Jump to content

Sauer 200 STR


fikseren

Recommended Posts

Har tenkt å starte litt med baneskyting og må kjøpe gevær. Ser at det er Sauer som er i skuddet.

Trenger noen tips her, kan få kjøpt brukt gevær som er 10 - 15 år gammel og en pipe med ukjent antall skudd, altså må den byttes.

Noen som vet om det er foretatt noen forandring på dette gevær siden

det kom ut i DFS ? Hadde jo ikke lyst å innvistere så mye på noe

som er gammalt, tenker på kragen, den ble jo nesten aldri gammal.

Ser også at det testes ut samme gevær med kaliber 223 men ser ikke ammo og gevær i DFS prislister - sikkert langt frem i tid dette.

Trenger noen råd og tips

Link to comment
Share on other sites

En Sauer holder seg veldig godt i pris, det er mange fordeler med en Sauer. Du kan fritt bytte kaliber mellom kal 22 - kal 6,5x55 - 7,62. Mellom 7,62 og 6,5 er bare og skifte løpet og skyte videre, riktignok må du skyte inn i en benk for å få riktig moment på skjefteskruene (presisjon).

 

Et nytt løp koster ca 3000, det varer ca 5 -7 000 skudd. avhengig av kule tyngde / hastighet.

 

Er det en godt brukt sauer kan det hende at du må koste bedding og nytt løp i tillegg til prisen. jeg vil anbefale å kjøpe en ny sauer, i hvertfall ikke over fem år gammel.Er selv aktiv DFS skytter. Lykke til videre.

Link to comment
Share on other sites

Takk for masse positiv respons og det blir nok en ny Sauer. Er jo genialt og kunne bytte løp og kaliber selv, etter behov.

Dere nevner NM - (newton meter) er dette det samme som er på en moment nøkkel ? Benytter sjansen til å spørre her da det ikke er noen børsemaker i rimelig nærhet her, dessverre.

OBS - Stilling ledig som børsemaker i nedre Telemark

Link to comment
Share on other sites

Dette ble skutt i dag av meg. 5 skudd, 100 meter med en Sauer fra 1992, ubeddet og standard 1,5 kgs avtrekk. Riktignok skutt i benk og med kikkert - og flua, den skal jeg ta på egen kappe.... :wink:

 

Så at Sauer200 er et våpen som går er det ingen tvil om. Uten videre mikkmakk bruker jeg 4,5 NM på skjefteskruene og 10 NM på løpsskruene - noe jeg har gjort i 17 år med denne rifla. Finner man ei god kule og god ladning så er det muligheter.

 

normal_SvarteF.JPG

Link to comment
Share on other sites

Eg og er vel unntaket.

Men når man tar av stokken så må man sjekke at kassa ligg likt på treverket.

Man ser det på merkene av metall mot tre.

Hvis kassa ikke ligger med likt trykk på anleggs flater så vil kasa bli vridd når man skrur den sammen.

Dette påvirker presisjonen når våpen blir gradvis varmt.

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Beklager å skapt tvil om Saueren med eller uten innskyting i benk :| dette var slett ikke meningen. Det er selvfølgelig fullt mulig å skyte godt med sauer 200, uten videre :D Det vi i skytterlaget har erfart er at ved å sette våpenet i benken å skyte 3 - 5 skudds serier og justere skjefteskruene etter treffbilde. (Vi bruker 100 meter) da viser det seg at en kan senke egenspredingen i våpenet. som oftest er spredingen i mitt våpen ca 35 - 50 mm når jeg skyter første serie i benken. etter innskytingen går 5 skudd under en klistrelapp. Men i rettferdighetens navn skal det sies at jeg har testet våpen som har 4 skudd i nesten samme hull uten å justere etter sammenmontering.

