Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ja, ja, konflikter mellom ulike brukere av et område er ikke noe nytt. Vi har tilsvarende friluftsområder her på mitt hjemsted i Sørvest.

Og ja, jeg skjønner faktisk at noen kan føle ubehag ved å møte jegere med våpen, og kanskje enda verre et dødt dyr i tillegg.

Jeg tror nok jeg i disse jegernes situasjon, hvis mulig, ville holdt meg mest mulig unna turveiene både på vei inn og ut av terrenget.

Men alle må tåle jakt i bynære friluftsområder. Hos oss er det stopp i helgene for å begrense mulige konflikter. Kanskje en løsning for dette området også?

Edit: I dag gikk jeg tur i et av disse områdene, som er et ganske lite og avgrenset skogsområde på snaut 600 da ved Figgjoelva. Der pleier det å legges ut ett fellingsløyve for rådyr hvert år. I dag så jeg geit med tvillingkje (fredag i forrige uke greide min kjære og jeg å snike oss inn på 45 m på disse😊), samt en bukk. Jeg hadde hatt skuddsjanse på samtlige i dag. For drøyt 10 år siden vant en kollega av meg trekningen om det ene løyvet. Under bukkejakta hadde han plassert seg strategisk på en høyde langs en lite beferdet sti der det var ferske rådyrspor. Han satt godt kamuflert og var klar som et egg da det plutselig dukket opp en orienteringsløper på stien. Tror ha ga opp etter den episoden.

Edited by Sølvrev
Presisering
  • Like 3
Posted (edited)

Eg og ser den at enkelte kan føla det ubehagelig med døde (fine) rådyr men då kan ein vel strengt tatt ikkje eta kjøt frå butikken heller vel. Og holda minnestund blir kanskje litt voldsomt, men eg hugsar at når me var småungar begrov me katten med kors og det heile.

Edited by Stihl Crazy
Posted
Stihl Crazy skrev (10 minutter siden):

Eg og ser den at enkelte kan føla det ubehagelig med døde (fine) rådyr, men då kan ein vel strengt tatt ikkje eta kjøt frå butikken heller vel.

"Men", sier jeg også. Vi har hørt mye slik kritikk mot jegere. Min personlige favoritt der denne:

"Dere jegere dreper USKYLDIGE dyr". "Javel, men kan du fortelle meg hvilke grove forbrytelser den grisen du spiste til middag i går, i så tilfelle hadde gjort seg SKYLDIG i?".

"Vi holdt en minnestund for det lille dyret i går".

Det er når det framkommer slike utsagn, at jeg tillater meg å etterspørre "perspektiver" og "kontekst":

https://www.nrk.no/urix/millioner-av-liv-star-pa-spill-i-sudan_-_-det-er-sa-vanskelig-a-fa-tak-i-mat-1.17139709

https://www.nrk.no/urix/flere-titalls-dode-funnet-pa-shifa-sykehuset-1.16825997

https://www.nrk.no/urix/flere-drept-i-israelsk-angrep-mot-boligblokk-1.17139505

https://www.nrk.no/urix/sostrene-julia-og-anna-drept-i-russisk-angrep-1.16463823

Det kan jo tilføyes at "Leger uten grenser" har bankkonto  1506 44 63877     (de som sender meg navn og adresse å¨på PM, skal få et "Leger uten grenser"-julekort fra meg).

• Like 1
Posted
Sølvrev skrev (1 time siden):

Og ja, jeg skjønner faktisk at noen kan føle ubehag ved å møte jegere med våpen, og kanskje enda verre et dødt dyr i tillegg.

Jeg tror nok jeg i disse jegernes situasjon, hvis mulig, ville holdt meg mest mulig unna turveiene både på vei inn og ut av terrenget.

Men alle må tåle jakt i bynære friluftsområder. Hos oss er det stopp i helgene for å begrense mulige konflikter. Kanskje en løsning for dette området også?

Enig med deg her, det går an å prøve å vise hensyn fra begge sider.

Jeg vil legge til at jeg kan forstå at folk får litt avsmak på jakt av å se mange av innleggene på Facebook f.eks.

Profilbilder hvor man poserer med et dødt hode i den éne handa, og rifla i den andre. Eller kommentarer på bilder av f.eks. rev eller villsvin, hvor det står: skyt, få dritten ned, osv.

