Larver Posted November 26 Posted November 26 (edited) Hei! Som tittel sier så prøvde jeg en Vorn EV45 forrige helg på jakt. Jeg gikk med hagle i labben og en cz457 i sekken. På rifla så har jeg en vortex strike eagle 3-18 som har 34mm tube og «relativt breie tårn» pga lys justering på samme tårn som parallakse justeringa. Problemet mitt var at jeg syntes våpenrommet var veldig trangt, så vidt jeg fikk klemt rifla inn og det var ikke snakk om å ha på min Harris tofot pga bredden. Til de av dere som har en slik sekk, var det noe justering jeg ikke fikk til eller er de virkelig så trange? Snakket med Vorn på e-post og de mente det burde være god plass til «stor rifle og kikkert», men deres test rifle var 58mm bred, mens min strike eagle er 85mm over tårna. Edited November 26 by Larver
Sofajeger Posted November 26 Posted November 26 På de eldre modellene kan du åpne glidelåsen i andre siden av der du dytter i våpenet. 1
ehjem Posted November 26 Posted November 26 Har EV45. Man kan jo justere litt på reimene til de oransje krokene, uten at jeg syntes det hjelper så mye. Min kikkert er 70mm og det går helt greit. Om sekken er helt fullstappet eller man drar kompresjon remmene på selve sekken hardt igjen så er det litt trangt å få riflen på plass og litt mer jobb å få den fri av sekken. Så kan godt tenke meg at 85mm blir veldig trangt. 1
Larver Posted November 27 Author Posted November 27 Takk for svar folkens, kan være jeg må tenke i litt andre baner for denne kikkerten da. Noen forslag til alternativer (bortsett fra våpen reim)?
vux Posted November 27 Posted November 27 https://www.skittfiske.no/eberlestock/197409/eberlestock-h2-gunrunner Har bedre plass til større rifle/optikk. Finnes også i større utgaver. 1
sirhitalot Posted November 27 Posted November 27 Jeg får min sauer 200 str med mcmillan stokk, delta stryker hd 4.5-30x56 og rps tofot inn i min Vorn 45. God plass? Nei... Funker? Ja... Men dette er ikke en løsning om man ønsker å stappe sekken stramt som et pølseskinn og trekke rifla raskt frem om du går på et dyr... 1
Larver Posted November 27 Author Posted November 27 sirhitalot skrev (28 minutter siden): Jeg får min sauer 200 str med mcmillan stokk, delta stryker hd 4.5-30x56 og rps tofot inn i min Vorn 45. God plass? Nei... Funker? Ja... Men dette er ikke en løsning om man ønsker å stappe sekken stramt som et pølseskinn og trekke rifla raskt frem om du går på et dyr... Takk for svar! Mitt formål er i hovedsak toppjakt, sekken vil nok som regel ikke være et pølseskinn, men ja, syntes det var stramt
Larver Posted November 27 Author Posted November 27 vux skrev (4 timer siden): https://www.skittfiske.no/eberlestock/197409/eberlestock-h2-gunrunner Har bedre plass til større rifle/optikk. Finnes også i større utgaver. Har du testa denne? Titta litt på de, greit nok å måtte ta av seg sekken for å få frem geværet om jeg ikke er nødt til å klemme våpenet på plass
xavi0n Posted November 27 Posted November 27 Jeg har en vorn ev45, hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg kjøpt erbelstock. sekken er av når jeg skyter 9/10 ganger fordi: 1. å skyte liggenge med sekk på ryggen er noe herk 2. Tofoten duger ikke i snø å rifla ligger mye bedre oppå sekken for meg er ritualet, ta ut rifla å hold den i handa mens jeg lemper sekken i snøen foran meg å bruker den som skytestøtte
Larver Posted November 27 Author Posted November 27 xavi0n skrev (41 minutter siden): Jeg har en vorn ev45, hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg kjøpt erbelstock. sekken er av når jeg skyter 9/10 ganger fordi: 1. å skyte liggenge med sekk på ryggen er noe herk 2. Tofoten duger ikke i snø å rifla ligger mye bedre oppå sekken for meg er ritualet, ta ut rifla å hold den i handa mens jeg lemper sekken i snøen foran meg å bruker den som skytestøtte Takk for svar! Tolker jeg deg dit at du hadde heller ville hatt en erbelstock? Du skrev «hadde jeg ikke visst bedre», men på en måte som at du heller ville hatt erbelstock
vux Posted November 27 Posted November 27 Larver skrev (5 timer siden): Har du testa denne? Titta litt på de, greit nok å måtte ta av seg sekken for å få frem geværet om jeg ikke er nødt til å klemme våpenet på plass Bare prøvd den på ryggen og sett at det gikk en chassirifle neddi den nokså greit. Fikk egentlig ikke noe inntrykk av hvordan den var å bære/pakke. Eieren var storfornøyd. Skal kjøpe en slik til sønnen min i julegave så tenker prøve den skikkelig da… 1
xavi0n Posted November 27 Posted November 27 (edited) Larver skrev (3 timer siden): Takk for svar! Tolker jeg deg dit at du hadde heller ville hatt en erbelstock? Du skrev «hadde jeg ikke visst bedre», men på en måte som at du heller ville hatt erbelstock Ja har prøvd begge, gikk for vorn bare på grunn av hurtigsystemet for våpen, ti mitt bruk er det ikke verdt de ekstra kronene. MEN når det er sagt er jeg strålende fornøyd med min vorn sekk, bruker den til alt fra korte dagsturer på rypejakt ed bare hagla i hendene, til helgeturer med telt å alt mulig stroppet fast på sekken. Alt i alt en veldig god sekk, men om du tenker den på støkkjakt på fulg på er ikke det hurtigsystemet så bra som alle vil ha et til, sliter med å få plass til rifla med tofot oppi, å oftere enn ikke støtter jeg rifla på sekken selv om tofoten er på. EDIT: for ikke å nevne er løsninga til vorn med rypenett helt tilbakestående, faller av om du åpner topplokket og sprerrer fullstendig fra et av de største rommene. (for ikke å nevne at det er 500kr ekstra når man akkurat har brukt 4000 grunker på sekk) Edited November 27 by xavi0n
vux Posted November 28 Posted November 28 Tar også nesten alltid av Vornsekken før skyting. Bruker den som støtte ved liggende skyting på fugl. På elg legger jeg sekken igjen når jeg sniker meg innpå los.
