Jump to content

MG-34 og MG-42 i 7.62x51 NATO. Heter begge MG-3?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Tyske MG3 levert til det norske forsvar ble levert med en dyseåpning på 10 noe som ifg.

UD 6-4-1 side 10 ga en skuddtakt på 17-22skudd/sek.

Våpnene skulle skytes med denne dyseåpningen de første ca. 3000 skudd før de ble boret opp til dyseåpning 11,6.

Denne modifiseringen reduserer skuddtakten til 8-900RPM.

Dette ble gjort for og spare våpen og amunisjon.

Disse opplysninger kan dere få verifisert ved Bjerkvik tekniske verksted ved formann våpenverksted Geir.

 

Om noen avdelinger har "orget" flammedempere med liten dyseåpning er jo det en helt annen sak.

På lik linje har enkelte eksprimentert med å skyte uten Sluttstykkesperren, morsomt men ikke i henhold.

Det jeg refererer til er den standard som er opplest og vedtatt i firmaet, ikke luriumløsninger utført av enkeltavdelinger.

Enkelte avdelinger har jo også ACOG og EOTEC sikter på sine MG3 med det er ikke norsk standard på MG3 av den grunn.

Sluttstykker av forskjellig vekt er ukjent i det norske systemet.

 

 

BTV er vel pr. dag firmaets største leverandør av børsemakertjenester.

 

De tyrkiske våpnene kom fra fabrikk med dyseåpning 11,6 slik at de aldrig bli innskutt slik de burde. Truls Augensen som var ansvarlig for denne anskaffelsen i HFK innrømmet at det ikke var deres smarteste avgjørelse.

Men man så at HV da ikke ville ha innkjørte våpen før det var gått 5-10år.

Feilen med de tyrkiske pipene var kammeret og ingen ting annet.

 

Internett er forøvrig ikke alltid det beste stedet og hente info om norsk materiell.

 

Jeg har skutt med MG42 med ca. 1200 RPM og det er en annen værden kontra norsk MG3.

Link to comment
Share on other sites

Da er linken fikset med hjelp fra "amatør"

 

Tror håper denne linken vil overbevise dere om at de våpen dere har skutt med ikke har holdt en skuddtakt på 1200RPM.

De av dere som har vært i systemet har muligens testet Ingram eller Mini Uzi, disse to har en skuddtakt på Ca. 1200 Rpm.

Ingen sammenligning forøvrig, kun skuddtakten.

 

Begge to er forøvrig artige våpen.

Link to comment
Share on other sites

Skal gjøre et siste forsøk og overbevise dere med en link til AG3 i full auto, den leverer mellom 500-600RPM.

http://www.youtube.com/watch?v=mr14_2Z2m0A&feature=related

1200RPM er det dobbelte av hva dette våpnet yter.

 

Men det er jo positivt at mange har overdreven tro på prestandane til våre våpen.

Bringer tankene mine tilbake til nøkkeltall vi fikk om østeuropeisk materiell i gamle dager, de var også en smule overdrevet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Ikke godt å si, vi ex-soldater liker vel å ha overdreven tro på at utstyret vi hadde i fårsjn var bedre enn det var. :wink:

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor "alle" her fikk beskjed av sjant´n om at skuddtakta var 17-22 hvis den ikke var det? Så mange sjantiser kan da ikke ta feil...? Eller sier det noe om kvaliteten på personellet i det norske forsvar?

Link to comment
Share on other sites

Her er skuddtaktene åpenbart lavere enn hos MG-42 NM149 linket til:

 

Er de virkelig det? Se på han som skyter stående ca. 1:04 ut i filmen. Han skyter ut 2 bånd a 50 patroner. Tiden det tar er ca. 5-6 sekunder, det er en skuddtakt i nærheten av 20 skudd per sekund. Sekvensen etterpå, rundt 1:16 ut i filmen viser en tilsvarende skuddtakt. Men jeg er enig i at skuddtakten synes noe lavere enn i den første videoen med MG42 som NM149 linket til. Legg merke til at skytteren i den videoen sprøyter patronene sine med ett eller annet lurium. Men skuddtakten med norsk MG3 er betydelig høyere enn i videoen med AG3. På noen steder i videoen fra Stormeskadronen vises det MG3 med en betydelig lavere skuddtakt, hva som er grunnen til dette er vanskelig å si.

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Den tyskproduserte MG3'n vi svabergsindianere og ferskvannsmatroser var oppsatt med i hine hårde dage virket ihvertfall et hår kjappere i skuddtakten enn de tyrkiske pepprerne vi ble furnert med i HV, uten at jeg skal kalle det en vitenskaplig konklusjon.

Det som ihvertfall er en hellig overbevisning er at jeg for min del kunne opprettholdt en høyere operativ skuddtakt med tysker'n enn med den tyrkiske kopien, rett og slett på grunn av færre ildavbrudd og "rusk i forgasseren"... :?

 

Vi var så heldige i forbindelsen med omleggingen/reduseringen av HV for noen få år siden at vi kunne velge og vrake av et antall tyrkere.

