Jump to content

tråden for drever


grevlingen

Recommended Posts

hei etter ranger startet sin tråd for basset tenkte jeg hvorfor kan ikkje vi drevereiere også ha en egen tråd med bilder og greier :D nå er jeg som sagt temmelig fersk innen akkurat drever.har anskaffet meg ei lita frøken,hu er forøvrig 9 og ei halv uke nå.og mere og mere aktiv blir hun etter hvert som dagene går.må si jeg gleder meg enormt til våren og ikkje minst til høsten når jeg kan begynne og trene.skal legge inn noen bilder iløpet av kvelden.kom igjen dere andre drevereiere her på kammeret skriv om deres drevere og post gjerne bilder av hunden deres :!:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 437
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Fin ide å starte en tråd om drever. Har hatt drever siden jeg fylte 16 år å er nå endel eldre. Jakter i Østfold i de dype skoger mot grensen. Før jaktet jeg hare og rådyr, men nå er det nesten bare rådyr. Har ikke roen til å vente i harefoten. Det er jo lettere å jage rådyr, så losen går jamnere på det. Det finnes mange gode drevere som jager hare men jeg har som sagt ikke tålmodighet. Vi er med flere grunneiere for å jakte rådyr så det passer ikke med harelos da. Har ikke lest den andre tråden om basset, men det blir at vi faller for en rase. Drever har passet oss godt. Har nå min 5 hund og har tydligvis likt denne rasen. Jakter sammen med flere andre som også har drever. Noen lange turer for å hente inn hunden igjen har det blitt, men føler at orken hos dreveren er noe av det beste. Har nå en tispe på 20 måneder som tegner bra. Den har en veldig tett losføring som er fin å høre på. Min erfaring hittils er at jo tettere hunden loser jo bedre turer/bukter dyra. De 2 sesongene vi har hatt denne hunden har vært veldig annerledes en tidligere med tanke på det. Det kan jo være andre årsaker men holder en knapp på tettheten. Gikk også en jaktprøve for første gang i høst. Har vært for ivrig på jaktingen til at det har blitt prioritert før men det var også morro.

Skal til Ørebro i Sverige til helgen med en bekjent å jakte rådyr. Tror vi blir 5-6 stykker med en drever til. Det blir gøy. Kan ikke enda med å legge ut bilder men det kommer vel etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Dette var på tide! Trodde vel egentlig det var en drevertråd fra før, men har aldri sjekka..

 

Drever er rett og slett rådyrhundenes rolls royce. Ingen over, ingen ved siden. Oppvokst i ett hardbarka drevermiljø, har to selv nå, men av alle jeg jakter sammen med har vi vel fort totalt en 7-8 drevere. Mye Härkila blod. Legger gjerne ut bilder i fleng, om jeg bare får sjekka litt hvordan man laster opp bilder. Mulig det står en liten info tråd om dette ett sted?

 

Detta blir trivelig..

Link to comment
Share on other sites

Artig med drevertråd! Kommer til å følge med her, synes drever er flotte bikkjer sjøl om jeg har basset. Har hatt gleden av å jakta over drever og, og kan skrive under på at det er bikkjer som ikke gir seg med det første! :wink:

 

Blir artig å se flere bilder, slike tråder blir jo kosetråder i forhold til mye annet her inne! :D

Link to comment
Share on other sites

:evil: hrmmmmmmmmf :twisted: "ikke gir seg med det første"

 

Vel, med de 2 dreverne jeg har hatt sålangt har jeg alltid hatt bikkja i band før kl 16 den dagen jeg slapp.

Men, synes jo det er helt greit at bikkja jager 2-3 timer sålenge losen går greit. Og det er sjeldent noe problem med en drever. Grunnen til den holdningen mange har til drevere har vel mer med feil innjaging/innskyting å gjøre, enn feil med rasen. Dreverens jaktlyst må heller bremses enn oppmuntres, og de første rådyrfallene bør være etter kortest mulig loser. Så går det så greit at. Personlig så synes jeg det er morsomere med en hund som bobbler over av jaktlyst, enn en uengasjert skopusser.

