Jump to content

Gaupejakt på tv


videlgen

Recommended Posts

Hundeføreren kasta opp rifla og skaut... men en annen kar ble kreditert gaupa/var skytteren.... *logisk brist* :roll:

 

Det kom jo seff en stikker til slutt, på kreditten, 90 gauper skutt, gaupa står på rødlista over sårbare arter.... Ja ja.

 

Programmet var bra det, sannferdig og ekte nok, og han bajasen vår ville for 1000 år siden het "Halvor den Ivrige" på vikingsk! :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg synes programmet var bra.

Interessant for oss som ikke har erfaring med den slags jakt å se hvordan det foregår. Spesielt hvor mye tid som ble brukt i forkant av jaktstarten ifm sporing og denslags.

Synes også at jegern ble fremstilt på en nøktern og fin måte.

 

 

P.s men 6,5x55 som favorittkaliber! :)

Link to comment
Share on other sites

Et godt bilde av hvordan gaupejakta foregår. Og ikke minst hvor mange dager/ukers arbeid som ligger i grunn for at en har noe å jakte på 1.feb (off topic. les: 2009, utsatt gaupejakt, 150209 :evil: ).

 

Likte forresten kommentaren til Halvor Sveen: Det er faktisk folk som har bodd i dalen her, hele livet, uten å drive med jakt! :roll: (Fritt overatt etter Halvor S) 8)

Link to comment
Share on other sites

bbdg:

Ikke noe automatikk i det synes jeg, da er det dårlig fortalt!

 

Ranger, akkurat det der stussa eg også på, fanken var det ikkje hundemannen som skaut.

 

Akkurat dette irriterer meg grønn, har jobba såpass mye i filmevideo-bransjen at jeg VET om disse snarveiene for å få brikkene i dramaturgien på plass, men det er fordømt latskap å ikke rekonstruere det med rett mann! :evil:

 

Dessuten KUNNE spenninga under jaktsituasjonen vært gjort bedre, fått tatt og følt litt mer på spenninga på postene før det hele ble utløst med ei dau gaupe. Men, greit nok, det er mange måter å løse ting på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

LongRange!

Hvorfor i pokker flette er du mot gaupejakt?

Kvoten er mindre enn tilveksten og avskytinga dreier seg i hovedsak om hanndyr!

Gaupestammen tåler godt å bli jaktet på, så hva slags argument for påstanden?

Er du total jaktmotstander kan jeg forstå det, ikke ellers! :evil:

Link to comment
Share on other sites

@Egil, ser ingen slags grunn til å måtte redegjøre for deg om jeg har ”gode nok” grunner til å være imot gaupejakt, kanskje det resterende antallet gauper i Norge spiller litt inn her

i tillegg til at jeg syns det flotte dyret hører til å vår natur og det er noe vi heller burde være stolte av å ha i stedet for å ønske utryddet!

 

Ikke at det betyr en døyt i denne saken, men siden du synser så jævlig om hvordan jeg er så; Jeg er en godt aktiv jeger og jakter hovedsaklig hjort, rådyr og det meste av fugl.

 

For min del håper jeg det strammes ytterlig inn for gaupejegere og at gaupa for all del må gnafse det rådyr den måtte ønske, det er en naturlig del av naturen.

 

 

Edit: Erik -> Egil

Link to comment
Share on other sites

"Egil, ser ingen slags grunn til å måtte redegjøre for deg om jeg har ”gode nok” grunner til å være imot gaupejakt, kanskje det resterende antallet gauper i Norge spiller litt inn her

i tillegg til at jeg syns det flotte dyret hører til å vår natur og det er noe vi heller burde være stolte av å ha i stedet for å ønske utryddet!

 

Ikke at det betyr en døyt i denne saken, men siden du synser så jævlig om hvordan jeg er så; Jeg er en godt aktiv jeger og jakter hovedsaklig hjort, rådyr og det meste av fugl.

 

For min del håper jeg det strammes "

 

Antar at ingen på forumet tok min kommentar seriøst - m.h.t. katte i familien :)

 

Men for å ha sagt det - er jeg ikke så uenig i å la rovdyra leve.

Ulv, bjørn og gaupe - synes jeg attrakterer terrenget.

Det blir jo mer spennende å jakte.

Er noen redd for å bli angrepet av bjørn?

Ja - det forstår jeg, men hvordan var det å skaffe mat til familien for 300 år siden i bjørnerikt areal?

