Jump to content

Ny M&P 15 i kaliber 22LR


Recommended Posts

Det er vel bare å kjøpe en det...

Den er ikke forbudt og i følge PODS siste høring er alle Halvauto .22 rifler godkjent. (med untak av Wather g22)

Trening er ikke lenger godkjent ervervgrunnlag. Men NROF har halvauto konkuranse program. Det er andre forbund hvor man kan bruke halvauto .22 også.

 

Jeg har nettopp søkt på rifle til NROF, og om søknaden går i orden satser jeg på en Chiappa M-four

http://www.scandinavianarms.se/products/chiappa/m422.shtml

Link to comment
Share on other sites

Er alle godkjent for jakt også mener du Hassel?

Med untak av Walther g22 så er det meg bekjent ingen .22 rifler som har forbud mot å brukes på jakt. (pr i dag...)

Selges ikke slike våpen bare til praktisk og NROF?

NROF er eneste forbundet som pr i dag har konkuranse påtednket halvauto .22 rifler. Men det finns andre forbund som har .22 programmer hvor halvauto kan nyttes. NFPS er ikke en av dem. Trening er ikke lenger definert som behovsgrunnlag, så til NFPS er det vel helst en .22 topp man kan erverve.

Link to comment
Share on other sites

 

Mener du at .22 rifler ikke er omfattet av forbudet mot militær lignende våpen........?

 

Det er i og for seg mulig, så lenge det dreier seg om en lovtekst som forbyr dette til jaktbruk. (ikke rundskriv)

Kan godt være jeg har oversett noen nye endringer, men slik jeg tolker det siste høringsforslaget fra POD angående halvauto .22 rifler. SÅ mener jeg at der er mulige å erverve lovlig ja.

Link to comment
Share on other sites

Det står bare i siste rundskriv fra 2009 ang. våpen "militær karakter" ikke skal benyttes til jakt.

Ingenting i lovverk eller forskrifter.

 

Men så kommer spørsmålet som alltid dukker opp i så anledning; hva defineres som militær karakter?

- innfellbar stokk?

- halvautomat?

- karabin?

- flammedemper?

- pistolgrep?

- sorte våpen?

- høy magasinkapasitet?

 

Hvor er grensen for definisjonen "militær karakter"?

Det synes fra POD's side at de bestemmer på synsing i enkelttilfeller hva som skal defineres slik eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg enig med Noveske...

Et rundskriv er ikke lov. Det jeg tror har sjkjedd er at når man har spurt om "tiltelse"# tiln nå selge slikt (Som man da ikek trenger) så har man tvunget frem et svar, i stedet for å forholde seg til regelverket. Det enesete .22 våpent jeg vet om som er spesifikt forbudt er den nevnte walther G22. Ergo, alt annet er tilatt intil videre.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg enig med Noveske...

Et rundskriv er ikke lov. Det jeg tror har sjkjedd er at når man har spurt om "tiltelse"# tiln nå selge slikt (Som man da ikek trenger) så har man tvunget frem et svar, i stedet for å forholde seg til regelverket. Det enesete .22 våpent jeg vet om som er spesifikt forbudt er den nevnte walther G22. Ergo, alt annet er tilatt intil videre.

 

 

Mulig det, men hva tror du resultatet av dette blir?

 

mest sannsynlig er vel at POD/JD trekker den generelle godkjenningen av halv auto 22 LR og at alle må igjennom samme mølla som ved grovere kaliber. Og så blir nok dette med militær karakter garantert definert i forskrift i neste runde og kanskje da med en definisjon vi ikke vil like.

 

Og det bare fordi noen skal tøye grensen ved å ignorere rundskrivet... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Den har så vidt jeg vet aldri blitt fremmet som forslag til Forbundstinget

 

Forslag skal fremmes til styret iht til vedtektene, hvorpå styret skal gjøre ett stykke arbeid, eventuelt arr. prøvestevner og deretter legge frem forslaget og komme med en anbefaling til Forbundstinget (saksbehandling i forhold til §7 i forbundsreglementet, om jeg husker § riktig). Det omtalte forslaget er fremmet iht til forbundsreglementet.