Link to comment
Share on other sites

Hei, ikke få ut piggene nå, det var ment som et kompliment! De dreverne jeg har sett i aksjon, riktignok bare 2 stk, har hatt et iherdig og godt tapsarbeid! Det er det jeg mener med at de ikke gir seg med det første, comprende? Og begge har vært hjemme før det ble mørkt. Og ja, vet også noen drevereiere er litt hårsåre for bikkjer som ikke kommer hjem den dagen, og da kjøper jeg forklaringa di på årsaken til det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden skal jeg følge med på :) Har 2 stk drever nå ei på 3,5 år og ei på 20 mnd bruker dem på rådyr og hjort.. Drever på hjort fungerer kjempe bra , da det er viktig med hunder som har jaktlyst :D Har også tatt blod og ferskspor prøve med den på 20 mnd det greide ho kjempe fint.

Det er ingen ting som er så fint å høre på som når en drever synger i skogen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal selv ha drever. Synes det er utrolig flotte og greie hunder å ha med å gjøre. Har skutt mange rådyr for dreverne til kompisene. Skal mye til at en drever ikke funker..

 

Bilder kommer når den er i hus. Det blir sikkert ikke før om noen måneder..

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd!

Har noen erfaringer med drever på hjort? Vår jager hjort, men bare noen hundre meter. ( akkurat langt nok til at det blir fall av og til) Den er ikke av det harde slaget på rådyr, jager fra 0,5 til 3 timer. Den er ikke spesielt interessert i rådyrene eller hjorten når den er dau heller.

 

Har noen prøvd å spesialisere dreveren på hjort? Hvordan funker det? -at den er den ulitmate rådyrhund vet jo alle :D

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ett par hjorter for dreveren her, min jeg har da kun brukt den som bandhund. (Ett rent helvete å gå..). Dette pga sau og utrygge naboer som skyter det de ser av løse hunder. Uansett fungerer dette utmerket, og losen går for fullt i båndet. Jager også dåhjort med hundene våre, og dette går også så det skriker. Eneste tingen her er at de litt eldre hundene er såpass drilla på rådyr, så de veksler over til dette så fort de krysser ferskere rådyrspor. Med unghundene spiller det ingen rolle, de jager jo det meste alikevel. Skal love dere som ikke har hørt det, at det er ett leven uten like når dreveren ligger 10m bak hjorten i full los...

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker bare drever på hjorten det fungerer kjempe bra, hjorten turer fint for bikkja. Det at bikkja bare jager noen minutter tror jeg vil bli bedre med tiden.. Den forrige drever jeg hadde begynte ikke å jage hjort før ho var 4 år, men fra den dagen blei ho en bra hund på hjort.. Jeg har også hatt med topp premierte drevere i skogen som ikke vil jage hjort selv om vi så flere dyr , så det er ikke alle som vil jage hjort. Hvorfor veit jeg ikke.

Siden skogen nesten er tom for rådyr så har hjorte jakt med drever blitt en bra erstattning :D

Link to comment
Share on other sites

mye fint og lese her og fine bikkjer dere har :D jeg har et lite problem med den lille frøkna mi.jeg har ho inne i et resiebur.der spiser hun og drikker.problemet er at hvis jeg bare går inn på badet blir ho helt vill.full los,jeg sier jo fy til henne men dette hjelper ikkje veldig lenge.hun er jo veldig knyttet til meg og ser helst at hu kan ligge i fanget mitt og kose heile tida.men hu må jo venne seg til og være alene og.jeg har hu ute i hundegaren en stund hver dag slik at hu kan venne seg til å være der,det går seg nok til etterhvert hun er jo bare 10 uker.jeg vil jo ikkje akkurat filleriste bikkja heller det fører ikkje til noe godt.på natta er hun i laderommet mitt uti garasjen,der holder hun helt kjeft.men i hundegarden er det full los :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg hadde og drever for noen år siden. Selv om jeg har skrytt fælt av petit i det siste så betyr ikke det at dreveren ikke er rådyrhunden nr. en. Den vi hadde var trikolor med rene fine farger. Svart rød og hvit. Den jaga kun ett par timer og hvis det ikke ble noe resultat da så kom han tilbake og vi kunne starte på nytt. Han var av stort sett finsk avstamming. Har tatt vare på stamtavla som et minne. Så hvis jeg skulle kjøpt en rådyrhund igjen, ble det nok drever ja. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen:

