Jump to content

Basset Artesien Normand (BAN-tråden)


Bård 308

Recommended Posts

Jeg hadde med bikkja fra han var bare 9 uker gammel! :D De orker jo i høyden bare å løpe og springe litt da, og sover gjerne i lyngen på sia av deg, men ta det som skogstilvenning! Valpen din blir jo litt eldre, fin alder til å være med i skauen og på post.

 

Jeg ville dog hatt litt skuddtilvenning med valpen før du setter deg på post. Få noen til å skyte noen skudd i lufta 50 meter unna deg og valpen, så 30 meter, og nærmere.

Om valpen begynner å pistre og virker redd så må du ikke bøye deg ned og klappe og trøste den, da bekrefter du for valpen at frykten er begrunnet... Ignorer den, men avslutt skytetilvenninga for den dagen. Men du har hatt bikkje i 30 år, og vet sikkert dette. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 530
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hei.

Syntes det begynte å bli lang mellom bilde oppdateringene på BAN tråden, så jeg slenger ut er et par bilder av Bea.

Bildene er tatt under skogstilvenning og etter :)

Her går det ellers fint, nå har vi fokus på blodspor`s trening sånn at vi blir godkjent til høsten.

 

29xwwzr.jpg

kb3evr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei. Nå er Chess blitt 7 mnd gammel :D Her går det mest på blodsportrening, går nå 20 timer gamle spor på 600 m med vinkler og avhopp i vinkel. Dette takler hun meget godt. Tror jeg kunne gått prøva nå jeg :P:P Men det er vel en alders grense på 9 mnd :roll: Skal gå opp til prøven 19 sept. Så vi har ende en tid til trening :D Ellers har Chess fått sin første løpetid, så hun er litt merkelig for tiden. Nå skal det bare bli høst, så vi får høre om det er losmål i disse bassetene da :mrgreen: Bullstaff : Du må slenge ut noen bilder av Salma, spent på hvordan hun ser ut :?: setter inn noen bilder av Chess tatt i dag.

 

125hok2.jpg

53mjhx.jpg

2ld9dza.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så har valpen vært i hus i noen dager!

Hentet ham nedenfor Linkjøping i Sverige sist helg, det ble 54 mil hver vei.

Han var vant til å få mat ganske ofte, og turen hjem tok ni timer med noen stopp.

Antok at han kom til å bli temmelig sulten, og ga ham litegrann å spise etter ca. 20 mil. Tabbe.

Han ble fryktelig dårlig rett etter han hadde spist, og hadde en lei kjøretur fra det øyeblikket.

Jeg burde visst bedre, men så lenge vi lærer av våre feil..

 

Uansett - stamtavla forteller at han heter Motvindens Ville, men her kalles han bare Rolf.

Rolf er den snilleste valpen jeg noen gang har møtt, han er et utrolig mildt vesen.

Oppdretteren holdt ham som en soleklar favoritt i kullet også,

og mener at han blir usedvanlig flott hvis han fortsetter utviklingen.

Sånt har en naturligvis ingen garantier for, men utgangspunktet er ihvertfall det aller beste.

Vel, nok skryt om den unge, lovende.

 

Jeg legger ved et par bilder, her har Rolf mast seg til et superheltkostyme.

Barn og tegneserier... :lol:

 

 

 

 

 

2dl4sy1.jpg

2sbtquq.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Da syns jeg det er på tide å skryte litt av hunden.

Må bare først si at jeg har ikke trent blodspor på lenge, hun er for ung til å bli godkjent som ettersøkshund, og har i tilegg løpetid så det synger.

Usansett.... I kveld ringe en "desperat" kompis meg. Han hadde skutt etter en bukk, litt drygt hold og litt dålig lys (noe som kjenner seg igjenn?)

Han kunne desverre ikke finne dyret, og var noe usikker på rettnigen bukken hadde tatt.

Jeg og Bea var selv på tur hjem fra jakt (som forøvrig var resultatløs) så vi snudde og ville mer en gjerne være behjelpelig med ettersøk.

Først ble jeg litt skuffet, Bea var mere opptatt av menneskespor og andre hjelpere som var tilstede. Etter å ha sett meg litt lei på dette fikk jeg dirigert disse bort slik at vi fikk gå først og alene i området. Da sa det pluselig pang, og nesen sto som spikret ned i bakken. Nå skjønte jeg hvor det gikk, så det var det bare å nyte orkesterplassen bak hunden. Etter snaue 100 meter stopper hun pluselig helt opp og jeg undrer hva det er. Det viser det seg at bukken ligger jo faktisk der, og jeg står på den ene foten til bukken. Dette var UTROLIG GØY!!!