 

Forslagstillende klubb har i sakens anledning ikke mottatt noe som helst form for offiselt tilsvar fra forbundet i sakens anledning, ei heller i forhold til tilbudet om å arrangere prøvestevner med .22 rifle.

Link to comment
Share on other sites

mest sannsynlig er vel at POD/JD trekker den generelle godkjenningen av halv auto 22 LR og at alle må igjennom samme mølla som ved grovere kaliber. Og så blir nok dette med militær karakter garantert definert i forskrift i neste runde og kanskje da med en definisjon vi ikke vil like.

 

Det har allerede skjedd, forslaget som ligger ute til høring foreslår at også .22 rifler skal godkjennes.

Link to comment
Share on other sites

Forslag skal fremmes til styret iht til vedtektene, hvorpå styret skal gjøre ett stykke arbeid, eventuelt arr. prøvestevner og deretter legge frem forslaget og komme med en anbefaling til Forbundstinget (saksbehandling i forhold til §7 i forbundsreglementet, om jeg husker § riktig). Det omtalte forslaget er fremmet iht til forbundsreglementet.

 

Forslagstillende klubb har i sakens anledning ikke mottatt noe som helst form for offiselt tilsvar fra forbundet i sakens anledning, ei heller i forhold til tilbudet om å arrangere prøvestevner med .22 rifle.

 

Det har ikke kommet inn til styret så lenge jeg har sittet der ivertfall.

 

En annen sak er at det jobbes med dette sentralt i IPSC, og evt. når dette er innført av IPSC, så kan forbundet vurdere å ta dette opp. (de nasjonale forbund trenger jo ikke å ta opp alt som IPSC har, er vel flere regioner som ikke har Air soft på programmet, samt rifle/hagle)

Link to comment
Share on other sites

En annen sak er at det jobbes med dette sentralt i IPSC, og evt. når dette er innført av IPSC, så kan forbundet vurdere å ta dette opp. (de nasjonale forbund trenger jo ikke å ta opp alt som IPSC har, er vel flere regioner som ikke har Air soft på programmet, samt rifle/hagle)

 

Neida, så er så ifht IPSC, men en slik sak kan ta mange år før det skjer noe.

Da er det vel kanskje bedre å spille videre på "Sivil-Rifle" klasser i mindre kaliber så lenge:

 

- myndighetene liker dårlig AR-15/AK-47/MP5(HK94) og andre kloner i NATO kalibre

- pris på våpen er som det er, ifht. kal. 22 våpen (evt. bruke jakt salongen man har fra før)

- pris på .223/308 patroner ikke ser ut til å bli spesielt billigere i fremtiden

- tilgjengelighet på riflebaner for praktisk rifle (100m-300m)

- engasjement for å arrangere riflestevner ikke er spesielt utbredt

- NATO kalibrede våpen begrenses eksportert fra/til enkelte land

- NATO patroner begrenses fra/til enkelte land

- miljøvennlig (i den grad man kan anvende lyddempere for trening - uten spesielt mye støy).

 

 

På alle punkter favoriseres det til å etablere en "Sivil-rifle" klasse, .22 minor / 9mm major f.eks.

NFPS vil da få med seg en del yngre skyttere som kan tilføre sporten nytt liv, og muligens sette en ny trend for våpenbruk

blant unge data-soldater.

NFPS vil også ha mindre kostnader og mindre forbruk av materiell ved arrangering av stevner.

Muligheter for baneanlegg (10-100m) vil være enorm ifht. nåværende rifleklasser som idèelt sett bør være over 100m (til 300m).

Link to comment
Share on other sites

Ett av motargumentene som kan komme er.... at siden dere kan drive sporten deres med .22 LR rifler, så trenger dere ikke 223/308 rifler. Der med inndrar vi dette erversgrunnlaget, og de som har ervervet dette må innlevere disse til destrusjon(hvis de ikke kan omsøke de til NROF).......

 

Bare noen tanker........