Vannflaske fungerer fint det, men når den er 10 uker er det vel litt tidlig å starte med det? Jeg har alltid vert nøye med kontakten de første månedene, gjerne ha ho på soverommet om natta ( første ukene ), og med på jobb om det er mulig. Om det er umulig, har man mye igjen for å ta ut en uke eller to ferie når bikkja er i hus. Det å sørge for god kontakt med valpen, gjøre dne knyttet til matfar, mener jeg er sikreste måten å hindre at man får en "fylkesdrever".

Link to comment
Share on other sites

Må vel henge meg på her jeg også. Drever er tross alt den rasen som står meg desidert nærmest. Jeg har hatt litt ymse, men det som er sikkert er at jeg aldri skal være uten en drever. For tida har jeg tre, ei voksen tispe og to voksne unghunder... De to sistnevnte er etter "gammeltispa" og burde være fullt innjagd nå, men det er de ikke. Gamla er rett og slett såpass god og utholdende at unghundene har blitt litt vanskjøtta - jaktmessig.

 

Uansett, litt om hundene. Første dreveren var Viggo, født i -93. Jeg var 15 når jeg kjøpte han, 16 første høsten jeg begynte å jage han inn. Jeg brukte utrolig mye tid med hunden, var ute nesten hver eneste dag og lot hunden jage. Lovlydig som jeg var lot jeg våpen stå hjemme og satsa på å jage inn hund i to hele sesonger. Og innjaginga ble bra den. Å få skutt for hunden var det verre med, og den sesongen han var fire år slutta han stort sett å jage - til jeg klarte å lure til et harefall. Da løsna det, og første rådyret datt dagen etter.

 

valp.jpg

 

Etter det jaga han bortimot perfekt, hadde nesten aldri en dårlig dag. Flott søk, fabelaktig losmål og enormt solide labber. Jakta alt slags føre i dagesvis, og opplevde aldri at han ble sårføtt. Meget ærlig i losen, nesten i overkant trang til tider. Bl.a losa han ikke over åker, da hadde han nok med å holde trommestikkene i gang. Returen var også dønn solid, og jeg kan telle på ei hånd de gangene jeg har måttet lete etter han. Han ble 13 år, og avslutninga var i grunnen en drever verdig. Et solid uttak, en los som gikk ut av hørehold, og siden har ingen sett han. Eller rettere sagt, han ble observert på tur heim. Dessverre tok han feil av retningen den gangen, og gikk sørover istedet for nordover - og etter sigende ble han påkjørt av toget et par mil sør for der vi jakta. Vi fant han aldri igjen, til tross for iherdig leting.

 

Radyr_15.jpg

Hunder_03.jpg

 

Drever nr. 2 er Nemi, som er den vi jakter med nå. Hun følger opp Viggo på en meget verdig måte. Født i -03, og jager meget godt. Problemområde har vært haren, som hun er litt for glad i. Forrige året ble det veldig mye harejakt, og lite rådyr. Siste høsten nå har hun knapt jagd hare, og antall rådyrfall har dermed blitt betydelig flere. Hun også med sikker retur, om enn ikke fullt så sikker som Viggo sin.

 

Bastbukken.jpg

bukk1.jpg

nemi.jpg

De siste tilskuddene er altså to valper etter de nevnte bikkjene. Hannhunden Gauder, som på et eller annet vis har mistet alt av psyke og er meget utstabil. Veldig lite fornøyd når fremmedfolk kommer på gården, kan finne på å nappe litt i buksebein og prøver å sette seg i respekt. Til meg og andre kjentfolk er han helt normal. Han er en tung, kraftig hannhund. Han er faktisk innjagd av moder'n som har brukt å ta han med på gåturer. Og han jager faktisk rimelig bra, om enn noe korte loser. Har skutt både rådyr og hare for han. Skal garantere at hunden hadde blitt god om han fikk være med mer.

