Jump to content

MG-34 og MG-42 i 7.62x51 NATO. Heter begge MG-3?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Det brukes jo både MG-34 og MG-42 i Norge. Disse er ikke i originalkaliberet 7.92x57, men i 7.62x51 NATO.

 

Heter begge disse MG-3 i Norge? :roll:

 

Lurte litt pga at en kompis av meg har en plombert MG-34 (Altså ikke en 42) og det står "MG-3" stemplet med store bokstaver på våpenet. Kaliberet er 7.62x51 NATO.

 

Hans plomberte MG har forresten vært til salgs på QXL og ført til latter på Kammeret for en tid tilbake siden pga en noe rotete og halvveis uforståelig beskrivelse i annonsen :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

MG-3 er en egen modell, som er videreutviklet fra MG-42. MG-34 er forgjengeren til MG-42.

At MG-24 og -42 brukes i Norge, må i såfall være sivilt (om noen har samler lisens for å ha funsjonible sådanne), da Forsvaret kun har MG-3. Finnes både tysk- og tyrkisk produserte MGer i systemet.

Link to comment
Share on other sites

Når ble egentlig MG-34 faset ut fra Forsvaret til fordel for MG3?

 

Jeg synes å huske MG-34 fra rekrutten i '83, og det foresvever meg at noen i HV-troppen min hadde vært satt opp med slikt sånn en gang tidlig på 90-tallet

 

PS: Hvorfor ligger denne tråden under "eksklusive våpen"? Verken MG-34, MG-42 eller MG3 kan vel sies å være spesielt ekslusive?

Link to comment
Share on other sites

MG-3 er en egen modell, som er videreutviklet fra MG-42. MG-34 er forgjengeren til MG-42.

At MG-24 og -42 brukes i Norge, må i såfall være sivilt (om noen har samler lisens for å ha funsjonible sådanne), da Forsvaret kun har MG-3. Finnes både tysk- og tyrkisk produserte MGer i systemet.

Der må jeg si meg uenig.. MG-42 finnes fortsatt rundt på enkelte avdelinger. Sist observert når jeg jobbet litt for HV's innsatsstyrke på Værnes sommeren 2007. Men særlig utbredt er den nok ikke.

Link to comment
Share on other sites

det foresvever meg at noen i HV-troppen min hadde vært satt opp med slikt sånn en gang tidlig på 90-tallet

 

HV hadde de frem til sånn ca midt på 90 tallet, antagelig litt varierende utskiftningsår fra distrik til distrikt etter prioritet, men jeg dro en hel haug til kassaksjon i 95.

Link to comment
Share on other sites

Ble satt opp på MG34 i 94 (HV), men når MG kurset kom senere i 94. Slet vi med tyrkiske MG3 som vi ikke kunne skyte grunnet feil i produksjonen (vi merket dem med hvit tape til opplæring, og disse måtte under ingen omstendighet skytes med. Vi hadde noen Tyske? MG3 som skjøt med, og noen MG34 som bare lå i kassene sine.

 

Appropo, er det noen som har prøvd en MG3b? Har to avtrekkere (en for singelshot) som MG34. Har alltid hatt lyst til å prøve en slik, så jeg lurer på om noen har vært satt opp med en slik, eller om den kun fantes på våpenteknisk?

Link to comment
Share on other sites

De MG42 som lå igjen i Norge etter krigen ble samlet sammen og sendt til Tyskland i bytte på MG3.

Tyskerne bygde om disse til en modell som jeg mener de kalte MG42/57.

Desse var i bruk i Tysklang.

Hvis det finnes noen av disse i Norge så spørs det om dette er noen av forsøkene på denne ombyggingen fra Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Mg 34 og mg 42 er to forskjellige våpen.

Mg 3 er en kopi av mg 42 som er tilpasset for 7,62 Nato. Såvidt jeg husker er forskjellen at glidekassen er litt kortere og det sitter en fremfører i glidekassen som skyver løpet fram før sluttstykket kommer frem med ny patron. Dette øker skuddtakten noe i forhold til originalkonstruksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Spørs om han mener kaliberdiameteren.

Da de nye tyrkiske MG3 kom til Norge hadde de vist litt trange piper som gjorde at de hadde en for høy skuddtakt.

Det ble så produsert nye piper til alle de nye tyrkiske MG3ene

De var som tidligere i tråden ute av systemet i 2 år før vi fikk nye piper.

Under øvelsene i de årene lånte vi piper av hæren til MGene.

Link to comment
Share on other sites

MG3 skal opprinnelig leveres med dysehull som skaal gi en skuddtakt på ca. 1200pr. min.

 

Våpnet skal etter den norske boka benyttes med denne dyseåpningen de første 3000-4000 skudd deretter bores opp slik at skuddtakten reduseres til ca.700-800 pr. min.