Link to comment
Share on other sites

For min del ser jeg ikke noe poeng i noen 9mm/karabinklasse som det diskuteres rundt på andre fora, i alle fall ikke i Norge hvor vi faktisk har en del baner hvor man kan skyte i det minste 200m, om det er nødvendig å ha stager som går ut til 300 er jeg mer usikker på. En .22 klasse er enkelt å forsvare da det gir mulighet til å trene og arrangere småstevner innendørs. Man bør kunne klare å argumentere for at det ikke er en erstatning for den "ordentlige" rifleklassen"

Link to comment
Share on other sites

Ett av motargumentene som kan komme er.... at siden dere kan drive sporten deres med .22 LR rifler, så trenger dere ikke 223/308 rifler.

Kanskje et valid poeng, men har vi mottatt slike signaler i forhold til Sivilpistol / IPSC? Hvorfor skulle det være annerledes med rifler?

Link to comment
Share on other sites

Ett av motargumentene som kan komme er.... at siden dere kan drive sporten deres med .22 LR rifler, så trenger dere ikke 223/308 rifler. Der med inndrar vi dette erversgrunnlaget, og de som har ervervet dette må innlevere disse til destrusjon(hvis de ikke kan omsøke de til NROF).......

 

Bare noen tanker........

 

 

Uhm... da kan vi ikke delta på/arrangere nordisk/europeisk hvor IPSC regulerer kaliber/faktor... så BEHOVET for kalibret .223/308 er absolutt tilstede selv om vi etablerer nasjonal riflegren "sivilrifle".

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Nå sparker jeg kanskje på en død hest, men vil ikke en M&P®15-22 benyttes i "Mini-rifle" programmet til DSSN samt Klasse 22LR hos NROF?

 

I Nord-Norge så er været noe utfordrende til tider, og avstandene er lange. Så å kunne arrangere "Mini-rifle" stevne lokalt for også å øve seg før man skal på stevner med .223. 

 

I tillegg har NROF  Klasse 22LR: For NROFs .22LR program med kaliber .22LR, randtenning hvor en slik også kan kunne benyttes både til trening og stevner siden man har en klasse for det. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, slemmo skrev:

Her nede på østlandet skyter og trener vi masse med Mini rifle. Billig og matnyttig.

 

Jeg har kun hatt aktivitet med pistol til nå, så prøver å finne ut når og hvordan jeg kan søke om å erverve en M&P®15-22 før jeg går over på .223 i tillegg. Hva bruker dere der nede? 22 kit i vanlig AR?

 

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar fra DSSN. For meg virker det som at det ikke er bestemt hva man egentlig skal benytte, men at det er i hovedsak ment for 10/22 rifler og tilsvarende benyttet til jakt.

 

Selve våpenet M&P 15 er godkjent av POD i det minste

 

 

Sitat

Hei

Det stemmer at POD har godkjent minirifle for erverv via DSSN, det er i hovedsak 10/22 rifler og tilsvarende 22 rifler benyttet til jakt vi har ønsket åpning for, og ikke at man skal kunne få kjøpt AR15 type børser.
 

 

18290190_10154300824722257_240378642_o.png

Edited by IBICO
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jo, det skilles mellom de. 15-22 er på vei til Norge via OSS for så å sendes videre til godkjenning. Det var en glipp at de kom opp på nettsiden. Upper og lower på M&P15 og 15-22 kan ikke brukes om hverandre. Mye annet AR-15 greier passer om hverandre, men ikke upper og lower.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Campin Carl skrev:

Jo, det skilles mellom de. 15-22 er på vei til Norge via OSS for så å sendes videre til godkjenning. Det var en glipp at de kom opp på nettsiden. Upper og lower på M&P15 og 15-22 kan ikke brukes om hverandre. Mye annet AR-15 greier passer om hverandre, men ikke upper og lower.

 

Hvor har du denne infoen fra? Har vært i kontakt med OSS angående denne, har lagt inn bestilling, og de har ikke nevnt dette i det hele tatt. Ligger jo fortsatt på sidene deres.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Lasan skrev:

 

Hvor har du denne infoen fra? Har vært i kontakt med OSS angående denne, har lagt inn bestilling, og de har ikke nevnt dette i det hele tatt. Ligger jo fortsatt på sidene deres.

Angående godkjenning har jeg via tredjemann, som fikk det via annenmann som fikk det på ryktebørsen. Men at børsa kom på nettet som en glipp har jeg på mail direkte fra OSS.