Tispa Siri har også en psyke jeg ikke helt liker, men hun er i allefall helt harmløs. Hun er av den "unnskyld at jeg er til" typen hund. Også hun er det skutt både rådyr og hare for - til og med rev, selv om hun ikke kom på fallet. Hun jager ikke mer enn 5-6 minutter, men som broren har hun potensiale til å bli god.Siri er ei litt langbeint, lett tispe. Kunne godt tenke meg mer masse i henne.

 

gauder2.jpg

 

Avslutningsvis - jeg har aldri hatt en dreverlos på over 3 timer, og snittet ligger rundt (eller under) 1.5 timer. Mindre, hvis en regner med alle loser der det har blitt fall, det skjer jo som regel innen rimelig kort tid...

Link to comment
Share on other sites

Nja, det var tre år med overlapp på Nemi og Viggo, og den gangen var det nødvendig å ha to bikkjer. Når Viggo passerte 10 år, måtte han etterhvert ha flere hviledager enn før. Begynte å bli rimelig hard å dra i gang tredje dagen. Men Nemi er ei maskin, vi har jakta 12 heldager i strekk med henne...

 

Når begge var i form og vi ikke jakta mer enn 3-4 dager i uka av andre årsaker, slapp jeg ofte begge samtidig - og fikk gjerne los på to forskjellige dyr samtidig. Det har jeg delvis gjort med unghundene også, men tydeligvis ikke ofte nok. Men generelt sett har jeg egentlig bruk for to drevere, hvis vi skal jakte så hardt som vi har gjort de siste åra. Ikke fordi vi må, men fordi det er en fordel å ha uthvilt hund, fordi det utvilsomt sliter på hunden når vi kommer borti jaktperioder med jakt mer enn 5-6 dager i strekk, og fordi vi er totalt fu***d hvis vi skulle komme til å miste den ene hunden vi har midt i jakta...

 

Første haren for Siri ble forøvrig skutt denne uka. Første rådyret (om en kan kalle det hennes rådyr, det var jaggu ikke mye til los...) i oktober i år. Men når det er sagt, tror jeg ikke at det nødvendigvis er noen krise om en jakthund får lov til å bli voksen og moden før den blir kjørt hardt på jakt...

 

Men jeg vet ikke riktig. Det jeg i allefall er sikker på er at denne "linja" skal få lov til å dø ut. Avstamninga bak Viggo er mye drevere av "gamletypen", fra den tida dreveren var ekstremt populær og det ble avla på mye rart. Stor variasjon innad i kullene. Og bak Nemi ligger det et kennelnavn der jeg har litt for dårlige erfaringer med flere hunder, gemyttmessig. Erfaringene fra kullet jeg hadde ser ut til å stemme bra med det, dessverre. Selv om jeg ikke har hørt noe negativt om gemyttet til de valpene som ble solgt.

Link to comment
Share on other sites

Men når det er sagt, tror jeg ikke at det nødvendigvis er noen krise om en jakthund får lov til å bli voksen og moden før den blir kjørt hardt på jakt...

 

Amen.

 

At folk forventer at bikja skal jage noe særlig før den er 2 år er helt høl i hue uansett rase. Tror det er mange bikjer som har blitt ødelagt p.g.a for tidlig jakt.

Link to comment
Share on other sites

jakt%2B059.jpg

 

Legger ut et bilde jeg og. Drevertispe på ca 7 år som jeg og gutta har skutt mange dyr for. Kompisen som eier den og har preget den på hare. Jager meget bra på både hare og rådyr. Det gjør egentlig alle dreverne jeg har vært med og jaktet med..

Link to comment
Share on other sites

At folk forventer at bikja skal jage noe særlig før den er 2 år er helt høl i hue uansett rase. Tror det er mange bikjer som har blitt ødelagt p.g.a for tidlig jakt.

 

2år? Hadde jeg selv eller en av de jeg jakter sammen med opplevd å ha en drever som ikke hadde jaga for fullt før den tid så vet ikke jeg.. Vil gjerne da vite hvor mange drevere du har jaga inn og hvor ofte du da har gått med de pr uke. Er enig i at det ikke er noe vits i å kjøre de for hardt før fyllte året, men at de ikke jager for fullt før fyllt 2 år? Dummeste jeg har hørt.

