Jump to content

mine kniver, og historien bak


Aircooled

Recommended Posts

Kniver er for mange, bare ett redskap til å skjære pølsepakker med, eller gjøre opp vilt med. Så lenge det er skarpt, spiller det ingen rolle. Jeg er ikke sånn. Jeg er nok skadet i barndommen, da jeg er litt knivgal. Jeg har nevnt før at jeg har en haug med kniver. Nye kniver, gamle kniver, kniver jeg har laget, fått og kjøpt. Noen blir brukt, mens andre henger bare på veggen i laderommet. Noen er ikke "verdige" det engang, og havner i en eske.

Her er de knivene jeg bruker mest. Som oftest er en eller fler med meg til en hver tid.

kniv1wu0.th.jpg

kniv2fs3.th.jpg

 

Jeg begynner med fra venstre og jobber meg oppover i størelse :D

 

kniv3sv1.th.jpg

 

Dette er den kniven som er med meg stort sett hele tiden. Stålkvaliteten er ukjent, da jeg fikk den med i en pakke da jeg bestilte lykt fra fenix. Men kniven er god som gull den. Lett å holde skarp, selv om den må slipes ganske ofte. Denne bruker jeg til alt. Åpne pakker, kvesse blyanter, skjære epler i båter osv. Den er tilogmed brukt til å dele opp hjortepølsa til lykke, på treffet vi hadde for en tid tilbake.

 

kniv4ct8.th.jpg

Denne kjøpte jeg av metalurgen og lilleby på forumet. Det er vell den kniven som har vært skarpest når jeg fikk den. Den var bokstavelig talt skarp som ett barberblad. Som dere ser er den i helstål, uten noen form for håndtak. Det er en "bird and trout" kniv, eller musegjelder. Den bruker jeg jeg kun til behandling av kjøtt/fisk. Den er lett å holde ren, holder eggen godt og lenge, men er en jævel å slipe. Hvis jeg ikke husker feil, er vell den laget i ett verktøystål kalt clipper, og har vell en hardhet på 60 eller noe. Her kan sikkert metalurgen fylle inn. Den er ialle fall hendig og å i ei lomme på fisketur. Vurderer å lage ei lita hendig lærslire til den, i tilegg til kydex slira

 

kniv5mf8.th.jpg

Jeg har også en vanlig brusletto kniv, som blir brukt jevnlig. Den fikk jeg i gave fra kolegaene mine i Telenor, da jeg jobbet der. Fikk den i 30 års gave. Den passer mine store labber helt ypperlig, og har en slire hvor kniven sitter godt. Ståltypen vet jeg ikke, men den er lett å slipe skarp ,men den holder eggen forholdsvis dårlig. Denne blir brukt til alt en tollekniv brukes til. Har den i ei lomme, eller i beltet når Aircooledbataljonen har feltøvelser i Landåsen. En god kniv, med fingerbeskyttelse. Har satt inn grepet med linolje, så det lukter godt også. :D

 

kniv6hy1.th.jpg

Dette er den dedikerte jaktkniven min. Det er en Katz Black Kat. Kjøpte den på Søylen i Bergen for noen år tilbake. Den har ett kraton skaft, som er godt å holde i selv om det er vått og fullt av blod. Jeg vurderte en Fällkniven eller denne, og denne lå bedre i hånden min. Den har ett forholdsvis kort blad. Ypperlig til flåkniv. Den er lett å holde ren, og blir bare brukt til kjøtt/fisk. Ikke annet. Noen lurer vell kanskje på hvorfor jeg bruker enkelte kniver kun til slakt, og ikke til alt annet. Vell grunnen er enkel. Hygiene.

Denne har ett stål som kalles XT-70. Ett rustfritt stål. Det holder eggen veldig godt, men krever diamantbryne for å skjerpes/slipes.

 

kniv7gl1.th.jpg

Den siste kniven i nåværende knivgarderobe er en RD-7 fra Ranger Knives. Den ble kjøpt inn som camp-kniv.