• Like 1
  • Thanks 1
Posted
Sølvrev skrev (3 timer siden):

Ja, ja, konflikter mellom ulike brukere av et område er ikke noe nytt. Vi har tilsvarende friluftsområder her på mitt hjemsted i Sørvest.

Du har helt rett. Vi jegere får ta så mye hensyn vi klarer, men så for også andre tåle litt.

Vil bare skyte inn at for akkurat dette området så er det faktisk begrensinger på helgejakten. Jeg har selv jaktet der et par år.

En utfordring er nok å komme inn/ut av terrenget uten å treffe på turgåere. Det er nesten umulig her, men igjen: man får ta så mye hensyn man klarer.

• Like 4
Posted

Sykt. Minnestund...

Det er sånne som tror at kjøttet vokser i disken i Rema..

Jeg har vandret ut derfra med en rådyrbukk over skulderen for noen år siden. Fint område, godt med dyr, mye brukt som turområdet. Det stiller ekstra store krav til jegeren om å ha kontroll på omgivelsens før det løsnes skudd. 

Posted (edited)

Ett dødt rådyr over skuldra i utkanten av lysløypa er helt innafor.

Bare vær hyggelige, joviale folk, som bruker skogen på linje med en sopplukker/joggere, så er det god reklame.

Det vil alltid være ei «kattedame» fra Noah etc. som får ett innlegg i lokalavisa. 

Det vi driver med er sannsynligvis den mest bærekraftige, og humane måten man kan få tak i kjøtt på.

Knekte lemmer, sult , betennelser, parasitter osv. En naturlig død i naturen inntrer sjeldent plutselig, men tar heller fort dages/ukesvis.

Lindrende avdeling eksisterer ikke. 

Naboen har en gård litt opp i landet herfra, hvor det var en ulv som streifet innom for noen år tilbake. Den tok blant annet en ung elgokse. SNO beregnet at det gikk to-tre dager fra første bitt, til den var død.

Edited by Ospa
Stavefeil
Posted

Jeg jakter i et bynært terreng som også brukes av turfolk. For å komme meg inn i terrenget må jeg gå 500 m gjennom et boligfelt. Vi er flere jegere som har gått både med og uten rådyr på skuldra gjennom der de siste par årene uten at det har vært noe problem, men vi fikk noen stygge blikk i fjor når vi gikk med en blodig rev (som skulle flås) gjennom nabolaget på den dagen som viste seg å være Halloween...

Posted (edited)

Som det ble sagt i fullt alvor for noen år siden av en deltaker i et realityprogram; "Skjønner ikke hvorfor vi skal drepe dyr når vi bare kan gå på butikken og kjøpe kjøtt."

Edited by PalSor
Posted

Rart de ikke skjønner mer. Men Black friday, Temu og Kongehusets trøbbel fenger mer enn fullskala krig i Europa. Mens noen er redd for å møte lovlydige folk med våpen.. Det er mange andre ting de bør frykte.  Tenker Darwin vinner tilslutt jeg. 

Posted

Jeg tror dama vet hvor kjøttet i butikken kommer fra. Kanskje hun er i mot kjøttproduksjon også? Synes hun argumenterer like logisk som mye av det som kommer fra jegerstanden. Det er vel få som jakter rype for å fø familien. For ordensskyld må jeg vel si at jeg ikke er enig med henne i synet på jakt.

Ellers spennende å lese mer om henne (tipper noen får vann på mølla nå):

https://www.uia.no/om-uia/ansatte/camillamr/

• Like 3
Posted

Arrangere minnestund for et rådyr, greit for meg, har andre bekymringer å tenke på, eks. Værmeldingen for helga 😅. Ellers så har noen av barnebarna hatt partering av lam som tema i barnehagen, ingen klager fra foreldrene. Men det hadde muligens ikke passert i Kristiansand ?

Posted
Gillen skrev (14 minutter siden):

Ellers så har noen av barnebarna hatt partering av lam som tema i barnehagen, ingen klager fra foreldrene. Men det hadde muligens ikke passert i Kristiansand ?

