Jump to content

Gaupejakt på tv


videlgen

Recommended Posts

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Håper TV2 sender dette programet igjen, det var utrolig fint. En ting jeg er sikker på er at, en del av de som er negative til dette programet er sikkert av de som sitter og sier "huff, det er jo ikke noen naturprogram på tv lenger". Og når de sender så sitter de å ser etter hva som er galt, kritiserer det etterpå og søker og tråler for å finne noe som ikke passet.

Link to comment
Share on other sites

gruppene nevnt ovanfor

Du glemte én gruppe: De som finner fram øl og popcorn, setter seg godt tilbake i stolen og vekselvis humrer og rister oppgitt på hodet over hele sirkuset. Mens de slenger inn en offtopic-kommentar i ny og ne slik at tråden holdes varm (jepp, føler meg truffet...)

 

Glir elegant inn i denne gruppen. Sitter godt tilbakelent, spriker med tærne, leser å ler passe oppgitt :D:D

Men plutselig slår det meg!

Det aller meste trodde jeg var diskutert opp å i mente. MEN, la dere merke til hva slags dekk han hadde på bilen??

I disse miljøtider, kjørte han virkelig med piggdekk :?::?::wink:

:lol::lol::lol:

 

 

 

Håper dette blir tolket så seriøst som denne fleipen var ment som.....

Link to comment
Share on other sites

Det var nå f..n så mye styr det ble etter dette programmet.

Syns det var helt topp, men her på forumet må det være en del "jegere" som bør være helt feilfri.

 

 

heilt enig med dæ, sauer highland 3006. :!::!:

æ e ihvertfall itt feilfri, :wink::wink: og tørs å påstå at ingen menneske eller jeger er feilfri.

det ha verri meget konstigt om det ha verri så, eller ka ???? :?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tok opp gaupejakta, og så den igår kveld. Jeg synes ikke det var så mye å sette fingern på som telte negativt for jegerstanden i Norge. Ja, jeg snakker i mobil under kjøring, ja jeg kjører bil hvis jeg skal forflytte meg langt eller fort. Hvis det overhodet er noe man skal kunne sette fingern på, så er det at det kom enten tomhylse eller skarpt skudd ut av våpenet ved ladegrep. Alt annet blir bare pisseting.

Link to comment
Share on other sites

1,: Jeg koste meg med en film som viste et fantastisk jakt miljø :D

2,: Jeg lærte noe om Gaupejakt og hvilken innsats som ligger bak en vellykket felling :D

3,: Jeg beklager, jeg klarer ikke å henge meg opp i en rekke bagateller, som muligens er kommet med i filmen av enn eller annen årsak :oops::evil: .

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Det sto på slutten av filmen, at Gaupa var en art på rødlista.

Mener at den ble fjernet i fjor høst fra den lista? Noen som vet hva som er riktig?

 

Ikke fjernet, men "nedklassifisert" fra truet til sårbar.

"Kategori er endret fra EN til VU på grunn av at bestanden i Sverige er større og det er utveksling av dyr mellom Sverige og Norge." http://www.artsdatabanken.no/Article.aspx?m=39&amid=1864

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Ja, da har jeg også sett filmen. Glimrende film med en nokså uforståelig "hale" (den teksten om gaupa på rødlista, for gaupebestanden har vel ikke akkurat gått ned de siste årene? Til tross for kvoter som på papiret virker ganske vanvittige?).

 

Når ungene er ferdige med å spille på store-PC'en litt seinere i dag skal jeg opp og se om TV-tuneren der har klart å ta opp programmet :)

 

 

(også oppfordrer jeg folk til å diskutere i denne tråden istedenfor den nye, så kanskje vi får denne til tjue sider ;) )

Link to comment
Share on other sites

Syns nå i det heile han brukte litt lang tid før han skaut den stakkaren...

Er jo ikkje normalt å kunne komme så nærme, ergo noko er galt. pang.

Kunne mest virke som om det var litt stas å klappe elgen på tv.

 

Men det er nå mi vurdering, og at han vurderte det på eit anna vis er jo heilt normalt.

Kan jo ha vore ei vurdering med tanke på at dette blei vist på tv, sånn at han skulle sjå om kalven kansje kunne klare seg ikkje bare gå ut av bilen og skyte den.

 

Nei det er vondt og sei, det er vel like mange meinigar på dette som det er jegerar..

 

Tru nok ikkje eg ville ha vore på fjernsyn i jaktsamanheng, har eit stort ansvar overfor alle oss andre.

