Jump to content

Gaupejakt på tv


videlgen

Recommended Posts

 

Elgkalven burde kanskje blitt avlivet litt tidligere, men det gjør vel ingenting om den levde 90 sekunder ekstra? Om den var panikkslagen, ble den jo uansett avlivet like etterpå.

 

Einig!

Syns Sveen løyste dette på heilt korrekt måte. Han hadde mogelegheit til å sjekke tilstanden på elgkalven, og benytta seg av det før han foretok avliving, som var og bør vere siste utveg.

Denne situasjonen passa veldig dårleg inn i det bildet som enkelte jaktmotsatanderar prøvar å framstille av oss jegerar.

 

Når du finner en elgkalv i veikanten slik han gjorde uten noe form på respons trenger du vel ikke dra en knekkt skank i stort sett alle retninger før du koser med et vettskremt dyr. Skjønner det var fristende. Kalven var søt den.. Men satt og gremtes litt over hvorfor ikke skuddet falt mye tidligere. Ellers var det bra program! rart med filmingen av skuddforsøket til hundeføreren men det kan være det samme. Bra å se engasjerte jegere og at det kan lykkes også!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Må sikkert sjekkes for trikiner.

 

Under de store klappjaktene som kongen i sverige påla stod det spesifikt at alt gaupekjøtt tilfalt kongen.

Så om det var fordi det var spesielt godt eller ble sett på som eksklusivt vet man med sikkerhet ikke, men kineserne anser jo katt som delikatesse.. :wink:

 

Endel av undersottene til onkel"Adolf" hadde vel også i seg noen kg kattekjøtt i den tro at det var kaninkjøtt

Link to comment
Share on other sites

Reagerte også på at det ikke var samme kar som skøyt på filmen som ble dedikert gaupa, men i ettertid ser jeg det som hensiktsmessig. Sikkert mange jaktmotstandere som ikke fikk det med seg og ville skreket høyt om uforsvarlig/villmannskyting på jakt hvis de viste det.

Link to comment
Share on other sites

Spise gaupe?

Da skulle jeg ha vært sulten, gitt. Tror jeg hadde valgt noe sterkt å drikke til maten også. Og før. Og mye mer etterpå. Ikke bare for å døyve det, men såpass store mengder at jeg ville vært sikker på å ta knekken på det som følger med og for å glemme hva jeg akkurat hadde spist. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Syntes filmen var helt ok jeg. Kjente meg godt igjen i hvordan jakta ble utført.

 

Jeg regner ikke med at de hadde filmkamera hos hver eneste poster,og hundemannens skudd var vel det eneste de greide å få på film den aktuelle gangen . Av den grunn syntes jeg det var greit at det ble gjort slik det ble gjort selv om også jeg stusset litt etter gaupefallet:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det var et bra program. Måtte være en spesiell opplevelse med den kalven som var påkjørt. Han kunne kanskje ha avlivet den med det samme, men situasjonen var spesiell og tror nok at det var det som gjorde at han drøyde det noen sekunder. Syntes han viste god jaktmoral ved å sjekke at kalven faktisk var skadd, samtidig som det også viste at vi jegere har respekt og omtanke for viltet, og ikke bare er en gjeng cowboyer som skyter dyr i hytt og gevær for moroskyld (som det virker at mange i vårt mer og mer urbaniserte samfunn har ett inntrykk av).

Skal man flisespikke litt, så var han nok ikke klar over at han hadde skudd i kammeret når han tok ladegrep før han avlivet kalven, men men..

Link to comment
Share on other sites

helt enig med deg frost..

synes han utviser en god moral når han avliver kalven.. ser noen kommer med reaksjoner mot at han ventet så lenge med å avlive kalven, men spør du meig hadde det kommet like sterke reaksjoner hvis han bare hadde gått ut fra bilen å skutt kalven uten å sjekke noe som helst.. jaggu ikke lett å være jeger når så mange er kritiske til det man gjør :? ... det at han faktisk tar seg tid til å sjekke dyret for å se om det er noe galt med det viser at mange jegere har respekt for de dyrene de jakter på, noe som gir positive ringvirkninger :)... stusset litt over at når han tok ladegrep så spratt det ut en patron jeg også men regner med at det oppstår litt kaos når man har med seg hele filmteamet i skogen..;) forøvrig synes jeg programmet ga et fint inntrykk av gaupejakten.. :D

selv går jeg bare å venter på at det skal komme sporsnø så det blir mulig å komme på talefot med "pusen" i helgen :lol: ....

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også det var et bra program. Lurer på om han får besøk av onkel blå eter å ha vist for hele Norge at han snakket i mbilen uten handsfree? Men gøy jakt så det ut som, og dedikerte jegere!

 

Kom det klart fram at bilen var i bevegelse? :wink:

 

Kanskje det var eit klassisk filmtriks, og bilen stod på ei tralle. Og dei berre lata som om det var han som køyrte.