Tror du er inne på noe sentralt. Folk ser spøkelser på høylys dag. Dama fra Kristiansand er nok i klart mindretall. Det baserer jeg på samtaler med ulike sørlendinger. 

• Like 1
Posted (edited)
Gillen skrev (1 time siden):

Ellers så har noen av barnebarna hatt partering av lam som tema i barnehagen, ingen klager fra foreldrene. Men det hadde muligens ikke passert i Kristiansand ?

Nei, og neppe innenfor Ring 3 i hovedstaden heller. Eller i en av de andre større byene for den saks skyld.

Snart er vel kjøttspising blitt fy over hele fjæla😬? De som er på den frekvensen får jo god støtte av "ernæringseksperter".

Edit: For meg er det helt greit at noen velger vegan/vegetar-veien. Men jeg vil nyte viltkjøttet mitt i fred!

Edited by Sølvrev
Posted
BearBeer skrev (1 time siden):

Dama fra Kristiansand er nok i klart mindretall.

Om en er i flertall eller mindretall spiller egentlig liten rolle, en kan jo feks se på div moderne tanker rundt "kjønn". Det store flertalle er 100% enige i at det finnes 2 av de, thats it. Men de få med høye stemmer har klart å dra det dit at få tør å si i mot, ingen vil bli stemplet som høyreekstrem homohater liksom..

Tullingene vinner. Og det  er vi andre som lar de vinne.

• Like 6
Posted

Jakt har stor allmenn aksept i Norge. Så stor at ikke engang MDG tør å stå fram som ett antijakt parti, enda jeg tror nok at de hater oss inderlig. De tør bare ikke si det. De strekker seg til at de vil ha jakt forbudt i noen nasjonalparker, og dette nye nå at ekorn er søte, så de burde det ikke være lov å drepe. De tør selvfølgelig å si det fordi de vet at ingen jegere bryr seg om å jakte ekorn. Jeg kjenner i alle fall ikke noen som gjør det. En liten anekdote:

For noen år siden var vi en gjeng som jaktet rådyr med hund i Hetland Statskog ikke langt her fra. Det var forholdsvis lett å få jakt der da, og overkommelig priset. Det var en nydelig desember søndag, sol og pent vær, og vi hadde hatt noen fine drev og skutt ett rådyr. Vi hadde dratt det fram til en tursti/skogsvei, laget oss ett kaffebål og syntes vi hadde det fint. En av oss var gått for å hente bil mens vi andre slappet av på stolsekkene våre. Så hørte vi barnestemmer. Og ganske riktig, der kom en flokk unger gående og skravlende på stien, og ca 50 meter bak dem en flokk mammaer. De var på tur. Jeg angret med en gang på at vi ikke hadde gjemt rådyret bedre. Det hang fra ei grein rett mot stien. Ungene kastet så vidt ett blikk på oss, og bare vimset videre. De så ingenting. Men mammaene?? Mammaer ser alt. De så dyret med en gang. Og ropte på ungene. "Kom her så kan dere se ett rådyr!!" Ungene kom tilbake, damene pratet og viste ungene, storøyde unger så inn i dyret og kikket på børsene. Det ble en hyggelig episode. En av guttene spurte riktignok om han kunne få lov å skyte på rådyret han også og vi måtte neste skuffe han der. Men ingen kom med en negativ setning. Dette var selvfølgelig landsens folk, men generelt er folk positive til oss. Vi må ikke la disse obskure med lilla hår ta gleden fra oss. Det er bare media som liker dem, fordi de genererer klikk. Ingen andre...

• Like 3
Posted
Polardego skrev (17 minutter siden):

Ifølge en kamerat så blir det flere og flere av dem typen i forvaltningen. 

I hvilken forvaltning og hva blir det flere av? Tullinger, høyreekstreme homohatere eller kjønn?