 

Men slik som de tyrkiske MG3 som ble levert var ferdig boret fra fabrikk med stort dysehull, slik at våpnene aldrig ble riktig innkjørt. Dette i kombinajon med feil kammring av piper og generell dårlig kvalitet ga /gir problemer med våpnet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

PS: Hvorfor ligger denne tråden under "eksklusive våpen"? Verken MG-34, MG-42 eller MG3 kan vel sies å være spesielt eksklusive?

Det er vel ikke mange som ikke er ekskludert fra å eie et slikt våpen? Da er det vel ekskusivt?

 

NM149, jeg forstår ikke hva du mener med borret opp.

Siden våpenet har en gassforsterket rekyldrift, gjetter jeg på at det er hullet i "rekylforserkeren", den aluminiumshylsa som er så jævlig å pusse?

Link to comment
Share on other sites

Feilen med tyrkerpipene var ikke at de var for trange.

Feilen var at de var kammret feil slik at norsk ammo med lav støtbunn i hylsene ikke ble helt understøttet, med påfølgende hylsespreng.

Tyrkisk ammo har tykkere støtbunn i hylsene og hadde ikke dette problemet.

Altså våpnet var ikke prøveskutt med norsk ammo før det ble satt i produksjon.

Link to comment
Share on other sites

MG3 med "borret opp" flammedemper??

mener fast bestemt at MG3 går på 1200 skudd i minuttet. ikke 7-800.

 

videre fikk jeg foklart at de tyrkiske kamrene var for trange/korte da børsene kom til norge, å at derfor kom problemene. da de tyrkiske børsene fikk tyske piper funka de fint som snus.

videre mener jeg at de fleste MG3 vi har her nordpå i HV er tyske våpen. ikke tyrkiske.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke dette helt, hvis kammeret er for grunt (brotsjen ikke kjørt langt nok inn) men alt annet stemmer, så vil en få avfyring uten at sluttstykket er helt i lås. Det går muligens bra, men sunt for våpenet er det neppe. Da skulle det også ha trøblet med tyrkisk ammo. Eller er pipas bakkant for langt fram i låsestykket, og kammeret riktig i forhold til låsestykket men dermed feil i forhold til pipa? Da får man riktig headspace og full låsing i avfyringsøyeblikket, men en del av hylsa blir ikke støttet opp av kammerveggen da det blir ei glipe mellom sluttstykke og pipe. En ganske utilgivelig feilproduksjon, i så fall!

 

Med "alle andre problemer", mener du da sveiser som sprekker der det skulle ha blitt brukt nagler og slikt? Mener å huske at det var en del tyrker-våpen som fikk sprekkdannelser i en sveis...

Link to comment
Share on other sites

HV i nord og forsvaret forøvrig var hovedsaklig oppsatt med Reinmetall produserte våpen, så langt har du rett.

De var som jeg skrev innkjøpt og levert med små dyseåpninger som ga høy skuddtakt.

De ble riktig innkjørt før de ble boret opp for og redusere skuddtakten.

HV i nord overtok disse våpnene ferdig innkjørt fra Hæren.

DE tyrkiske pipene var som H&K pipene poligont riflet men de var ikke for trangt kammret, men kammeret var for kort.

Pr. i dag går disse våpnene om hverandre slik at HV i nord også har tyrkiske våpen i drift.

Link to comment
Share on other sites

Vargen beskriver problemet her:

Eller er pipas bakkant for langt fram i låsestykket, og kammeret riktig i forhold til låsestykket men dermed feil i forhold til pipa? Da får man riktig headspace og full låsing i avfyringsøyeblikket, men en del av hylsa blir ikke støttet opp av kammerveggen da det blir ei glipe mellom sluttstykke og pipe. En ganske utilgivelig feilproduksjon, i så fall!

Tyrkisk ammo med høyere støtbunn var av denne grunn ikke utsatt for hylsespreng.

 

Andre feil:

Generellt dårlige tillpasninger

Sveiset istedenfor naglet med påfølgende sprekkdannelser.

Varierende stålkvalitet (mildt sakt).

Skruehoder som var nittet fast med kjørner med påfølgende defekte skruehoder og gjengepartier.

 

Økonomien i prosjektet kan vel oppsumeres med at de tyrkiske MG3 har kostet oss mer en to ganger det reinetallproduserte våpen ville kostet.

De er fremdeles tykiske med med en grei H&K pipe.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet har du rett men en gang på 70 tallet fant man ut at man sparte våpen og ammo med og sette ned skuddtakten.

Orginal dyseboring som tilsier den skuddtakten du skiserer er 10 mens de etter innkjøring blir boret opp til 11,6 noe som reduserer skuddtakten.

