Jump to content

god til å skyte = sterk?


joakimH

Recommended Posts

er det en fordel å være sterk vis man har planer om å holde rifla mest mulig rolig, (vet jo at det har en del å si, men i hvor stor grad? )

er det å være sykisk rolig en rolle i tillegg?

øving gjør mester vet jo alle, men det er vel en grov forklaring :wink:

balanse må vel og ha noe å si, vis man skyter stående?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kombinasjonen mellom den fysiske og den mentale biten som er så fascinerende, og samtidig så jævlig, med stort sett all skyting? :mrgreen: Jeg mener; I stort sett alle andre aktiviteter hvor vi kan bruke kroppen vår, og en del av oss stabler på beina et alldeles vanvittig konkurranseinstinkt, så er det den fysisk sterkeste som seirer...

Link to comment
Share on other sites

De beste skytterne har svært variabel fysisk form. Flere av våre landslagsskyttere de siste årene har ikke akkurat vært atleter. Så min vurdering er at det ikke er viktig å være sterk. Men jeg er enig med ham som sa at det ikke skader...

 

Verdens beste stående skyttere er kvinner. Verdensrekordene i kvinneklassene er i en egen klasse, selv samenliknet med herrene. Hvilke egenskaper er viktig for å bli en god skytter? I prioritert rekkefølge har oppsummerer jeg fra egen erfaring hva jeg mener er viktig:

 

1. god teknikk

2. mental ballanse

3. god øye-finger motorikk (det er dette kvinnene er så mye bedre på...)

4. treningstallent

5. godt utstyr

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha gått på krykker i tre måneder så merket jeg faktisk en stor bedring i stående skytingen (fullt hus m/max peong rang. på stående på NM jaktfelt). Mistet nesten en hel sesong i forkant så det var ikke mengde/skytetrening som lå til grunn. Ble på en måte lettere å holde børsa rolig. Tydelig at noe ligger i skulderpartiet i allefall :)

Link to comment
Share on other sites

De beste skytterne har svært variabel fysisk form. Flere av våre landslagsskyttere de siste årene har ikke akkurat vært atleter. Så min vurdering er at det ikke er viktig å være sterk. Men jeg er enig med ham som sa at det ikke skader...

Verdens beste stående skyttere er kvinner. Verdensrekordene i kvinneklassene er i en egen klasse, selv samenliknet med herrene. Hvilke egenskaper er viktig for å bli en god skytter? I prioritert rekkefølge har oppsummerer jeg fra egen erfaring hva jeg mener er viktig:

1. god teknikk 2. mental ballanse 3. god øye-finger motorikk (det er dette kvinnene er så mye bedre på...) 4. treningstallent 5. godt utstyr

 

Men nå snakker du vel om skyting med skytedress og reim, da trenger man vel knapt nok å holde børsa oppe selv? og fysikken er kanskje ikke like viktig som f.eks i jaktfelt med lang arm.

Link to comment
Share on other sites

skyting er sikkert 80-90% mental trening og teknikk. Hvis du bygger deg sterke muskler for å bli god til å skyte så oppnår du nok det motsatte, pgs at ved stor muskeloppbygging så er det lettere å få litt dårligere finmotorisk muskelkontroll. Det er jo ikke "sterk" styrke som evt trengs, men seighet og melkesyretoleranse.

Link to comment
Share on other sites

Husk nå på det: Dess lettere børsa er for deg, dess mer bevegelse blir det i børsa. Er en skikkelig macho må'n ha tung børse da ;-)

 

Selv er børsa mi litt i tyngste laget når jeg begynner på igjen etter pause fra august til januar/februar. Men et par stevner/treninger så går det bedre og bedre :-)

Det å holde ei tyngre børse er teknikk.

Med våpen som passer og optimale skytestillinger går det meste som en lek...! :D

Link to comment
Share on other sites

Det kan umulig skade å være sterk nok til at man ikke må "slåss" med børsa men kan håndtere den uanstrengt, og utholdende så skytingen ikke blir smertefull etterhvert. Kanskje viktigere hvis man skyter stående/gående, med målvekslinger og annet som krever mye håndtering, og med stort tempo, hvor man også bruker muskulaturen til å ta kontroll på rekylbevegelsen. Da ikke bare i armene og skuldrene. Jeg var helt pudding i skrå ryggmuskler og sider, d.v.s. holdningsmuskulaturen, dagen etter et lite praktisk riflestevne (3-4 stager). Nå er jeg en liten og dårlig trent pingle som skyter AG3, og merket ikke noe der og da, men om stevnet hadde gått over flere dager kunne det kanskje ha begynt å gå ut over ytelsene.