Er frykten så stor: Dra til et sted hvor du er helt trygg - og kjøp deg et slakt hos noen :) .

 

Jeg har også drevhunder (men ville ikke sluppet de i ulveterreng) - så jeg skjønner problemet for de som synes jeg er en idiot.

Og alle er blitt championater i distrikter hvor ulven nå herjer :cry:

 

Men vi er så forskjellige.

Jeg får "kikket" når jeg går i tett Zimbabwebush med revolver.

Andre får kikket med å hoppe utenfor Trollstigen.

 

De jeg har jaktet sammen med i en mannsalder - er flyforbannet på rovdyr pga. at de har 1200 sau.

Disse er jo bare til hinder for hjortejakten - så jeg ønsker mer rovdyr :wink: .

 

Og gaupen kom på min post forrige år.

 

Jeg fikk ikke en skvett av cognacen til bonden etter at jeg fortalte det :shock:

Men jeg hadde jo med (og enda bedre cognac enn hva han hadde :D )

Link to comment
Share on other sites

LongRange!

Mulig jeg er gammel nok til å hete Erik, men navnet er Egil!

Ønske om å utrydde! :shock: Nei, jeg er for en jaktbar bestand av gaupe som vi faktisk har i dag.

Hadde gaupebestanden vert i fare her til lands, hadde jakta vert stoppa.

 

Når du går ut å skriver på ett offentlig forum at du er i mot gaupejakt, i en gaupejakt tråd, ja da må du forvente å få spørsmål om hvorfor...! Hadde du begrunnet det er det tvilsomt at spørsmålet hadde kommet i det hele tatt...

 

Jeg begrunna faktisk mitt spørsmål til deg, uten å ytre meninger om din person som sådan, men jeg brukte dine ord "pokker flette"... Reagerer du på "egne" utsagn kansje? :wink:

 

Hva du jakter eller hvor god jeger du er, bryr jeg meg lite om, men siden du hiver ut påstanden at du er i mot jakta så lurer jeg på hvorfor...? Gaupa er en godt etablert art i vår fauna som tåler jakt! Og selvsagt er jeg enig i at den skal ete naturlige byttedyr som rådyr og hare.

Saken er den at rådyr og hare er ikke de eneste gaupa setter til livs, og for at husdyrnæringa som sauebønder og samer ikke skal lide formidable tap er jakta nødvendig.

Med ditt utsagn her så har jeg en uggen smak i munnen for at du muligens hater primærnæringa som drives, stemmer det?

Du jakter jo matvilt, så jaktmotstander kan du umulig være....!

Eller er det rett og slett bare uvitenhet?

 

Konklusjon: Som man roper i skogen får man svar! LongRange!

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje hundefører Geir ga kameramannen en liten rekonstruksjon... Men den der Stella(hunden) kan sine saker! Har vært på revejakt med både hund og hundefører og det er en sann fornøyelse!

 

Det kom ikke fram på tv, men hundeføreren så gaupa og skjøt etter den men bommet.

kameramannen så ikke gaupa.

Hører å på losen att den er veldig nærme.

Etterpå kom gaupa på en annen postskytter som felte den.

Synes det var et bra programm og vet av erfaring att det er veldig mye arbeid

i forkant av jakta og så er den over på noen få timer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sa da vel klart og tydelig at 90 gauper (ca 25%) må vere nok og jeg håper at det er en riktig kalkulert kvote ift en aktiv bestand, men du sitter kanskje

på tall som gjør at du mener kvoten burde vert mye større du...?? siden du syns det er så synd at de ikke har større kvoter...??

 

Merkelig at man kan konkludere gaupebestanden som stor utifra den dokumentaren der som du har gjort...

Link to comment
Share on other sites

90 dyr av en bestand på litt over 400 må da vel for pokker flette være nok!? :evil:

 

Har forståelse for at folk som ikke kjenner til hvordan bestandsanslagene utarbeides reagerer på de tallene som presenteres. Det ser kanskje stygt ut, men trøst deg med at bestandsanslagene er minimumsanslag som baserer seg på dokumentasjon av familiegrupper - og at mange familiegrupper aldri blir med i grunnlaget, noe som tilsier at bestanden er betydelig høyere enn dette minimumsanslaget.

 

At jakta er over i løpet av noen korte dagers jakt i det meste av landet burde jo tilsi at det er rimelig bra med gaupe, synes du ikke...?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakta gaupe på samme feltet som dokumentaren er lagd, bare på andre sida av kommunegrensa. Vi hadde også ferske spor kvelden før jakta (altså samtidig som de fant sporet, maaange mil unna), men mista det i en nybrøytet vei. Fant ikke sporet igjen før det ble meldt om påskutt gaupe i Rendalen, som senere da ble felt.