Dere er kansje ikke vant til puss og vedlikehold, for mangelfull puss av rekylforsterker vil medføre høyere skuddtakt. Grunnen til dette er at hullene slagger igjenn.

Link to comment
Share on other sites

Dere fikk som dere sikkert skjønner meg til og gå ned på kontoret og hente dokumentasjon.

Jeg tok forøvrig noe feil, det skal være 8-900pr. min. ikke 7-800 pr. min.

Jeg har som følge at mine synder påført med selv 3 slag med pisken.

 

AG3 har til sammenligning en skuddtakt på 550-600pr.min.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med høggern. Har vært MG1`er all mi tjenestetid i militæret, (Garden-80, rep i -83,-87 og -94) og mine Mgèr gikk alltid med 1200/min. Har faktisk ikke hørt mg3 med lavere skuddtakt. Og jeg PUSSER! Mulig 800-900/min er et fenomen som kom seinere?

En liten teknisk forskjell på Mg 42 og Mg 3 (foruten at flammedemper/rekylforsterker er todelt på Mg 42), er at Mg 3 har ei hylse m/fjør inni sluttstykkehylsa som skal hjelpe til å forhindre et fenomen som hender med Mg 42 iblant: At sluttstykket spretter tilbake fra låst stilling for tidlig under skuddavgangen. Dette kan forårsake havari (og løpsk skuddtakt).

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest alle innleggene om MG -3 begynte jeg å lure på om jeg husket feil, og jeg har undersøkt litt i dag.

Som Mentor påpekte var feilen med de tyrkiske løpene at de var for trange. I tillegg var det uregelmessigheter med pipestyringen.

Når det gjelder skuddtakt så husket jeg litt feil, det som står i beskrivelsen er 16-22 skudd i sekundet, ikke 17-22. Det skal gjelde hele levetiden på våpenet.

Det finnes to typer flammedemper, en med 10 mm og en med 11,6 mm hull. Våpenet skal skytes inn med 10 mm intil det fungerer tilfredstillende, deretter skal det skiftes til 11,6 mm. Skuddtakt med 11,6 mm åpning er 16-22 skudd/s på et innskutt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Pipene var er ikke for trange, de er for grunnt kammret!!!!!

Det er ukjent for meg og for firmaet at det finnes sluttstykker av forskjellig vekt til MG3 i det norske systemet.

Har prøveveid 8stk. de veier mellom 595g og 660g.

Skuddtakten er som jeg har skrevet utallige ganger før 8-900 skudd pr min.

Tekniske verksteder i forsvaret oppererer med at de godtar mellom 7 og 900, men de ønsker seg ned mot den nedre delen av skalaen.

Link to comment
Share on other sites

Det er dette jeg har problemer med å forstå.

Dere prater om at Tyrkiske patroner har tykkere bunn men målet fra skuldre på patronen til bunn av hylsa er vel lik.

Full låsing skjer vel når hylseskuldra bunner i kammer.

Da må det jo være låsestykket som gjør at sluttstykke går i lås med for stor åpning mellom sluttstykke og patron.

Link to comment
Share on other sites

Målet fra undersiden av hylsen til toppen av hylsehalsen er tilsvarende på Norsk og Tyrkisk ammo i 7,62x51.

Samtidig er avstanden fra toppen av hylsealsen til bunnen inne i hylsen lengre på Tyrkisk kontra Norsk ammo.

Det vil med andre ord si at den massive delen i bunnen av hylsen som tennkanalen går gjennom er lengre / høyere på Tyrkisk kontra Norsk ammo.

Dette medførte at den kruttfylte delen ved avfyring ikke var fullt understøttet av kameret ved avfyring , noe som medførte hylsespreng.

 

De Tyrkiske pipene har poligone riflinger noe som gir noe høyere trykk kontra Reinmetalls konvesjonelt riflede piper. H&K pipene er også poligont riflede av tilsvarende innvendig diameter. Så både Tyrkiske og H&K piper vil gi høyere og tilsvarende trykk kontra gammle Reinmetall piper.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man kunne forsåvidt omkammret de Tyrkiske pipene og tillpasset styrestykket til det nye kammeret, men da ville totallengden på pipe med styrestykke blitt for kort for bruk i MG3.

Det er forøvrig flere som har tillpasset disse Tyrkiske pipene til andre rifler og laget seg greie karabiner.

Andre igjen har valgt og bruke H&K piper til slike prosjekter, noe som knuser presisjonen i Tyrkerne.

 

En kuriositet som også kan nevnes er at etter at pipene var utskifte ble det atter et nytt skyteforbud fordi det ble innmeldt at man skøt ut riflingene i de nye pipene, med stor ståhei.

 

De var ikke klar over at våpnene var poligont riflet kontra konvesjonellrifling som MG34.