• WTF 1
Posted

Det er nok ikke alle byer som har sike problemer. For noen år siden var jeg jaktleder i et område som BJF leier like utenfor bygrensen til Bergen. Vi hadde jaktet lenge om lørdagen og skutt en kolle så langt inne og oppe i terrenget som mulig. Vi fikk dyret ned det bratteste området før det ble mørkt, men valgte å henge det fra oss for å hente dagen etter. Søndag kjørte vi derfor med biler inn en skogsvei til en gammel plass der det er en mye brukt turhytte. Veien er stengt med bom og det var mange familier og turgjengere som lurte på hvorfor vi kjørte inn. Vi forklarte at vi skulle hente ut en hjort og da var det mange som forlenget turdagen og ventet nesten to timer til vi kom med hjorten. Vi valgte å flå hjorten på stedet og det var populært blant ungene som fikk være med å hjelpe både med å holde og forsiktig bruk av kniv. Det var ingen som var kritisk til dette og flere av foreldrene synes det var fint av oss å la ungene være med.

• Like 6
Posted

Har bare møtt positive reaksjoner i Oslomarka også. Særlig hvis jeg har vilt med meg. Nå har jeg alltid prøvd å ta hensyn, hatt rifla i sekken på vei inn og ut av terrenget heller enn i hånda, tatt meg tid til en kort prat og et smil til folk som er nysgjerrige og denslags, men som sagt, alltid god stemning.

• Like 1
Posted

Da er vi faktisk dårligere stilt enn dyrene: 

"Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger."

(Fra Dyrevelferdsloven §3)

• Thanks 1
  • Haha 1
Posted
Sølvrev skrev (21 minutter siden):

"Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger."

(Fra Dyrevelferdsloven §3)

Da har du nok glemt div andre lover, eks Grunnloven, Straffeloven, Forvaltningsloven osv. 😉

Posted
Gillen skrev (13 minutter siden):

Da har du nok glemt div andre lover, eks Grunnloven, Straffeloven, Forvaltningsloven osv. 😉

Nei, absolutt ikke😉! Dette var bare en direkte sammenligning med hvilket lovfestet vern dyr har.

Posted
Miskatonic skrev (1 time siden):

Dette er tankegangen hos mange dyrevenner 

Et skremmende perspektiv.

20241112_100713.jpg

Det er ett tegn i tiden, at ekstremisme brer om seg. Ikke at de blir så mange flere, men de får plattformer de ikke hadde før. Jeg må innrømme at dette oppslaget overrasket meg. Grønn Ungdom er jo MDG sin ungdoms organisasjon. Og MDG er med i den nåværende regjeringskoalisjonen. Vi har sett lite av dyrenes rett ekstremisme i Norge, men det er plenty ute i den store verden, spesielt i Storbrittania der ALF (Animal Liberation Front) dukket for noen 10 år siden. Den australske selvutnevnte filosofen Singer har vært en slags profet for disse. De fremmer for eksempel  filosofiske funderinger rundt spørsmålet : gutten som lufter hunden ramler utenfor kaikanten med hunden. Hvem vil du redde først? Gutten eller hunden? Og utlegningene om vurderinger som må gjøres. Hvilke tap er størst om en av dem dør? Konklusjonen på funderingen er aldri enkle. Man bør vurdere hundens liv framover kontra guttens liv. Kanskje har hunden bedre prognoser framover, hvis gutten har foreldre som er rusmisbrukere?  Hvis slike grupper har en rolle som vår regjering lytter til når de skal utforme politikk, er det ett tegn på at vi ikke trenger å se lyst på framtiden. 

• Like 1
Posted

Det blir i hvert fall vesentlig billigere med en minnestund for hunden, om vi bare legger det økonomiske til grunn?

Men det er virkelig skremmende at slike spørsmål i det hele tatt kommer opp😬. Begynnelsen på vår undergang?

Posted (edited)
Sølvrev skrev (2 timer siden):

oh yes; noe å tenke på når en hører om hvor bra det er med sykehus laangt borte..

image.png.c2a36e3eac6b05038b86a692ad5ebef8.png

Edited by Chiefen.v-2
Posted
Robinson skrev (19 minutter siden):

Og MDG er med i den nåværende regjeringskoalisjonen.

Nei, det er de ikke. Regjeringen er fra Ap og Sp. De har en samarbeidsavtale med SV om at de skal forhandle "først" med dem om statsbudsjettet. Det foregår akkurat nå.

MDG er med i flertallet i Innlandet fylke, som la ned mange skoler. Og i flertallskoalisjonen i Trøndelag, og i "byregjeringa" (nyinnført parlamentarisme) i Trondheim, begge steder er de med og fører ultra-høyre-politikk.