 

Vi har hver høst med en eller to unghunder fra en større kennel i sverige for å jage de inn. Disse hundene er som regel rundt 12mnd når vi henter de. Er det noe som helst tak i hundene så jager de som fy etter en måned eller to i skogen. Yngste tispa vi har hatt i år har bl.a kjørt 1+3 rå (såvidt jeg husker) og det er felt tosifra antall rådyr for henne. Riktignok i noen "dyreparker", men alikevel. Av hundene jeg selv har eid har alle kjørt full tid når de er ca.ett år gamle. Dessuten er jo jaktgarantien 17mnd på drever. Aldri noen gang hørt om noen hunder som har gått på en smell her, så sant de har fått sine timer i skogen ihvertfall.

 

Vet at enkelte andre raser kan være sent ute, en bekjent hadde en beagle som ikke jaga før den var tre år. Hva er vitsen da spør du meg... Jaga da bra i tre sesonger før den ble ubrukelig igjen.

 

Takke meg til drever da..

Link to comment
Share on other sites

Tror du beagle er ubrukelig når den er 6 år? :shock: Stiller meg sterkt tvilende til det... Tror de fleste bikkjer, inkludert beagle, drever og det meste, er i ferd med å bli på sitt beste i den alderen.

 

Neida, dette var nok ett engangstilfelle. Kjenner ett par andre med beagle, og jager så det fyker de, selv om den ene er litt glad i hare.. Gamle er de og. Poenget er vel at jeg aldri har sett dette med en drever.

 

Hva gjelder alder og jaging så er jeg kanskje litt bastant, men er også av den oppfatning at man bør slippe mye første tida. Selv går jeg (prøver ihvertfall) tre-fire dager i uka når de er i innjagingsfasen. Har vært med på å jage inn ett tosifra antall nå, og ingen av dem har vært over året innen de har jaga brukandes. Men det er selvfølgelig min erfaring. En drever som trenger to år blir brukt for lite spør du meg..

Link to comment
Share on other sites

Merkel hva mener du med å jage bra ??? Jeg har selv hatt flere drevere og er sikkert like mye ute i skogen som du..Har nå ei på 20mnd som jeg har vært veldig mye ute med i høst for ho er treg å få i gang. Ho har bra søk men jager fortsatt ikke mere enn 45 min..Men jeg er sikker på at til høsten så kommer ho for fult.. noen bikkjer trenger mere tid enn andre.. Har også sett di hundene som er bra første høsten også blir det bare sorgen neste høst. kansje fordi di ikke var moden nok i hodet og opplevde noe som skremte dem i skogen.. Ser du bor i østfold Merkel er det der du driver å jager inn bikkjene også :?: Har sett bikkjer som jager bra steder der det er bra med dyr,men fungere heller dårlig i terreng der dem må jobbe for å finne dyr og det er skikkelig bratt og kupert terreng..Så det jeg mener er at det er mye ei bikkje skal lære på ganske kort tid :)

Link to comment
Share on other sites

Hva gjelder alder og jaging så er jeg kanskje litt bastant, men er også av den oppfatning at man bør slippe mye første tida. Selv går jeg (prøver ihvertfall) tre-fire dager i uka når de er i innjagingsfasen. Har vært med på å jage inn ett tosifra antall nå, og ingen av dem har vært over året innen de har jaga brukandes. Men det er selvfølgelig min erfaring. En drever som trenger to år blir brukt for lite spør du meg..

 

Nei, du er veldig bastant - men jeg er mye enig med deg. Bortsett fra "bastantheten" :wink:

 

Ja, en drever bør brukes mye i innjagingsfasen, ja en drever bør være i stand til å drive sjølstendig når den er to år (og vel så det), og bør være godt i gang når den er året, litt avhengig av når på året den er født. Jeg tror derimot ikke det er noe stort problem hvis de blir kjørt litt piano i ung alder og først blir skikkelig innjagd når de er 2-3 år gamle. De er mer modne både i kropp og hode når de får et par år på beina.