 

Det hele blir nok opp til hver enkelt hva en gidder å drive på med. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det vi i skytterlaget har erfart er at ved å sette våpenet i benken å skyte 3 - 5 skudds serier og justere skjefteskruene etter treffbilde. (Vi bruker 100 meter) da viser det seg at en kan senke egenspredingen i våpenet. som oftest er spredingen i mitt våpen ca 35 - 50 mm når jeg skyter første serie i benken. etter innskytingen går 5 skudd under en klistrelapp. Men i rettferdighetens navn skal det sies at jeg har testet våpen som har 4 skudd i nesten samme hull uten å justere etter sammenmontering.

seriøst? sprer børsa di 35-50mm på 100m? i benk?

da ville jeg vurdert en annen patron, bedding, ny pipe, innskyting av ny pipe, joiking til pipa, og eventuelt alle andre tiltak jeg vet man kan gjøre for å få presisjon....

for sprer jeg selv såpaaa på 100m(uten benk) så er jeg meget misfornøyd.....

sauern min går som oftest såpass med nato ammo!

 

Det hele blir nok opp til hver enkelt hva en gidder å drive på med.

det er sant.

Link to comment
Share on other sites

det der syntes jeg hørtes mye ut og. jeg bytter løp veldig ofte i saueren min. bytter ettersom hva jeg skal gjøre med den. et løp til jakt, et til dfs, og et god løp til langhold. den er ikke beddet og jeg bare skrur til med 4,5. og den går som juling. men har fått hakk ned i stokken der kassen ligger ann. så burde vel egenltig få den beddet. men så lenge den går så bra som den gjør ser jeg ikke vitsen...

Link to comment
Share on other sites

forresten husker jeg da jeg begynte frekventere sluttstykket for ca 6 år siden. når folk da spurte om hvasom går godt var det ofte ingen andre enn de som svarte remington som ble hørt. jeg prøvde si at sauer 200 str går meget godt, men det virka som det ikke var på moten å mene det dengang.

ser ut som trenden har snudd......

 

til det trådstarter spør om: er kun kosmetiske forskjeller omtrent på de 20 årene sauer 200STR har blitt solgt i norge. litt smådetaljer på skjefteform er endret ved et partre anledninger, diopteret har ikke hullskive lenger(det hadde det deførste 10-15 årene) å de par første årene varskjeftene lakkert og de aller første var svake i pistolgrepet(de knakk ofte) men de endret visstnok på laminatet og satte inn en forsterkning. så etter at det ble endret(ca 1990) har jeg ikke hørt om mye problemer på dette.

 

nypris på en børse er ca 15 000. da må man vurdere om man vil kjøpe en brukt børse for 10 000, for det er omtrent det de går for. kjøper du brukt børse må du nesten regne med å måtte bytte løp ganske snart, å det koster 3000..... men du kan jo få mye stæsj med en brukt børse og....

jeg har inne søknad på ny sauer. vet ikke pr i dag om jeg kommer til å kjøpe brukt eller ny.....

liker nemlig best de skjeftene som var fra ca 91 og utover.... men det er en smakssak.

Link to comment
Share on other sites

Takk Høggern

Fikk endel god info i innlegget ditt. Var å kikket på brukt Sauer i går kveld, 12000.- takk, da var det med nytt løp. Altså nesten ingenting å spare på brukthandel.

Selger kunne fortelle at presisjon på disse fargede løp, røde, blå osv. hadde bedre presisjon

enn de vanlige sortbrunnerte. Var vissnok noe med svingninger. Ser det er forskjell på antall bommer også, 4 og 6 - spiller dette noen praksis rolle ? Kan ikke finne disse fargede løp heller, blandt Heym, S&L - er det de originale Sauerløp som er "så gode"

Link to comment
Share on other sites

noen mener at lakkerte løp er bedre enn vanlige.

lakkerte er heym(blå) eller S&L (rød). de fåes også som svarte.

 

jeg har brukt svarte sauerløp nesten hele tida. de har vært gode. men har jo et par lakkerte løp liggende også....

