Jump to content

Dakota T-76 Longbow (Nå Duracoat)


Guest solheimen

Recommended Posts

Da endelig etter 18mnd. venting kom postbudet på døren i ettermiddag 8)8)

En Dakota T-76 Longbow, i kaliber 338LM. Totalvekt ca. 9kg

På toppen står det en Hensholdt 6-24x72.

 

 

 

qwwqwi.jpg

 

dqg67k.jpg

 

 

]The Longbow was developed from the ground up at the request of one of the world's more sophisticated governments, seeking a tactical military rifle of unprecedented accuracy, power and flexibility. Based on Dakota Arms' renowned Model 76 hunting action, the Longbow offers range and power vastly superior to .30 tactical rifles, without the weight and bulk of .50 weapons.

 

The Longbow guarantees 1/2 MOA performance with an effective range of 1500 meters in its .338 configuration. It generates up to 5250 ft. lbs. of muzzle energy from a 300 grain bullet traveling at 2850 fps.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skeptisk !!!

Nei, tja, vetta faen, orming må til, men skal man bruke tradisjonell hoggorm eller sterkere lut, som feks Kobra?

 

Altså, her har de skutt inn pipen med noen runder, og det ser jo bra ut det ! Jeg vil tro de har polert pipen, eller at den i utgangspunktet er polert fra pipefabrikanten. Men det jeg ikke helt får grepet på her er at du skal til med solvent med en gang? Jeg er nå ikke noen tilhenger av solvent i det hele tatt, men burde man ikke få vekk karbonet først i allefall, og så gå for å få bort mantling?

Link to comment
Share on other sites

Weeeha ! Endelig noen som hører på meg ! ( hirr)

 

Neidajadda, de kan jo si akkurat det de vil. Men når vi SER inni pipen så vil vi jo se om det er for eksempel karbon inni der, eller mantling. Så kan man velge metode for å fjerne ondet, og så kikke litt mer. Polering av pipen er noe vi bør se på. Kanskje noen av gutta med erfaring her kan si noe om Gold Medallion sin virkemåte og innhold?

Link to comment
Share on other sites

Steike Solheimen, dette var jaggu noe til jern! :D

Gratulerer så mye. Blir å finne på standplass på UNL 500 i Numedal, denne da? :wink:

 

Ja mfh. At jeg har fått en brukandes montasje, om ikke ser det ut som Streken har en til låns :roll: Skal ha en gjennomgang hos han i morgen kveld :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har'n Solheimen vært på besøk med nybørsa, suveren børse som ga et veldig solid inntrykk. Vi fikk mekket til en montasje på den som fikk kikkerten ned mot pipen. Glemte å ta bilde av det, så det kan du kanskje fikse Solheimen?

Vi har kikket inni pipen også, og der var det pent og rent.

 

Lb12startbom.jpg

Starten av bommene

 

Lb11midtsmall.jpg

 

Litt lenger inni pipen.

 

LB7Smallkrone.jpg

 

Og kronen. Knivskarp så vidt jeg kunne se.

 

Pipen er så vidt jeg kan se strøken.

Bruksanvisningen for puss er så vidt jeg kan skjønne en generell bruksanvisning, og gjelder ikke denne pipen, da jeg iallefall ikke kan skjønne behovet for sweets før der i det hele tatt befinner seg et mikron av mantel i pipen. Pussing med olje og messingbørste er sikkert fint, muligens også et fint poleringsmiddel?

Men egentlig er pipen fin og glatt som den er.

Bare å knalle i vei her !

Link to comment
Share on other sites

Ja da har hun vert på helseundersøkelse hos streken :wink: Alt den mannen kan og har, hvor mange kjenner dere som tilfeldigvis har noen 34mm ringer som passer i høyde til denne rifla og kikkerten :shock:

Det er lagt inn nye bilder med riktige montasjer i første innlegg. Takk for hjelpen og lånet Streken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg og "Bugten" hatt en flott kveld på bana til Åsane jeger & fisk :wink:

Har fått "Brekt inn" løpet og greier. Desverre så er det elektroniske skviver uten noen for for siktepunkt, så det ble ikke noe samlinger kan man si :cry: Men det var da gøy allikevel.