Da satt vi med oljekannene og dro sluttstykker gjennom en flere glidekasser til vi fant en kombinasjon som ikke hverken knirket eller raslet, som låste greit og ikke "hang" i mekanismen.

Litt betenkelig når man ser på hva som ble igjen etter den seleksjonen, men på en annen side var det flere glidekasser som rett og slett var tregere enn de andre uansett hva vi prøvde... :|

Kanskje hadde de blitt bedre etter 3-5000 skudd, men hvem vet.

 

Forresten, det gikk an å klippe 3-4 skudds byger med noen av dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sitter med en MTO fra Generalfeltøymesteren her. Der står det:

"På alle nye MG3 har rekylforsterkeren en dyseåpning på 10mm. Rekylforsterkeren er utvendig stemplet med tallet 10. (NATO-nr xxxxxxxx)Denne dyseåpningen er nødvendig for at nye våpen skal oppfylle de funksjoneringskrav som er stillet. Imidlertid vil skuddtakten øke til å begynne med, og etter ca 2000 skudd stabiliserer den seg på en verdi som ligger over øvre tillatte grense (1300 sk/min). Skyter en i lengere tid med et slikt våpen, vil en få beskadigelser pga den høy skuddtakten. For å unngå dette, må dyseåpningen etter en tid endres til 11,6mm."

 

Derfor skifter vi fra dyse med 10mm hull, til 11,6mm.

Natonr. er x´et av meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig med tanke på Reinmetallproduserte våpen.

 

Men ingen Tyrkere ble levert fra fabrikk med dyseåpninger på 10.

De var spesifisert fra HFK med dyseåpning på 11,6 og ble levert med dette.

 

Spesialistene i den gang HFK ville spare penger, med et lite heldig resultat.

 

Som jeg har skrevet før ble av denne grunn ingen tyrker korekt innskutt.

Link to comment
Share on other sites

Tyske MG3 levert til det norske forsvar ble levert med en dyseåpning på 10 noe som ifg.

UD 6-4-1 side 10 ga en skuddtakt på 17-22skudd/sek.

Våpnene skulle skytes med denne dyseåpningen de første ca. 3000 skudd før de ble boret opp til dyseåpning 11,6.

Denne modifiseringen reduserer skuddtakten til 8-900RPM.

Dette ble gjort for og spare våpen og amunisjon.

Disse opplysninger kan dere få verifisert ved Bjerkvik tekniske verksted ved formann våpenverksted Geir.

 

Om noen avdelinger har "orget" flammedempere med liten dyseåpning er jo det en helt annen sak.

På lik linje har enkelte eksprimentert med å skyte uten Sluttstykkesperren, morsomt men ikke i henhold.

Det jeg refererer til er den standard som er opplest og vedtatt i firmaet, ikke luriumløsninger utført av enkeltavdelinger.

Enkelte avdelinger har jo også ACOG og EOTEC sikter på sine MG3 med det er ikke norsk standard på MG3 av den grunn.

Sluttstykker av forskjellig vekt er ukjent i det norske systemet.

 

 

BTV er vel pr. dag firmaets største leverandør av børsemakertjenester.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

forresten, hva er eksklusivt?

jeg slo opp i en ordbok. der sto følgende: eksklusiv a1 (gj ty., eng. fra mlat, eg 'som andre er utelukket fra') som er forbeholdt noen utvalgte; fornem, luksuriøs.

 

om vi bruker endel av ordlyden, som sier "som er forbeholdt noen utvalgte" så er faktisk MG eksklusivt, kansje mer eksklusivt enn de fleste dyre "fine" våpen. for de er som oftest ikke folks tilgang til begrenset av annet enn prisen.

 

om vi derimot bruker ordlyden "luksuriøs" så kommer neppe MG inn under det.

 

intressant diskusjon egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig spøersmål for noen,

hva ville eg hatt hvis valget var mellom en MG 3 meg 50 skuddsbånd eller en BlæzerMekelSauerShulGwesen drilling med nøttetre og ingraverte krusseduller ?

 

Tror Dere det er mulig å få en MG 3 med Nøttetrekolbe og høygraverte krusseduller på låskassen ?

 

:shock:

 

:lol::lol::lol::D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Ja AG3 med nøttetre fram- og bakskjefte finnes. Den het Cetme og var forgjengeren til AG3.

Vi hadde noen slike på Geværfabrikken på Kongsberg under produksjonen.

 

Kruseduller derimot måtte i såfall være hvis det kom spon i stansa da kasse ble presset. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Cardinal skrev tidligere i denne serien at det fantes to forskjellige sluttstykker og buffere til det våpenet vi i Norge kaller MG3, og det stemmer. Sluttstykkene kaltes V550 og V950 og bufferne type N og type R, i følge Smith and Smith "Small Arms of the World" i diverse utgaver.