 

Link to comment
Share on other sites

Ser den samtalen stammer fra februar. Jeg var i kontakt med OSS i forrige uke angående bestilling av denne, og det ble ikke nevnt noe om dette (den ble heller ikke lagt ut for salg før etter at jeg tok kontakt). Jeg fikk beskjed om at når jeg skulle søke så måtte jeg huske å spesifisere hvilke modell jeg søkte om, så da regner jeg med de har fått oppklart dette. Skal sende uansett sende inn søknad denne uka, så fort jeg får papirene påtegnet fra klubben, så da får vi se hva som skjer :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da har OSS gått på en smell, POD har trukket tilbake godkjenningen av disse riflene, og OSS krever å få tilbake riflen jeg kjøpte av de.

 

Mitt spm er, hva slags rettigheter har jeg egentlig her? Søkte og fikk innvilget søknad på denne spesifikke rifla og har rifla i hus. OSS krever at jeg sender rifla i retur til de, mot at jeg får tilbake kjøpssummen. Men jeg har jo kjøpt en del tilbehør, fra diverse leverandører, som jeg jo ikke vil få brukt, noe er generisk AR-15, mens andre ting er spesifikt til denne rifla, og dermed verdiløst, pluss kostnaden ved en våpensøknad. Hvordan skal jeg stille meg til dette? Har ikke hørt noe fra politiet direkte.

Link to comment
Share on other sites

Viste dem at Politiet kom til å trekke den tilbake?

 

§ 27.Erstatning.

(1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse fra selgerens side. Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans kontroll som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av.


https://lovdata.no/lov/1988-05-13-27/§27

 

Jeg vil vel tro at når POD trekker noe tilbake er en hindring utenfor dems kontroll.

Link to comment
Share on other sites

På ‎18‎.‎10‎.‎2017 den 17.57, Lasan skrev:

Da har OSS gått på en smell, POD har trukket tilbake godkjenningen av disse riflene, og OSS krever å få tilbake riflen jeg kjøpte av de.

 

Mitt spm er, hva slags rettigheter har jeg egentlig her? Søkte og fikk innvilget søknad på denne spesifikke rifla og har rifla i hus. OSS krever at jeg sender rifla i retur til de, mot at jeg får tilbake kjøpssummen. Men jeg har jo kjøpt en del tilbehør, fra diverse leverandører, som jeg jo ikke vil få brukt, noe er generisk AR-15, mens andre ting er spesifikt til denne rifla, og dermed verdiløst, pluss kostnaden ved en våpensøknad. Hvordan skal jeg stille meg til dette? Har ikke hørt noe fra politiet direkte.

 

OSS kan jo ikke kreve å få tilbake rifla, den har jo du kjøpt og betalt til odel og eie. De kan ikke bare gå fra en avtale slik. Så dette må vel heller anses som et tilbud de gir deg, at du kan få heve kjøpet.

 

Spørsmålet er om OSS har gjort en feil, og aldri skulle ha solgt deg rifla, og at de nå ønsker å rydde opp. Det er for så vidt greit, og vil muligens føre til at du lider mindre økonomisk tap enn hvis politiet tilbakekaller våpenkortet.

 

Hvis det går dit at politiet tilbakekaller våpenkortet ditt fordi det har skjedd en feil, kan jeg ikke se for meg at du vil ha krav på noen erstatning. Og hvis våpenet ikke skulle vært tillatt solgt ser jeg for meg at det kanskje ikke er så mange andre enn OSS som kan kjøpe det tilbake av deg.

 

Jeg ville ha undersøkt nærmere hva dette egentlig dreier seg om, og hva som konkret er grunnen til at du ikke lenger kan ha våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Veldig fristende å påpeke at sannsynligheten for at rifla noen sinne har vært godkjent ikke er så veldig stor, og at OSS dermed har gjort en rimelig stor blunder ved å selge den i det hele tatt. Men det vil være spekulasjoner, og det passer seg ikke. Jeg får heller påpeke at dette blir en sak mellom deg og OSS. Hadde det vært politiet som hadde "ombestemt seg" hadde du hørt direkte fra de, og ikke fra forhandleren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...