt etc etc.. kan vistnok brukes i vanlig rødspritbrenner..

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt en slik rødspritbrenner i min ungdom, og som Mauser 68 skriver, så kan stygge flammer forekomme. I tillegg har emaljeringen/ malingen en tendens til å ta fyr når det blir varmt nok, eller om man søler rødsprit på den. Jeg vet ikke om avgassene er farlige, men hvorfor ta sjansen?

 

Ellers må jeg si at det er få ting som gjør meg så søvnig som lyden av en Primus :D !

Link to comment
Share on other sites

Tja, går ikke primusen på rødsprit og da...?

 

Det er meeeget mulig at jeg trenger en oppdatering på kokeaparater, men for meg finnes det bare en Primus. Den koselige og tunge saken som jeg lærte å kjæle med i forsvaret :D ! Den heter vel egentlig noe slik som Primus Optimus. Den forvarmer jeg med rødsprit/ rødspritpasta (på utsiden av teltet), men den brenner parafin/ lampeolje.

 

Dette er det eneste kokeapparatet jeg har, men jeg bruker den ikke så ofte. Jeg ender som regel opp med bål og fint vær :wink: . Begynner antagelig å bli gammel...

Link to comment
Share on other sites

tja, altså jeg har et nymotens kokeapp. av multifuel typen, som går på gass, bensin, parafin etc, jeg har en primus av typen som forsvaret brukte (Hikker 111 eller hva den nå het) jeg har et par rødspritbrennere også av typen "stormkjøkken". Ingen av dem tilfredstiller dette behovet, så dette trenger jeg ikke.

 

Dette drivstoffet som jeg snakket om i posten over her skal vistnok være en nymotens erstatning for rødsprit, som har rødspritens egenskaper men ikke ulemper...

Link to comment
Share on other sites

Heisan

Coleman har løsningen :)

http://www.coleman.com/coleman/ColemanCom/subcategory.asp?CategoryID=3000

 

Norsk importør: http://www.nordic-outdoor.no/

mvh Taiko

nå skal det være i orden :)

 

Men det er vel en gassbrenner som ikke fungerer i kulde.

 

Bruker av å til å få reklame i posten fra et båtrekvisita firma, de har en rødspritbrenner beregnet for båt (avbildet så ser den ut som et ferdigpakket stormkjøkken)

 

Noen som vet vilken forhandler jeg mener???

 

Den kunne kanskje være det du leter etter, stor rødspritbrennende stille varmekilde med lang brenne tid samtidig som det også skulle gå ann å koke på den

Link to comment
Share on other sites

Bruker av å til å få reklame i posten fra et båtrekvisita firma, de har en rødspritbrenner beregnet for båt (avbildet så ser den ut som et ferdigpakket stormkjøkken)

 

Noen som vet vilken forhandler jeg mener???

 

Den kunne kanskje være det du leter etter, stor rødspritbrennende stille varmekilde med lang brenne tid samtidig som det også skulle gå ann å koke på den

Den brenneren du nevner heter Origo Heat Pal.

Selges av en haug forskjellige båtutstyr- og sportsforretninger f.eks.:

http://www.oslosportslager.no/produkt/h ... -9543.aspx

Det fins også katalytiske brennere, dvs. som brenner rødsprit uten åpen flamme.

Om du sjekker Ebay finner du en haug av dem.

Link to comment
Share on other sites

Om du har en kjele med vann oppå så får du produsert nok vanndamp til å gjøre teltduken brannsikker samtidig som flammene holdes nede. :wink:

 

Husk bare at om noe står på brenneren under bruk så utvikler denne 2 - 3 ganger så mye kullos som om den får brenne "fritt". Det kan være fort gjort å bli døsig og slapp eller i værste fall sovne inn for godt av kullosforgiftning :!:

Husk god lufting.

 

Det finnes en undersøkelse om dette fra Forsvarets forskningsinstitutt som er her.

Link to comment
Share on other sites

SimonStove bråker?! Jeg har en slik liggende et sted for bruk på korte turer/motorsykkelturer, og den bråker omtrent like mye som en Trangia spritbrenner til stormkjøkken (og fungerer på samme måte). Jeg ville aldri, under noen omstendighet, fyrt opp denne i teltet. Den står støtt og greit, men brenner fra en åpen beholder med sprit i - velter den inne i teltet har du katastrofeoppskrift.