Så fredagskvelden endte med; En fin bukk, en lettet skytter, en stolt hundeeier og en hund som strålte av tilfredshet.

211q6j9.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Halois. Da var Chess og jeg offentlig godkjente :lol: Første blodspor ble gått i går med 1premie som resultat :lol:

Fikk gå et i dag og for en annen dommer, med 1premie som resultat. Ferskspor prøven gikk vi på formiddag i dag. Chess spora elg som bare det :mrgreen:

Nå mangler Chess bare en første på en ordinær prøve så er hun viltsporchampion :D

Ikke verst dette når hun er bare 9mnd.

NÅ SKAL DET SLIPPES :mrgreen:

Hvordan går det med dere ande som har hund fra samme kullet da?????

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye Ruger!! :D

 

Jeg tror det er på tide å spørre ekspertene her inne om en sak.

Ekspertene, det er i denne sammenhengen alle dere som har en BAN, enten den er ung eller gammel.

 

Rolf og jeg har holdt på med skautrening i flere uker allerede.

Han er nå snaue fire måneder gammel.

Han trives i skauen, men det er stort sett kongler og kvist som er av interesse.

Dette er noe han godt kan gnage på der jeg sitter, og sånn blir det gjerne også.

Av og til tar han noen runder, men er aldri mer enn femti meter unna.

Dette er helt greit for meg, jeg har ikke hastverk.

Jakta denne høsten blir svært amputert uansett,

jeg antar at min hovedoppgave stort sett blir å være bålvakt.

Så får Rolf forhåpentligvis litt mer behov for å utforske større områder etterhvert.

Nuvel.

 

Vi er altså på tur 3-4-5 ganger i uka. Tusler noen hundre meter unna bilen, og setter oss til i noen timer.

Problemet er at han ikke er interessert i å gå ut til posten. Eller til noen andre steder, for den sakens skyld.

Han virker overhodet ikke opptatt av å finne ut hva som befinner seg rundt neste sving,

derimot er han usedvanlig fokusert på veien vi nettopp har tilbakelagt.

Hele tiden skal han tilbake dit vi kom fra, hvor enn det måtte være.

Setter seg stadig ned midt i veien og bare glaner bakover dit vi kom fra.

Får han det som han vil, da rykkes det tilbake til start på et blunk.

En ting er dette med at han skal lukte på alt mulig til enhver tid,

og at han foretrekker denslags aktiviteter fremfor å gå.

Han har et ganske bestemt syn på når det skal luktes og når det til nød kan spaseres.

Men er det normalt å helst ikke ville gå noe særlig da?

Som nevnt, vi snakker om et begrenset antall hundre meter, dette er jo ingen avstander han vil bli sliten av.

BAN-valpen jeg hadde i fjor drev med akkurat det samme, er dette normalt for rasen?

Går det seg til når de blir eldre?

Så, når det er på tide å gå hjem, da er det stram line forover igjen. Eller egentlig tilbake igjen da.

Uansett hvor sliten han i utgangspunktet virker.

Sånn er han når vi rusler en tur her hjemme også, registrerer han at kursen dreier hjemover, da er det full fart. Men ellers ikke.

En kompis av meg har en dachsvalp, og den drar ham hele veien uansett hvor langt de går. Kommer ikke raskt nok fram.

 

Så hva gjør jeg da?

Slår jeg meg til ro med at interessen for turgåing tar seg opp når han blir noe eldre?

Skal jeg vente helt til han har sitti midt i veien og sett seg tilbake i fem minutter, og så håpe at han vil gå litt av seg selv igjen?

Skal jeg fortsette å gjøre som nå - gå i svært rolig tempo, og bare dra ham forsiktig men bestemt etter meg når han stopper?

Må igjen understreke at dette bare er snakk om korte avstander, han er jo ikke gamle knøttet.

 

Noen erfaringer/forslag?

 

 

 

Her er forøvrig et par bilder av Rolf på tur nå i helga, han begynner å bli en kraftig plugg. Veier ti kilo nå:

2u8juba.jpg

 

1ihq4l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kos dere i skauen, og la Rolf bli trygg. Han er jo bare badene, som vi sier i Stavanger. Han er unghund neste høst, og så går det for full maskin høsten 11. Da har både Rolf og ikke minst dere lært hverandre og kjenne. Lykke til med nydelig valp.

P.S Hva har Ulla sagt om og slippe ung hunder etter dyr ??? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jada, vi koser oss i skauen begge to.

Ikke noe stress der, alt er fokusert på kos og trivsel for oss begge.

Det var mer et spørsmål om jeg bør prøve å slipe bort uvanen med å ikke ville gå,

eller om dette kommer av seg selv.