Link to comment
Share on other sites

Noe av det mest vesentlige når det gjleder fysisk form og skyting er jo glemt:

Hjertefrekvens/Puls.

 

Man merker klart forskjell på om man har puls på 80 eller puls på 45 når man skal skyte presisjon.

 

Jeg husker jeg så et program fra Spesialstyrkene som jobber i favelaene i Rio, og de hadde egene statsiske styrkeøvelser som skulle forbedre utholdenheten i skuldermsuklene.

De holdt rett og slett hantler i hendene som om de holdt et våpen i ferdigstilling for så å bevege seg rundt.

 

Men jeg tror disse bitene bare utgjør en liten del av dette med å være en god skytter.

De viktigste bitene er allerede nevnt.

 

Ps: man blir ikke mer skjelven av å løfte tunge vekter. Det er forskjellige typer muskelfibre som aktiveres når man løfter en gjenstand, og de små utholdene fibrene man bruker når man skyter blir lite påvirket av styrketrening.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det skader helt klart ikke med litt fysisk styrke, men som før nevnt her så er teknikk helt avgjørende spør du meg. Den beste skytteren i Follo gjennom mange år var en lang slank og senesterk jævel, men med en fantastisk teknikk. (DFS)

Link to comment
Share on other sites

Viss du mener jaktfelt eller praktisk skyting med rifle spesielt er det en fordel å trene endel statisk styrke på skulder og arm slik at du lettere kan holde børsa rolig. Derfor kan mange få bedre resultater med lettere våpen på slik type skyting (spesielt sånne som meg som ikke trener så mye på det :D ). DFS eller interanational match skyting har styrke praktisk talt null betydning.

Link to comment
Share on other sites

I DFS-skyting er maksvekt på våpen 6,5 kg. Det er flere tråder her inne der det diskuteres "langløp" kontra "kortløp" på Sauer (67-70-74 cm). Vekta og balansen blir da forskjellig. Det er tillatt å legge inn ekstra vekt, f.eks. stål- eller blymellomlegg ved kolbekappa.

 

I seniorklassene kan personvekt, og spesielt muskulatur i skuldre-armer, variere fra små, tynne personer (av begge kjønn) og til røslige bamser. Likevel bruker de fleste våpen opp mot maksgrensa (før det kom vekt på LS, også langt over!). Tror nok ikke jeg (67 kg) ville hatt problemer med å skyte stående med et våpen opp mot 15 kg.

 

I pistolskyting er våpenvekta i alle fall så liten at muskelstyrken spiller liten rolle. Det er treningen i statisk arbeid, og koordineringen øye-avtrekksfinger, uten at alle andre muskler blir med på laget, som gir resultater.

 

Hvis jeg skal skyte rifle stående lang arm, vil jeg nok velge et lett våpen. Men det er fordi jeg ikke trener på dette.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil påstå at eit visst minumum av fysisk styrke må til for å håndtere eit våpen. Særleg på ståande DFS, jaktfelt eller anna match-skyting.

No er ikkje dette minimumet so veldig høgt, so dei fleste har det inne. Treng ikkje akkurat pumpe jern 4 gongar i veka for å få til dette.

Men merkar jo det at eg vert fort sliten når eg ikkje har trena skyting på lenge. Går ei stund med "herding" :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har drevet med styrketrening i mange år. Føler ikke at det er noen stor fordel ved vanlig skyting (jeg skyter ikke aktivt). Den største fordelen synes jeg det er at jeg kan gå med hagla eller rifla klar i hånda hele dagen når jeg går på jakt uten å måtte ha lettvektere. Trenger ikke reim.

Link to comment
Share on other sites

"I pistolskyting er våpenvekta i alle fall så liten at muskelstyrken spiller liten rolle. Det er treningen i statisk arbeid, og koordineringen øye-avtrekksfinger, uten at alle andre muskler blir med på laget, som gir resultater"

 

Det stemmer ikke helt, fordel å være sterk i skulder, arm og grep. Jo mere styrke, jo hardere kan man holde grepet uten at pistolen skjelver. Med en solid grunnmur står huset stødigere. Men den som skyter mye, får jo naturlig trening gjennom å løfte våpenet og øker derved styrken. Men for meg er det en fordel å trene armstyrke.

Link to comment
Share on other sites

Under ellers like forutsetninger kan det vel ikke være noen ulempe med høyere fysisk styrke.