Link to comment
Share on other sites

meget bra dokumentar. det er klart man finne visse ting å sette fingeren på, slik vil det alltid være. er ikke alt som blir gjort etter boka. jeg er sikker på det at om en av oss hadde blitt filmet en uke i jakta og dette hadde blitt vist på tv, så hadde noen helt sikker funnet noe "galt" ved det. men som sagt, bra dokumentar om gaupejakta og forberedelsene. syntes forøvrig han jaktlederen hadde gode holdninger til viltet og jakta :)

 

jeg personlig reagerte på det som tidligere er nevnt, nemmelig den forhåpentligvis tomme hylsa som sto i kammeret :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ble egentlig positivt overrasket av programmet.

Men, ja, der er en del flisespikker-materiale her :lol:

Telefonbruk under kjøring, overdrevent bruk av bil under jakt, brukte de bilbelte, bruk av 6,5 på bjørn, fomling med patron i kammer...

Ihvertfall så det slik ut for meg som tv-titter.

Jeg synes uansett ikke der var så mye å ta jegerne for i dette programmet.

Filleting, ihvertfall synes jeg det.

Selv er jeg mer "personlig skeptisk" til klappjakta som stort sett er måten man jakter rovvilt på i Norge.

Men det blir min personlige mening, som jeg hverken trenger eller gidder å forklare overfor noen!

Link to comment
Share on other sites

Synd at tv2 skal ha betalt for nett- tv. Sånn er nrk mye bedre. Fint hvis dere sier ifra hvis dere ser at det skal gå i reprise :)

jeg benytta meg av gratis greia tv2 har på web-tv nå. men denne sendingen er faen meg sperra! blir så jævli forbanna! får jo faen ikke til å betale for å få sett det heller.

Link to comment
Share on other sites

Når vi tar i betraktning at vi her inne er Norges mest kritiske og nådeløse publikum, så synes jeg filmskapere og medvirkende kan sammenligne den gjengse oppfatning her jevngodt med å vinne Oscar! :wink:

 

For her inne skal man ikke trå mye feil før Kammermobben kommer stimende! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå da, den milde sarkasmen som har kommet fram her inne er bare basert på dårlig skjult misunnelse og tryggheten med å sitte bak et tastatur. I den virkelige verden hadde 90% ikke våget å uttrykke seg ansikt til ansikt som de gjør her inne. Det er vel en del av forummentaliteten å kritisere. Og ja, jeg gjør det selv i blant, og sier dette til meg selv også... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje hundefører Geir ga kameramannen en liten rekonstruksjon... Men den der Stella(hunden) kan sine saker! Har vært på revejakt med både hund og hundefører og det er en sann fornøyelse!

 

Må bare støtte denne. Makan til bikkje har jeg ALDRI jaktet med, hverken før eller siden..

Link to comment
Share on other sites

@fatdog, jeg syns du har en meget god holdning og jeg er helt enig i det du beskriver som en skattbar bestand :D

Når det gjelder selvmotsigelser så er den lett å se og ikke minst å bruke som argument mot en som er imot gaupejakt og samtidig er jeger,

jeg kunne gjerne skrevet et laangt og kanskje litt sentimentalt innlegg med etter mitt syn en troverdig "forklaring" på hvorfor jeg ikke syns noe særlig om gaupejakt,

men, det har jeg inget behov for og ser ingen her som er verdt strevet, spesielt ikke Egil som sier jeg hater primærnæringa, alt man skal høre! :lol::lol:

 

Til slutt vil jeg som jeger OG gaupejaktmotstander (til en viss grad, alle arter bør vel reguleres ved for stor tilkomst, men det er vertfall ikke tillfellet med gaupa idag!)

bare få skyte inn at jeg syns kritikken som er gitt av de fleste medlemmer her har en viss "humor" over seg når det gjelder gjegerene i den videoen.

 

Til dere som oppriktig kritiserer dem syns jeg er noen riktig store tosker :x

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært ei tomhylse i børsa mi når jeg tok frem den, så hadde jeg skammet meg.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Edit: endret da innlegget det gjaldt er endret

 

§ 22-8. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk o.l. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster o.l. som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods eller postforsendelse, må en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte. Denne bestemmelse gjelder ikke for Svalbard

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært ei tomhylse i børsa mi når jeg tok frem den, så hadde jeg skammet meg.

Det er IKKE lov å oppbevare boltrifle i bil, med vital del montert, og ammunisjon lett tilgjengelig.

 

Det har du helt rett i, skuddklar børse, men du at vital del var montert, du at ammunisjonen var lett tilgjengelig?

Det som er lov er i alle fall å oppbevare bolterifle i bil, slutstykket i hanskerom, innerlomme eller annet sted i bilen, Ammoen har du med i magasinet.

 

Ditt innlegg her er basert på egen fantasi eller anntagelseav hva du tror du så. Slik jeg ser det har det ingen relevans til denne filmen.

 

Ser bbdg har sagt dette mye bedre enn meg, men lar likevel innlegget stå.

Link to comment
Share on other sites

la merke til at det med avlivingen av elgen tok han ganske bra.

sjekka elgen, og ikke bare fyrte av.

og det var som han sa: jeg tror vi gjør han en tjeneste, og avslutter lidelsene(noe i den duren)

det var jo mer eller midre kortsluttning av skuddet, så mer humant blir det vel ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...