 

Det er tre ting jeg er skeptisk til med tanke på å dra i gang for hardt i for tidlig alder, og det er labber, ledd og psyke. Disse tre er nok lettere å ødelegge på en veldig ung hund, enn på en litt modnere utgave, selv om det helt klart går bra i de aller, aller fleste tilfellene.

Link to comment
Share on other sites

At folk forventer at bikja skal jage noe særlig før den er 2 år er helt høl i hue uansett rase. Tror det er mange bikjer som har blitt ødelagt p.g.a for tidlig jakt.

 

 

 

Er enig i at det ikke er noe vits i å kjøre de for hardt før fyllte året, men at de ikke jager for fullt før fyllt 2 år? Dummeste jeg har hørt.

 

 

Hvor i min utatlese har jeg sagt at bikja ikke jager fult før han er 2 år??

 

Når en hund løsner, kommer ann på hvert enkelt inndivid. Trening, miljø og arv.

 

Selv har jeg ikke jaget inn en eneste drever. Men har jaget inn 2 rådyr bikjer, og er i gang med min 2 elghund.

 

Men jeg har kompiser som har drevere. Tilsammen 6 stk.

Det har vært like mye forskjell i på de som det er på andre raser.

De fleste av de jager godt før de har fylt året, 1 av de er to år og på sin andre sesong og har ikke våknet skikkelig.

En av de som beste, våknet ikke skikkelig før den var nesten 4. Men har jaga som ei kule etter det.

 

Noen bikjer jager for fult før de fyller 6 mnd. Andre løsner når de er 3-4 år.

Det har vært en del tråder her inne om folk som har kjøpt seg hund og er skuffet fordi bikja på 6 mnd ikke loser lengre enn 5 min.

Det eneste jeg oppfordrer til er å ikke å forvente at bikja funker skal funke som et fullvoksent individ. Men gi bikja tid til å utvikle. Noen bikjer trenger det.

 

Merkel. Kanskje på tide og lese uttalsene skikkelig før du begynner og rasle med tastaturet??

Link to comment
Share on other sites

Slapp helt av. Vi er nok enige om det meste. Dreveren jager uansett den. :wink:

 

Terrenger og hvilken rådyrtetthet har selvfølgelig en innvirkning. Selv slipper jeg ikke i bra terrenger til å begynne med, da jeg mener søket blir mye bedre utviklet med at de får jobbe litt. Slipper gjerne i harefot og for å fin-trene nesa. Selv om vi håper på rådyrspesialister etterhvert.

 

Når jeg sier en hund jager for fullt, så tenker jeg ikke bare på lostid, men kan en unghund kjøre tapfritt i 20 min så holder det for meg egentlig, da er veien veldig kort til 120 min for den saks skyld. Ikke så altfor ofte det blir skutt etter første timen, så hadde jeg hatt en hund som holdt seg på timesloser så hadde jeg vel ikke vært misfornøyd med det.. Må jo være såpass ærlig å innrømme at det heller er for lange loser som kan være ett "problem". Jakt får man vel uansett når man slipper en drever.

 

Desverre spørs det nå om jeg kan jage inn flere drevere akuratt her jeg bor, da ulven snart har tatt helt overhånd. Sporet 4 ulver igjen her nå, rett på sørsiden. Pluss de tre på nordsiden igår eller når det var.

Link to comment
Share on other sites

Sjukt morsom film, i allefall for "de innvidde"... Fan meg godt gjort å bevise doppler-effekten med en drever! :lol:

 

Minner meg om en av de sjeldne gangene jeg har fått uttak mens hunden var på retur. Enda mens Nemi var ung og litt uerfaren. Hun var på vei oppover en traktorvei som går oppover et langt hogstfelt, og jeg stod på en kolle på ei side av hogstfeltet og så henne komme (hun tar som regel store snarveier på returen). Plutselig kom et formidabelt vræl nede i hogstfeltet, etterfulgt av en los som var - om mulig - enda kjappere i takten og mer intens enn den på youtube-snutten. Tydeligvis et rådyr som hadde hoppa rett i fanget på bikkja. Makan til uttak har jeg aldri opplevd... :wink:

Link to comment
Share on other sites

normal_09102008319.jpg

 

En kort presentasjon av min første hund, Gråbeinjaktas Leo.

