Jump to content

Råd om lading av 7mm-08 Rem / Kimber 84M


Fauen

Recommended Posts

Hei!

 

Ny her, så jeg tenkte å benytte sjangsen til å søke litt råd!

 

Har fått meg en Kimber Montana i 7-08, men har ikke helt funnet den rette ladninga for presisjon.

 

Lurte på om noen har råd om lading av det aktuelle kalibret i denne børsa, og evnt om noen har tips for hva som bør sjekkes hvis jeg ikke oppnår ønsket presisjon: Har hørt at noen har slitt med at låseklakkene ikke tar likt.

 

Kuler og krutt jeg har liggenge:

 

Nosler BT 120 grn

Nosler AB 140 grn

Rem clu 140 grn

PBP step 140 grn

 

N-140

N-150

Norma 202

Norma 204

 

Håper noen har gode tips....

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til kammeret. ... Og gratulere med nydelig lettvinn og lettstelt børse! :D

Har maken, serru. :wink:

 

Først og fremst så må du ikke ha for store forhåpninger til de tetteste gruppene skutt fra benk med denne børsa. Den hopper, spretter og vrir seg i anlegget som en udressert Ilder. Med min Kimber har jeg skutt "greie nok samlinger til all slags jakt" i benk. Men på en svært god dag har jeg satt tettere tre-skudds samlinger sittende på en lav kasse med støtte av armene på oversiden av lårene, enn det jeg har greid i benken.

Grunnen til det er rett og slett enklere kontroll med rekylopptaket.

 

Jeg har noe ladedata til 7mm-08 og Kimber Montana liggende å slenge en plass. Kommer sterkere tilbake.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som jeg aldri gjør med min Montana. Jeg skyter aldri 5-skudds grupper for å teste presisjon.

I *alle* andre børser testes det med fem skudd, men ikke med denne som har nærmest et sugerør til pipe.

Har heller ikke sett om låsklakkene tar likt, eller sett om børsa er skrudd riktig sammen. Dette er et bruksvåpen akkurat som jeg ville ha den... Rett ut av esken og inn i skauen.. 8)

 

Det er også den børsa jeg har laborert minst med ladninger til selv om jeg har hatt den i over to år. Jeg kjøpte inn noen forskjellige kuler i 7mm, men har ikke prøvd på langt nær alle. Jeg har for øvrig funnet mitt valg til jakta, så da ble det ikke mer forskning.

Hornady 139grs.SST er den jeg har brukt aller mest under rådyrjakta, men jeg ønsket i tillegg å bruke den under elgjakta, så nå er det blitt 175grs Hornady i børsa det meste av høsten. Denne kula har jeg skutt både rådyr og elg med i sist høst, så den funker :D . Det var et aldri så lite problem med patronlengden i den korte kassa når en kamret patron skulle ut igjen, så jeg måtte sette de ca. 1mm lenger inn i hylsa enn det ladedataene under tilsier.

Det jeg skal gjøre er å kjøpe inn den rundnesa Hornady’n i samme vekt (som er en gammel klassiker), og heller bruke den på alt vilt som jeg har felling på i løpet av høsten.

 

Nå har jeg desverre ikke testet, eller har noen data med kulene du har tilgjenglig, men kommer med noen data allikevel.

 

Følgende Ladedata til 7mm-08 med N-4 og N-15 har jeg utviklet til min børse og er trygge og gode.

Merk lot.nr som er svært viktig informasjon om ladningen.

 

120grs. Sierra

44,0 grs. N-140 Lapua 243win hylse CCI 200 (OAL) 70,2mm 893 m/sek

 

139grs. Hornady Interlock

45grs. Norma 4 (Lot nr. 11120) Norma .308win hylse COL 72mm 772 m/sek

45grs. Norma 204 Norma.308win hylse COL 72mm 800 m/sek

 

 

140 grs. Sierra Game King

42grs. N-150 Norma.308 hylse CCI 200 OAL 70mm 834 m/sek

45grs. N4 (Lot nr. 11120) CCI 200 OAL 70mm 760 m/sek

48grs. N4 (Lot nr. 11120) CCI 200 OAL 70mm 815 m/sek

45grs. Norma 204 CCI 200 OAL 70mm 784 m/sek m/sek

 

175grs. Hornady SP Interlock

43,5grs. N-15 (Lot nr 15129) Partizan .308 hylser OAL 71,5mm 718 m/sek

44,5grs. N-15 (Lot nr 15129) Partizan .308 hylser OAL 71,5mm 736 m/sek

45,0grs. N-15 (Lot nr 15129) Partizan .308 hylser OAL 71,5mm 750? m/sek

 

 

Påberoper meg retten til å ha skrivefeil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...