Forbudet ble fjærnet etter 2 dager og HV distriktene som flaggret denne saken stort følte seg nok en smule forlegne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt i hvertfal godt med den tyske (reinmetal?) utgaven. Faktisk bedre enn med AG3, det er derfor jeg alltid ønsket meg en enkeltskudds avtrekker versjon ute i felt mens jeg var inne. Tyrkeren kunne vi riskere å få blåst i stykker mellom fingrene våre, og i likhet med annen idioti fra de som styrer med forsvarskontrakter (t.d fregattene våre). Ble det nok en dyr fornøyelse, med søppel kvalitet for kvalitets pris som resutat.

 

Jeg har forresten ennå ikke hørt fra noen om den MG3b utgaven kun var ett prøveeksemplar, eller om det er noen som er oppsatt med den? (jeg hørte om den i 1990 fra ett befal fra våpenteknisk, som mente jeg bare måtte prøve en slik om jeg fikk fingrene i den)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forresten ennå ikke hørt fra noen om den MG3b utgaven kun var ett prøveeksemplar, eller om det er noen som er oppsatt med den?

jeg har iallefall aldri hverken hørt om den eller sett den. (det betyr ikke at den ikke fins, akkurat som jeg ikke har sett gud heller, men det betyr ikke nødvendigvis at han ikke fins.....)

er du forresten sikker på at han ikke blander med MG34-en som har en sådan avtrekkerløsning?

 

men det var forresten en LT engang som fortalte oss at det fantes links utgaver av AG3(med utkastet på "feil" side) å de har jeg heller hverken sett eller hørt no mer om..... ;)

Link to comment
Share on other sites

Skuddtakten er som jeg har skrevet utallige ganger før 8-900 skudd pr min.

Tekniske verksteder i forsvaret oppererer med at de godtar mellom 7 og 900, men de ønsker seg ned mot den nedre delen av skalaen.

har vanskelig for å kjøpe denne uten videre sermoni. 17-22 pr sek fikk jeg oppgitt fra militær børsemaker. dette blir mellom 1020 og 1320 pr min.

om jeg ikke husker feil så er det disse tallene som står i militære UD-er for MG3 også.

Link to comment
Share on other sites

På Trondenes for 10 år siden hadde alle MG-ene 2 "flammedempere" (pluss rekylforsterker til rødplast), en "rask" og "sakte", uten at jeg vet hvor rask og hvor sakte. Vi brukte alltid den raske, da teorien der var at den "sakte" var for innskyting av nye piper. Utover det vil jeg si att all våpenteknisk informasjon jeg får fra militært personell (som ikke er børsemakere) antar jeg er utelukkende sprøyt inntil jeg har sjekket det opp selv. F.eks. en troppssjef som hardnakket påstod at med MP5 kunne man skyte rundt hjørner om man holdt den sideveis (altså vannrett, slik som tøffinger på film holder pistolen), da 9mm hadde så krum kulebane.... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Dæven! :shock: Ja den er jeg enig i, min troppsjef holdt på å sparke AG´n ut av nevene på meg og påstod han redda meg fra å miste en finger, jeg holdt nemlig tommelen i veien for ladearmen da jeg skulle til å skyte... Han brummet stygt i bartene da jeg på en pen måte fortalte at han hadde driti seg ut! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Han jeg snakket med, mener jeg var sersjant eller fenrik (tror det var sersjant). Og var slik jeg forstod det på kontrakt (han utdannet seg eller hadde utdannet seg til våpen tekkniker? Er det det samme som børsemaker?). Lenge siden nå, men ett er sikker, jeg sto hard på at han måtte mene MG34, og han var klar på at det var MG3 han mente, og at oppsettet for avtrekkere var likt MG34.

 

Jeg har hverken før eller siden hørt noe om denne utgaven, men jeg er helt klar på at han kalte den MG3b.

Han hadde skutt med den, og syntes singelavtrekk på MG3 var passe sjef (noe jeg ville ha vært den første til å si meg enig i om jeg bare hadde fått lagt vantene på en slik). Virket heller ikke som han var ute etter å lure meg eller noe (seriøs diskusjon i all edrulighet, i hvertfall der og da :wink: ).

 

P.s 17-22 skudd i sekundet fikk vi oppgitt på MG3, og jeg har alltid hatt vanskligheter med å klippe kortere byger enn 6 skudd. En som var trenet MG skytter fra Nord Norge og FN i libanon, klarte 4-5 på det jamne. Men jeg har hørt andre som ble forbauset over at jeg ikke klarte 3-4 ganske greit med litt øvelse. Kansje forskjellig skuddtakt?

 

Forresten, bytter man piper på MG34 som på MG3? Jeg har kun sett MG34 i kassen, så...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...