Link to comment
Share on other sites

Det sto på slutten av filmen, at Gaupa var en art på rødlista.

Mener at den ble fjernet i fjor høst fra den lista? Noen som vet hva som er riktig?

 

Ikke fjernet, men "nedklassifisert" fra truet til sårbar.

"Kategori er endret fra EN til VU på grunn av at bestanden i Sverige er større og det er utveksling av dyr mellom Sverige og Norge." http://www.artsdatabanken.no/Article.aspx?m=39&amid=1864

 

Har kansje litt med når denne dokumentaren ble laget, husker denne gikk i fjord også å det trur jeg var rett før gaupe jakte begynnte. altså så er dokumentaren 2 år gammel.

Link to comment
Share on other sites

Fin dokumentar som viser hvordan gaupejakta skal bedrives, men reagerer litt på en ting.

Er vel unødvendig å vri beinet til den stakars kalven SÅ mange ganger rundt for å skjønne at det er brekt? :shock:

Noen andre meninger om det?

Dyret var i sjokk og merket nok ingenting.

 

Ellers så virker det jo helt umulig å gjøre noe som helst uten at det settes spørsmålstegn ved det ene eller det andre. Jeg er glad for at noen tar sjansen på å utlevere seg selv. Er det ikke godt å se den genuine jakt interessen og opprømtheten til "sjefsjegeren" :D

Link to comment
Share on other sites

Synes også det var en fin film, ganske balansert.

Men jeg savna litt omtale/begrunnelse for hvorfor det er viktig og riktig å beskatte gaupa - som man jo faktisk gjør med myndighetenes velsignelse - i forhold til predasjon på både sau og vilt.

Tror ikke det er mange utenfor jegermiljøet som er klar over at ei gaupe typisk tar mellom 60-90 rådyr pr år, hvis den ikke har tilgang på sau...

Link to comment
Share on other sites

Synes heller ikke det er OK når rådyr i hopetall meies ned av NSB eller på veiene; men det gjør det liksom ikke bedre at kanskje like mange tas av gaupe. For ikke å snakke om reven - men det blir en annen skål.

 

Statistikk kan for øvrig brukes til så mangt.

Det er forskjell på rådyrtette/jordbruksnære rådyrbiotoper med lite gaupepredasjon og de områdene hvor gaupa har matfatet sitt.

De som ikke har gaupepredasjon i "sin" skog synes sikkert det er sjarmerende med mange gauper hos andre, men når du etterhvert knapt ser verken dyr eller spor, men heller gaupespor, der hvor det tidligere var gode sjanser for kontakt med rådyr, så ønsker du fort litt færre gauper i nærmiljøet...

Forstå det den som kan...

Link to comment
Share on other sites

4000 rådyr av en bestand på 150 000.... Horribelt tap....

Og regnestykket/statistikken bør vel være riktig, hvis man først skal bidra med noe vettugt?

Hvis vi regner 75 dyr i snitt pr gaupe, og regner konservativt med 400 voksne dyr, skulle det vel bli 30 000 rådyr.

Eller???

Link to comment
Share on other sites

Og regnestykket/statistikken bør vel være riktig, hvis man først skal bidra med noe vettugt?

Hvis vi regner 75 dyr i snitt pr gaupe, og regner konservativt med 400 voksne dyr, skulle det vel bli 30 000 rådyr.

Eller???

 

Det har du helt rett i... Febertåka tok ikke hoderegninga i dag.. Beklager den.

Link to comment
Share on other sites

Og regnestykket/statistikken bør vel være riktig, hvis man først skal bidra med noe vettugt?

Hvis vi regner 75 dyr i snitt pr gaupe, og regner konservativt med 400 voksne dyr, skulle det vel bli 30 000 rådyr.

Eller???

 

Det har du helt rett i... Febertåka tok ikke hoderegninga i dag.. Beklager den.

Helt greit! :wink:

Regner bare med at det tallet (sjøl om det "bare" er statistikk..) setter problemet mer i perspektiv.

Vi bør jo nesten håpe på at det er endel sau også tilgjengelig... :roll:

De (vi) som på det nærmeste har mista rådyrstammen, er i alle fall smertelig klar over hva gaupa betyr i nærmiljøet. :cry:

Og da tenker jeg ikke bare på jaktresultat, men på opplevelsen naturen, ved å jevnlig kunne treffe på rådyr når man går i skogen. Gaupa ser man uansett aldri, så potensiell 'naturopplevelse ved å ha gaupe', er vel deretter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...