 

Alle kartautsnittet som lå på bordet er en del av ei sporløypetaksering, som primært skal hjelpe til å dokumentere gaupa. Gåes jevnt stort sett over hele Hedmark. Det er generelt få arter på verdensbasis, hvor en kjenner artsantallet så grundig, og hvor jakta er pålagt så streng kontroll, som den norske gaupejakta.

 

At folk som driver mataukt i skogen kan kritisere de som driver jakt på en skattbar predatorbestand, er for meg selvmotsigende. Vi skyter jo bare dyre dere piner ihjel med å skyte unna maten for dem! (Den siste der var en sannhet med provoserende modifikasjoner, men den fremhever et poeng...)

Link to comment
Share on other sites

At jakta er over i løpet av noen korte dagers jakt i det meste av landet burde jo tilsi at det er rimelig bra med gaupe, synes du ikke...?

 

Eg e ikkje ueinig med deg i at det er bra med gaupe, for all del. Men det er klart at hadde ein kunne mobilisere 50 mann, 3 bikkjer og lagt ned den innsatsen i sporing etc vi såg litt av per feks elgløyve, so hadde den jakta og vore over på eit par timar :D

 

Syns filmen var veldig bra eg. Viste litt om kor mykje innsats som blir lagt ned i forkant av gaupejakta. Gav ei grei og (etter mitt begrep) realistisk framstilling av både jegerar og jakt.

 

PS:

No er eg for gaupejakt basert på DN og rovviltnemdene sine kvoter. Men etter mitt syn må det vere lov å vere ueinig i det utan å måtte bli møtt med ein tirade basert på tilsynelatande forhasta slutningar om at ein hatar primærnæringar og er uvitande.

 

Eg håpar ikkje det står nokon stad i forumreglementet at ein må utrede det grundig kvar gong ein er ueinig med Egil.

I så fall har eg oversett den regelen, og ber om unnskyldning for det.

 

Konklusjon: Roper du mykje i skogen på den måten, er det ikkje sikkert det er so mange som vil svare til slutt...

 

Det var berre ein kommentar, Egil. No personal offense.

Link to comment
Share on other sites

Fant ikke sporet igjen før det ble meldt om påskutt gaupe i Rendalen, som senere da ble felt.

 

Var det denne TV-gaupa mener du, skadeskutt og senere felt?

 

Eg håpar ikkje det står nokon stad i forumreglementet at ein må utrede det grundig kvar gong ein er ueinig med Egil.

I så fall har eg oversett den regelen, og ber om unnskyldning for det.

(...)

Det var berre ein kommentar, Egil. No personal offense.

 

Kan ikke si sånt til folk og så dekke seg bak at det ikke er personlig ment, sånn helgardering funker ikke i virkeligheten...... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jøss, som det koker i hodene her...

 

For det første - antall gauper som filmteksten viser til, er minstemålet. Forvaltningen er lagt opp etter det. Det er jo j@vlig snodig at folk blir så forbanna med en gang det skal felles rovdyr, hva er det som får dem til å gå av skaftet, egentlig? Hvorfor er det mer forkastelig å fellle et dyr av katte- eller hundeslekten enn en elg eller gnager? Slapp av folkens, det er ikke vi som jakter som trenger hjelp, det er dem som er preget av uforstand.

 

Hundeføreren løsnet skudd, ja. Men det var ikke han som felte. Hvorfor bli forbanna fordi man ikke fikk med seg det Halvor Sveen sa helt på tampen der? Da skytteren ble presentert, sa jo Halvor at det er han SOM TRAFF. Underforstått - hundeføreren bomma!

 

Elgkalven burde kanskje blitt avlivet litt tidligere, men det gjør vel ingenting om den levde 90 sekunder ekstra? Om den var panikkslagen, ble den jo uansett avlivet like etterpå.

 

Halvor Sveen er temmelig interessert i det han driver med, for å si det forsiktig. Men at han ut fra sporene på campingplassen kunne fastslå at det var ei stor hanngaupe på ca. 20 kilo, er jo temmelig skjørt da. Men han er en dyktig rovviltjeger. Han deltok forresten da Gråfjellstispa dessverre ble felt ved en feil, met var ikke han som skjøt.

