Jump to content

MG-34 og MG-42 i 7.62x51 NATO. Heter begge MG-3?


9,3x62 SL

Recommended Posts

MG34, var det Hitler-ljå russerne kalte den på østfronten?

Jeg var så heldig i min tjeneste i HV å bli kjent med både MG34 - MG42 Browning M1919A4 i 7,62x63. Begge de gamle tyske her var i min periode forandret til 7,62x51. Jeg gikk på egne våpenkurs for disse tre nevnte MGene. Fantastisk morsomt, det var vel kjent og mye omtalt at MG34 og 42 gikk mer funksjonelt/driftsikkert med originalpatronen 7,92x57. ( i følge veteraner som hadde prøvd begge deler). Jeg kan ikke svare for det. Bowning M1919 (m.tekstilbånd) husker jeg var noe senere i skuddtakten enn MG3, vi skjøt med begge to parallelt. Personlig koste jeg meg glugg i hjel med M1919, tøff tøff.

 

Minnene strømmer på når det gjelder MG3 i Leoparden.

I Leoen hadde vi to MG3, en som satt på en lavett ved tårnlukene, den kunne settes på lukeåpningen til vognkommandøren eller laderens. Vi hadde en som satt parallelt med kanonen på laderens plass, det var skytteren som betjente MGen fra sin plass med tårnrattet og bryter for våpenvalg, eget sikte i okularene. MGen som satt i stridsrommet ble fortere varmt husker jeg. Vi hadde 1000-skuddskasse og avtrekk/ventilasjon for denne MGen. 

MG-3.JPG

Skytters plass.JPG

Unge Vaquero som skytter på skytterens plass, det var lykkelige tider det....

Leo a.JPG

Puss av MG3 på motorhekken under finværet, jeg savner disse stundene, og lukta! 

Ang. lukt og minner:

Jeg var på Elverum en gang hvor forsvaret hadde stilt opp med en Leopard 2, publikum kunne kikke på stasen. Jeg kom i kontakt med skytteren og fortalte ham om min fortid på Leopard A1. Vi fant straks tonen, jeg ble invitert ned på skytterens plass. Før jeg takket for meg ville jeg at han skulle åpne kilen for kanonen, jeg ville kjenne på den fine lukten fra oljer og fett, jeg tok et skikkelig magadrag og himlet med øynene og forklarte skytteren at denne burde fåes på en roll-on deodorant. Jeg fikk skikkelig "backflash".

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Under min tid i forsvaret, lærte vi at MG-3 hadde en skuddtakt på 17-22 sk pr sekund, dette står også i UD 6-4-1 fra 1989. Om det stemmer, vet jeg ikke, har ikke målt skuddtakten. Vi hadde 5 gamle tyskere, og fikk 3 nye tyrkere i min tropp i hæren. De 3 nye tyrkerne skulle vi skyte 1000 skudd med rekylfosterker med 10mm dysehull, deretter skulle vi bytte til 11,6mm. Vi byttet rekylforsterkeren hos børsemakeren i leiren. Mot slutten fikk vi merkbart høyere skuddtakt med 10mm rekylforsterkerne. Jeg var ansvarlig for gjennomføring av dette, så jeg husker det godt. Dette var i 1995. Vi hadde også problemer med at båndene hegte seg opp i lokket på de tyrkiske MG-ene. Tyskerne fungerte meget bra.

 

Vi hadde MG34 i HV08 langt ut på 90 tallet, og SHV hadde MP-38 og MP-40 helt til slutten av 90 tallet. Jeg spurte om MG-34 kurs på befalsskolen, men de påsto at de ikke fantes flere MG-34 i forsvaret. Så da jeg var på HV-øvelse i 1995, hadde vi endel fingertrøbbel med betjening og adskillelse/sammensetting av disse.

 

Jeg har også lest at MG-42 hadde en skuddtakt på 1500 skudd pr minutt, men har heller ikke fått målt dette. Har et eller flere MG-42 reglement fra forsvaret, men finner ikke disse for øyeblikket. Skal finne de en dag og skrive hva som er oppgitt der.