 

men at lakken skal stabilisere pipa har jeg ingen tro på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å se det slik at denne "lakken" (minner mer om gummi spør du meg) neppe gjør pipa mindre stiv, derfor er det neppe noen bakdel. At den hjelper betydelig skulle jeg dog likt å sett, og aller helst dokumentasjon på at det faktisk fungerer. I så fall burde vel ideen implementeres på en rekke andre våpen også - denne lakken har tross alt et par andre kjekke fordeler antar jeg?

Link to comment
Share on other sites

lakken har et par fordeler.

den kansje viktigste, er at "alle ser" hvilket løp toppskytterne bruker.... (den effekten i markedsføringsøyemed kan ikke undervurderes)

en anna fordel er at en brunert pipe kan ruste. mens en lakka pipe ikke gjør det.

 

lakken ser i mine øyne ut som noe som er brennlakkert. om denne prosessen tilfører pipa varme eller noe annet som har positive utslag kan jeg ikke uttale meg om.

 

men har store tvil angående om 0,5mm lakk på en hul stålaksling (som man kan si et løp er) vil gjøre akslingen mer stabil

Link to comment
Share on other sites

Lakker i vei, men vær ihvertfall klar over at skytterboka da sier at du ikke lenger lovlig kan delta i konkuranser med det lakkerte skjeftet...

 

Hvorfor man da kan klistre reklamemerker over hele børsa sier skytterboken intet om..... :mrgreen:

jeg er fullstendig klar over regelverkët. jeg vet grunnen til at det ikke er lov til å lakkere skjeftet. det er fordi man ikke skal kunne felle inn ting i skjeftet å lakke over slik at det ikke sees. klistremerker kan man relativt enkelt nappe av om man er i tvil om hva som er under.

(i tillegg var det jeg skrev om å lakkere skjeftet en spøk ;) )

 

 

@tico: lakkerte skjefter er lov, om det er transparent/gjennomsiktig lakk. de første sauer 200str(levert i 89-90) hadde lakkert skjefte

Link to comment
Share on other sites

6.115 Overflatebehandling av skjefter

Godkjente skjefter skal kun vedlikeholdes med olje/lakk som opprettholder skjeftets originale utform-

ing, friksjon og farge.

 

Ser den, høggern. Jeg regnet også med at du hadde kontroll på det, men for egen del synes jeg det er nok en av de "tullete" reglene. Spesielt når det kommer til fargen....

 

En kan si hva en vil, men den naturlige fargen på skjeftet er ikke spesiellt lekker, og jeg kan med hånden på hjertet ikke si at jeg har noen forståelse for at skjeftet eksempelvis ikke kan beises i en mer høvelig farge. Det ble såvidt jeg vet levert endel sauere med mørkebrune skjefter orginalt i starten av leveranseperioden...

Link to comment
Share on other sites

En kan si hva en vil, men den naturlige fargen på skjeftet er ikke spesiellt lekker, og jeg kan med hånden på hjertet ikke si at jeg har noen forståelse for at skjeftet eksempelvis ikke kan beises i en mer høvelig farge. Det ble såvidt jeg vet levert endel sauere med mørkebrune skjefter orginalt i starten av leveranseperioden...

 

de eneste mørke skjeftene jeg har sett er på våpen levert i sverige. de er av mørkere tre, vet ikke engang om de er i laminat.

 

om fargen på skjeftet er lekker, det kan vi sikkert være enig i. men en av mine har blitt mørkere med årene...... rare greier.....

 

å jeg er forresten enig med deg i at det er rart om du blir tatt for å ha hatt på skjefteolje med farge i. noe helt annet er om skjeftet er malt/lakkert med heldekkende farge som skjuler strukturen i skjeftet. for da kan det jo være et støpt skjefte etter en form laget av en orginal....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei

 

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en Sauer STR. Rifla skal brukes av en tolvåring og er i kal. 22. Etter hvert må jo kaliberet opp. Jeg forstår jo at en da må bytte pipe, sluttstykke (hode?) og magasin. Hva vil dette koste?