Larver Posted November 28 Author Posted November 28 xavi0n skrev (9 timer siden): Ja har prøvd begge, gikk for vorn bare på grunn av hurtigsystemet for våpen, ti mitt bruk er det ikke verdt de ekstra kronene. MEN når det er sagt er jeg strålende fornøyd med min vorn sekk, bruker den til alt fra korte dagsturer på rypejakt ed bare hagla i hendene, til helgeturer med telt å alt mulig stroppet fast på sekken. Alt i alt en veldig god sekk, men om du tenker den på støkkjakt på fulg på er ikke det hurtigsystemet så bra som alle vil ha et til, sliter med å få plass til rifla med tofot oppi, å oftere enn ikke støtter jeg rifla på sekken selv om tofoten er på. EDIT: for ikke å nevne er løsninga til vorn med rypenett helt tilbakestående, faller av om du åpner topplokket og sprerrer fullstendig fra et av de største rommene. (for ikke å nevne at det er 500kr ekstra når man akkurat har brukt 4000 grunker på sekk) vux skrev (9 timer siden): Bare prøvd den på ryggen og sett at det gikk en chassirifle neddi den nokså greit. Fikk egentlig ikke noe inntrykk av hvordan den var å bære/pakke. Eieren var storfornøyd. Skal kjøpe en slik til sønnen min i julegave så tenker prøve den skikkelig da… Takk folkens, tror jeg rett og slett må få testa en Erbelstock sekk og se hvordan jeg syntes den er til sammenligning. Var i utgangspunktet fornøyd med hvordan Vorn sekken satt på, men når rifla satt så kilt inni som den gjorde og tårnet på kikkerten pressa meg i ryggen ble jeg ganske skeptisk til om ikke dette var for smått for meg. Skulle gjerne ønske de hadde en måte å justere våpenrommet så det ble bredere. Føler ikke at jeg har den største kikkerten heller, da f.eks. Vortex Viper serien har noen skikkelig beist.
Polardego Posted November 28 Posted November 28 Har den eldre Vorn Deer på 42 liter. Synes den har bedre bærekomfort enn Eberlestock. I tillegg hadde den Eberlestocksekken jeg lånte for å teste og som var på ca 40 liter færre lommer og bare en åpning for å komme inn i selve sekken. Men, det er noen år siden og mye har endra seg med Vorn og kanskje med Eberlestock også. 1
hjortefot.com Posted November 28 Posted November 28 Kjøpte min Eberlestock Gunrunner i fjor, og for meg var det befriande å ta på ein sekk som ikkje føltes som en pukkel på ryggen. God bærekomfort og lett å justere inn til en godt vaksen og mindre atletisk kropp. Den er veldig lett kontra alt anna eg har prøvd. Og lar deg bære børsa sentrert i sekken, midt på ryggen med pipa peikande rett veg, altso nedover. Litt trening på å perfeksjonere det å dra ut rifla frå sekken. Fann ut at ned i kneståande, dra opp kolben med venstre hand litegrann, og deretter gripe pistolgrepet med høgre hand og berre dra ut. Men som andre nevner over her, eg tar også som regel av sekken og brukar den som skytestøtte. Og då kan ein nappe ut rifla i den same bevegelsen. 1
Jeger'n Posted November 28 Posted November 28 H2 Gunrunner, her på elgjakt for noen dager siden. Til min rygg så passer den bedre enn Vorn Lynx og Vorn Deer. Går mye på ski med rifla i sekken og til det synes jeg den er mye bedre enn mine Vornsekker. Går greit å dra opp rifla uten å ta av seg sekken. Litt trælet å sette den nedi igjen, men det går det også. 1
Recommended Posts