 

Jeg er også så heldig å ha en registrert M53 som er en kopi av MG-42. Min er riktignok kun halvautomat, men det er mulig å sette denne avtrekksmekanismen på en MG-3 for å få denne halvauto. Avtrekksmekanismen er bygd om av en børsemaker for å være halvauto, så det er ikke noe militæret noen gang har benyttet til denne typen våpen.

 

Jeg liker godt MG-3, og håper at vi får beholde den i HV ihvertfall i min tid. Vi har også AG-3 enda i vårt område. Jeg har også selv kjøpt inn slike stormbokser til beltene til MG-3, så de finnes (privat) i HV.

Edited by psg-1
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har et instruksjonshefte fra HÆRENS STAB 1968:

I annen litteratur jeg har står det at skuddtakten er på:

MG34 900 skudd pr. min. 7,92x57

MG42 1200 skudd pr. min. 7,92x57.

MG3 (fra hefte 1968 maks.22 skudd pr. sek.= 1320 skudd pr.min.

Browning M1919A4, 500 skudd pr.min. 7,62x63. Den gikk som ei gammal snekke, tøff-tøff. Her kunne en nyte hvert skudd mer. Den stresset ikke :lol:

 

MG3a.JPG

MG3b.JPG

MG3c.JPG

 

På side 8 her står det løsammo N MM64, den har aldri jeg sett i min tjeneste. @Ei tohi varjata den må du komme med en forklaring på, dette er ditt felt.

Jeg har en grønn løspatron, den er ikke fra Bakelittfabrikken BF.

 

N MM64 a.JPG

N MM 64.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kalte du? :D

Det jeg har blitt fortalt var at NM64 var en tenkt erstatter for NM9, for å redusere "forsøplingen" den røde NM9 forårsaket i skog og mark hvor forsvaret trente.

Etter sigende var disse litt for like NM8 korthold/blåplast i mørket, slik at det var fare for at en forvekslet disse og skjøt blåplast med løsskytningsadapter på (kan ikke være uten videre bra).

 

Den du har på bildet antar jeg er fra tyske DAG (Dynamit-Nobel AG)? De har både svarte og olivenfargede løspatroner ("Platzpatrone").

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Apropos FN MAG syns jeg det er noe pussig at Forsvaret klapper seg selv på skuldra over nykjøpet av "toppmoderne MG, mye nyere enn MG3". MG3 er jo fra 1942, FN MAG-58 er fra.. 1958.

Både HK MG4 og HK 121/MG5 er jo kliss nye våpen, med stor modularitet, uten at de ble seriøst vurderte av Forsvaret. Kanskje noen har noen venner i Belgia, siden Minimi og MAG ble valgt så og si over natta?

 

Folk jeg kjenner som er inne nå/har vært inne nylig fikk utlevert NFM-lommer/tasker for 100skd båndet 7,62 for bruk til både MG3 og MAG. Helt grei liten brun lomme med lokk med borrelås, som dras av, så dras båndet rett ut. Har MOLLE-fester bakpå slik at den kan stå rett på vesten også. Har D-bøyler på toppen og en liten stropp slik at en kan dra med seg slike over skuldra. Jeg har en selv, kjøpt fra NFM, skal ta bilde av den.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Vaquero skrev:

MG34, var det Hitler-ljå russerne kalte den på østfronten?

Russisk Wikipedia oppgir kallenavnene "beinskjærer"*, "Hitler-saga", "emmga" og "korsedderkoppen" som kallenavn på MG-42, ikke sikkert de skilte så hardt på de to.

 

*Beinskjærer er en håndverker som jobber med bein og horn.

 

Jeg husker MG-3 ble omtalt som "kjøttsaga", men det var litt politisk ukorrekt og fy og fy alt da for snart 25 år siden.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker bedre kallenavnet MG42 fikk av amerikanske GIs: Hitler’s Zipper.