Har bare hatt valper jeg vettu, ingen av dem har hittil kommet over i kategoriene unghund og voksen. :)

 

Hva Ulla har sagt om å slippe unghunder etter dyr?

Tror ikke jeg har hørt noe om det altså.. :?

Link to comment
Share on other sites

Dette ordner seg helt sikkert. Det grunnleggende viktige for en valp/unghund i skogen , er at den alltid vet hvor han kan finne Far. Om den retunerer til utgangspuntet og ikke finner deg der , kan du fort få en "trang hund". Ellers lærer Ban det den trenger, om forholdene legges til rett, helt av seg selv. Det er medfødt det meste. Med de genene Rolf har, er oddsene store for at du får en god jakthund. Jeg har broren til faren, og den er helt rå :D

Om ekempelet ditt er når hunden er i band ? :D ja da skal den adlyde og følge de beskjedene den motar i bande. Bruker Qrut en del som bandhund etter hjort, og da er de viktig at han adlyder. Høyre , venstre , gå bak og sitt. Etter noen turer(år) forstår Qrut hva jeg vil med signal fra lina. Jo tidligere du klarer og styre fra lina jo bedre.

Link to comment
Share on other sites

Bifogar ett bidrag från Sverige.

 

Jag är inne på min 2:a BAN och är mycket nöjd.

 

Millan kom till familjen förra sommaren och är nu 16 månader. Hon är uppfödd på Stockmossens Kennel i Sverige och visar på mycket god jaktlust och samarbete. Vi sköt ett rådjur för henne sent förra vintern efter ett kort drev. Hon har även visat intresse för hare och gjort några korta drev förra säsongen.

 

I höst börjar injagningen i lugnt tempo.

 

Jag har även en äldre tik från Banubas kennel som är en riktig allroundhund. Hon jagar både hare, rådjur, hjort och räv. :D

 

 

normal_IMG_1090.JPG

Stockmossens Millan och ägaren Tom vilar inför jaktsäsongen

 

 

normal_Vinnare_ung_tik.JPG

Utställning i Köping 19/9. Millan fick ett 1:a pris och vann unghundsklassen.

Link to comment
Share on other sites

Snokum: Min første BAN - Chico, "pussa skoa" mine mange, mange, mange dager og timer i skogen når han var valp. Han var og blir et unikum på som jakthund. Beste bikkja!

Er en hel masse de skal sette på plass oppi hue etc vettu. Alle hunder er forskjellige individer og at en hund drar i alle retninger og langt unna betyr nok ikke at den hundenblir noe bedre til slutt.

 

Det løsner det der, men fortsett som nå og bruk de to første årene MYE i skogen. Det er her grunnlaget blir lagt. Det sies vel at en hund bruker to år på å bli "voksen" mentalt. Og de to årene kan det skje mye rart i alle retninger:-)

 

Stå på! Blir spennende å følge med!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også sikker på at det vil løsne,

og som jeg har nevnt tidligere - i år er det bare kos og trivsel.

Vi får passe bålet litt, mens de andre gutta gjør unna selve jaktinga.

På fredag starter det, da er det fri fra jobben! :lol:

 

Men hva med motviljen til å gå ut på tur da?

Ingen som har opplevd problemet?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Da har jeg hatt den første losen på Chess :lol: Var ute i 4 timer i dag. Startet med en meget kort los på enkeltdyr Chess la av etter bare 3 min :( Dro i ett annet tereng, slapp bikkja og etter ca 5 minutter i søk begynte Chess å støte på færsk fot. Etter bare noen titalls meter ble det uttak på gjeit og kje. Nå losa Chess i hele 31 min :lol: Slapp bikkja i nytt tereng og etter 10 min i søk tok Chess ut bukk. Nå varte losen i hele 45 minutter. Strålende fornøyd med dagen selv om det ikke ble noe fall :lol:

NÅ ER VI I GANG :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter elgjakt og en liten sykemelding av "Siggen" pga en knekt klo, så har det blitt noen fine loser i helga. Skøyt et fint bukkekje som kom tilbake på uttaket. Lostidene ligger på rundt 2 timer før han returnerer tilbake til matfar :D . Blir bare mer og mer glad i denne rasen, og hadde det ikke vært for kjerring så hadde det nok vært en til her i huset.

Bukkekjebeverdammen2009ret.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei. Da har jeg skutt rådyr for Chess i en kanonlos på 75 minutter :lol: Dette er Chess sin femte los :D Det er vel meget bra når bikkja ikke er mer en 10 mnd gammel???

Må vel si det kom en liten gledeståre etter fallet :mrgreen:

Steike fornøyd med dette hundeemnet :D

Takk Knut for en MEGAHUND!!!!!!

 

zj6sts.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...