Link to comment
Share on other sites

Hei, ta dette med ei "klype salt", men tror du må ut med ca 5200,- for å bygge den om til 6,5.

På siden til Landerø er det prisliste. Der finner du priser på 200str deler. Du må ha sluttstykke, løp, magasin, +noen smådeler for å støte ut magasinet.

Link to comment
Share on other sites

låner denne tråden litt.

 

driver å saumfarer etter deler til ett prosjekt. ( egen tråd vil komme )

 

i den sammenheng så er jeg på jakt etter en komplett sauer 200 str låsekasse.

 

det er vel Landerø som er veien å gå? eller?

fant ikke info eller pris i prislista til Landerø.

 

tar gjerne imot andre tips.

 

mvh

mittiblinken

Link to comment
Share on other sites

Hei, ta dette med ei "klype salt", men tror du må ut med ca 5200,- for å bygge den om til 6,5.

På siden til Landerø er det prisliste. Der finner du priser på 200str deler. Du må ha sluttstykke, løp, magasin, +noen smådeler for å støte ut magasinet.

 

 

Kjøpte komplett sett hos skytterkontoret i fjor, det kostet meg nøyaktig 6300,- med frakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har ei komplett 200str .22, så trenger du et komplett sluttstykke(1873,-),løp(2909-3098,-), komplett magasin (320,-) ,magasinutstøter m.fjær (32,-) ,magasinholder (30,-). Dette er fra prislisten hos Landerø. Det er det jeg tror du trenger, men har kanskje glemt noe??? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg er aktiv DFS skytter, og anbefaler en helt ny Sauer 200 Str på det sterkeste. dette med moment er veldig smak og behag, men jeg vil helst si minimum 4 og maks 6 Nm. Skyter selv med 5Nm i pistolgrepet og 5,5Nm på fremre skrue;)

 

En ny Sauer koster cirka 12 000, så prisen er ganske stram ja, men dette er et våpen som du kan skyte fint 5000 skudd med, avhenger om du pusser mye eller ikke. Pussing og vedlikehold av løpet er viktig for presisjon.

 

Lykke til^^

Link to comment
Share on other sites

en anna fordel er at en brunert pipe kan ruste. mens en lakka pipe ikke gjør det.

Hva gjør det om ei Sauerpipe ruster utenpå? Eller hvilken som helst geværpipe, den er jo kass neste år uansett?

Jeg tror det er billigere, enklere og mindre HMS-tjas med lakkering enn blånering/brunering, derfor bruker de det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

men dette er et våpen som du kan skyte fint 5000 skudd med, avhenger om du pusser mye eller ikke. Pussing og vedlikehold av løpet er viktig for presisjon.

 

 

Kanskje pirk, men at pussing er etter min erfaring ikke hovedelementer i forhold til hvor lenge et løp varer - at det derimot er viktig for presisjonen er vi enige om, men det gjør ikke disse direkte avhengige av hverandre alikevel.

 

Hvor mange skudd man får ut av ei 200-pipe (6.5x55) er avhengig av flere faktorer, og det er jo bare å lese her inne hvor forskjellig folk opplever sine piper. Personlig har jeg aldri fått i 6.5-pipe til å gå 5000 skudd med en presisjon jeg krever av den. Jeg har byttet så lavt som 2500 skudd, da holdt ikke pipa lenger blink på 100 meter. Og for ordens skyld, jeg er glad i å pusse... :wink:

 

Mulig jeg har vært "uheldig" med mine piper, jeg vil ikke si jeg lader "superhardt" heller. Faktisk har jeg opplevd dårligst levetid på 200-pipene mine den tiden jeg skjøt med rekruttammo....

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...