 

Jeg har sett en instruksjonsfilm fra ww2 som er laget for å psyke opp personell som blir utsatt for bestrykning. Tipper den finnes på YouTube hvis den ikke har blitt fjernet av hårsåre brukere.

Link to comment
Share on other sites

Her er NFM-bagen som MAG-skytterne har nå i dag, god plass til 100 skudd og båndstarter. Veldig greit design, med hull i bunn for drenering. Drar en igjen glidelåsen har den en liten åpning i siden for båndet, og man kan legge "flapsen" på siden over, i tillegg til en liten egen stropp rett over (se borrelåsen på fremsiden). Veier ikke særlig mye.

20181029_160207.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Sitat

 amerikanske borgerkrigen der løsningen på det aller meste av skader fra håndvåpen og artilleri på armer og bein var amputasjon

Ja, jo, uttrykket er nok eldre, for amputasjoner som følge av skuddskader var svært vanlig gjennom hele svartkruttida, og egentlig fram til man skjønte betydningen av renslighet, sterilisering av verktøy ved operasjoner bruk av antiseptiske kjemikalier, alt dette helt på slutten av 1800-tallet -  var det svært høy/ekstrem risiko for det. Den amerikanske borgerkrigen tok det til en større skala enn man hadde sett før.

Men leger og vitenskapsmenn diskuterte i århundrer hvorfor skuddsår ble så lett infiserte. Mange trodde at det var kruttet som var årsaken.



 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

Beinskjærer er et gammelt ord for kirurg eller barber som var de første kirurgene.

Det var en variant jeg ikke har sett, jeg kjenner bare bartskjær og feltskjær som betegnelse på de håndverkerne. Det russiske kallenavnet på MG-42 "kostorez" betyr i hvertfall entydig en som driver med beinskurd. På russisk heter feltskjær "feldsher" (Ingen premie for å gjette hvor det kommer fra.)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Ja, jo, uttrykket er nok eldre, for amputasjoner som følge av skuddskader var svært vanlig gjennom hele svartkruttida,.

 

Javisst, men kirurgien før utpå  midten av1800 tallet hadde store begrensninger. Stikkord: Kloroform, eter osv. 

Link to comment
Share on other sites

Man amputerte uten bedøvelse. De utviklet egne teknikker for dette, overlevelsesprosenten var høyere jo raskere inngrepet var over fordi ekstrem smerte i seg selv kan føre til sjokk. Behovet for å jobbe raskt medførte så at en standardiserte amputasjonene til f. Eks rett over kneet uavhengig av om noe mer av beinet egentlig kunne ha blitt reddet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

Artig! Våre Rh 202 (NM45 montert på Scania) er vel for lengst blitt spiker? 🙄

Har noen granater/hylser til slike "grove":

20190522_133914.jpg.b02fbbcd1a7e8c5b6665c660a58bd252.jpg

1. 30x170 HSS-831. Brukt i franske luftvernkanoner, senere brukt i Warrior stormpanser under navnet Rarden

2. tysk 20x139 ekserser i plast

3. norsk 20x139 ekserser, med kald NM75 MP-T (panserbrytende-brann-spreng-sporlys)-granat. Denne er visstnok brukt på Kongsberg ifm. kontrollering og sjekking av Rh 202-er, dvs. mating, utdrag o.l.

4. tysk 20x139 ekserser

5. kaldt prosjektil satt sammen med hylse (tror prosjektet her er for 20mm til F16..)

6. nederlandsk 20x139 "frangible" (skjørt prosjektil satt sammen av kobberstøv og plast trykket sammen)

7. tysk 20x82 mm, stålhylse, for MG-151/20-flykanon brukt i bl.a. Messerschmitt Bf 109, Fockewulf Fw 190, og andre tyske fly

8. sovjetrussisk 23 mm kald/inert panserbrytende granat til russisk 23x152 mm B, brukt i bl.a. ZSU-23-2 luftvernkanon og luftvernkanonpanser ZSU-23-4 "Sjilka"

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...