Født 1. juni 2008, så i utgangspunktet skulle han bare være med meg på post i høstens rådyrjakt.

Både i sommer og høst var jeg så ofte som mulig ute i skogen med han for å få han skogsvant.

De bukkene vi skøyt i bukkejakta fikk han god tid med hjemme i trygge omgivelser.

 

Mens det enda var båndtvang var vi ute for å se etter rådyr, gikk mye der jeg viste at rådyra beitet.

Han tok raskt opp forfølgelsen med meg på slep, lukta var jo kjent.

Når rådyrjakta startet blei han som planlagt med på post i helgene.

Midt i uka var vi ute alene. Så en dag når vi kom over rådyrspor i sanda på en vei, og da stakk han som ei kule. Tok ut 2 rådyr, boffet litt i uttaket så kom han rett tilbake til meg. Et par dager etter var vi tilbake på omtrent på samme sted, da så jeg at det gikk det en liten bukk der.

Bukken gikk rolig og beitet ute på et lite jorde, men trakk inn i skogen. Jeg gikk rolig ut på jodet så Leo skulle finne finne den lukta han allerede var godt kjent med. Jeg satte meg ned og lot han drive på rundt meg i 5 minutter ute på jordet.

Så skjedde det som er kanskje er alle hundeeier sitt største øyeblikk, han begynnte først med forsiktig piping med nesa i bakken mens han fulgte sporet, så forsvant han opp i skogen i forsiktig los, omtrent 3-4 minutter loset han. Så ruslet jeg han i møte. Fortsatte sammen med han på sporet siden det var litt sporsnø. Så begynte han på nytt å lose, denne gangen loset han i 10 minutter.

Jeg satt stille rett ved der han begynte å lose 2. gangen, etterhvert kom han tilbake til meg, masse ros og godbit fra pappa.

Vi gikk på sporet sammen enda en gang, og han begynte å lose for 3. gang. Denne gangen 15. minutter, igjen masse ros og godbit fra pappa. Nå var vi mer enn fornøyd begge to. Jeg tror Leo var omtrent snaut 5 mnd denne dagen.

De neste ukene hadde han stadig korte loser, nå med Garmin-peiler på. Alltid kom han baksporet tilbake. Sammen fulgte vi på og han tok etterhvert opp igjen losen der han hadde hatt tap.

Utover høsten hadde han noen 20 minutters loser.

En fredag et par karer hadde fri fra jobben gikk de og satte seg på et post, dette var karer Leo kjente fra de dagene han var med meg på post. Jeg og Leo gjorde det vi har gjort alene de siste ukene. Etter 2 uttak og påføgende loser på 15 minutter på samme et enslig dyr skøyt kameraten min en bukkekilling. Trolig en killing som hadde mistet mora si, da vi deler terrenget med flere.

Dette skjedde ei uke før var 6 mnd.

 

normal_21112008378.jpg

 

Laget jeg er med på prøver å spare geitene i terrenget, så selv om Leo hadde los omtrent hver dag vi jaktet utover senhøsten så blei det ikke flere fall, selv det var flere skuddsjanser.

Det kom etterhvert mere snø, så pappa syns Leo hadde best å ta det med ro noen uker.

14 dager før jul fikk han prøve litt igjen, nå begynte han å søke litt lengre unna meg også når vi var ute også.

Og losene han hadde var på rundt 10 minutter, selv satte jeg meg rolig og ventet til han kom tilbake på baksporet sitt.

Alltid like spennede når du sitter der med Garmin Astro i hånda.

 

Etter denne første høsten blir neste høst veldig spennende.

Faren til Leo er kjent for å ha et veldig godt søk, så jeg håper at det utvikler seg også hos Leo neste sesong.

Vi skal ta noen turer i harehegn i vinter, sånn at han skal få prøve seg litt der.

 

Til slutt et bilde av Leo og en stolt pappa med Leo's første rådyr.

normal_21112008382.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...