Jeg var på utkikk etter en erstatning for samekniven min. Den hadde tjent meg trofast i mange år, og fortjente nå å nyte sitt otiom. Litt morsom sak den samekniven min foresten. Bladet er ett strømeng blad, kjøpt inn på sent 70 tall. Skaftet er laget av en gammal mauserstokk. Alt ble satt sammen av en god venn av meg, og overakt meg den dagen jeg kom inn på befalskolen i (herregud som tiden går) 1993. Om det er sant eller ikke, vites ikke, men i følge han, kommer stålet fra bladfjører fra noen gamle tyske lastebiler en av Strømengkara fikk fingra i. Men nå vaser jeg meg bort.

Tilbake til RD-7. Jeg var altså på jakt etter en kniv til å hogge ved med, raier, lårben, bokser, you name it. Etter litt pm'er med Edward ble jeg anbefalt Ranger Knives. Det er ett amerikansk firma, drevet av en ex-ranger, som heter Justin. Jeg mailte litt med han, og han viste seg å være en trivelig kar. Jeg la inn bestilling, og en ukes tid etter kom den i posten. Kosta 99 daler, om jeg ikke husker feil.

Den er laget i 5160, og belagt med ett eller annet epoxy lurium. Luriumet er sterkt som f, kniven har blitt hogget med i både bjørk, furu og gran, og det er ikke merker i det engang. Det er litt møkkete, men det er bare å vaske av med en klut. Den har ett 7.5 toms langt blad, og er veldig tykt. Micarta grep. Sliren er i nylon, med kydex beskytter. Den er mole kompatibelt, så slira kan henges på vester, sekker, eller i beltet. Alt etter hva man ønsker. Det er også ei lomme i slira, og der har jeg putta en jukkastikke.

 

Altså, for å oppsumere litt.

I det daglige har jeg som regel foldekniven i bukselomma. Det duger til alt jeg trenger en kniv til i hverdagen. På tur med unga i skogen, henger tollekniven klar til gjennstridige pølsepakker og kaffeposer. På jakt henger som Katz kniven i beltet, jeg har foldekniven i lomma, og RD-7 i sekken.

Link to comment
Share on other sites

hei,flotte og gjennom tenkte knivkjøp :D .vet du om metallurgen fortsatt selger bird & trout kniver?hvor mye kostet denne da du kjøpte den?mvh.roger.

 

Vi har fortsatt noen tilgjengelig.

Har vel 9 stk liggende, som bare mangler sluttfinish.

Prisen er på offisiellt 1500,-, med enkel kydex slire.

Det var disse vi fikk vannskjært, og la ut noen bilder av på "Skjære knivblader selv?"-tråden.

Hardheten ble målt til 61-62 HRC om jeg husker rett. :)

 

I Bruslettoen regner jeg med stålet er 12C27.

Link to comment
Share on other sites

Kan bare anbefale musegjelderen på det sterkeste. Den er altså så skarp levert fra gutta, at det er skummelt. Kan ta ett eksempel. Jeg skulle snitte ribba hjemme på hamar i jula. Lage sånn espelidkryss vet dere. Fadern stilte opp med en kjøkkenkniv som var så sløv at man kunne syklet tr.heim oslo på den, og ikke vært mer sår i r***va enn jeg antar de gutta er på ett vanlig sykkelsete. Jeg fikk ikke knivbladet gjennom svinehuden. Hentet da musegjelderen, og den snitta svinepelsen som det var vamt smør. Kunne holde den som en blyant, og bare la knivbladet gli over. Så, hvis du er på jakt etter en liten hendig kniv, og liker utseende på musegjelderen, så må du bare løpe og kjøpe. :D

P.S jeg har absolutt ingenting med de gutta å gjøre, annet enn at jeg verdsetter godt redskap, og nok deler en felles interesse for kniv. Så er de jo trivelige karer og da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...