Rheinmettal i Düsseldorf produserte iallfall 180.000stykker ETTER krigen i forskjellige versjoner:

MG42/59 (MG1) i 7,92x57

MG1A1 lettere modifisert i 7,62x51NATO

MG1A2 modifisert blant annet med det tunge sluttstykket (950 gram) for å senke skuddtakten

MG1A3 ytterligere modifisert

MG3 lettere modifisert

 

gg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har lest at på slutten av krigen lanserte tyskerne en videreutvikling av MG42 som het MG45, men at denne var i kaliber 7,62 (syns det høres noe ulogisk ut at de skulle ta i bruk et nytt kaliber på tampen av krigen). Har aldri sett en såkalt MG45 og har ikke funnet noe særlig opplysninger rundt denne utenom i et par bøker som trolig baserer seg på de samme kildene.

 

Noen som vet om MG45 noensinne ble produsert, og evt hva som var forskjellen fra MG42?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Mg 34 og mg 42 er to forskjellige våpen.

Mg 3 er en kopi av mg 42 som er tilpasset for 7,62 Nato. Såvidt jeg husker er forskjellen at glidekassen er litt kortere og det sitter en fremfører i glidekassen som skyver løpet fram før sluttstykket kommer frem med ny patron. Dette øker skuddtakten noe i forhold til originalkonstruksjonen.

 

Recuperatoren er essensiell for at våpenet i det hele tatt skal fungere. Ligger til venstre nede i glidekassen og er et rør med fjær i samt en bolt som dytter på låsestykket/bakstykket.

 

MG42 hadde høyere takt pga at den opprinnelig ikke kom med en anordning som skulle fikse et problem med matingen som oppsto pga harmoniske oversvingninger. Dette er fjæra som sitter inne i sluttstykket. Bivirkningen av å sette inn fjæra er at takten går ned med ca 2-300 skudd i minuttet. Denne fjæra kalles noen ganger for "NATO-brems". En annen måte å ytterligere begrense skuddtakten er å bruke et tyngre sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det med fjæra i sluttstykket har jeg hørt før, men om det er en slags "avis-and" som vralter rundt eller rene fakta vet jeg ikke.

Selv er jeg av den oppfatning at den tyske bruken av lakkerte (eller kobberbelagte) stålhylser som ikke vil ekspandere og klebe like mye i kammeret som normale messinghylser kanskje var en like stor faktor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 8 years later...

På 80-tallet var jeg var med på å "tune" et av Forsvarsmuseets MG42 i 8x57 for å se hvor fort den kunne gå.

Med ulovlig tysk sluttstykke, uten låsesikring, gikk den ca 1550spm fra 50 skudds belte i stormboks med org krigsammo.

Fantastisk morsom å skyte med fra "hofta" stående :-) Stormboksen er genial på patrulje. At den ikke finnes for 7,62 er utrolig. 

 

Ellers husker jeg at vi sammenliknet prisene under krigen mellom en Luftwaffedrilling og en MG34. Ut fra dette regnestykket sammenliknet med en Sauer 32 drilling på 80-tallet kom vi vel til at 34'en ville kostet 200k engang på den tiden. Hvis jag hadde vunnet 5 ganger etterhverandre i Vikinglotto og hadde hatt mulighet til å eie en skulle Mauser fått laget en søt liten MG34 i 223 til meg :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Klart det finnes stormboks til MG3. Tyskerne har brukt slike i tiår. Både 50-skd-tromler og 100-skd-bokser. At vi her i Norge ikke "gidder" å ta dem i bruk sier jo mer om oss.. :( 

 

 

Husker jeg hadde en stormboks i tøy til min MG3.

 

Overlevde fint fra hva jeg husker, langt bedre en å ha et kontaktbånd dinglende rundt halsen eller stappa i en lomme som er alt for liten.

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, Torf skrev:

På  tidlig 80-tall hadde vi et par eldre instruktører med lang erfaring som hadde grei forklaring på hvorfor skuddtakten ble økt fra 34 til 42. Forklaringen er ganske morbid og egner seg ikke i dette forumet.

 

Dette har ingenting med tråden å gjøre men artig lell.

Når HV her i byen ble utstyrt med mg34 kom de med heller mangelfulle instruksjoner. Løsningen hadde et av befalet; i hans bedrift hadde han ansatt to karer som hadde erfaring fra østfronten (altså "frontkjempere"). Det var selvfølgelig ikke gjennomførbart å la disse to instruere HV-soldater så 2 mg ble tatt inn i bedriftdn, vinduene blendet og lokale instruktører utdannet.

Det må ha vært rart for disse to å utdanne folk til kamp mot den same fienden de selv ble dømt for å ha sloss mot.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Heldiggris!

 

MG34 har omtrent samme egenskaper som nye FN MAG. Fin til vakttjeneste ifølge våre veteraner.

MG3/42 er laget for krig mente de.

Engelskmennene har faktisk skjønt det og har kopiert egenskapene til tysk 7,92 med Lapua 170gr lockbase i 7,62NATO ladet til bristepunktet i mg. Nå mangler de bare litt mer spm.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Torf skrev:

 

MG34 har omtrent samme egenskaper som nye FN MAG. Fin til vakttjeneste ifølge våre veteraner.

 

Litt usikker på hva du sikter til her, men det eneste MG-34 og FN-MAG har felles er at de begge er maskingevær.

FN-MAG er en fantastisk MG og er mange kvantesprang fremfor MG-34.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...