• Thanks 1
Posted
Miskatonic skrev (2 timer siden):

Dette er tankegangen hos mange dyrevenner 

Et skremmende perspektiv.

20241112_100713.jpg

Er dette noe som Teodor Bruu har sagt, eller er dette bildet laget som en meme?
Jeg har forsøkt å søke dette sitatet og Bruu, men jeg får null treff overhode når jeg søker på både sitatet alene, og deler av sitatet sammen med Teodor Bruu

image.png.32db44169f423eaee831548a5bd0e0b8.png

image.png.259923968ba5b770cb0de1bdcf1d3c07.png

Posted (edited)
Bartemannen skrev (26 minutter siden):

Jeg har forsøkt å søke dette sitatet og Bruu, men jeg får null treff overhode

Da er jeg bedre som goole-akrobat enn deg!

Jeg får flere treff på at andre siterer vedkommende Bruu, men ikke direkte på uttalelsen hans. Men i "Stavanger Aftenblad" 6. desember 2019, i en artikkel (bak betalingsmur) om temaet, er det en som siterer Bruu på dette, og sier at det ble uttalt til Klassekampen 11. november, sannsynligvis samma år.

Edit.. Tittelen på artikkelen i SA var "Verken kristendom eller sekulærhumanisme er helt tilfredsstillende fundament for meneskeverdet".

Som delvis abonnent på KK prøvde jeg å søke via abonnent-siden, men fikk ikke noe treff der heller. For ikke å gå i noen "fake-news"-felle, kan jeg ringe redaksjonen i morgen.

Edited by Jegermeistern
Posted

Ikkje for å forsvare uttalelsen, men dette er muligens eit sitat som vist nok skal vere frå Bruu?!? Kanskje ikke noko å få krumkaka i halsen på... Om ein tråler uttalelser frå folk som er dumme (?) nok til å uttale seg i offentligheiten, kan ein mest truleg finne sitat som ser tvilsomme ut om ein ikkje veit sammenhengen.

Posted
Jegermeistern skrev (32 minutter siden):

Nei, det er de ikke. Regjeringen er fra Ap og Sp. De har en samarbeidsavtale med SV om at de skal forhandle "først" med dem om statsbudsjettet. Det foregår akkurat nå.

https://www.nettavisen.no/nyheter/store-inviterer-ogsa-mdg-og-rodt-til-samtaler/s/12-95-3424178848

Det er riktig at de ikke er en del av regjeringen, men Støre sa i allefall i 2021 at gjerne pratet med både Rødt og MDG. Og en samtale dreier seg alltid om også å lytte. Ellers er det ikke en samtale, men en tale. 

Posted (edited)
stigamundsen skrev (1 time siden):

Kanskje ikke noko å få krumkaka i halsen på... 

Nei, kanskje ikke om vi ser uttalelsen i en generell filosofisk kontekst (Bruu har en bachelor i filosofi, etter hva jeg har googlet). Men når slike utsagn framsettes i en politisk og/eller livsynskontekst  blir det kanskje mer alvorlig...

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Posted
Jegermeistern skrev (29 minutter siden):

Da er jeg bedre som goole-akrobat enn deg!

Jeg får flere treff på at andre siterer vedkommende Bruu, men ikke direkte på uttalelsen hans. Men i "Stavanger Aftenblad" 6. desember 2019, i en artikkel (bak betalingsmur) om temaet, er det en som siterer Bruu på dette, og sier at det ble uttalt til Klassekampen 11. november, sannsynligvis samma år.

Edit.. Tittelen på artikkelen i SA var "Verken kristendom eller sekulærhumanisme er helt tilfredsstillende fundament for meneskeverdet".

Som delvis abonnent på KK prøvde jeg å søke via abonnent-siden, men fikk ikke noe treff der heller. For ikke å gå i noen "fake-news"-felle, kan jeg ringe redaksjonen i morgen.

Jeg bruker DuckDuckGo. Kanskje det var problemet 😂

Posted
Sølvrev skrev (Akkurat nå):

Nei, kanskje ikke om vi ser uttalelsen i en generell filosofisk kontekst (Bruu har en bachelor i filosofi, etter hva jeg har googlet). Men når det slike utsagn framsettes i en politisk og/eller livsynskontekst  blir det kanskje mer alvorlig...