Synes selv jeg skyter bedre på jaktfelten om det har vært en vinter med fint skiføre så jeg har fått tilbakelagt noen mil på ski før sesongen begynner.

Link to comment
Share on other sites

En viss styrke må man selfølgelig ha, men cluet er å balansere vekten av våpnet over beinbygningen, musklene brukes da i all hovedsak til de siste fine bevegelsene.

Dette fordrer såklart en nøytral/avslappet skyte stilling med et naturlig siktepunkt slik at man unngår unødig muskelspenning.

 

Selv så er min erfaring hovedsakelig fra jaktfeltskyting (uten lær :wink: ), har 2 våpen jeg bruker, ett på rett i overkant av 5kg. og ett på 6kg.

Link to comment
Share on other sites

I pistolskyting er våpenvekta i alle fall så liten at muskelstyrken spiller liten rolle. Det er treningen i statisk arbeid, og koordineringen øye-avtrekksfinger, uten at alle andre muskler blir med på laget, som gir resultater.

 

mange gode pistolskyttere er relativt korpulente, og ikke så godt trent.

 

men arm-muskulaturen ser ofte ut til å ha en ganske annen fasong enn resten av kroppen!

 

ta en titt på bilder av dyktige IPSC skyttere, og du vil se at de har en ting felles- relativt muskuløse armer.

 

å holde en drøy halvkilo stål på strak arm krever faktisk en viss styrke..

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke å se ut som en bodybuilder for å skyte bra.

 

Man må skille mellom forskjellige typer muskelstyrke, der har man i hovudsak to typer;

-Dynamisk muskelstyrke(muskelens evne til å trekke seg sammen(kontrahere) mange ganger over lang tid)

-Statisk muskelstyrke(muskelens evne til å holde en bestemt spenning/stilling over lang tid)

 

Det er gjerne dynamisk muskelstyrke som gjør at man ser store og "bodybuilderaktige" ut.

Mens det er statisk muskelstyrke som jeg er viktig når man skyter, rett og slett fordi man klarer å holde

våpenet stille lenger.

 

Husk: Til og med "pingler" kan ha god statisk muskelstyrke.

 

Test: Ta rifla og sikt på et objekt på lang arm, etter en stund vil trådkors begynne å vandre voldsomt, med

god statisk muskelstyrke vil det rett og slett ta lenger tid før trådkorset begynner å vandre. Dette fordi musklene

klarer å holde seg rolige(statiske) lenger.

= Man skyter bedre.

Link to comment
Share on other sites

Musklene er delt opp i hurtige og langsomme muskelfibre, dette er medfødt og er veldig vanskelig å forrandre med trening, det er dette som avgjør om en person er VM emne i 100m kontra maratonløping for eks. Alt muskulært arbeid som ta mer enn ca 5 sek fører til en endring i energiforsyningsystem til musklene. mellom 0-5sek bruker muskelen det anarobe forbrenningsstemet, dvs den bruker energi uten O2 tilførsel overhodet. mellom 5sek og ut til 20min så er muskelen i en varierende grad av melkesyredannende forbrenning, i dette tidsrommet vil muskelen danne melkesyre hvis den utfører mer arbeid enn det blodet kan levere O2 til, da dannes melkesyre, når det er dannet for mye melkesyre så hoper dette seg opp og hindrer muskelen i å utføre noe særlig mer arbeid før den klarer å bringe slaggstoffene/melkesyra ut av systemet. denne terskelen for melkesyretolleranse er mulig å trene opp og vil føre til at en utøver kan utføre idretten sin uproblematisk lenger uten å få metning av slaggstoffer. Hele kluet med å ikke trene opp stooore muskler men heller seig utholdende muskelmasse er at en stor muskel vil samle opp mere melkesyre enn en mindre men like godt trent muskel.

 

En skytter innen IPSC vil være veldig tjent med å ha en forholdsvis god kondis samt en høy melkesyretolleranse innen dynamisk muskelbruk, her vil skytteren være i bevegelse under hele økten og får brukt musklene hele tiden med varierende grad, dette fører til god drenering av slaggstoffer i musklene.

 

En jaktfeltskytter eller en bane pistolskytter vil ha større nytte av å ha en god melkesyretolleranse innen statisk muskelbruk kontra dynamisk muskelbruk, dette vil føre til at tråkors/siktemidler kan holdes roligere over lengre perioder uten at de begynner å vandre rundt som om en "rører rundt i ei gryte med løpet."

 

Ikke sikkert dette var noe godt forklart men :oops::)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...