 

Ellers er det en fin dings, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

SimonStove bråker?! Jeg har en slik liggende et sted for bruk på korte turer/motorsykkelturer, og den bråker omtrent like mye som en Trangia spritbrenner til stormkjøkken (og fungerer på samme måte). Jeg ville aldri, under noen omstendighet, fyrt opp denne i teltet. Den står støtt og greit, men brenner fra en åpen beholder med sprit i - velter den inne i teltet har du katastrofeoppskrift.

 

Ellers er det en fin dings, synes jeg.

 

Det jeg skrev var å ha den i gropa i forteltet når det er snø, og min erfaring er at den bråker og putrer mye mer enn en brenner til stormkjøkkenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik SimonStove liggende på lageret en plass! Den er forkastet, flytende drivstoff som lett kan spre seg gjør meg smånervøs, desuten brenner den ikke så veldig lenge før den må fylles igjen. Upraktisk!

 

...og alt som går på gass er ubrukelig, akkurat nå er det 34 minus..da funker ikke gass! Ikke for at jeg er så himla mye ute på isen eller på jakt i slikt vær, men kanske med riktig varmekilde i teltet?

Link to comment
Share on other sites

Der kom den frem den brenneren jeg tengte på, men ser nå når jeg får navnet at du allerede hadde forkastet den pga pakkvolum og vekt.

Da blir det det siste alternativet du nevnte i trådstarten, kjøpe Origo brenneren løst hos han Clas Ohlson for 475,- og bygge varmekappa selv.

Synes forresten det var en behagelig prisen 995,- for en komplett brenner på 1500w som brenner opp mot 5timer, da hadde de andre forhandlerne mye stivere pris, men kan hende han clas har en kinakopi.

 

Dette blir noe du må lage en tråd på hvis du skrider til det prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

I kongens klær brukte vi noe vi kalte OP (observasjonspatrulje) bombe. Rett og slett vaskevannsfatet med ca 50% rødsprit og vann,rigget dette til med lokk over før vi la oss, og vippet av lokket og kastet en fyrstikk oppi før vi sto opp, et lite bjeff, og så var teltet vaaarmt og fuktig innvendig på 15 sek hehe. Ble egentlig brukt for å slippe å ha fyringsvakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fyrt i teltet mitt og i andres telt i en mannsalder.

Å jeg har brukt og teste mange forskjellieg varmekilder.

Gass,rødsprit,parafin,diesel,himkok og bensin.

Å til vinterbruk er det bare en ting som funker.

En primus som bruker flytende brensel.Å da har jeg kommet fram til at renset bensin er det beste.

Greit nokk kan den under uvettig bruk være ekstremt brannfalig,men hvilken person er ute etter å sette fyr på seg selv? Eller teltet etc...

Av primuser har jeg testet mel 8 og 10 forskjellige typer. Alt fra Optimus 00 til MSR.

Alt som bruker fosilt brennsel funker,men effekten på den varmekilden du skal bruke er viktig. Har du for eks en Optimus 00 med en effekt på 1200-1500W så blir dette for lite under en vintertur når temperaturen kryper litt ned på blåskalaen.

Jeg bruker selv en MSR XGK Jet stove. Å den er jeg superfornøyd med. Med en effekt på 3KW med renset bensin,så sitter man i T-skjorte i en 6 manns lavu. Bråker jør den,men det spiller ingen rolle så lenge den varmer.

Har aldri had problemer med mine MSR-primuser,å jeg har had 3 forskjellige. Å det er vell ikke for ingenting at MSR er førstevalget til mange av Himmalaya ekspedisjonene.

Men for en uerfaren bruker med primus,er det viktig å kjenne sitt utstyr å ha testet det godt ut før man tar på tur. Selv nye ting kan ha feil. Det har jeg selv erfart med en Optimus Ranger...den ble byttet inn etter en helg med svidde fingertupper og kaldt telt.

Et lite tips til vinterturer med lavu eller telt. Di fleste teltene har fortelt..

Grav deg et

hull i forteltet på ca 50 cm*50 cm,å alt fra 20 cm og ned til så dypt du selv føler for. Dette kalles en kuldegrop..IKKE plasser primusen i den. DA den er laget for at den kalde lufta i teltet skal legge seg dær. Da får du en mye mer behagelig temp i teltet med mindre mengde drifstoff.

God vintertur :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...