Min kommentar var vart tenkt å gå meir på korleis sitat tatt ut av kontekst kan misbrukast. Er eigentleg ikkje så interessert i kva Bruu måtte meine om hverken det eine eller andre. Samt at kildekritikk vert viktigare og viktigare!

• Like 2
Posted (edited)

Robinson skrev (47 minutter siden):

-   Støre sa i allefall i 2021 at gjerne pratet med både Rødt og MDG.

Det ene av de partiene fikk bli med på en spasertur rundt Sognsvann, og det andre fikk komme heim til Støre, for en kopp kaffe. Så var det slutt med kontakten.

Bartemannen skrev (42 minutter siden):

Betalingsmur

Som nevnt, jeg er KK-abonnent. Jeg kan kopiere artikkelen.

Men etter å ha lest den to ganger, kan jeg konstatere at Bruu IKKE har skrevet dette. Det nærmeste i innlegget hans, var dette:

"Det jeg tar til orde for, er dette: vi må anerkjenne at det er noe grunnleggende ekskluderende ved å verne om noen følende individer og ikke andre, og vi må anerkjenne at vi er inkonsekvente i den etiske tenkningen vår rundt hvem som har egenverdi.".

@Bartemannen har rett, dette er "fake news". Kanskje har Bruu også sendt innlegget til andre aviser? Og så har de laget en "ingress", der de prøde å sammenfatte meningene hans? Uansett, det lønner seg å være kritisk til mye av det som flyter på nettet!

Edit.: @Chiefen.v-2, du har jo svart belte i nettsøk!

Men det var ikke rart vi andre ikke fikk treff, når vi søkte med noe som Bruu slett ikke hadde skrevet!

Edit. II: "Kanskje har Bruu også sendt innlegget til andre aviser? Og så har de laget en "ingress", der de prøde å sammenfatte meningene hans?", skrev jeg noen linjer lenger opp.

At man ikke kan basere seg på overskrifter og ingresser, kan dere se på nrk.no. Der skriver de, i overskriften:

"Terese Johaug mener konkurrentene hadde fordel".

Men hvis dere leser artikkelen, finner dere ikke at Johaug sa noe sånt (det ville hun nok heller aldri sagt!). Det hun sa, var at løypene i Ruka var slik at unnabakkene gjorde det lett å gli inn forspranget som andre eventuelt hadde fått i motbakkene.

Edited by Jegermeistern
  • Like 3
Posted (edited)

"Aldri så galt, at det ikke kan bli verre".

Hvis jeg skulle velge mellom mer og enda mer helsprøe kvinnemennesker fra @M67 sine kanter av landet, ville jeg nok velge en historiker som holder minnestunder for døde rådyr, heller enn en tidligere toppidretts-utøver, som har blitt besatt av en "ond ånd" av å drive gymnastikk:

https://www.nrk.no/sorlandet/signe-sluttet-med-yoga-etter-andelig-opplevelse_-_-jeg-var-en-veldig-sokende-person-1.17144814

Edit.: Hvis dere studerer "Kritisk tenkning"-tråden, kan dere finne at jeg har skrevet noe slikt som -  "i dag kan man opptre i det offentlige rom på måter som tidligere ville ført til omgående tvangsinnleggelse på dertil egnet institusjon" (dette var, hvis jeg husker rett, myntet på nr. 4 i arverekkefølgen for å bli norsk statsoverhode).

Edited by Jegermeistern
Posted
Jegermeistern skrev (På 1.12.2024 den 16.41):

Men etter å ha lest den to ganger, kan jeg konstatere at Bruu IKKE har skrevet dette.

Noen tilla en ung MDG-er noe han ikke hadde sagt. Det er uærlig journalistikk, og sitatfusk.

Dette er derimot et ekte og uomtvistelig MDG-utsagn:

https://www.nationen.no/siri-standal-og-tom-helgesen-ringsaker-mdg-slakt-foran-barn-viser-hvor-useriose-kjottindustrien-er/o/5-148-648021

Her får man MDG-vrøvlet rett fra kilden, eller "from the horse's mouth' ", som det heter på utaskjærs (noen av oss vil kanskje anta at uttalelsen heller kan komme fra et esel, men  -  -  ).