Jump to content

Eikenøtt


One Shot

Recommended Posts

Noen her som kan fortelle meg bruksområde for "eikenøtter"? Har en liten eske med slike mini patroner. Og lurer vel egentlig på hva de kan brukes til? Er vel mindre kraftig enn luftgevær også?

 

De kan brukes til blinkskyting. Trost og ekorn i hagen :mrgreen: Men de er dyre i pris ca 1krone så mengde skyting er nok ikke så veldig aktuelt pluss de duger ikke på hold over 15meter. Effekten er som de kraftigeste luftvåpen. Smellen også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bare påpeke at eikenøtt ikke er lovlig til bruk på jakt... :!:

Fikk en kopi av en mail fra Dirnat:

1. Vi har fortolket § 15 i forskriften om jaktutøvelse slik at salonggevær- ammunisjon må minst være cal. LR. Mindre ammunisjon til salonggevær som ”short” og ”eikenøtt” anser vi forbudt til jakt på en hver viltart, uansett om den er vesentlig mindre enn den ”øvre grensen”, hare.

Fjernet navnet... Men svaret kommer fra en juridisk rådgiver i DN.

Link to comment
Share on other sites

Noen her som kan fortelle meg bruksområde for "eikenøtter"? Har en liten eske med slike mini patroner. Og lurer vel egentlig på hva de kan brukes til? Er vel mindre kraftig enn luftgevær også?

Eikenøtter var veldig inn på femtitallet.Har skutt opp mange eskerav disse.De ble brukt til ekornjakt.Hadde en enkelskudd simson med dasslås mekanisme,denne har jeg også i dag, men den har fått fri.Solgte mange ekornskinn på den tiden,kr 2,50,3,00 pr stk.Eikenøttene gikk bra,skøyt ekorni høyeste tretoppene,one shot,one kill.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...