Link to comment
Share on other sites

Fortellerteknisk var den skuddsituasjonen veldig dårlig løst, og jeg regner med ALLE trodde det var hundefører som felte gaupa inntil skytteren ble avslørt. Da har de gjort et dårlig dramaturgisk grep, og burde rekonstruert en skytesituasjon med han som felte gaupa istedet. Forstår du hva jeg mener? Men jeg er ikke SINT eller FORBANNA for det. :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Kan ikke si sånt til folk og så dekke seg bak at det ikke er personlig ment, sånn helgardering funker ikke i virkeligheten...... :roll:

 

Det er lov å skille sak og person, vel. Er vel relativt grunnleggande innan diskusjon, debatt, arbeidsliv etc.

Ein kan vel vere ueinige med folk i enkeltsaker utan å ha noko personleg i mot dei. Eller?

 

Men dette er OT, sorry :oops:

Link to comment
Share on other sites

 

Elgkalven burde kanskje blitt avlivet litt tidligere, men det gjør vel ingenting om den levde 90 sekunder ekstra? Om den var panikkslagen, ble den jo uansett avlivet like etterpå.

 

Einig!

Syns Sveen løyste dette på heilt korrekt måte. Han hadde mogelegheit til å sjekke tilstanden på elgkalven, og benytta seg av det før han foretok avliving, som var og bør vere siste utveg.

Denne situasjonen passa veldig dårleg inn i det bildet som enkelte jaktmotsatanderar prøvar å framstille av oss jegerar.

Link to comment
Share on other sites

Ranger: Påskutt, ikke nødvendigvis skadeskutt. Jakta ble i alle fall satt på pause.

Kommet fram tidligere i tråden, og for såvidt på filmen også, at hundekaren skaut bom, før den så ble tatt på en annen post.

I alle fall etter meldingene som kom over gaupetelefonen, så opplevde vi tidsrommet langt lengre enn det framsto i filmen, men dette kan jo absolutt også være tekniske forsinkelser.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi skal henge oss opp i at Halvor snakket i håndholt telefon mens han kjørte bil også??????? :roll::roll: FY,FY!

 

Fint å få en beskrivelse av hvordan de jobber frem mot jakta. Engasjerte jegere som lever og ånder for det de driver med.

 

Jeg synes programmet var flott og spennende :D

 

Spesielt likte jeg engasjementet og iveren til jaktleder.

 

Men, jeg synes veinettet var særdeles aktivt benyttet både for sporing og repostering / forfølging av viltet og jeg tror nok en del av denne aktiviteten iallefall ligger i grenselandet ulovlig iht. viltlovens paragraf 21.......

 

Men for en spennende jakt dette må være når losen går :D

Link to comment
Share on other sites

Men, jeg synes veinettet var særdeles aktivt benyttet både for sporing og repostering / forfølging av viltet og jeg tror nok en del av denne aktiviteten iallefall ligger i grenselandet ulovlig iht. viltlovens paragraf 21.......

 

Denne er diskutert før her, og konklusjonen den gang (i allefall av hovedtyngden av kammerater) er det ingenting i veien med å bruke offentlig veinett til forflytting av jaktlag/poster, ei heller til observasjon av vilt/spor som det senere jaktes på.

 

Skal si meg helt enig i resten av det du sier, tror den iveren, jaktgleden og "ettertenksomheten" jaktleder fremviser i denne dokumentaren er noe som vi godt kan vise fram, og noe som gagner norske jegere. Hvis en først skal vise frem noe fra ei så "kontroversiell" jakt som gaupejakta synes jeg kanskje dette er noe av det bedre man kunne få til. Og Ranger, vi skal vel kanskje ikke sutre over at det ikke ble vektlagt mer at hundefører faktisk bomma på gaupa? For det var vel en "skarp situasjon" som ble vist, om jeg ikke har misforstått helt...

Link to comment
Share on other sites

Det er både etisk forsvarlig og dyrevernmessig omtenksomt å bruke biler for å spore og jakte effektivt når et svært jaktlag er ute etter gaupa. Katten er ikke særlig kondissterk og en må gå ut fra at det er best for viltet at jegerne posterer mest mulig effektivt for å korte ned losen mest mulig.

 

Jaktutøvelsen var uklanderlig. Alt foregikk ordinært og slik gaupejakt med svære jaktlag pleier å foregå. Det eneste jeg kan utsette på denne filmen, er at vi ikke fikk sett gaupa før den ble felt. Men det er nok å forvente for mye. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...