Artig rifle å skyte med, rekylen var mortimot fraværende (Som en 6,5x55 rekrutt :shock: ) Men så ble det tatt godt tilbake med smellet da (Ca. som en concorde som bryter lydmuren) Blir spennende å få økt holdet litt og en blink med siktepunkt 8)

 

 

 

"Bugten" sjekker om det er tegn til overtrykk.

 

33dz7dy.jpg

 

Pussing mellom hvert skudd.

 

14smd94.jpg

 

Jomfruskuddet til Solheimen.

 

2u90e4h.jpg

 

"Bugten" i fin stil :wink:

 

kuh75.jpg

 

Desverre så var det ikke noe siktepunkt på blinken :cry:

 

1z3rkp1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hva ble der skutt med ?

 

Sierra MK 250grs. 85grs N560 Det var litt / veldig for dårlige lysforhold til å måle hastighet, så da har vi et prosjekt når vi får et vanlig fint bergensvær

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Wow ! må seie dette var ei særs komfortabel børse å skyte med ! :)

Men eit av vilkåra for det er nok at ein enten har skytestøtte som her eller to-fot, og det er vel og det som er meint frå produsent.

Vekta og den rette stokken gjev lite munningsvipp, og venstrehanda kan gjerne brukast til å halde stokken i rett posisjon mot skuldra (a-la mg) v.h.a. den vesle kanten under kolben.

Avtrekkjet var prima , og ein fekk fort følelsen av kontroll over "timinga"

på skotet.

 

Om ein hadde valet so ville nok eg valt vekk rekyldemparen/"trykkbølje-generatoren", den er fullstendig overflødig på ei børse med denne vekt, iallefall med den ladninga vi prøvde . Moglegt ein hadde fått litt meir munningsvipp då, men dar er plenty å gå på.

 

For samtidig som om ein dempar litt rekyl, er det ikkje so triveleg å vere den som eventuellt skulle konsentrere seg ved sidan av...

Det var betydeleg skilnad på å stå ved sidan av skyttar , og 1m lengre bak (samt å skyte sjølv).

Dørene på standplassen stod regelrett å blafra etter kvart smell..

(hmmm, kanhende vinden og spela in her..)

Det er jo litt krut som skal forbrennast her, og det blir vel kanhende endå verre med seinare og meir krut (vi brukte N560 x 85 grain).

 

Det einaste eg hadde å anmerke var altfor long auge-avstand med denne montasjen, skulle tru eiegaren hadde dårlege erfaringar frå "nær-kikkert-opplevelsar " frå før. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...
Sierra MK 250grs. 85grs N560.

 

Det synes jeg hørte litt slapt ut for en 338 Lap. Mag.

Men det var jo de første skuddan. Så det er jo en grei startladning.

Regner med at du blir på prøve MRP, MRP-2 og N-170 etterhvert. Det passer kalibret bedre.

 

Gratulerer med en grom børse. Har du tatt lån? (he, he)

Link to comment
Share on other sites

Sierra MK 250grs. 85grs N560.

 

Det synes jeg hørte litt slapt ut for en 338 Lap. Mag.

Men det var jo de første skuddan. Så det er jo en grei startladning.

Regner med at du blir på prøve MRP, MRP-2 og N-170 etterhvert. Det passer kalibret bedre.

 

Iht. Lapua sin lademanual er det vel ikke riktig å si det er en slapp ladning. Nå har ikke jeg forsket så mye på dette, men de som har gjort det kommer vel frem til at N-570 er vel det som gir mest :roll:

Håper på andre synspunkt :wink:

 

Trykk på reloadingdata og deretter side 21

http://www.lapua.com/index.php?id=850

 

Her er vel maks ladningen 82.2grs med N-560

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 10 months later...

Skubjønn: Lakkeringen kom på 1000,- pluss en haug med lakk fra Durano. Hunteren er solgt (til en meget god bekjent) Så det hender hun blir med meg en tur i skauen enda. 3 mannen på Kammeret som eier den nå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...